Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
Lotus Elise S1 -99 - Laddar upp inför Sprint #1!
1, 2, 3 ... 16, 17, 18   >>
46 besök idag (34941 totalt)
Figgz
Göteborg
Här sen Dec 2002
Inlägg: 6493


Trådstartare


Dags för en ny bil för aktiv körning! Denna bil ersätter Lilla Gul som i sin tur ersatte min förra Opel Speedster.

Vad är då detta? Och varför?
Jo, min förra Westfield (Lilla Gul enligt regbeviset) var en fantastiskt rolig bil, effektiv och snabb som få men ändå extremt körbar och lättkörd. Däremot var det ingen bil för roadtrip eller njutningskörning om det regnade, vilket gjorde att jag fick känslan av att jag trailade sportbil mer än jag körde.
Därför letade jag i över ett år i sinnet, på Blocket och Mobile/Autoscout efter vad som kunde vara en bra ersättare - nämligen en ren känslobil!

På våra torsdagskörningar under pandemin pratade jag mycket med bl.a. Janne och Peter om körglädje och vi kom fram till att på svenska vanliga vägar så är dagens snabba effektiva bilar inte de roligaste. Nöjet att kunna köra kurvig landsväg och dra genom flera växlar är inte så lätt med dagens 400+hk bilar, de är för snabba och det mekaniska greppet för bra. Så vad är då bra för körglädjen?

Jo för mig detta: En liten lätt bil, <4meter och <1000kg, som har utseende, karaktär (inte nödvändigtvis bäst, men karaktär) samt tillgänglighet på delar om något händer.

Letade länge och väl på alla tillgängliga medier innan denna dök upp:

Lotus Elise 111 -99
Tjänstevikt: 839kg (med förare)
Effekt: 120hk
Längd: 3.72m

Perfekt! Alla mål uppnådda så långt! Även det perfekta vikt/effektförhållandet på exakt 7.0 kg/hk för att köra SVKG sprint i Roadsport C
Eliser är inte helt ovanliga, så varför en S1? Är inte S2 bättre och var det inte för likt Speedstern?
Här kommer charmen med S1 in. De är så rena i sin känsla, inte ens bromsservo finns och man har verkligen jagat vikt med spindlar i aluminium (gjutjärn på S2), mindre bromsar, mindre hjul och allt som gör att bilens uppträdande blir nätt och roligt.
Sedan har S1 en enorm fördel att det finns färdiga konverteringskit från RHD till LHD, så inga problem att köpa en RHD som denna

Efter att ha missat en gul LHD här på rejsa i april fortsatte jakten, men det var inte förrän i juni jag slog till på denna bil som då legat på blocket i nästan 2 månader
Annonsen sa inte mycket, men när jag fick telefonkontakt med ägaren uppenbarade sig en bil med väldigt bra mekaniska uppdateringar, men ett ärligt & använt yttre.
Helt enkelt bara att hänga på släpkärra bakom bilen och styra ner till Lund en dag efter jobbet, det blev en lång dags körning (som började kl 16 efter arbetsdagen) men vad gör man inte för att köpa sportbil


Upphämtning och lastning hos säljaren i Lund:




Modifieringar vid inköp
Det stod inget om det i annonsen, men redan på bilderna såg jag att den inte var helt original... men det som gömde sig bakom annonsen visade sig vara bättre än jag trodde!
Så här är några av förbättringarna som bilen redan har:

Drivlina
Original så när på sportavgas och en kolfilberluftburk (ger bra ljudkuliss både insug och avgasmässigt - känslobil!)

Hjulupphängning
Nitron NTR Fast Road shocks - 40mm coilovers
Förstärkta toe-stag i bakvagnen
Justerbar krängningshämmare fram

Däck/fälg
8st ROTA Slipstream lättviktsfälgar, 4st med Yokohama Advan AD08R (gatdäck) samt 4st med Kumho V70A (rdäck)

Bromsar
PCF 08 bromsbelägg fram+bak
Andra bromsskivor
Stålomspunna bromsslangar
Värmetålig bromsvätska

Övrigt
Snap-off rattnav
Harness bar (bältessträva) samt 4/6p bälte (SBF godkänt)
Hardtop + Softtop
Dragöglor fram+bak






Nu är bilen lite snabbt genomgången, polerad och redo för att njutas av under sommaren. Några mil har det redan hunnit bli, både bruksmil (jobb, midsommarhandla ) men även nöjesmil på kurviga vägar - och fler såna ska det bli!




För att få perspektiv på hur liten en Elise är så kan man alltid parkera den bredvid en redan sänkt VW Lupo GTI




Ska man komplettera lite inhandling dagen innan midsommar så vet man att det är svårt att få parkering, så vad kan vara bättre än familjeparkeringen? Den är ju längst fram med I med barnstol och barn, inte direkt så man behöver övertala stora grabben att åka Lotus...





Målbild
2022 - Köra och njuta av en känslobil, busa med Miator i Roadsport C klassen på SVKG sprintrace
2023 - Ha bilen klar som vänsterstyrd (LHD) samt estetiskt tillsnyggad och mekaniskt genomgången
2024 - Vem vet? Kanske lite mer knuff i motorn?


Nu blir det till att hålla tankkortet varmt och njuta av riktigt många känslomil med denna känslobil!
Skall försöka memorera intryck med och inte bara njuta av stunderna bakom ratten så att jag kan konstatera skillnader mot tidigare bilar men även för/nackdelar mot andra nöjesbilar som gör sig bra på svenska landsvägar.


_________________
Fredrik Boivie


Kör nu Lotus Elise S1, tidigare Westfield & Opel Speedster
Citera
Kolja
08
Här sen Apr 2005
Inlägg: 6187



Grattis, en äkta sportbil.

_________________
Tony Jonsson

¤-------------------------------¤
Gracefully understated
Citera
Mats Karlsson
Vargön
Här sen Feb 2003
Inlägg: 8030



Ser fram mot denna följetång. thumbs up
Citera
Pontus Fyhr
Lund
Här sen Dec 2002
Inlägg: 5082



Den är ju lite bekant för mig, så väldigt glad över både modellval och val av exemplar! Må den ge många glada mil till och fortsätta ställa till det för miatorna!

_________________
Pontus Fyhr
Citera
Kraniel
Värmdö
Här sen Dec 2002
Inlägg: 6874

<span style='color:red;font:bold'>Moderator</span>
Moderator

Något av en drömbil. Dina bilar verkar ju bli väl omhändertagna också, som om du ska sälja någon gång får du höra av dig.

_________________
Daniel Östlund
kraniel-at-gmail-punkt-com
www.sunksinglar.se
Citera
Eddie Varvstopp
Kävlinge
Här sen Nov 2002
Inlägg: 3116



Jasså du har tagit över den bilen . Mycket bra köp thumbs up och den är redan van att rattas fort

_________________
Edvin Persson
#lifeisbetterinracesuits | Porsche 944 -84 | PCS - PCSR - MSCC | Min blogg: http://eddievarvstopp.se
Citera
Figgz
Göteborg
Här sen Dec 2002
Inlägg: 6493


Trådstartare
Kolja skrev:
Grattis, en äkta sportbil.

Tack! Precis så jag känner med, äkta sportbil med mycket känsla!

Mats Karlsson skrev:
Ser fram mot denna följetång. thumbs up

thumbs up Ska göra vad jag kan

Pontus Fyhr skrev:
Den är ju lite bekant för mig, så väldigt glad över både modellval och val av exemplar! Må den ge många glada mil till och fortsätta ställa till det för miatorna!

Roligt att höra, ditt namn nämndes när jag ringde om bilen inför köpet så det kändes tryggt! Vi får höras av så jag kan få höra lite roliga anekdoter om bilen och tävlingarna den gått i

Kraniel skrev:
Något av en drömbil. Dina bilar verkar ju bli väl omhändertagna också, som om du ska sälja någon gång får du höra av dig.

Du har mitt nummer och hittar hem till mig med

Eddie Varvstopp skrev:
Jasså du har tagit över den bilen . Mycket bra köp thumbs up och den är redan van att rattas fort

Hehe, jo jag har förstått att den har gått bra fort innan - vilket är jättekul för då har jag en riktigt vass referenstid att jämföra med

Att bilen hade gått lite MSCC visste jag, men att den hade kommit totaltvåa 2016 visste jag inte samt vunnit ett helt gäng tävlingar i C klassen
Pierre (förra ägaren) var en väldigt trevlig och ödmjuk kille så han nämnde inget av detta, jag får slå honom en signal nu igen och låta honom berätta hela sanningen om bilen

Letade runt lite på rejsa och hittade dessa bilder i eftersnackstrådar bl.a.:






Så nej, vi kan nog stryka "enbart lugnt körd till och från kyrkan på söndagar" från beskrivningen
Helt enkelt underbart, jag har köpt en Elise med känd racinghistorik!




I övrigt så passade jag på att göra en snabb översyn av hjulupphängningen nu när barnen var lagda för att sova. Alltid bra att göra en koll, kontrollera justeringen av hårdhet på coilovers, slitage på bromsbelägg etc


Nitron på plats! Uppenbarligen bra och snabba om man kollar resultaten ovan från MSCC
Däremot så stod de inte helt konsekvent höger/vänster per axel. Nu står de på 11 klick från mjukaste fram och 13 klick från mjukaste bak för att ha en digital minnesanteckning här.

Annars när jag var runt och kikade så märkte jag att avgassystemet gungade lite väl mycket för min smak, såg över bussningarna och hittade detta


Rackarns, var ska jag hitta ett avgasgummi till en Lotus Elise på kort tid?
Jo, på andra sidan såklart - där reservdelarna sitter redo




Så nu är den trasiga på högersidan bytt mot en begagnad men hel!
Vid byte av avgassystem så verkar en upphängning blivit över, perfekt för att utöva återbruk och ha bilen fungerande i väntan på att beställa nya



_________________
Fredrik Boivie


Kör nu Lotus Elise S1, tidigare Westfield & Opel Speedster
Citera
Figgz
Göteborg
Här sen Dec 2002
Inlägg: 6493


Trådstartare


Då var årliga inspektionen genomförd med, enbart med positiva omdömen. När man hör besiktningsmannens ord om bilen så förstår man att det är ovanligt ens för dem att se såna här numera

_________________
Fredrik Boivie


Kör nu Lotus Elise S1, tidigare Westfield & Opel Speedster
Citera
erikjakan
Stockholm
Här sen Dec 2004
Inlägg: 7719



Ser mycket trevlig ut!

Mvh Erik Wedlund

_________________
Erik Wedlund

Nurburgring 7.14.8 BTG Z06
Nurburgring 7.40 BTG 996 Turbo
Mantorp 1.23.7 Carrera S
Gelleråsen 1.18.40 M3e36
Gelleråsen 1.11.5 996 turbo
Citera
Janne J
Kinna
Här sen Jul 2008
Inlägg: 4088



Behovet av en kultur under semestern växer starkare och starkare, jag vill gärna klämma och känna på den lilla blå

Grattis till inköpet och jag beundrar ditt goda omdöme att välja en bil som passar så fint i klass C

_________________
Janne Josefsson

Porsche 911 SC 1982
Ford Mustang HT 1965
BMW F11 520D bruksis
IPteknik Väst AB
SVKG 60
Citera
Christian Jansson
Borås
Här sen Jan 2003
Inlägg: 1675



Härlig bil Fredrik! Grattis igen!

Kul-tur måste vi få till nu! Min semester är slut denna vecka men annars finns det ju helger...

_________________
Christian Jansson

BMWCS #10364
SVKG #661

BMW 332is E30
Citera
dvorak
Göteborg
Här sen Nov 2007
Inlägg: 2085



Det är så roligt detta! Shit vad vi pratat om olika bilar till Herr Figgz.... Inte lätt att tillfredställa dina krav Vi satt säkert halva tiden hem från ringen senast och pratade olika bilval

Att valet till slut föll på en Elise S1 var lite oväntat med tanke på Speedstern. Men för att vara ärlig känns detta så rätt för dig. Den fullständigt står Figgz i hela framrutan.... Så det kanske är dags att fixa en sådan dekal som alla bötte-bilar har. Figgz i skrivstil i hela framrutan

_________________
Peter Sundström
Datsun 280Z, MGB GTS V8, Giulia QV
297 varv på Nordschleife
Citera
Ragnar
Halland
Här sen Maj 2003
Inlägg: 3958



Kul och rätt val! thumbs up Inte helt oväntat gillar jag biltypen, trots/tack vare typ 8000 mil bakom ratten på den. Hade själv gärna haft en S1 igen. Tycker även den har en hardtop som klär den bra, och som dessutom gör den tätare. "Shower proof", som de säger.

