Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
Lotus Elise S1 -99 - Laddar upp inför Sprint #1!
<<   1, 2, 3 ... 7, 8, 9 ... 16, 17, 18   >>
12 besök idag (35025 totalt)
oneyet
Huskvarna
Här sen Nov 2004
Inlägg: 1049



Pedalerna är ju något av ett konstverk faktiskt.

_________________
Fredrik Liljenberg

Fd: Opel Speedster 2.2 SC, numera Volvo V90....
Citera
DJ
NL
Här sen Maj 2004
Inlägg: 10626



Figgz skrev:

DJ skrev:
Passa på att byta öppningswiren till en fräsch. Det var ett elände att få upp framluckan när jag drog av den...

Hehe, kan tänka mig dilemmat när man står där och funderar på hur man ska bända eller bryta för att ha en chans att öppna... hur löste du det?
Min verkar fräsch, såg över den igår. Var din dålig eller fransig innan?


Bända och bryta är fel metod. Jag stoppade in armen i ena hjulhuset och lirkade mig fram till huvlåset med fingrarna. Trångt och man rispar upp armarna lite här och var.

Min var fransig på mitten där den gick av, men ändarna var fräscha.

På tal om öppningswire, tänker du byta sida även på wiren till bakluckan? Eller konvertera till elöppning?

_________________

Ny kulbil i garaget.
Citera
cat7even
Uppsala
Här sen Jan 2003
Inlägg: 2365



Om du ska byta sida på bakluckewirehandtaget. Kan det saknas fäste på clammen.
I alla fall på min.... Så jag flyttade inte på min...

_________________
Johan Lundberg
*BBDB*
Ex Marcos 2T
EX Marcos 1600 GT
Nu Lotus Elise S1 KR1
Citera
Figgz
Göteborg
Här sen Dec 2002
Inlägg: 6496


Trådstartare
JBT skrev:


Jag bultade pedalboxen med m6 skruv istället och limmade den för att få den tät. På undersidan monterade jag L profiler som jag köpte på bauhaus. L profilerna gjorde enorm skillnad på styvheten.



Smart!
Jag funderade på att bulta den, men valde att limma och nita den häromdagen, men jag skall nog borra ur några nitar och skruva dit profiler under, riktigt smart!
Tack! thumbs up

_________________
Fredrik Boivie


Kör nu Lotus Elise S1, tidigare Westfield & Opel Speedster
Citera
JBT
Solna
Här sen Nov 2004
Inlägg: 432



Figgz skrev:
JBT skrev:


Jag bultade pedalboxen med m6 skruv istället och limmade den för att få den tät. På undersidan monterade jag L profiler som jag köpte på bauhaus. L profilerna gjorde enorm skillnad på styvheten.



Smart!
Jag funderade på att bulta den, men valde att limma och nita den häromdagen, men jag skall nog borra ur några nitar och skruva dit profiler under, riktigt smart!
Tack! thumbs up


Limmade du med Betaseal?

_________________
Jacob Blomqvist

Honda SC CC Elise S2
Citera
Pontus Fyhr
Lund
Här sen Dec 2002
Inlägg: 5087



JBT skrev:
Figgz skrev:
JBT skrev:


Jag bultade pedalboxen med m6 skruv istället och limmade den för att få den tät. På undersidan monterade jag L profiler som jag köpte på bauhaus. L profilerna gjorde enorm skillnad på styvheten.



Smart!
Jag funderade på att bulta den, men valde att limma och nita den häromdagen, men jag skall nog borra ur några nitar och skruva dit profiler under, riktigt smart!
Tack! thumbs up

Limmade du med Betaseal?


Och duralac på ytorna där skruvarna sitter sen.

_________________
Pontus Fyhr
Citera
Figgz
Göteborg
Här sen Dec 2002
Inlägg: 6496


Trådstartare
JBT skrev:

Limmade du med Betaseal?

Ett motsvarande lim. Verkar sitta som berget nu när det härdat en vecka.

Pontus Fyhr skrev:

duralac

Just det, Duralac! Det köpte jag en burk av med, invigde den när jag monterade HBC mot pedalstället. Den gamla hade korroderat lite.


Nu är julfirandet över och skruvandet kan återupptas thumbs up

Hur var det nu allt skulle sitta igen?


Fästen för rattstången har nu hittat till vänster sida och kabelstammen har provisoriskt dragits där den ska vara


Styrväxeln har demonterats, nu blir det LHD!


Ragnar, jag putsade inte till vansinne, men snyggade iaf till det lite


Såhär ser fästena ut för styrväxeln i kupén, dessa fästen är som ni ser popnitade i nederkant


Här är original fästen bredvid en uppsättning nya där hålen är uppflyttade för att motverka bumpsteer - smidigt! Bara att popnita dit


Äntligen!
RHD vs LHD


De gamla styrlederna visade sig vara i riktigt dåligt skick, trasiga damasker och allmänt använda. Nya i bakgrunden


Ut med det gamla och in med det nya!
LHD styrväxeln åker in i sitt hål, med nya styrleder monterade.
Sista gången som man ser att styrväxeln är fint lackad gul


Och voila, titta där! Nu sitter både pedaler och styrväxel monterad som LHD!
Att montera styrväxeln var riktigt lätt nu när locket för kabelstammen inte var monterat. Bara stå på utsidan av bilen och hålla styrväxeln samtidigt som jag sträckte in armen och monterade skruvarna

Känslan när man får börja montera saker är alltid härlig

_________________
Fredrik Boivie


Kör nu Lotus Elise S1, tidigare Westfield & Opel Speedster
Citera
AndersBergkvist
Göteborg
Här sen Okt 2013
Inlägg: 97



Gött jobbat! thumbs up

Meen...får erkänna att jag med tanke på den här bilden...



...snarare hade väntat mig ett litet konverteringskit från Top Gear's utvecklingsavdelning...



God fortsättning!

_________________
-- Anders Bergkvist --
Audi TTS
Seat Leon Cupra ST
Citera
Figgz
Göteborg
Här sen Dec 2002
Inlägg: 6496


Trådstartare
AndersBergkvist skrev:
Gött jobbat! thumbs up

Meen...får erkänna att jag med tanke på den här bilden...


...snarare hade väntat mig ett litet konverteringskit från Top Gear's utvecklingsavdelning...


thumbs up
Jag kanske bara drar ut på den överraskningen lite, så kommer en racercontainer till Vårruset i april


Så vad har hänt sen sist?
Jodå, först var det dags för årliga melladagsgokarten med några kompisar! I år hade jag med äldsta grabben (snart 6 år) och körde 2 sitsig taxi-gokart. Första gången för honom i gokart, väldigt lyckat!
Framförallt när man även får medalj


Stora grabben får medalj, påhejjad av kompisen Per som även tog pallplats i singel-kart


Sen kan vi gissa "vilken SPVM-förare syns i bakgrunden"



Sist så åkte styrväxeln i, så varför inte fortsätta göra klart styrningen?
Först fram med styrkolumnen och tändningslåset


För att inse att även jag hade lyckats skada tändningslåset vid demontering
Testade först att ta loss det med bara goda intentioner och mycket engagemang... det sket sig
Så för alla andras skull länkar jag in manualen här
Nåja, det är inte helt trasigt men jag får skaffa en ersättare sen, återkommer till det längre fram.

Nåja, styrkolumnen var det! Bara att montera!
Nej, tänk inte så! Inte "bara", då blir det fel!
"Vadå kan bli fel?" Tänker ni
Jo två saker är bra att tänka på när man har isär styrningen på valfri bil:
1. Det är bra om man har samma styrutslag både till höger och vänster - så se till att centrera styrväxelns utslag
2. Det är bra om återgången på blinkersen funkar, dvs se till att rattstången är centrerad med

Det roliga är att jag inte har originalratt i min bil och när jag köpte den och körde under sommaren så märkte jag att någon tidigare ägare redan hade gjort fel på nummer 2
Så för att göra det rätt, mät utslagen på styrarmarna, max inne, max ute och centrera på bägge sidorna. När det gäller rattstången så slå på blinkers åt ena hållet, snurra tills du hör ett litet klick och vrid sedan tillbaka tills blinkersen återgår. Gör samma åt andra hållet och "glappet" däremellan är nolläget.
Nu kan man montera ihop styrväxeln med rattstången thumbs up



Sådärja! Nu med 1.2 varv åt respektive håll (kort styrväxel ) och fungerande blinkersåtergång



Styrning - check!
Då var det dags att börja göra klart pedalerna, de är flyttade men ännu bättre om de är kopplade med.
Gasen är vajerstyrd på dessa bilar, så bort med länkagekonsollen och ta fram den nya konsollen


Nya till vänster. Alltså skall delarna flyttas över för att spegelvända funktionen.
Men då kom jag på att jag nog allt hade en roligare pryl liggande sen jag köpte ett lass delar av Pontus Fyhr, nämligen ett uppgraderat gaslänkage med lagrad infästning och justerbart utslag:



Länk om man vill köpa: https://www.eliseparts.com/shop/induction-intake-system/k-series-impro . . . .



Monterat och klart!
Förväntar mig ingen jätteskillnad men alltid kul med lagrad rotation jämfört med godtyckligt åtdragna muttrar. Sen kul att använda vad man har i lådorna
Justerbara utväxlingen får jag se om jag provar mig fram, kan bli som på moppetiden när Hobbex sålde "Snabbgashandtag för riviga starter"




Testar känslan med att sätta dit ratten med
Nu vore det kul att få i stolarna, men först måste själva centertunneln flyttas till höger i bilen för att ge föraren mer plats.
Den bakre delen (från växelspak och bakåt) är skruvad med förberedda hål - så det var pilligt, men bara att flytta över. Den främre är popnitad och behöver borras bort och göras nya hål för. Den delen kvarstår att göra.

Men med bakre delen flyttad kunde jag montera de nya stolsunderredena. Förarsidans var smidig att bygga om, men att ta det färdiga bolt-on underredet till passagerarstolen var kasst Amerikansk passform när man köper från Holland Men efter justering med borr, fil och handslägga modell halvstor så passade även passagerarstolen i underredet och stolarna kunde monteras



Nu kan man äntligen torrgasa på riktigt!
Stolarna har således bytt plats, eftersom passagerarstolen är helt fast och ej justerbar, förarsidans stol är både flyttbar i längsled och med pumpbart svankstöd Deluxe!



Skulle säga att nu har jag nog passerat halva arbetet i konverteringens återmontering med lite god vilja.
Det som kvarstår i stora drag är att flytta främre tunneldelen i sittbrunnen, stripe:a fast kabelhärvan, montera knappar & värmepanel och sätta på dekorpanelerna vid instrumentbrädan.
Sedan är det framför framrutan det kvarstår arbete med att bocka & dra bromsrör, montera värmepaket och annat.
Det kvarstår många timmar, men många timmar är redan lagda thumbs up Känslan av framsteg blir större och större

_________________
Fredrik Boivie


Kör nu Lotus Elise S1, tidigare Westfield & Opel Speedster
Citera
Janne J
Kinna
Här sen Jul 2008
Inlägg: 4098



Riktigt roligt att följa ditt jobb, välskrivet och många foton ger en stor thumbs up

_________________
Janne Josefsson

Porsche 911 SC 1982
Ford Mustang HT 1965
BMW F11 520D bruksis
IPteknik Väst AB
SVKG 60
Citera
Michael Th
kallinge
Här sen Jul 2005
Inlägg: 2179



Fråga... behöver man reggbesiktiga bilen efter en dylik övning?

_________________
Michael Thulesius
Citera
Wärhner
Huddinge
Här sen Nov 2002
Inlägg: 3438



Det måste vara extra mysigt att meka med rattstång med tillhörande spakar och tändningslås för en gammal Opelnörd som dig

För nog känner du igen dess ursprung?

_________________
/Peter Wärhner

Nu: 968CS -93 PCSR 8B
Tidigare: 997.2 T -10, 997GT3CS -07 996GT3CS -01 E46M3 -01, Skyline R32GTR, Corsa A 2.0 16V "Jäger", MGB GT -69
Citera
therealpinto
Skellefteå
Här sen Dec 2002
Inlägg: 5742



Michael Th skrev:
Fråga... behöver man reggbesiktiga bilen efter en dylik övning?


Enligt den dialog som SFRO haft med Transportstyrelsen tidigare - nej, det behövs inte när man använder standardkomponenter (dvs original eller motsvarande original eftermarknadsdelar). Var ratten sitter är inte en registrerad uppgift normalt sett, vilket också gör det svårt att kräva regbesiktning.

Gustaf

_________________
---/In search of Maxwell's demon---/
Egentligen heter jag Gustaf Ulander - men therealpinto är väl vad folk känner till...
SFRo-besiktningsman i Skellefteå
Citera
DJ
NL
Här sen Maj 2004
Inlägg: 10626



Wärhner skrev:
Det måste vara extra mysigt att meka med rattstång med tillhörande spakar och tändningslås för en gammal Opelnörd som dig

För nog känner du igen dess ursprung?

Usel kvalitet på dem också. Första jag gjorde på min Elise var att råka bryta av blinkersspaken.

Hade en minimalt kort spak att pilla på tills jag hittade en bättre begagnad att byta med.

_________________

Ny kulbil i garaget.
Citera
Johan Samson
Göteborg
Här sen Mar 2003
Inlägg: 2233



Mysmeck! Blir ju kanonbra!

Det justerbara gaslänkaget såg ju najs ut. Nu vet jag inte hur din bil är, men jag upplever i alla fall att moderna bilar, framförallt elbilar, ska ha så jäkla aggressiv gaspedalsmappning. Gissar att det är imponerande rödljusprestanda som är prioritet, inte att det ska vara enkelt att under gaspådrag balansera på greppgränsen.

Hur är Lotusen? Vill du behålla länkaget så det står nära original eller justera åt något håll?


_________________
Aston Martin V8 Vantage
Haase DD2 kart
BMW i3S
Tesla Model Y Performance

NS: 38 varv
Citera
Axly
Gbg
Här sen Dec 2011
Inlägg: 967



Johan Samson skrev:

Vill du behålla länkaget så det står nära original eller justera åt något håll?


Direkt när blicken landade så såg jag "behålla läckaget", och utgick bara från att det var motorolja.. inget konstigt liksom, engelsk bil. Så den omedelbara tanken var "va, är det valfritt? Spännande, det här måste jag läsa om".
(Skyller på grusiga ögon efter att just ha klivit upp)

_________________
Fixar med: Porsche 928 "927'an"
Bygger sakta: JVD Shrike 62
/Johan Jaurelius
Citera
BTG
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 8291



Vilket jobb!
thumbs up

Figgz skrev:
Känslan när man får börja montera saker är alltid härlig



_________________
Mvh/Micke Regnell
Citera
Figgz
Göteborg
Här sen Dec 2002
Inlägg: 6496


Trådstartare
Janne J skrev:
Riktigt roligt att följa ditt jobb, välskrivet och många foton ger en stor thumbs up



Tack Janne! Din byggtråd håller en väldigt hög nivå, så jag gör vad jag kan för att matcha thumbs up

Michael Th skrev:
Fråga... behöver man reggbesiktiga bilen efter en dylik övning?


therealpinto skrev:

Enligt den dialog som SFRO haft med Transportstyrelsen tidigare - nej, det behövs inte när man använder standardkomponenter (dvs original eller motsvarande original eftermarknadsdelar). Var ratten sitter är inte en registrerad uppgift normalt sett, vilket också gör det svårt att kräva regbesiktning.

thumbs up
Tack för en officiell bekräftelse på vad jag fått fram när jag letat, som sagt så är enda sättet att veta att den ska vara högerstyrd original är att kolla chassienumret och koda av det.

Wärhner skrev:
Det måste vara extra mysigt att meka med rattstång med tillhörande spakar och tändningslås för en gammal Opelnörd som dig

För nog känner du igen dess ursprung?



Självklart så känner man som gammal Opel-tok igen spakar, nyckel och tändningslås från Astra F / Vectra A direkt när man ser dem Minns det enda sen Lotusen kom på 90 talet att jag då som Opelkille tänkte "nämen så skoj, ska även Lotusfolk få känna riktig kvalité"

DJ skrev:
Wärhner skrev:

För nog känner du igen dess ursprung?

Usel kvalitet på dem också. Första jag gjorde på min Elise var att råka bryta av blinkersspaken.

Hade en minimalt kort spak att pilla på tills jag hittade en bättre begagnad att byta med.


Haha Jag gissar att det minimala utrymmet i insteg är mer att skylla på än spakarna som hållt i några miljoner Oplar Men praktiskt med enkel reservdelstillgång tänker jag

Johan Samson skrev:
Mysmeck! Blir ju kanonbra!

Det justerbara gaslänkaget såg ju najs ut. Nu vet jag inte hur din bil är, men jag upplever i alla fall att moderna bilar, framförallt elbilar, ska ha så jäkla aggressiv gaspedalsmappning. Gissar att det är imponerande rödljusprestanda som är prioritet, inte att det ska vara enkelt att under gaspådrag balansera på greppgränsen.

Hur är Lotusen? Vill du behålla länkaget så det står nära original eller justera åt något håll?



Mysmek i mellandagstider är det helt klart! Mycket härligt fixa & trixa, men även en hel del gymnastik i den trånga kupén

Helt enig med din känsla om gaspedalsmappning, varför ska aggresiv mappning vara sportigt? Är det enda definitionen?
Nä jag är mer intresserad av att testa vad som händer om jag förlänger slaget, blir det svårkört eller inte?
I början blir det original, har ändå inte så mycket effekt att balansera greppet med
I dagsläget har det inte varit något jag tänkt på, så jag gissar att det är bra som det är och att staget är mer för de som byter motorer/värstingtrimmar. Men nu hade jag det på hyllan, så lika bra att montera

Axly skrev:

Direkt när blicken landade så såg jag "behålla läckaget", och utgick bara från att det var motorolja.. inget konstigt liksom, engelsk bil. Så den omedelbara tanken var "va, är det valfritt? Spännande, det här måste jag läsa om".
(Skyller på grusiga ögon efter att just ha klivit upp)



Jodå, läckage kan man ju alltid justera. Bara välja viskositet på oljan och om du tar en ny eller en begagnad oljepluggstätning som även är överkörd av verktygsvagnen

BTG skrev:
Vilket jobb!
thumbs up

Figgz skrev:
Känslan när man får börja montera saker är alltid härlig





Tack Micke!
Ett roligt jobb är det, om än lite påfrestande för kroppen ibland.




Dagarna sen senaste uppdateringen har varit lite blandade i aktiviteter, mest familjetid men även en stund garagetid, fokus på att avsluta den invändiga LHD konverteringen!


Först ut efter tipset från Jakob 'JBT' om att förstärka pedalställets montering, en vända till Hornbach för att köpa Lotusdelar! Gång 14 är tydligen både Verktyg och "Prestandadelar - Engelska bilar", för det var i samma gång jag köpte delar till min ena Westfield



Monterat och på plats! Hoppas det gör nytta
Tack för tipset än en gång!


Nu till inredningen, när ratten byter plats så är bilen smart byggd, den är modulariserad och förberedd för både LHD och RHD, däremot så är en del paneler och konsoller unika då de blir spegelvända.
Först ut, ljusknapparna


Original med RHD montering överst



Knapparna överflyttade, notera att de även är spegelvända i ordning så det matchar med kabelhärvan!


Sedan om någon var väldigt uppmärksam över instrumentbrädans design när allt var bortplockat så kunde man se att ett fäste till dessa paneler inte fanns, detta då det inte finns så många fästpunkter på "passagerarsidan" som nu blir förarsidan.
Men då jag vill att ljusknapparna ska sitta bra fast så fick jag bocka till ett fäste av en plåtbit, montera panelen och limma fast fästet i rätt läge över natten




Tillfällig montering med nytt högre fäste


Dagen efter så klurade jag på var de nya dekorpanelerna var.... tills jag tänkte till och kom på att det är ju inga nya dekorpaneler!
Den gamla panelen för ljusknapparna använder man till värmepanelen och vice versa! Smart design och produktionstänk!



Ingenjören och produktrealiseraren i mig blir lycklig


Nästa steg, värmekonsollen


Även här en ny spegelvänd konsoll!



Här ser man även hur gamla panelen för ljusknapparna återanvänds till nya panelen


Med kittet följde det med även nya vajrar till värmereglaget, dels då de gamla är gamla men även då LHD-bilar har en annan dragning av vajern främst till luftdistributionen. På RHD-bilar sitter den justeringen i kupén men på LHD bilar framför framrutan.

Här blev det pill och mysmek. Plocka isär hela mekanismen, rengöra, smörja upp och med nya vajrar som även de extrasmordes en del för att hålla i långa loppet. Oj vad det blev lättjusterat

Nu när detta steg var avklarat så var det helt enkelt dags att montera panelerna! Så innan dess var det bara att justera kabelhärvan efter nya placeringen, fästa upp den ordentligt i chassiet och montera paneler.

So, behold. The LHD Elise!









Utsikten från nya kontoret


Nu passar denna smiley bra! Rattar för fullt och växlar med högerhanden


Så som sista mek innan det var dags att gå in och laga mat med familjen började jag återmontera lite framför framrutan. Nu när kabelhärvan var på plats kunde jag montera den nya luftfördelaren (med spegelvänt utblås för fotbrunnen) och locket till kabelhärvan. Satte lite extra tjock dubbelhäftande tejp under den med för att täcka eventuella gap mellan popnitar och för att kompensera för de 25 år på högersidan som kan påverkat dess form





Lite kul att kolla bakåt, den 14 december började jag riva i bilen som orörd RHD och nu är den till mestadels redan LHD, snabbare än jag gissat med tanke på julfirande, varit bortrest och annat skoj.
Nu är det definitivt upploppet - men jobb kvarstår! Men det är bara skoj!

Inuti är det bara 3 saker kvar: Flytta backspegeln lite till höger, montera golvtunneln framför växelspaken (skall måttas in mha nya mattor) samt bestämma hur jag ska göra med stereohålet
Utöver det så ör det bara jobb framför framrutan nu: Dra bromsrör, dra el, montera värmepaket samt flytta batterifäste.


_________________
Fredrik Boivie


Kör nu Lotus Elise S1, tidigare Westfield & Opel Speedster
Citera
Pontus Fyhr
Lund
Här sen Dec 2002
Inlägg: 5087



Figgz skrev:
bara 3 saker kvar: Flytta backspegeln lite till höger


Ganska mycket till höger, se manualen:
https://elise.bidouille.info/docs/LotusEliseS1-ServiceManual.pdf

_________________
Pontus Fyhr
Citera
Janne J
Kinna
Här sen Jul 2008
Inlägg: 4098



Om det hade varit min bil hade stereon aldrig fått komma tillbaka, hellre ett förvaringsfack eller en panel med USB kontakt och hållare till telefon.


_________________
Janne Josefsson

Porsche 911 SC 1982
Ford Mustang HT 1965
BMW F11 520D bruksis
IPteknik Väst AB
SVKG 60
Citera
Gustav_H78
Lerum
Här sen Feb 2009
Inlägg: 1670



Janne J skrev:
Om det hade varit min bil hade stereon aldrig fått komma tillbaka, hellre ett förvaringsfack eller en panel med USB kontakt och hållare till telefon]


+1

Fästen för loggning, gps mm. Måste gå att 3D printa massa kul att sätta i det hålet.

_________________
Gustav Holmdahl, en tom själ utan räserbil
Alfa Romeo 75 3,0 V6 CAR Challenge *Såld*
BMW E30 328 långlopps bil *Såld*
VW Lupo 3L Antiräsern, work in progress
Citera
Våra race- och banåkarbilar
Lotus Elise S1 -99 - Laddar upp inför Sprint #1!
<<   1, 2, 3 ... 7, 8, 9 ... 16, 17, 18   >>
12 besök idag (35025 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande