Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
Våra race- och banåkarbilar Lotus Elise S1 -99 - Grattis på 25 årsdagen! | << 1, 2, 3 ... 16, 17, 18, 19 >> 29 besök idag (39898 totalt) |
Snabbast är inte alltid bäst, känslan är viktigare, jag håller med till 100%, att komma på sig själv att sitta och le när man kör måste vara den viktigaste faktorn när det kommer till vilken bil man ska behålla.
_________________ Janne Josefsson Porsche 911 SC 1982 Ford Mustang HT 1965 BMW F11 520D bruksis IPteknik Väst AB SVKG 60 |
||||||
Ja klart du ska bygga vidare på den blåa, du har ju gjort så mycket bra uppdateringar på den
Intressant det där med fläkten, jag behöver också se över min. Vajern som ställer om mellan kallt/varmt har fastnat ... är mest sugen på att kasta ut allt och köra med T7design paketet istället, men det finns ju som tidigare nämnts några tusen anledningar till att skippa _________________ Otto Leffler Lotus Elise S2 K20 Instagram: elisek20turbo |
||||||
Samma här fast med vajern till värme mot ruta eller fötter. Måste också demontera och kolla och smörja upp. Min fläkt låter som ett sågverk så den måste ändå ut. Såg att fläkten inte är samma på S1 och S2 men till S2 verkar det vara en SPAL 007-A42-32D och den finns ju att köpa _________________ Lars Dahlstedt Lotus Elise S2 -01 Rotrex kompressor Lotus Elite 503 -75 Lotus Europa S2 -68 Lotus Europa S1 -67 och lite annat |
||||||
Tidigt i våras så kunde jag glatt lägga upp denna bild:
Och Janne kostaterade helt rätt och snyggt detta
Visst är det fina stolar och visst var vadderiingen bättre än de gamla eftersom dessa var relativt oanvända, men när det kom hem en grön Elise S1 111S så insåg jag en stor skillnad mellan S1 och 111S - nämligen stolarna! 111S har andra stolar än vanliga S1, mycket mer vaddering, mer som en insydd dyna i sitsen, extremt lik Speedstern jag hade Kolla noga på bilden på de lösa stolarna först och stolarna i den gröna bilden så är det väldigt tydligt i framkant av sitsen där original Elise S1 stolar enbart har tunn vaddering på skalet och skinnet går tight runt glasfiberskalet, medan 111S stolarna har som en insydd dyna med 'lårförlängning' som det populärt heter bland nybilar. Så för att förekomma historien lite så när jag var på resa med den gröna Lotusen så fick jag en stund över att slösurfa lite, hittade en annons här på rejsa där det stod: 'SÄLJES: Stolar, Opel Speedster" In i annonsen, såg ett par snygga stolar som jag direkt ringde och köpte. Så igår kom dessa hem (Tack för smidig hemleverans ) Dålig färgåtergivning på bilden, de är inte så mörka som de ser ut. Tittar man noga så ser man att det verkar vara samma typ av stol som 111S stolen, fast med några dekorationssömmar mindre på klädseln. Snabb provmontering i bilen, enbart ställt in en stol på förarstolen för att få känsla: Kollar man här så är det tydligt hur dynförlängningen sticker ut framför skalet - men notera framförallt, färgmatchningen! Stiligt kan det bli! Så nu börjar ett annat projekt, Stolar omgång #2! Tanken nu är att fräscha upp färgen och skicket på skinnet till mer eller mindre mint condition. Som en bonus så är stolarnas insteg redan omklädda från svart textil till svart skinn på bägge sidor av stolen, vilket gör att det inte heller syns att bilen är konverterad RHD -> LHD. Vadå syns menar ni? Jo de gamla stolarna hade det svarta skyddstextilen inåt mot varandra efter konverteringen i stället för utåt mot bältena. Men det löser sig nu. Återigen, målet med bilen är känslobil! Att få en bättre förarmiljö med skönare stolar är självklart att föredra då. För just stolarna, det var något jag saknade med 111S:en. Just det, den gröna 111S:en ja... den får jag berätta om nästa gång (Måste bli bättr epå att uppdatera igen nu) _________________ Fredrik Boivie Kör nu Lotus Elise S1, tidigare Westfield & Opel Speedster |
||||||
Tss... S1ans stolar är lätta, låga och ger fin kontaktkänsla med bilen
Minns när jag sträckkörde Turin-Trollhättan med min - känseln i rumpan var tillbaks redan efter ett par dagar. Men det var ju några år sedan, idag hade de säkert blivit mer bestående... _________________ Ragnar Burenius |
||||||
Blir snyggt det där Fredrik
i mitt fall säkert tvärt om (läses komfort-kilon på röven....) /C _________________ Carl Josefsson Porsche Cayman S 2011 Mazda MX-5 2002 - Såld https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?p=1763213#1763213 |
||||||
Det låter som en bra Lotus-kravspec annars, fin kontaktkänsla! Tänker tillbaka på mina Tillett-stolar i sjuan, där snackade vi kontaktkänsla, men med otippat bra komfort. Lite ironiskt att det kom upp en fråga idag på en Lotusgrupp på fejjan där en skrev "efter 40 min får jag ont i baken, vad för stolar ska jag ha?" och första svaret en skrev var "Jag bytte till 111S stolar för 15 år sedan och har aldrig ångrat mig - nu är det problemet ur världen". Hoppas detta blir bra!
Fniss fniss Har börjat rengöra stolarna nu, tog fram en arsenal av olika medel och testade mig fram lite Lätt att se vilket som tog bäst, bara fortsätta! Ena stolen gjord, dags att ta tag i nästa! Hoppas det syns vilken som är gjord _________________ Fredrik Boivie Kör nu Lotus Elise S1, tidigare Westfield & Opel Speedster |
||||||
Den bara lite renare fyrkanten till höger är glycerintvål / lädertvål. Den väldigt rena fyrkanten till vänster är mirakelsvamp använd med rengörande utspätt tvättmedel.
Dock ska man vara försiktigt med sån svamp då den slipar, så för att få det 100% rent så behöver jag gå på med något bättre. Har varit i kontakt med Leather Master som ligger här i stan, så tanken är att åka förbi där på lite produktdemo och storshoppa prylar Så fortsättning följer _________________ Fredrik Boivie Kör nu Lotus Elise S1, tidigare Westfield & Opel Speedster |
||||||
Liten snabb uppdatering!
Idag var jag på ett väldigt trevligt ställe, nämligen detta: Leather Master i Västra Frölunda. Alla som varit på Svenska Hem har säkert sett deras möbelserie både för hårda och mjuka material, men desto roliga som jag inte visste är att de har egen utveckling och labbande i just Västra Frölunda, med andra Göteborgsbaserade företag som underleverantörer - alltså en äkta lokalprodukt! Nu ska vi spola tillbaka lite: Jag grovrengjorde stolarna men såg att det var "mörka streck" kvar i skinnet, så istället för att gnugga vidare åkte jag till Leather Master och fick träffa Patrik som utvecklar flera av produktserierna. Han tog emot mig med öppna armar och kollade på stolarna, jodå - smuts kvar konstaterade han men enbart bortskavd färg där bältet ligger mot stolen. Så det han gjorde nu var att ta fram lite produkter från deras nya kommande (ännu ej släppta) serie för framförallt bilvård! Ett riktigt bra rengöringsmedel, spraya på med pumpen och gnugga löst med en relativt mjuk nagelborste var tricket. 3 min gnuggande och snabb före/efter: Före, notera alla svarta streck på mittytan mellan sömmarna Efter, ursäkta dålig vitbalans av min telefon men nu är det enbart veck i lädret kvar, de är rena! Nästa steg nu som Patrik förklarade var att lägga på ett skydd som skyddar mot smuts. Ett bilsäte är nämligen lackat med färg och således inga öppna läderporer som på t.ex. en hästsadel, därför är ett bra skydd A och O. Lite som bilvax på lacken, med bra vax så blir det lättare att rengöra nästa gång. Här använde han deras nya kommande Protection Cream som lämnar en helt matt yta, man lägger på så lite så ytan bara blir fuktig - inte blöt, låter den sen torka. Klart! Om jag sen vill underhållssköta stolarna lätt när de är klara så blev det även en detailer, lite som snabbvaxet för lacken - fast för skinnet. Nu är helgen (och kanske lite av nästa vecka) räddad, här ska stolarna bli riktigt rena, fina och skyddade mot ny smuts! Exakt hur deras nya produktserie Autorex kommer säljas är inte helt klart, men den finns redo att köpa nu och hemsidan tror jag var på väg att uppdateras närsom! Men vill ni få bra tips och hjälp innan dess (även med läderfärg och omfärgning om det behövs) så kontakta Patrik! _________________ Fredrik Boivie Kör nu Lotus Elise S1, tidigare Westfield & Opel Speedster |
||||||
|
||||||
Kul-turer blir roligare när man sitter bra, om det sen är fräscht så det matchar resten av bilen - då är det som det ska Har fortsatt hemma under helgen och måste säga att det var riktigt smidigt! Fram med en ny nagelborste och pumpa fram skum med Interior cleaner Gjorde en enkel 50/50 med tejp för att se hur stor skillnad man får på 1 minut. Jotack, det till höger som är smutsigt är efter mirakelsvamp, det som tidigare såg rent ut... Det blev väldigt tydligt att sömmarna visst var vita i stolarna med, snyggt att återse det! En till jämförelse - Före Efter Nu var stolarna äntligen rena! Börjar se riktigt ljusa och fina ut Fram med Interior Protection Cream, ett medel som stryks väldigt tunnt (skall bara bli fuktigt (inte blött) och låt det självtorka. När det torkat så blir det en bibehållen matt yta som blir mer lättrengjord Gjorde några snabba före/efter bilder: Förarstol: Passagerarstol: Och en galet ful men effektiv paint-bild med bägge Då ska jag ändå nämna att efter-bilderna är tagna med 2 spotlights rakt på stolarna och före-bilden i garagets allmänljus, ändå ser man att stolarna är mycket mattare nu. Väldigt nöjd med resultatet! Nu skall de monteras i bilen om någon dag. _________________ Fredrik Boivie Kör nu Lotus Elise S1, tidigare Westfield & Opel Speedster |
||||||
Hej, Fredrik heter jag... Även om jag inte skrivit här på länge så är bilen kvar
Stolarna har inte hittat i, visade sig att underredena skiljer mer än man tror - så antingen behöver jag hitta Opel Speedster-underreden eller bygga något eget, vi får se vilket som går snabbast... Men hur var det nu man sa i en viss känd film: "Nobody put's Baby in a corner" Joråsåatt, här ställs visst Baby i ett hörn! Men först fram med fyra hörn Och väger in hörnen med laser, garagegolv är inte så jämna och i våg som man kan önska Sedan är det bara in med bilen och börja skruva! Det som märktes förra året när jag vägde bilen var att den var i princip perfekt - som RHD... och jag som har byggt om den till LHD När jag satt där ratten var istället så skiljde det 26kg mellan höger och vänster fram (186kg vs 160kg) med lite drygt halv tank. Så upp med bilen på vågarna nu med full tank och i med köttklumpen till rattvridare 29kg diff fram med full tank, förare i och hardtop på. Diagonalvikt på 52% Efter lite skruvande så såg det istället ut såhär 11kg diff fram och diagonalvikt på 49.9%! Totalvikt på 845kg Hoppade ut för att se vad bilen väger utan förare men med full tank och landade på detta 764 kg! 0kg diff mellan fram och diagonal på 50.1%. Påverkar inte så mycket när man ändå lastar upp bilen med strax över 10% till Ska man vara nöjd där eller ska man fortsätta skruva lite mer? Det är (vad jag förstår?) ändå bra mycket bättre än förra året?! Kanske dags att börja fixa de tilltänkta småsakerna på bilen för snart är det dags för påställning _________________ Fredrik Boivie Kör nu Lotus Elise S1, tidigare Westfield & Opel Speedster |
||||||
Jag trodde det var dina inledningsord hos Anonyma Lotus-missbrukare Kul att läsa om ett snabbt ekipage som kommer att bli ännu snabbare _________________ Bengt Gson Nilsson GR Yaris -21 ...gottgry 924S -86 ...pcsr #924 911 -74 ...gul @lagteknik på instagram |
||||||
_________________ // Mats Karlsson http://www.matsgarage.com Biltråd 1: https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=85101 Biltråd 2: https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=115095 |
||||||
Det är nu du kommer på att du glömt att göra hjulinställningskontroll efter skruvandet och inser att camber diffar 1 grad på ena sidan? _________________ /Mats Strandberg onemanracing.com BMW 330i -05 |
||||||
Man vet att man har jobbat hårt när...
Äsch, får kalla det "individuellt avstämt chassie" med varierande camber isf :-D Lyckligtvis så justeras camber "utanför" styrarmen, så man kan justera camber utan att påverka något annat
Det erbjudandet kanske jag nappar på Nu har jag kört lite med originalstolarna igen. Har däremot passat på att byta själva "blåsan till blodtrycksmanschetten" för att svankstödet inte ska sacka. Det var välinvesterade hundralappar Fortfarande tillgänglig som originaldel Historien om den gröna Innan vi fortsätter med den blå så kanske det märks att den gröna inte är kvar i garaget? Så vad hände med den? Jo redan i oktober kom en trevlig man från Danmark vid namn Torben på besök med sin hustru. De tog en mysig weekend i Göteborg, kollade på stan och shoppade lite - en Lotus t.ex. Dagen till ära var även en annan svensksåld Elise 111S på besök, den gula i bakgrunden, som tillhör Calle Berntsson som arrangerar de uppskattade 'Frukostklubben-träffarna' på Götaplatsen. Riktigt färgglatt med massa Eliser i samma färgskala som Non-Stop! Då Torben uppskattade bilen mycket mer än entusiaster i Sverige så blev det affär och bilen lastades ett tag senare på släp för att levereras till honom. Danska regler är lite likt norska (trots att de är med i EU) och en dansk medborgare kan inte köra utländskskyltade bilar, så jag körde över bilen till Danmark! och njöt sedan av det vackra danska landskapet innan bilen landade hemma hos honom! Nu är den inreggad och påställd för året i Danmark Hoppas det blir många glada mil med bilen! ...men det är inte bara den gröna som är igång för året, men vi tar den blå en annan dag och njuter av den gröna istället _________________ Fredrik Boivie Kör nu Lotus Elise S1, tidigare Westfield & Opel Speedster |
||||||
Våra race- och banåkarbilar Lotus Elise S1 -99 - Grattis på 25 årsdagen! | << 1, 2, 3 ... 16, 17, 18, 19 >> 29 besök idag (39898 totalt) |