_________________
Ragnar Burenius
Citera
Klingan75
Frillesåstrakten
Här sen Mar 2009
Inlägg: 1131



Grattis! thumbs up Men vi ska alltså köra i samma klass...?

_________________
A.n.d.e.r.s.:-:.K.l.i.n.g.b.e.r.g

AC Cobra 427 S/C Replica
Mazda MX-5 NBFL

https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=92529
Citera
camarogbg
Älvängen
Här sen Sep 2005
Inlägg: 1051



Klingan75 skrev:
Grattis! thumbs up Men vi ska alltså köra i samma klass...?


Ha, ha, ha... jag spår ljusare tider i klass A och mörkare i klass C

Som sagt, trevlig bil thumbs up

_________________
Mikael Nordin
-Tiger B6 Gsxr 1000 (Super7)
-68 Chevrolet Camaro RSR, börja om från början!
Svkg #120
Citera
cat7even
Uppsala
Här sen Jan 2003
Inlägg: 2365



Kan inte annat än👍

_________________
Johan Lundberg
*BBDB*
Ex Marcos 2T
EX Marcos 1600 GT
Nu Lotus Elise S1 KR1
Citera
cat7even
Uppsala
Här sen Jan 2003
Inlägg: 2365



Kan inte annat än👍

_________________
Johan Lundberg
*BBDB*
Ex Marcos 2T
EX Marcos 1600 GT
Nu Lotus Elise S1 KR1
Citera
carl.josefsson
Göteborg
Här sen Jul 2008
Inlägg: 1216



dvorak skrev:
Det är så roligt detta! Shit vad vi pratat om olika bilar till Herr Figgz.... Inte lätt att tillfredställa dina krav Vi satt säkert halva tiden hem från ringen senast och pratade olika bilval

Att valet till slut föll på en Elise S1 var lite oväntat med tanke på Speedstern. Men för att vara ärlig känns detta så rätt för dig. Den fullständigt står Figgz i hela framrutan.... Så det kanske är dags att fixa en sådan dekal som alla bötte-bilar har. Figgz i skrivstil i hela framrutan


så sant och så rätt, jag kan betala hälften om du tar den andra

/C

_________________
Carl Josefsson

Porsche Cayman S 2011
Mazda MX-5 2002 - Såld
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?p=1763213#1763213
Citera
TPR
Göteborg/Nödinge
Här sen Feb 2005
Inlägg: 2479



Fin bil!

Men... läste jag inte något om några kamaxlar som skulle hem från SSM?
Isf kanske det blir B istället för C....

_________________
T h o m a s P i h l

Mazda MX-5 Miata -99
#78 MX-5 Standard Cup / Roadsport C
Fd ERCup #98 - Caran Racing
Citera
Niklas Falk
Fixhult
Här sen Apr 2004
Inlägg: 19476



TPR skrev:
Fin bil!

Men... läste jag inte något om några kamaxlar som skulle hem från SSM?
Isf kanske det blir B istället för C....
Det kan ju vara standard-spec kamaxlar för att vara kvar i C...
Men jag har inte transporterat några stickor iaf.

_________________
Niklas Falk
www.MX5RacingClub.se www.SPVM.se www.SVKG.se
Citera
TPR
Göteborg/Nödinge
Här sen Feb 2005
Inlägg: 2479



Niklas Falk skrev:
TPR skrev:
Fin bil!

Men... läste jag inte något om några kamaxlar som skulle hem från SSM?
Isf kanske det blir B istället för C....
Det kan ju vara standard-spec kamaxlar för att vara kvar i C...
Men jag har inte transporterat några stickor iaf.


Visst, så skulle det kunna vara.
Men jag läste på annat ställe en diskussion om kamaxlar till MG TF 135 som råkade vara till salu, i Skåne...

Hur som helst, Fredrik har nog koll på vad han gör.

_________________
T h o m a s P i h l

Mazda MX-5 Miata -99
#78 MX-5 Standard Cup / Roadsport C
Fd ERCup #98 - Caran Racing
Citera
Våra race- och banåkarbilar
Lotus Elise S1 -99 - Laddar upp inför Sprint #1!
1, 2, 3 ... 16, 17, 18   >>
46 besök idag (34941 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande