Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
Lotus Elise S2 -01 Kompressor och Elite och Europa också.
<<   1, 2, 3, 4, 5, 6, 7   >>
1 besök senaste veckan (14492 totalt)
lahi
Utanför Laholm
Här sen Dec 2004
Inlägg: 259


Trådstartare
safe skrev:
50% var mellan tummen och pekfingret, kommer ihåg att jag kollade på det på min walbro när jag byggde om till catchtank på min 911a. Men det är ju rätt enkelt att mäta upp också om man vill.

Kanske en synvilla. Hur som helst så ser det välmotiverat ut med en renovering .


Även med 25% upp så räcker originalpumpen ändå till 250 hk så då får jag hålla 100% trottel på varvstopp med max laddtryck för att tömma catchtanken på en minut eller nåt. Tror nog jag har släppt av innan dess Hur som så verkar det som jag inte behöver oroa mig.

Haha, ja, jag är imponerad att jag ens vågat köra så här länge med det kompressorhjulet

_________________
Lars Dahlstedt


Lotus Elise S2 -01 Rotrex kompressor
Lotus Elite 503 -75
Lotus Europa S2 -68
Lotus Europa S1 -67
och lite annat
Citera
lahi
Utanför Laholm
Här sen Dec 2004
Inlägg: 259


Trådstartare
Kompressorn har varit iväg på service och uppgradering. Den har fått en så kallad T2 impeller med ny axel, nya lager och tätningar och lite sånt. Denna impeller sägs ge ca 0,4 bar till på kompressorns maxvarv som är 100k. Har laddat 1,1 bar vid 100000 rpm på impellern och bör hamna på 1,4-1,5 bar nu på samma varv. Ska bli kul
Bilderna är från herrn som fixade service och uppgradering. Den är ihopsatt när den kommer till mig...










_________________
Lars Dahlstedt


Lotus Elise S2 -01 Rotrex kompressor
Lotus Elite 503 -75
Lotus Europa S2 -68
Lotus Europa S1 -67
och lite annat
Citera
lahi
Utanför Laholm
Här sen Dec 2004
Inlägg: 259


Trådstartare
Kompressor på plats! Mycket fräschare än innan jag skickade den på uppgradering och service
Trångt som tusan där den sitter mellan block och torpedvägg men den sitter där iallafall.




Rem och sträckare är också på plats. Har byggt om infästningen för sträckaren så jag kunde byta ut den gamla (från Volvo V50 fast ombyggd) till denna som sitter original på Nissan Qashqai. Anledningen till bytet är att Volvo-sträckaren behövde byggas om så mycket för att passa och det blev aldrig bra. Gick dessutom upp till 8pk rem från 7pk. Fick tag på en rem i rätt längd som hade aramidfiber istället för polyesterfiber avsedd för bilar med "belt starter generator". Ska vara både starkare och mindre sträck så det är lika bra att ta en sån




Ska montera en vattenkyld oljekylare och eftersom en ny Laminova är så dyr så hittade jag en oljekylare till en Rover 75 med KV6-motorn. Det är också en Laminova Samma kärna och packningar som en C43 fast i ett annat hus.






Kopplingscylinderbyte! Original är 0,625" och det fick bli en ny från Speeding på 0,7". Anledning är att min kraftigare koppling behöver något längre slag för att frikoppla så jag har varit tvungen att gänga in tryckstången väldigt mycket så jag har förspänning även när pedalen är släppt. Då har jag alltid tryck i systemet och det är dåligt tycker jag. Så med den nya huvudcylindern kan jag förhoppningsvis ha systemet trycklöst i viloläge och ändå lyckas frikoppla helt. Lättare att växla då...
Originalcylindern har skruvhålen horisontellt och så klart har alla nya cylindrar hålen vertikalt så jag gjorde en adapter. Ny adapterslang blir det också eftersom utlopp på cylindern är 3/8 och originalröret har M12x1. Blir nog bra.




Ska se vad jag kan göra med luftfilter också... Inte nöjd med det jag har nu. Jag tar luft genom en tratt i vänster sidoscoop. Går i en slang därifrån till luftburken. Just nu har jag ett Biltema sportluftfilter i den där burken och burken är en ombyggd pedalhink Måste fixa något bättre. Har ingen aning om Biltemafilternas kvalitet och kompressorn (och motorn också) är rätt dyr så jag vill inte riskera något. Hittat ett K&N filter i hyfsat samma dimension som enligt K&N flödar 700-800 cfm så det bör räcka. Men burken måste jag nog göra något åt också. Ett stort problem är dock att det är sjuuuukt trångt så jag kan inte ha vad som helst. Kan tänka mig att ett pappfilter med burk tar mer plats och det går inte. Ska dessutom räcka till iallafall 350 hk.


_________________
Lars Dahlstedt


Lotus Elise S2 -01 Rotrex kompressor
Lotus Elite 503 -75
Lotus Europa S2 -68
Lotus Europa S1 -67
och lite annat
Citera
oneyet
Huskvarna
Här sen Nov 2004
Inlägg: 1049



Jag har lite svårt att se hur trångt det är men titta på luftfilter från SAAB 9000 eller 9-5. Jag fick in ett sådant framför ena bakhjulet i Opeln.

_________________
Fredrik Liljenberg

Fd: Opel Speedster 2.2 SC, numera Volvo V90....
Citera
lahi
Utanför Laholm
Här sen Dec 2004
Inlägg: 259


Trådstartare
oneyet skrev:
Jag har lite svårt att se hur trångt det är men titta på luftfilter från SAAB 9000 eller 9-5. Jag fick in ett sådant framför ena bakhjulet i Opeln.


Ah, det har jag inte tänkt på! Att filtret kanske kan vara framför bakhjulet. Nu har jag luftburken i motorrummet med slang till tratten i sidoscoopet. Jag kan ju istället ha filtret där nere istället för tratten. Min luftburk får inte plats där men kanske ett koniskt K&N filter eller nåt. Jag har ett stort sådant jag kan prova trycka dit ikväll. Sen bara slang upp. Behöver inte ens en burk där nere eftersom filtret inte är i motorrummet.

_________________
Lars Dahlstedt


Lotus Elise S2 -01 Rotrex kompressor
Lotus Elite 503 -75
Lotus Europa S2 -68
Lotus Europa S1 -67
och lite annat
Citera
lahi
Utanför Laholm
Här sen Dec 2004
Inlägg: 259


Trådstartare
oneyet skrev:
Jag har lite svårt att se hur trångt det är men titta på luftfilter från SAAB 9000 eller 9-5. Jag fick in ett sådant framför ena bakhjulet i Opeln.



Det passar inte



Men detta filtret som jag hade liggandes är kanske liiiite för stort... Dock inte från en Saab. Ytterdiameter på 200 mm någonting men jag har köpt ett universal K&N filter nu med ytterdiameter runt 150 mm och ska enligt K&Ns kundtjänst flöda 700-800 cfm och då ska det räcka till mina runt 350 hk. Det ska passa i hålet och då får det luft från vänster luftintag. Kanske skulle bygga någon avskärmning mot motorrummet också.
Filtret kommer på onsdag från Amazon!

_________________
Lars Dahlstedt


Lotus Elise S2 -01 Rotrex kompressor
Lotus Elite 503 -75
Lotus Europa S2 -68
Lotus Europa S1 -67
och lite annat
Citera
Marcus Gustafsson
Västerhaninge
Här sen Apr 2003
Inlägg: 11189



lahi skrev:
jag har köpt ett universal K&N filter nu med ytterdiameter runt 150 mm och ska enligt K&Ns kundtjänst flöda 700-800 cfm och då ska det räcka till mina runt 350 hk.
Filtret kommer på onsdag från Amazon!


Hur långt är det? Funderar själv på att byta luftfilter och diametern är tilltalande, längden jag kan ha är också begränsad.

_________________
Mvh
/Marcus

I garaget: Påffe 944 & Martini Seven
Citera
lahi
Utanför Laholm
Här sen Dec 2004
Inlägg: 259


Trådstartare
Marcus Gustafsson skrev:

Hur långt är det? Funderar själv på att byta luftfilter och diametern är tilltalande, längden jag kan ha är också begränsad.


Denna köpte jag:
https://www.knfilters.com/rg-1001rd-universal-clamp-on-air-filter

152 mm ytter var det och ska vara 140 mm högt med stosen borträknad.
En av bilderna på K&Ns sida är måttsatt.

Ska räcka till runt 450-500 hk med den cfm som K&N angett om jag ska lita på hur folk på andra forum räknar.

_________________
Lars Dahlstedt


Lotus Elise S2 -01 Rotrex kompressor
Lotus Elite 503 -75
Lotus Europa S2 -68
Lotus Europa S1 -67
och lite annat
Citera
oneyet
Huskvarna
Här sen Nov 2004
Inlägg: 1049



Såhär såg det ut på Opeln. Fick också frisk luft från nätet bakom förardörren på det här sättet.


_________________
Fredrik Liljenberg

Fd: Opel Speedster 2.2 SC, numera Volvo V90....
Citera
lahi
Utanför Laholm
Här sen Dec 2004
Inlägg: 259


Trådstartare
oneyet skrev:
Såhär såg det ut på Opeln. Fick också frisk luft från nätet bakom förardörren på det här sättet.



Ah, du tog hela luftburken också. Ser ut som en 9000-burk.

_________________
Lars Dahlstedt


Lotus Elise S2 -01 Rotrex kompressor
Lotus Elite 503 -75
Lotus Europa S2 -68
Lotus Europa S1 -67
och lite annat
Citera
Figgz
Göteborg
Här sen Dec 2002
Inlägg: 6489



lahi skrev:

Ska montera en vattenkyld oljekylare och eftersom en ny Laminova är så dyr så hittade jag en oljekylare till en Rover 75 med KV6-motorn. Det är också en Laminova Samma kärna och packningar som en C43 fast i ett annat hus.

https://rejsa.nu/im/user/3390/2023-01-20-09-52-15_img_20230119_205152_ . . . .


thumbs up
Det där var intressant! Jag hade en liknande original på min Speedster och jag gillar verkligen vattenkyld oljekylare så att man får upp tempen snabbt inför körning med.
Tack för tipset, sån ska jag hålla utkik efter!

Kul att följa framstegen, den kommer bli snabb den där Elisen i sommar

_________________
Fredrik Boivie


Kör nu Lotus Elise S1, tidigare Westfield & Opel Speedster
Citera
lahi
Utanför Laholm
Här sen Dec 2004
Inlägg: 259


Trådstartare
Figgz skrev:

thumbs up
Det där var intressant! Jag hade en liknande original på min Speedster och jag gillar verkligen vattenkyld oljekylare så att man får upp tempen snabbt inför körning med.
Tack för tipset, sån ska jag hålla utkik efter!

Kul att följa framstegen, den kommer bli snabb den där Elisen i sommar


Googlade lite nu och såg att Speedster också har en vattenkyld oljekylare. Det visste jag inte men det är alltid kul att lära sig något nytt

Oljekylaren heter WTP6320 och PBC101350. Jag handlade min för en tusenlapp via Bildelsbasen. Men det var nog den enda som fanns där Kollar du på Ebay så dyker de upp ibland. Finns nog där nu också och du har nog en hemma för runt tusingen så bra mycket billigare än en "riktig" Laminova.

Ja, ännu snabbare än förra året Fick ut 276 hk vid 6500 varv och 1 bar förra året och sen slirade remmen. Det fixade jag och kunde varva till 7300 istället utan slir så det bör ha varit över 300 hk då. Laddar den nu 1,5 istället för 1,1 med det nya kompressorhjulet så kanske jag når 350 hoppas jag. Hade jag nått 375 så hamnar jag på samma effekt/vikt som en Veyron så det är det hemliga målet men jag hamnar kanske nära iallafall

_________________
Lars Dahlstedt


Lotus Elise S2 -01 Rotrex kompressor
Lotus Elite 503 -75
Lotus Europa S2 -68
Lotus Europa S1 -67
och lite annat
Citera
oneyet
Huskvarna
Här sen Nov 2004
Inlägg: 1049



lahi skrev:

Ah, du tog hela luftburken också. Ser ut som en 9000-burk.


Japp, det stämmer.
Kan vara den burken fel att bilen hamnade i ett dike. Kompressortjutet färsvann nästan helt med den på plats. Hördes bara lite på höga varv och grabben älskade det där ljudet.....

_________________
Fredrik Liljenberg

Fd: Opel Speedster 2.2 SC, numera Volvo V90....
Citera
lahi
Utanför Laholm
Här sen Dec 2004
Inlägg: 259


Trådstartare
oneyet skrev:
lahi skrev:

Ah, du tog hela luftburken också. Ser ut som en 9000-burk.


Japp, det stämmer.
Kan vara den burken fel att bilen hamnade i ett dike. Kompressortjutet färsvann nästan helt med den på plats. Hördes bara lite på höga varv och grabben älskade det där ljudet.....


Var det en Eaton kompressor? Fått för mig att de är poppis i Speedster. De kan ju låta rätt mycket. Min Rotrex låter ingenting men motorljud är rätt argt iallafall så jag är nöjd ändå

_________________
Lars Dahlstedt


Lotus Elise S2 -01 Rotrex kompressor
Lotus Elite 503 -75
Lotus Europa S2 -68
Lotus Europa S1 -67
och lite annat
Citera
lahi
Utanför Laholm
Här sen Dec 2004
Inlägg: 259


Trådstartare
Filtret från K&N har kommit! Passar ju kanon i hålet. Det går längre ner än på bilden. Blir skitbra! Beställt söndag kväll på Amazon och kom igår tisdag.

Lyckades montera oljekylaren igår med sina slangar men tog aldrig någon bild på det. Fixar det sen. Fick mina silikonslangar till vattnet till oljekylaren igår och då kan man ju inte låta bli att få ihop det! Frun somnade tidigt också så det blev någon timme extra i garaget








Bild från tidigare nedan. Fick in två fåtöljer och en ölkyl så det är rätt mysigt i garaget


_________________
Lars Dahlstedt


Lotus Elise S2 -01 Rotrex kompressor
Lotus Elite 503 -75
Lotus Europa S2 -68
Lotus Europa S1 -67
och lite annat
Citera
Rikard L
Stockholm - Rönninge
Här sen Mar 2004
Inlägg: 2128



Väldigt trevligt garage thumbs up Lite som en samling av mina drömbilar också Men det blir nog en del jobb med att hålla tre Lotus rullande samtidigt

_________________
Rikard Lundberg
Citera
lahi
Utanför Laholm
Här sen Dec 2004
Inlägg: 259


Trådstartare
Rikard L skrev:
Väldigt trevligt garage thumbs up Lite som en samling av mina drömbilar också Men det blir nog en del jobb med att hålla tre Lotus rullande samtidigt


Tack
Jag har faktiskt en Europa till men den har jag inte påbörjat renoveringen av ännu så just nu är den ledsen... ska bli gatreggad rejsbil tänkte jag med Suzuki GSX-R1100 motor med turbo och quickshifter Baaabaaaabaaaaa. Har en sån motor över från mina dragracingdagar. Runt 400 hk på hjulet vid lite mer än 2 bar

Haha, ja, det är lite jobb. Ju fler Lotusar man har desto större chans är det att iallafall någon av dem fungerar Så tänker jag när jag köper en till

_________________
Lars Dahlstedt


Lotus Elise S2 -01 Rotrex kompressor
Lotus Elite 503 -75
Lotus Europa S2 -68
Lotus Europa S1 -67
och lite annat
Citera
Rikard L
Stockholm - Rönninge
Här sen Mar 2004
Inlägg: 2128



lahi skrev:
Rikard L skrev:
Väldigt trevligt garage thumbs up Lite som en samling av mina drömbilar också Men det blir nog en del jobb med att hålla tre Lotus rullande samtidigt


Tack
Jag har faktiskt en Europa till men den har jag inte påbörjat renoveringen av ännu så just nu är den ledsen... ska bli gatreggad rejsbil tänkte jag med Suzuki GSX-R1100 motor med turbo och quickshifter Baaabaaaabaaaaa. Har en sån motor över från mina dragracingdagar. Runt 400 hk på hjulet vid lite mer än 2 bar

Haha, ja, det är lite jobb. Ju fler Lotusar man har desto större chans är det att iallafall någon av dem fungerar Så tänker jag när jag köper en till


Europa med mc-motor låter roligt, men då måste nog lite mer än motorn modifieras. Jag gillar annars din röda Europa. Inte ofta man ser en originalrenoveras.

_________________
Rikard Lundberg
Citera
lahi
Utanför Laholm
Här sen Dec 2004
Inlägg: 259


Trådstartare
Rikard L skrev:

Europa med mc-motor låter roligt, men då måste nog lite mer än motorn modifieras. Jag gillar annars din röda Europa. Inte ofta man ser en originalrenoveras.


Ja, det blir inget snabb-bygge. Miata subframe, upphängning och diff. Som en Seven med hojmotor fast utan kardan. Varvar 11000 och går att dra i växlarna utan att släppa av Original Triumph GT6 bromsar är nog lite för små också

Tänkte typ såhär:



Jaja, men först allt annat.

Kul att du gillar den röda Europan! Det är i princip ingen som renoverar till original, alla ska ha sina egna stylinginfluencer och lite motortrim och den börjar bli så gammal nu så den ska ta mig tusan vara original och bevaras.
Blir ju till och med original Solex DIDSA2, dvs den som alla bytte mot Weber pga krångel, men den ska funka. Finns ingen renoveringssats (den förgasaren fanns bara på Europa med 1470 cc Renault-motor) men jag lyckades plocka ihop ett kit från ett gäng gamla BMW-kit. Fick också tag på NOS bussningar i nyskick till bakvagnen. Inget PU här inte Original märke på däcken (fast nytillverkade...), ny kabelhärva tillverkad exakt som originalet med samma bullet connectors och färger. Allt ska vara som när den lämnade fabriken och jag är sjukt nördig med det. Medför extrajobb men när jag är klar är det nog inte många andra som har något likvärdigt eftersom nästan alla andra är ombyggda på något sätt. Det enda frånsteget från original är att jag faktiskt har svart body undertill och i hjulhusen. Det är för att hjälpa till att bevara den. Original var det inte ens färg där...

_________________
Lars Dahlstedt


Lotus Elise S2 -01 Rotrex kompressor
Lotus Elite 503 -75
Lotus Europa S2 -68
Lotus Europa S1 -67
och lite annat
Citera
lahi
Utanför Laholm
Här sen Dec 2004
Inlägg: 259


Trådstartare
Hunnit med lite till.

Här syns kompressorn. Kan nästan se hur trångt där är också Får trycka undan den tunna mattan på torpedväggen för att kunna komma åt att spänna ena oljeanslutningen till kompressorn...




Oljekylare på plats mellan elektriska vattenpumpen och termostaten. Trångt även där. Lite söligt också eftersom jag slabbat med olja till kopplingen...




Underifrån! Måste snygga till de där jävla kablarna...




Jättelågt oljefilter så jag kan ha den där oljefilteradaptern där så jag kunde få dit oljekylaren. Ett vanligt filter krockar med vevhusventilationsslangen, alternativt trycker den för nära grenröret. Jag vill ha iallafall lite plats mellan oljeslangar och grenrör.





Undersida av bilen utan bottenplåten på plats. Oljeslangarna går ungefär en decimeter framför grenröret så jag ska bocka till en värmesköld som ett lock för den kanalen slangarna ligger i.





Nya kopplingscylindern på plats! Trångt även där Har inte luftat än men det kommer.





De här slangarna måste jag snygga till. Där är en massa sladdar och skit till höger precis utanför bilden som jag också behöver snygga till. Tar det sen





Gjorde lite till Eliten också. Förgasare kan ju flöda över och droppa bensin. Precis under förgasarna ligger fördelaren... en sån gnistrar ju och har sig så det är en del bilar med denna motorn som brunnit upp just på grund av detta. Jag klippte till en plåt som jag ska bocka till och skruva dit som skydd så om det någon gång skulle droppa bensin ur förgasarna så rinner det förhoppningsvis runt fördelaren och inte på den.




_________________
Lars Dahlstedt


Lotus Elise S2 -01 Rotrex kompressor
Lotus Elite 503 -75
Lotus Europa S2 -68
Lotus Europa S1 -67
och lite annat
Citera
Rikard L
Stockholm - Rönninge
Här sen Mar 2004
Inlägg: 2128



Smart med plåt över fördelaren på Eliten! Min bil har ju fått insprut, så jag slipper nog det problemet.

Det är alltid trångt att mecka Lotus och Elisen verkar vara en av de värre Jag har fått böja till, eller förlänga diverse verktyg för att komma åt på min Elite.

Håller motorn på Elisen när du tar ut så mycket effekt?

_________________
Rikard Lundberg
Citera
Våra race- och banåkarbilar
Lotus Elise S2 -01 Kompressor och Elite och Europa också.
<<   1, 2, 3, 4, 5, 6, 7   >>
1 besök senaste veckan (14492 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande