Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
Lotus Elise S2 -01 Kompressor och Elite och Europa också.
<<   1, 2, 3, 4, 5, 6, 7   >>
19 besök senaste veckan (14550 totalt)
Christian Jansson
Borås
Här sen Jan 2003
Inlägg: 1675



Trångt är det! Bra jobbat! thumbs up

Spännande med oljekylaren - ser fram emot rapport på hur den fungerar!

_________________
Christian Jansson

BMWCS #10364
SVKG #661

BMW 332is E30
Citera
lahi
Utanför Laholm
Här sen Dec 2004
Inlägg: 268


Trådstartare
Rikard L skrev:
Smart med plåt över fördelaren på Eliten! Min bil har ju fått insprut, så jag slipper nog det problemet.

Det är alltid trångt att mecka Lotus och Elisen verkar vara en av de värre Jag har fått böja till, eller förlänga diverse verktyg för att komma åt på min Elite.

Håller motorn på Elisen när du tar ut så mycket effekt?


Just ja, du har insprut på den. Ja, då slipper du förhoppningsvis bränder Lättare att ha söl och slabb med förgasare.

På en Elise är det sjukt trångt på vissa ställen. Rätt så kompakt bil. Jag har lyft av toppen en gång med karossen på men det är lättare att komma åt om man lyfter av hela bakre karossen. Och nu med kompressorgrejorna så kommer jag inte åt ett skit utan att ta av karossen

Motorn verkar hålla bra nu. Men jag har inte mycket av originalgrejorna kvar iofs
Original innehåll håller för runt 170 hk och sen får man byta kolvar och foder. Ofta byter man stakar samtidigt eftersom det är greppassning på kolvbulten. Sen är ju toppackningen en känslig bit. Jag har kraftigare pinnbultar (genomgående), en kraftigare oil ladder där dessa pinnbultar är skruvade, en riktigt bra packning och en saver shim också. Rover K topparna kan bli mjuka vid överhettning och kollapsa där de ligger an mot foderna och på så sätt läcker det. Så jag kör en 0,5 mm tjock rostfri packning på toppen som ligger an mot packningen och något högre inspänningstryck. Måste ändå börja med en riktigt frisk topp.

Får man bara rätt på packningen och har smidda kolvar, stakar och fetingfoder så kan man plocka min effekt och det kommer att hålla ihop. Hyfsat iallafall.
En bekant i UK har samma innehåll som jag och laddar 3,5 bar på det med en jätteturbo. Fick ut 719 hk ur en 1,8 liters Rover K Och hans Elise väger 650 kg.
Effektmässigt så är jag ju bara halvvägs då

_________________
Lars Dahlstedt


Lotus Elise S2 -01 Rotrex kompressor
Lotus Elite 503 -75
Lotus Europa S2 -68
Lotus Europa S1 -67
och lite annat
Citera
lahi
Utanför Laholm
Här sen Dec 2004
Inlägg: 268


Trådstartare
Christian Jansson skrev:
Trångt är det! Bra jobbat! thumbs up

Spännande med oljekylaren - ser fram emot rapport på hur den fungerar!


Tackar
Ja, det ska bli kul att se hur den funkar. Det är dock inte min idé från början. Kollar man runt på Lotusforum i UK så är där rätt många som kör med just denna kylaren med bra resultat.

_________________
Lars Dahlstedt


Lotus Elise S2 -01 Rotrex kompressor
Lotus Elite 503 -75
Lotus Europa S2 -68
Lotus Europa S1 -67
och lite annat
Citera
MatsK
Landskrona, Skåne
Här sen Feb 2003
Inlägg: 3356



Har du kvar termostaten på originalplatsen - dvs vid vattenpumpens inlopp - eller har du flyttat den till utloppet från toppen?

Jag passade på att flytta min till utloppet när jag ändå skulle konstruera kylsystemet på min MGB GT med Rovers K-motor.


_________________
M a t s K l i n g l ö f

MGB GT 1967
Citera
lahi
Utanför Laholm
Här sen Dec 2004
Inlägg: 268


Trådstartare
MatsK skrev:
Har du kvar termostaten på originalplatsen - dvs vid vattenpumpens inlopp - eller har du flyttat den till utloppet från toppen?

Jag passade på att flytta min till utloppet när jag ändå skulle konstruera kylsystemet på min MGB GT med Rovers K-motor.



Ja, min termostat är på originalplatsen. Tänkte göra något åt det i år men jag pallade inte Finns ju de där PRRT-kiten så bara att köpa och montera men får ta det en annan gång...

_________________
Lars Dahlstedt


Lotus Elise S2 -01 Rotrex kompressor
Lotus Elite 503 -75
Lotus Europa S2 -68
Lotus Europa S1 -67
och lite annat
Citera
lahi
Utanför Laholm
Här sen Dec 2004
Inlägg: 268


Trådstartare
Uppstartad!

Den snurrar fortfarande på rätt håll. Eftersom kompressorn är nyrenoverad och uppgraderad ville jag gärna kolla så den fortfarande pumpar igenom olja. Hade varit jättetråkigt att råka köra utan oljecirkulation och jag t.ex. hade klantat mig med primningen av systemet. Släppte på returledningen för att se ordentligt och det rinner tillbaka så fint Gäller att träffa hålet bara. Den där oljan kostar 1500 spänn litern

Slangen till plenumet är lite ihopsugen på tomgång så jag får väl fixa det. Inget vidare luftbehov vid tomgång eller motorbroms ändå men det ser bättre ut om den slutar suga ihop sig.



_________________
Lars Dahlstedt


Lotus Elise S2 -01 Rotrex kompressor
Lotus Elite 503 -75
Lotus Europa S2 -68
Lotus Europa S1 -67
och lite annat
Citera
lahi
Utanför Laholm
Här sen Dec 2004
Inlägg: 268


Trådstartare
Snart dags att hänga på karossen igen! Behöver få ner Elisen på hjul så jag kan flytta den lite så jag får ut Eliten från detta garaget och in i garaget på andra sidan väggen så jag kan slipa spackel efter glasfiberreparationerna. Synd att damma som tusan där den står nu. Har redan börjat damma en del men tänkte om sen...


Ful plåt som skyddar oljeslangarna från värmen från grenröret! Känns som en bra grej att ha. Det är nära till allt i en sån här bil.


_________________
Lars Dahlstedt


Lotus Elise S2 -01 Rotrex kompressor
Lotus Elite 503 -75
Lotus Europa S2 -68
Lotus Europa S1 -67
och lite annat
Citera
lahi
Utanför Laholm
Här sen Dec 2004
Inlägg: 268


Trådstartare
Det tar sig! Några kvällar till i garaget så är Elisen klar. Sen är det några veckor med jobb på Eliten så blir den också klar till säsongen. Europan får bli klar till nästa år... Svårt att hinna klart med den i år. Den andra Europan blir nog klar framåt 2028 eller nåt







_________________
Lars Dahlstedt


Lotus Elise S2 -01 Rotrex kompressor
Lotus Elite 503 -75
Lotus Europa S2 -68
Lotus Europa S1 -67
och lite annat
Citera
lahi
Utanför Laholm
Här sen Dec 2004
Inlägg: 268


Trådstartare
Pillar lite med Eliten också. Europan får vänta några veckor till.


Eliten drog tjuvstöm. Runt 1 ampere med tändning av och det tömmer batteriet snabbt... Letade länge men märkte sedan att reläet på denna bild, den lilla metallcylindern bredvid laddregulatorn, var varm. Det ska det inte vara, iallafall inte med tändningen av.
Så klart är det en Lucas produkt. En 3AW warning light control unit som jag inte hoppades var sönder för den kostar 600 spänn En spiral i den som blir varm och byter vilket stift som jordar. Den matas med 12V från generatorn när generatorn snurrar men den fick 12V hela tiden. Så diodbryggan i generatorn är kass.
Elite utan AC har en Motorola generator och denna Eliten är en 503 med AC så den har en Chrysler generator. En så kallad Squareback från 60-70 tal. Startmotor.se har diodbrygga hemma imorgon. Kostar 183 kr Redan beställt!

Jag väntar fortfarande på min renoveringssats till vattenpumpen. Beställde i England för lite mer än två veckor sedan men Royal Mail stoppade alla sina utlandsförsändelser från mitten januari pga en cyberattack som sänkte deras exportsystem. De är på gång igen med ett alternativt system men jag gissar att deras backlog är hyfsat stor så det tar nog en stund till innan jag får mitt paket Kunde ändra frakt till UPS istället om jag lade till 48 pund och det är ju ett alternativ men renoveringssatsen kostar 65 pund så det blir mycket extra i jämförelse. Får se vad jag gör. Har annat att pilla med under tiden ändå.




Har lappat ihop alla glasfiberskador på bilen. Skadat höger bak och en del av fronten. Spacklar och slipar nu och om några veckor får den lack på det.


_________________
Lars Dahlstedt


Lotus Elise S2 -01 Rotrex kompressor
Lotus Elite 503 -75
Lotus Europa S2 -68
Lotus Europa S1 -67
och lite annat
Citera
Rikard L
Stockholm - Rönninge
Här sen Mar 2004
Inlägg: 2145



Roligt att du hittade felet på Eliten thumbs up Blev ju billigt också

_________________
Rikard Lundberg
Citera
lahi
Utanför Laholm
Här sen Dec 2004
Inlägg: 268


Trådstartare
Rikard L skrev:
Roligt att du hittade felet på Eliten thumbs up Blev ju billigt också


Ja, det var skönt att lösa detta. Så slipper jag grubbla på det mer. Jag är ingen ninja på el men jag är enveten iallafall så till slut hittades det.

_________________
Lars Dahlstedt


Lotus Elise S2 -01 Rotrex kompressor
Lotus Elite 503 -75
Lotus Europa S2 -68
Lotus Europa S1 -67
och lite annat
Citera
Guson
Uppsala
Här sen Sep 2003
Inlägg: 1250



Varför byter du regulatorn om du tror att dioderna i generatorn är kass?

Guson

_________________
Tomas Gunnarsson
Citera
lahi
Utanför Laholm
Här sen Dec 2004
Inlägg: 268


Trådstartare
Guson skrev:
Varför byter du regulatorn om du tror att dioderna i generatorn är kass?

Guson


Det gör jag inte. Jag byter bara diodbryggan i generatorn. "Reläet" (Lucas 3aw) till laddlampan blev varm för att diodbryggan var paj.

_________________
Lars Dahlstedt


Lotus Elise S2 -01 Rotrex kompressor
Lotus Elite 503 -75
Lotus Europa S2 -68
Lotus Europa S1 -67
och lite annat
Citera
Guson
Uppsala
Här sen Sep 2003
Inlägg: 1250



lahi skrev:
Guson skrev:
Varför byter du regulatorn om du tror att dioderna i generatorn är kass?

Guson


Det gör jag inte. Jag byter bara diodbryggan i generatorn. "Reläet" (Lucas 3aw) till laddlampan blev varm för att diodbryggan var paj.


OK, du skrev att du köpt en regulator, det var därför jag undrade.

Guson

_________________
Tomas Gunnarsson
Citera
lahi
Utanför Laholm
Här sen Dec 2004
Inlägg: 268


Trådstartare
Guson skrev:


OK, du skrev att du köpt en regulator, det var därför jag undrade.

Guson


Ha, det gjorde jag ju! Ännu ett bevis för att man blir knäpp av att skruva gamla Lotusar. Jag menade diodbrygga Och nu ska jag ändra i det inlägget så det inte finns några bevis...

_________________
Lars Dahlstedt


Lotus Elise S2 -01 Rotrex kompressor
Lotus Elite 503 -75
Lotus Europa S2 -68
Lotus Europa S1 -67
och lite annat
Citera
lahi
Utanför Laholm
Här sen Dec 2004
Inlägg: 268


Trådstartare
Testade igår men bara upp till 6000 varv. Öser på rätt bra ändå




Tyvärr pajjade jag min nya fina rem. Har en Gates 8PK med aramidfiber. Körde 7PK med polyesterfiber tidigare.
Lyckades inte linjera remhjulen vidare bra och jag gissar (och hoppas att jag har rätt...) att det är linjeringen som ställde till det. Ser det ut som det? Trodde det var rakt men mätte en gång till igår kväll och det var det inte.

Har plockat av remhjulet på veven nu och får bygga om det lite så jag kan distansa ut det 2 mm.














_________________
Lars Dahlstedt


Lotus Elise S2 -01 Rotrex kompressor
Lotus Elite 503 -75
Lotus Europa S2 -68
Lotus Europa S1 -67
och lite annat
Citera
AndreasF
Örebro län
Här sen Apr 2008
Inlägg: 13




_________________
Andreas Forslund

BMW 325i -88
Citera
lahi
Utanför Laholm
Här sen Dec 2004
Inlägg: 268


Trådstartare
AndreasF skrev:
Gates har verktyg för få att linjeringen riktigt bra:

Ett halvdyrt: https://www.gates.com/in/en/power-transmission/power-transmission-tool . . . .

Ett dyrt: https://www.gates.com/us/en/power-transmission/power-transmission-tools-and-merchandisers/power-transmission-tools.p.7420-000000-000005.v.7420-01000.html

Borde kunna gå att snickra till något eget med en billig laser.


Har kollat på de där men den man sätter i spåren känns vettigast för mig. Nästan så man skulle 3d-printa en grunka som styr i spåren på remhjulet och sätta en laserpekare i

Den andra bygger utanför remhjulet och den kommer inte att få plats. Det är sjukt trångt. Får göra allt sånt underifrån och det är knappt man ser något ändå. Fick in en mindre stålprofil (10x10 mm) igår som jag lade mot remhjulet på veven och kunde konstatera att vevens remhjul linjerar fint med generatorns remhjul men att Rotrexens remhjul är ca 2 mm utanför. Så jag får flytta ut två hjul istället för att försöka flytta in ett. Remmen går sjukt nära fästet till kompressorn ändå så in ska den inte

_________________
Lars Dahlstedt


Lotus Elise S2 -01 Rotrex kompressor
Lotus Elite 503 -75
Lotus Europa S2 -68
Lotus Europa S1 -67
och lite annat
Citera
lahi
Utanför Laholm
Här sen Dec 2004
Inlägg: 268


Trådstartare
Remhjul av för ombyggnation. Den ska bli 2 mm tjockare och det kommer hända denna veckan




Hjulet till generatorn byter jag till ett "längre" eftersom det hjulet också ska flyttas ut 2 mm och jag vill slippa distanser. Men någonting måste ha ändrat sig sedan förra året. Vevens remhjul och generatorns remhjul linjerade nu (och antagligen förra året också eftersom jag inte rört dem) men bägge ska ut 2 mm för att linjera med kompressorn. Kompressorn har varit iväg på service och uppgradering. Den har bland annat fått en ny grövre axel och jag börjar misstänka att den kanske är 2 mm längre Hur som helst så ska det bli rakt nu...
Även styrrullen och remspännaren behöver komma ut 2 mm men det är snabbt löst.


_________________
Lars Dahlstedt


Lotus Elise S2 -01 Rotrex kompressor
Lotus Elite 503 -75
Lotus Europa S2 -68
Lotus Europa S1 -67
och lite annat
Citera
stilldouble
Malmö
Här sen Okt 2012
Inlägg: 884



En annan möjlighet till varför det funkade med dem gamla, mjukare remmen: Hypotes: upplinjeringsfelet fanns där hela tiden, men den mjukare remmen anpassade sig till det. Sedan kom en styvare, starkare och mindre kompromissvillig rem, som inte fixade upplinjeringsfelet=haveri.

Bara en tanke, att kolla... Innan du bygger om för mycket.

_________________
Magnus Falk
Citera
lahi
Utanför Laholm
Här sen Dec 2004
Inlägg: 268


Trådstartare
stilldouble skrev:
En annan möjlighet till varför det funkade med dem gamla, mjukare remmen: Hypotes: upplinjeringsfelet fanns där hela tiden, men den mjukare remmen anpassade sig till det. Sedan kom en styvare, starkare och mindre kompromissvillig rem, som inte fixade upplinjeringsfelet=haveri.

Bara en tanke, att kolla... Innan du bygger om för mycket.


Tack för tanken! thumbs up Jag tänkte faktiskt också på det häromdagen eftersom en aramidcord sträcker sig en tjugondel av en polyestercord. Så ska remmen "svänga" (för att hjulen inte linjerar) och få olika längd på de båda sidorna så blir det nog lättare haveri med en rem som inte tillåter detta.

Jag vill dock ändå bygga om så jag vet att det är superrakt. Anledningen är att jag vill använda en rem med aramidcord för att den sträcker sig mindre och är även starkare. En kompressor på hyfsat högt tryck och varvtal stjäl en del effekt så mycket kraft som ska överföras genom remmen och denna remmen sitter på bilar som har kombinerad generator/startmotor så den ska klara bra belastning och även de relativt tighta radierna den får runt mina små hjul.
Har haft lite problem med polyestercordremmen att den sträckt sig för mycket så remsträckaren hamnat för nära sitt ändläge. Dit får den inte nå

_________________
Lars Dahlstedt


Lotus Elise S2 -01 Rotrex kompressor
Lotus Elite 503 -75
Lotus Europa S2 -68
Lotus Europa S1 -67
och lite annat
Citera
Våra race- och banåkarbilar
Lotus Elise S2 -01 Kompressor och Elite och Europa också.
<<   1, 2, 3, 4, 5, 6, 7   >>
19 besök senaste veckan (14550 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande