Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
Våra race- och banåkarbilar Lotus Elise S1 -99 - Laddar upp inför Sprint #1! | << 1, 2, 3 ... 7, 8, 9 ... 16, 17, 18 >> 504 besök senaste veckan (35017 totalt) |
Bända och bryta är fel metod. Jag stoppade in armen i ena hjulhuset och lirkade mig fram till huvlåset med fingrarna. Trångt och man rispar upp armarna lite här och var. Min var fransig på mitten där den gick av, men ändarna var fräscha. På tal om öppningswire, tänker du byta sida även på wiren till bakluckan? Eller konvertera till elöppning? _________________ Ny kulbil i garaget. |
||||||||||||||||||||
Smart! Jag funderade på att bulta den, men valde att limma och nita den häromdagen, men jag skall nog borra ur några nitar och skruva dit profiler under, riktigt smart! Tack! _________________ Fredrik Boivie Kör nu Lotus Elise S1, tidigare Westfield & Opel Speedster |
||||||||||||||||||||
Limmade du med Betaseal? _________________ Jacob Blomqvist Honda SC CC Elise S2 |
||||||||||||||||||||
Och duralac på ytorna där skruvarna sitter sen. _________________ Pontus Fyhr |
||||||||||||||||||||
Ett motsvarande lim. Verkar sitta som berget nu när det härdat en vecka.
Just det, Duralac! Det köpte jag en burk av med, invigde den när jag monterade HBC mot pedalstället. Den gamla hade korroderat lite. Nu är julfirandet över och skruvandet kan återupptas Hur var det nu allt skulle sitta igen? Fästen för rattstången har nu hittat till vänster sida och kabelstammen har provisoriskt dragits där den ska vara Styrväxeln har demonterats, nu blir det LHD! Ragnar, jag putsade inte till vansinne, men snyggade iaf till det lite Såhär ser fästena ut för styrväxeln i kupén, dessa fästen är som ni ser popnitade i nederkant Här är original fästen bredvid en uppsättning nya där hålen är uppflyttade för att motverka bumpsteer - smidigt! Bara att popnita dit Äntligen! RHD vs LHD De gamla styrlederna visade sig vara i riktigt dåligt skick, trasiga damasker och allmänt använda. Nya i bakgrunden Ut med det gamla och in med det nya! LHD styrväxeln åker in i sitt hål, med nya styrleder monterade. Sista gången som man ser att styrväxeln är fint lackad gul Och voila, titta där! Nu sitter både pedaler och styrväxel monterad som LHD! Att montera styrväxeln var riktigt lätt nu när locket för kabelstammen inte var monterat. Bara stå på utsidan av bilen och hålla styrväxeln samtidigt som jag sträckte in armen och monterade skruvarna Känslan när man får börja montera saker är alltid härlig _________________ Fredrik Boivie Kör nu Lotus Elise S1, tidigare Westfield & Opel Speedster |
||||||||||||||||||||
Gött jobbat!
Meen...får erkänna att jag med tanke på den här bilden... ...snarare hade väntat mig ett litet konverteringskit från Top Gear's utvecklingsavdelning... God fortsättning! _________________ -- Anders Bergkvist -- Audi TTS Seat Leon Cupra ST |
||||||||||||||||||||
Jag kanske bara drar ut på den överraskningen lite, så kommer en racercontainer till Vårruset i april Så vad har hänt sen sist? Jodå, först var det dags för årliga melladagsgokarten med några kompisar! I år hade jag med äldsta grabben (snart 6 år) och körde 2 sitsig taxi-gokart. Första gången för honom i gokart, väldigt lyckat! Framförallt när man även får medalj Stora grabben får medalj, påhejjad av kompisen Per som även tog pallplats i singel-kart Sen kan vi gissa "vilken SPVM-förare syns i bakgrunden" Sist så åkte styrväxeln i, så varför inte fortsätta göra klart styrningen? Först fram med styrkolumnen och tändningslåset För att inse att även jag hade lyckats skada tändningslåset vid demontering Testade först att ta loss det med bara goda intentioner och mycket engagemang... det sket sig Så för alla andras skull länkar jag in manualen här Nåja, det är inte helt trasigt men jag får skaffa en ersättare sen, återkommer till det längre fram. Nåja, styrkolumnen var det! Bara att montera! Nej, tänk inte så! Inte "bara", då blir det fel! "Vadå kan bli fel?" Tänker ni Jo två saker är bra att tänka på när man har isär styrningen på valfri bil: 1. Det är bra om man har samma styrutslag både till höger och vänster - så se till att centrera styrväxelns utslag 2. Det är bra om återgången på blinkersen funkar, dvs se till att rattstången är centrerad med Det roliga är att jag inte har originalratt i min bil och när jag köpte den och körde under sommaren så märkte jag att någon tidigare ägare redan hade gjort fel på nummer 2 Så för att göra det rätt, mät utslagen på styrarmarna, max inne, max ute och centrera på bägge sidorna. När det gäller rattstången så slå på blinkers åt ena hållet, snurra tills du hör ett litet klick och vrid sedan tillbaka tills blinkersen återgår. Gör samma åt andra hållet och "glappet" däremellan är nolläget. Nu kan man montera ihop styrväxeln med rattstången Sådärja! Nu med 1.2 varv åt respektive håll (kort styrväxel ) och fungerande blinkersåtergång Styrning - check! Då var det dags att börja göra klart pedalerna, de är flyttade men ännu bättre om de är kopplade med. Gasen är vajerstyrd på dessa bilar, så bort med länkagekonsollen och ta fram den nya konsollen Nya till vänster. Alltså skall delarna flyttas över för att spegelvända funktionen. Men då kom jag på att jag nog allt hade en roligare pryl liggande sen jag köpte ett lass delar av Pontus Fyhr, nämligen ett uppgraderat gaslänkage med lagrad infästning och justerbart utslag: Länk om man vill köpa: https://www.eliseparts.com/shop/indu Monterat och klart! Förväntar mig ingen jätteskillnad men alltid kul med lagrad rotation jämfört med godtyckligt åtdragna muttrar. Sen kul att använda vad man har i lådorna Justerbara utväxlingen får jag se om jag provar mig fram, kan bli som på moppetiden när Hobbex sålde "Snabbgashandtag för riviga starter" Testar känslan med att sätta dit ratten med Nu vore det kul att få i stolarna, men först måste själva centertunneln flyttas till höger i bilen för att ge föraren mer plats. Den bakre delen (från växelspak och bakåt) är skruvad med förberedda hål - så det var pilligt, men bara att flytta över. Den främre är popnitad och behöver borras bort och göras nya hål för. Den delen kvarstår att göra. Men med bakre delen flyttad kunde jag montera de nya stolsunderredena. Förarsidans var smidig att bygga om, men att ta det färdiga bolt-on underredet till passagerarstolen var kasst Amerikansk passform när man köper från Holland Men efter justering med borr, fil och handslägga modell halvstor så passade även passagerarstolen i underredet och stolarna kunde monteras Nu kan man äntligen torrgasa på riktigt! Stolarna har således bytt plats, eftersom passagerarstolen är helt fast och ej justerbar, förarsidans stol är både flyttbar i längsled och med pumpbart svankstöd Deluxe! Skulle säga att nu har jag nog passerat halva arbetet i konverteringens återmontering med lite god vilja. Det som kvarstår i stora drag är att flytta främre tunneldelen i sittbrunnen, stripe:a fast kabelhärvan, montera knappar & värmepanel och sätta på dekorpanelerna vid instrumentbrädan. Sedan är det framför framrutan det kvarstår arbete med att bocka & dra bromsrör, montera värmepaket och annat. Det kvarstår många timmar, men många timmar är redan lagda Känslan av framsteg blir större och större _________________ Fredrik Boivie Kör nu Lotus Elise S1, tidigare Westfield & Opel Speedster |
||||||||||||||||||||
Det måste vara extra mysigt att meka med rattstång med tillhörande spakar och tändningslås för en gammal Opelnörd som dig
För nog känner du igen dess ursprung? _________________ /Peter Wärhner Nu: 968CS -93 PCSR 8B Tidigare: 997.2 T -10, 997GT3CS -07 996GT3CS -01 E46M3 -01, Skyline R32GTR, Corsa A 2.0 16V "Jäger", MGB GT -69 |
||||||||||||||||||||
Enligt den dialog som SFRO haft med Transportstyrelsen tidigare - nej, det behövs inte när man använder standardkomponenter (dvs original eller motsvarande original eftermarknadsdelar). Var ratten sitter är inte en registrerad uppgift normalt sett, vilket också gör det svårt att kräva regbesiktning. Gustaf _________________ ---/In search of Maxwell's demon---/ Egentligen heter jag Gustaf Ulander - men therealpinto är väl vad folk känner till... SFRo-besiktningsman i Skellefteå |
||||||||||||||||||||
Usel kvalitet på dem också. Första jag gjorde på min Elise var att råka bryta av blinkersspaken. Hade en minimalt kort spak att pilla på tills jag hittade en bättre begagnad att byta med. _________________ Ny kulbil i garaget. |
||||||||||||||||||||
Mysmeck! Blir ju kanonbra!
Det justerbara gaslänkaget såg ju najs ut. Nu vet jag inte hur din bil är, men jag upplever i alla fall att moderna bilar, framförallt elbilar, ska ha så jäkla aggressiv gaspedalsmappning. Gissar att det är imponerande rödljusprestanda som är prioritet, inte att det ska vara enkelt att under gaspådrag balansera på greppgränsen. Hur är Lotusen? Vill du behålla länkaget så det står nära original eller justera åt något håll? _________________ Aston Martin V8 Vantage Haase DD2 kart BMW i3S Tesla Model Y Performance NS: 38 varv |
||||||||||||||||||||
Direkt när blicken landade så såg jag "behålla läckaget", och utgick bara från att det var motorolja.. inget konstigt liksom, engelsk bil. Så den omedelbara tanken var "va, är det valfritt? Spännande, det här måste jag läsa om". (Skyller på grusiga ögon efter att just ha klivit upp) _________________ Fixar med: Porsche 928 "927'an" Bygger sakta: JVD Shrike 62 /Johan Jaurelius |
||||||||||||||||||||
Tack Janne! Din byggtråd håller en väldigt hög nivå, så jag gör vad jag kan för att matcha
Tack för en officiell bekräftelse på vad jag fått fram när jag letat, som sagt så är enda sättet att veta att den ska vara högerstyrd original är att kolla chassienumret och koda av det.
Självklart så känner man som gammal Opel-tok igen spakar, nyckel och tändningslås från Astra F / Vectra A direkt när man ser dem Minns det enda sen Lotusen kom på 90 talet att jag då som Opelkille tänkte "nämen så skoj, ska även Lotusfolk få känna riktig kvalité"
Haha Jag gissar att det minimala utrymmet i insteg är mer att skylla på än spakarna som hållt i några miljoner Oplar Men praktiskt med enkel reservdelstillgång tänker jag
Mysmek i mellandagstider är det helt klart! Mycket härligt fixa & trixa, men även en hel del gymnastik i den trånga kupén Helt enig med din känsla om gaspedalsmappning, varför ska aggresiv mappning vara sportigt? Är det enda definitionen? Nä jag är mer intresserad av att testa vad som händer om jag förlänger slaget, blir det svårkört eller inte? I början blir det original, har ändå inte så mycket effekt att balansera greppet med I dagsläget har det inte varit något jag tänkt på, så jag gissar att det är bra som det är och att staget är mer för de som byter motorer/värstingtrimmar. Men nu hade jag det på hyllan, så lika bra att montera
Jodå, läckage kan man ju alltid justera. Bara välja viskositet på oljan och om du tar en ny eller en begagnad oljepluggstätning som även är överkörd av verktygsvagnen
Tack Micke! Ett roligt jobb är det, om än lite påfrestande för kroppen ibland. Dagarna sen senaste uppdateringen har varit lite blandade i aktiviteter, mest familjetid men även en stund garagetid, fokus på att avsluta den invändiga LHD konverteringen! Först ut efter tipset från Jakob 'JBT' om att förstärka pedalställets montering, en vända till Hornbach för att köpa Lotusdelar! Gång 14 är tydligen både Verktyg och "Prestandadelar - Engelska bilar", för det var i samma gång jag köpte delar till min ena Westfield Monterat och på plats! Hoppas det gör nytta Tack för tipset än en gång! Nu till inredningen, när ratten byter plats så är bilen smart byggd, den är modulariserad och förberedd för både LHD och RHD, däremot så är en del paneler och konsoller unika då de blir spegelvända. Först ut, ljusknapparna Original med RHD montering överst Knapparna överflyttade, notera att de även är spegelvända i ordning så det matchar med kabelhärvan! Sedan om någon var väldigt uppmärksam över instrumentbrädans design när allt var bortplockat så kunde man se att ett fäste till dessa paneler inte fanns, detta då det inte finns så många fästpunkter på "passagerarsidan" som nu blir förarsidan. Men då jag vill att ljusknapparna ska sitta bra fast så fick jag bocka till ett fäste av en plåtbit, montera panelen och limma fast fästet i rätt läge över natten Tillfällig montering med nytt högre fäste Dagen efter så klurade jag på var de nya dekorpanelerna var.... tills jag tänkte till och kom på att det är ju inga nya dekorpaneler! Den gamla panelen för ljusknapparna använder man till värmepanelen och vice versa! Smart design och produktionstänk! Ingenjören och produktrealiseraren i mig blir lycklig Nästa steg, värmekonsollen Även här en ny spegelvänd konsoll! Här ser man även hur gamla panelen för ljusknapparna återanvänds till nya panelen Med kittet följde det med även nya vajrar till värmereglaget, dels då de gamla är gamla men även då LHD-bilar har en annan dragning av vajern främst till luftdistributionen. På RHD-bilar sitter den justeringen i kupén men på LHD bilar framför framrutan. Här blev det pill och mysmek. Plocka isär hela mekanismen, rengöra, smörja upp och med nya vajrar som även de extrasmordes en del för att hålla i långa loppet. Oj vad det blev lättjusterat Nu när detta steg var avklarat så var det helt enkelt dags att montera panelerna! Så innan dess var det bara att justera kabelhärvan efter nya placeringen, fästa upp den ordentligt i chassiet och montera paneler. So, behold. The LHD Elise! Utsikten från nya kontoret Nu passar denna smiley bra! Rattar för fullt och växlar med högerhanden Så som sista mek innan det var dags att gå in och laga mat med familjen började jag återmontera lite framför framrutan. Nu när kabelhärvan var på plats kunde jag montera den nya luftfördelaren (med spegelvänt utblås för fotbrunnen) och locket till kabelhärvan. Satte lite extra tjock dubbelhäftande tejp under den med för att täcka eventuella gap mellan popnitar och för att kompensera för de 25 år på högersidan som kan påverkat dess form Lite kul att kolla bakåt, den 14 december började jag riva i bilen som orörd RHD och nu är den till mestadels redan LHD, snabbare än jag gissat med tanke på julfirande, varit bortrest och annat skoj. Nu är det definitivt upploppet - men jobb kvarstår! Men det är bara skoj! Inuti är det bara 3 saker kvar: Flytta backspegeln lite till höger, montera golvtunneln framför växelspaken (skall måttas in mha nya mattor) samt bestämma hur jag ska göra med stereohålet Utöver det så ör det bara jobb framför framrutan nu: Dra bromsrör, dra el, montera värmepaket samt flytta batterifäste. _________________ Fredrik Boivie Kör nu Lotus Elise S1, tidigare Westfield & Opel Speedster |
||||||||||||||||||||
Ganska mycket till höger, se manualen: https://elise.bidouille.info/docs/Lo _________________ Pontus Fyhr |
||||||||||||||||||||
Om det hade varit min bil hade stereon aldrig fått komma tillbaka, hellre ett förvaringsfack eller en panel med USB kontakt och hållare till telefon.
_________________ Janne Josefsson Porsche 911 SC 1982 Ford Mustang HT 1965 BMW F11 520D bruksis IPteknik Väst AB SVKG 60 |
||||||||||||||||||||
+1 Fästen för loggning, gps mm. Måste gå att 3D printa massa kul att sätta i det hålet. _________________ Gustav Holmdahl, en tom själ utan räserbil Alfa Romeo 75 3,0 V6 CAR Challenge *Såld* BMW E30 328 långlopps bil *Såld* VW Lupo 3L Antiräsern, work in progress |
||||||||||||||||||||
Våra race- och banåkarbilar Lotus Elise S1 -99 - Laddar upp inför Sprint #1! | << 1, 2, 3 ... 7, 8, 9 ... 16, 17, 18 >> 504 besök senaste veckan (35017 totalt) |