Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
Lotus Elise S1 -99 - Laddar upp inför Sprint #1!
<<   1, 2, 3 ... 9, 10, 11 ... 16, 17, 18   >>
133 besök senaste veckan (35127 totalt)
Figgz
Göteborg
Här sen Dec 2002
Inlägg: 6499


Trådstartare
Janne J skrev:
Någonstans går väl gränsen för när patina övergår i förfall och trösklarna var ju nära, snyggt med lite ny färg thumbs up


Patina är passande och snyggt, men hål i trösklarna är bara dumt för konstruktionen

JBT skrev:
Du bör fundera på att byta slangen med luftnippeln om den är från när bilen är ny. Dom håller inte i all evighet. Jag fick byta min för något år sedan.


Hittade du någon ny i gummi? Snabbkoll på nätet gav mig bara varianter i silikon och det hoppar jag gärna om det går



En vecka går fort, har det hänt något?
Jadå, det har allt hänt en del, mycket småsaker som inte fotats men även en del som dokumenterats!

Först ut var att lufta bromsar och koppling efter byte av både huvudbromscylinder och bromsrör.
Tyvärr är det ingen rolig historia att lufta dessa ok när man byter så mycket då det är 2 kolvsok med förbindande rör under, men bara nippel på ena sidan. Jag har nog fått ut i princip all luft, men beställde ändå en ny vacuumluftare för att vara på säkra sidan



Voila, ny bromsvätska och allt luftat - så gott det gick för stunden


Vad är då nästa steg?
Jo bilen är LHD, men går inte att ställa ner på hjulen - för den har ingen hjulupphängning!


Kommer ni ihåg de här tråkiga bärarmarna?


Rostiga och dana


Nu har de varit på spa för bildelar!
Tack vare en vän till mig, Karl, som även var med på Sprintfinalen med en Audi Urquattro med frustande Audi 5:a på 500+ hästar så har det blivit såhär fint:



Först glasblästrade




Och sedan lackade med etsande grundfärg och slagtålig sidenmattsvart färg




Titta så vackert!

Även dragstången har fått samma behandling




Nu kan jag äntligen pressa i de nya spindellederna





Köpte även på mig en uppsättning nya skruvar till allt i hjulupphängingen. Kanske lite overkill, men det var bara ett enkelt klick när jag ändå beställde LHD konverteringen



Så, ska vi köra lite före/efter?


Först: Länkarmarna:









Sist men verkligen inte minst, hjulupphängingen på plats med chassiet:





Bärarmar, ny styrväxel med nya styrleder samt även styrarmar och spindelledsadaptrar gulkromaterade av Nikel här på rejsa thumbs up
Tyckte bilen var rätt fräsch innan, men såhär i efterhand så var den nog bara "i förhållande till mig och ålder". Nu blir den fräsch på riktigt!

Nu är det bara ett hörn som snabbt hängts på för motivation och känsla, men förhoppningen är att hinna skruva fast iaf framvagnen inkl injustering för att sedan förhoppningsvis kunna plocka fram den nylackade fronten i helgen.
Vi får se vad som hinns med

_________________
Fredrik Boivie


Kör nu Lotus Elise S1, tidigare Westfield & Opel Speedster
Citera
Christian Jansson
Borås
Här sen Jan 2003
Inlägg: 1675



Vackert Fredrik!!

_________________
Christian Jansson

BMWCS #10364
SVKG #661

BMW 332is E30
Citera
Struve
Öckerö
Här sen Nov 2003
Inlägg: 718



Riktigt kul att Du förverkligade planerna på LHD, ser sjukt enkelt ut men vet att det inte är så IRL

Du kanske såg det i OPC-gruppen på FB hur idiotförklarad jag blev som rev ut i-bräda mm för att konvertera från manuell AC till ECC.... ändå tog det bara 4,5h med liten kaffepaus, alltså inget mot detta jobb så egentligen borde Du söka dig till psyk

Håller med om att det alltid ser finare ut med nya/renoverade delar, som vanligt snyggt jobbat

_________________
Per Erik Struve
Lek: Miata MX-5 NB
Bruks: XC60
Sommarbruks: Vectra OPC
Citera
Kolja
08
Här sen Apr 2005
Inlägg: 6255



Detta är en av mina favorittrådar! Ett kvalitetsarbete.

Ser allt att du städat klinkersgolvet till efterbilden men du har missat en dammtuss, högersida tre rutor ner.

_________________
Tony Jonsson

¤-------------------------------¤
Gracefully understated
Citera
JBT
Solna
Här sen Nov 2004
Inlägg: 433



Figgz skrev:
Janne J skrev:
Någonstans går väl gränsen för när patina övergår i förfall och trösklarna var ju nära, snyggt med lite ny färg thumbs up


Patina är passande och snyggt, men hål i trösklarna är bara dumt för konstruktionen

JBT skrev:
Du bör fundera på att byta slangen med luftnippeln om den är från när bilen är ny. Dom håller inte i all evighet. Jag fick byta min för något år sedan.


Hittade du någon ny i gummi? Snabbkoll på nätet gav mig bara varianter i silikon och det hoppar jag gärna om det går



Hittade ingen i gummi så det blev silikon från elise shop har jag för mig. Den har dock
fungerat bra.

Angående luftning av tvåkolvsoken fram så är det bäst att bygga om till två luftnipplar (en av dom bästa och billigaste förbättringarna som jag gjort på bilen.). Dela på oket och låt någon plana av och gänga inre halvan av oket som det är tänkt från AP. Det var typ en halv timmes jobb i fräsen hos en kompis. Slangar med banjonippel köper man till en bil med 4 kolvok fram.


_________________
Jacob Blomqvist

Honda SC CC Elise S2
Citera
Figgz
Göteborg
Här sen Dec 2002
Inlägg: 6499


Trådstartare
Christian Jansson skrev:
Vackert Fredrik!!


Tack Christian! Det känns bra att jag tog tag i att få allt lite snyggare med, blir roligare att skruva och göra översyn inför och efter race då

Struve skrev:
egentligen borde Du söka dig till psyk



Du som känner mig vet att det finns mer än ett tillfälle man kan känna så

Struve skrev:
Riktigt kul att Du förverkligade planerna på LHD, ser sjukt enkelt ut men vet att det inte är så IRL

Håller med om att det alltid ser finare ut med nya/renoverade delar, som vanligt snyggt jobbat

Tack Struve! Några gånger har jag funderat på "Var det värt det?" när jag hållt på med LHD konverteringen, men det är det! Framförallt kommer det vara skönt vid vardaglig körning som landsväg till och från banträffar.
Med dagens SUV-hysteri så är det stört omöjligt att se något framåt och inför omkörningar när man sitter på "fel" sida


Kolja skrev:
Detta är en av mina favorittrådar! Ett kvalitetsarbete.

Ser allt att du städat klinkersgolvet till efterbilden men du har missat en dammtuss, högersida tre rutor ner.



Nu rodnar jag, jag menar... det är bara en vanlig ombyggnation och renovering - men kul att det glädjer! Skall försöka hålla nivån uppe!

Nu kommer jag göra dig besviken, det är inte en dammtuss... utan lite bruksbilsmek som skadat en klinkersplatta Får sätta upp byte av den plattan till sommarens jobb

JBT skrev:


Hittade ingen i gummi så det blev silikon från elise shop har jag för mig. Den har dock
fungerat bra.

Angående luftning av tvåkolvsoken fram så är det bäst att bygga om till två luftnipplar (en av dom bästa och billigaste förbättringarna som jag gjort på bilen.). Dela på oket och låt någon plana av och gänga inre halvan av oket som det är tänkt från AP. Det var typ en halv timmes jobb i fräsen hos en kompis. Slangar med banjonippel köper man till en bil med 4 kolvok fram. [/img]

thumbs up
Har nämligen råkat ut för det mer än en gång att silikonslangar ibland tätar sämre efter några cykler/säsonger och då är det trist när det är svåråtkomligt. Men skall ha det i bakhuvudet!

Sjukt smart och smidigt med oken! Nu efter dagens mek så känns det som att jag har fått ut luften, men det där skall jag definitivt ha i bakhuvudet! Extremt smart!
Tack för att du delar med dig av dessa värdefulla tips!
Det är helt klart min tur att bjuda på en öl eller två nästa gång du dyker ner till Götet på torsdagsträff!



Hjulupphängning Del 2!

Häromdagen så stannade meket vid att länkarmarna på ett hörn var påhängda och för motivationens skull även fått styrarm och spindelledsplint.
Därför - dags att fortsätta! Hängde snabbt på länkarmarna på andra hörnet fram inkl styrarm och spindelledsplint inkl momentdragning av de 3 muttrarna.

Nästa steg i monteringen är att skruva dit spindlarna som har fått nya hjullager tidigare. Detta moment kräver dock både lite eftertanke och extra material, men varför det?
Jo spindlarna är som tidigare visat i aluminium och är skruvade till hjulupphängningen via styrarmen och plinten som var på bild sist i förra inlägget.
Aluminium och stål är inte riktigt kompisar i långa loppet och galvanisk korrosion vill man undvika! Därför krävs det medel både vid anliggande ytor men även på gängorna på alla skruvar som monteras i aluminiumet. I detta fall är det både för spindelled, styrarm samt bromsok man behöver tänka på då.

Lotus skriver såhär i sin verkstadsmanual för Elise S1:
-Apply Permabond A131 (A912E7034) to the threads of any bolts tapping into an alloy extrusion
-Coat the joint faces of the hub carrier with the lower swivel joint plinth and with the steering arm, with Duralac MSDS anti-corrosive jointing compound (A111C6017)

OK, Duralac köpte jag från Elise Shop när jag ändå beställde LHD konverteringen och Permabond A131 är en gängtätande massa. Den finns att handla på webshopar både i Sverige, eller köpa andra lokala alternativ thumbs up

Med alla saker inhandlade och på plats var det dags för något som i alla fall jag anser viktigt när man har isär en del på en äldre bil, det är att rensa gängorna. Ännu viktigare känns det att göra detta i aluminiumkonstruktioner där man verkligen inte vill få fel monteringsmoment.




Fram med gängtapp och rensa alla gängor i spindeln, samt även gängsnitt för att rensa de skruvas som återanvänds (såsom de gulkromaterade på bild).
Sedan skall man inte underskatta hur skönt och smidigt det är att kunna fingerdra alla skruvar utan onödigt motstång när man återmonterar allt. thumbs up


När de 8 hålen per spindel var rensade kunde Duralacen plockas fram



tror den här burken kommer räcka ett par livstider för mig




Både styrarm och plinten för spindelled har fått ett lager Duralac. I detta fall valde jag att pensla direkt på styrarmen då jag inte vill ha några cambershims monterade alls för att få maximal negativ camber. Tidigare ägare har otippat nog kör med väldigt neutral camber trots tävlande i MSCC, men det förklarar även däckslitaget på rdäcken.
Om man har kvar shims penslar man Duralac på det shims som möter spindeln

Sedan var det bara att montera alla skruvar för spindel samt bromsok (men glöm inte Permabond eller motsvarande på alla skruvar!) och såklart att hänga på skivan innan bromsoket kom på plats med
Plötsligt såg det såhär fint ut!




Snacka om skillnad mot tidigare!

Får leta fram en före/efter igen tror jag






När allt var monterat kunde jag (innan krängaren skruvades fast) lyfta varje hörn för sig för att få bilen i ride height hjulupphängningsmässigt för att därefter momentdra länkarmarna i rätt läge. Ännu en sak att bocka av!

När hjulupphängningen var klar kunde jag knalla över till grannen för att hämta fronten till bilen, jag har nämligen haft lyxen att få förvara min nylackade front i grannarnas garage under ombyggnationen till LHD, allt för att undvika risk för skador på den nya lacken.




Efter polering av de 4 blinkers som sitter på fronten så monterades dessa samt märket fram, nästa steg är att montera kabelhärvan i fronten för belysningen för att sedan kunna hänga på fronten thumbs up Men det steget får jag vänta med tills jag har någon som kan ge mig handräckning, för jag vill inte riskera att repa den nya fina lacken nu.

Sedan med risk för att låta som en skiva med hack i - glöm inte rensa gängorna i trösklarna som fronten fäster in i! Jag har turen att alla skruvar släppte relativt lätt, men jag vill inte riskera problem framöver så även här åkte gängtappen fram till muttrarna i trösklarna samt gängsnittet till alla skruvar som håller fronten.


Nästa gång det mekas skall definitivt fronten på - nu börjar det verkligen kännas som en bil och att upploppet närmar sig

_________________
Fredrik Boivie


Kör nu Lotus Elise S1, tidigare Westfield & Opel Speedster
Citera
Janne J
Kinna
Här sen Jul 2008
Inlägg: 4103



Vilken nivåhöjning, snyggt!

_________________
Janne Josefsson

Porsche 911 SC 1982
Ford Mustang HT 1965
BMW F11 520D bruksis
IPteknik Väst AB
SVKG 60
Citera
Kolja
08
Här sen Apr 2005
Inlägg: 6255




_________________
Tony Jonsson

¤-------------------------------¤
Gracefully understated
Citera
Mr Sound
Göteborg
Här sen Jun 2006
Inlägg: 73



Nästan onödigt snyggt grymt imponerande som vanligt thumbs up

_________________
Peter Sjölund
Mazda MX-5 1.8 NBFL -02
Citera
dvorak
Göteborg
Här sen Nov 2007
Inlägg: 2091



Helt otroligt Fredrik! Blir så bra detta! Hatten av thumbs up

Jag som kört mycket RHD i mina dagar förstår helt hur du tänker. Man ser verkligen 0 innan omkörningar på väg, så helt med dig på den punkten

_________________
Peter Sundström
Datsun 280Z, MGB GTS V8, Giulia QV
297 varv på Nordschleife
Citera
JBT
Solna
Här sen Nov 2004
Inlägg: 433



Onödigt att skrota den där bilen.
Det ser ju ut att vara en helt fungerande bil. Behöver antagligen bara nya clams och lampor.

_________________
Jacob Blomqvist

Honda SC CC Elise S2
Citera
Figgz
Göteborg
Här sen Dec 2002
Inlägg: 6499


Trådstartare
Lotusen på Bildelsbasen var ju riktigt tråkig att se, men väldigt bra objekt för delar! Tack för tipset
Helt klart en bil som är för dyr att laga på märkesverkstad, men som vore perfekt som 2-11 objekt med annan kaross Synd att ingen fick chansen till det...


Snabb uppdatering, skruvandet fortsätter men mycket tid läggs på småsaker nu!




Först ut skydden för framlyktorna, rengjorda från gammalt lim, polerade och redo att limmas om



Även helljusen hade skyddskåpor, tyckte de såg orimligt matta ut innan Men lite polering så blev de bättre



Voila, med lite monteringshjälp av frugan så var fronten på. Nu börjar det se ut som en bil igen
Sedan kunde lite tråkigt förberedande arbete göras, polera upp plåtarna under bilen så den blir fräschare där med.






Sen till sista delen jag väntat på - torkarmotorn!
Den behöver bytas då motorn ska sitta åt andra hållet och nolläget likaså... Dock så krävs både byte av kontaktstycke och en montering som är så trist att det är jobbigast av allt!



Intressant nog så pasasr inget av kontaktstyckena man får med för att göra en skarv så fram med lödkolven bara



Med den monterad (3 skruvar, hur svårt kan det vara? Jo säkert jobbigast av hela konverteringen) så sitter den på plats!



Med frontluckan monterad är det äntligen en bil, en LHD Lotus Elise!




Mer uppdateringar nästa vecka, men nu får det bli lite skidåkning istället

Edit: Rätt lucka ska det ju vara...

_________________
Fredrik Boivie


Kör nu Lotus Elise S1, tidigare Westfield & Opel Speedster
Citera
Ragnar
Halland
Här sen Maj 2003
Inlägg: 3981



Fortsatt kul med lätt dejavu från egna tidigare påhitt thumbs up

En snabb kommentar är att om du tänkt byta vindruta så behöver du släppa på frontclamen och lyfta fram denna något i samband med det. Så planerar du rutbyte i närtid kan det vara klokt att bara fästa clammen med de skruvar som är mer lättåtkomliga. Minns dock inte om rutbyte låg i plan?

_________________
Ragnar Burenius
Citera
super7
Umeå
Här sen Nov 2002
Inlägg: 5591



Figgz skrev:
Med motorluckan monterad är det äntligen en bil, en LHD Lotus Elise!

Vänta lite nu.... det går ju för snabbt är ju länge kvar innan det är sommar.

_________________
Nisse Holmgren
Umeå
Citera
Niklas Falk
Fixhult
Här sen Apr 2004
Inlägg: 19497



super7 skrev:
Figgz skrev:
Med motorluckan monterad är det äntligen en bil, en LHD Lotus Elise!

Vänta lite nu.... det går ju för snabbt är ju länge kvar innan det är sommar.
Jo, vad ska du nu underhålla oss med under feb o mars?

_________________
Niklas Falk
www.MX5RacingClub.se www.SPVM.se www.SVKG.se
Citera
Christian Jansson
Borås
Här sen Jan 2003
Inlägg: 1675



Uj uj! Showroom-finish!

_________________
Christian Jansson

BMWCS #10364
SVKG #661

BMW 332is E30
Citera
Johan Samson
Göteborg
Här sen Mar 2003
Inlägg: 2235




_________________
Aston Martin V8 Vantage
Haase DD2 kart
BMW i3S
Tesla Model Y Performance

NS: 38 varv
Citera
Eldh
Göteborg
Här sen Sep 2004
Inlägg: 2153



Vilken energi du har Fredrik, och bra blir det!

_________________
Per Eldh
Bilarna
Citera
erikjakan
Stockholm
Här sen Dec 2004
Inlägg: 7732



Man kan inte köpa patina för pengar, däremot kan man ta bort det med pengar

Skämt åsida, snyggt jobbat!

_________________
Erik Wedlund

Nurburgring 7.14.8 BTG Z06
Nurburgring 7.40 BTG 996 Turbo
Mantorp 1.23.7 Carrera S
Gelleråsen 1.18.40 M3e36
Gelleråsen 1.11.5 996 turbo
Citera
carl.josefsson
Göteborg
Här sen Jul 2008
Inlägg: 1223



Niklas Falk skrev:
super7 skrev:
Figgz skrev:
Med motorluckan monterad är det äntligen en bil, en LHD Lotus Elise!

Vänta lite nu.... det går ju för snabbt är ju länge kvar innan det är sommar.
Jo, vad ska du nu underhålla oss med under feb o mars?


det vet jag

/C

_________________
Carl Josefsson

Porsche Cayman S 2011
Mazda MX-5 2002 - Såld
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?p=1763213#1763213
Citera
Figgz
Göteborg
Här sen Dec 2002
Inlägg: 6499


Trådstartare
erikjakan skrev:
Man kan inte köpa patina för pengar, däremot kan man ta bort det med pengar



Det där är så underbart mitt i prick! Allt man jagar på vissa modeller är patina, medan det enda jag gör är att ta bort det

Nåja, jag är väl inte som jag borde...



Tack för alla glada tillrop! Än så ligger det snö, så jag känner varken att jag har bråttom eller är färdig utan det ska allt gå att hitta saker att göra.

Tänk på att bilen är engelsk. Engelska konstruktioner skulle jag tro lite är som Schlagerfestivalen i Finland. Hur man man än tycker att man är, så är det få saker som resten av världen tycker är bra. Men då och då får man in fullträffar
Skämt åsido, med det sagt så vill jag bara säga att när jag river i vissa saker så är en del fantastiskt bra konstruerade och en del inte lika bra. Men charmigt som få!



Då ska vi se, vad har hänt egentligen?
I livet massor iaf!




Först så gick en weekend till skidåkning, helt underbart med lite avkoppling go skidåkning! Hemsedal levererade några fina dagar


...men vad? Snö utan att sladda bil?
Ja tyvärr så är det så när man bor i Göteborg att vintrar inte är garanterade, men förra fredagen kom det snö och snabbt var chattkedjan igång mellan arrangerande personer i SVKG:
-Hörrni, det är snö. Vädret ser bra ut, ska vi boka ett flygfält till söndag?
-Unisont: Jaaaaa!





Så voila, lite konbana på snö blev det! Oj så kul det var, både att sladda rwd där alla system går att stänga av, men framförallt att sladda motorstarka AWD som Samsons Tesla Y Performance, Rosells Golf R eller Christoffers trimmade Yaris GR



Tillbaka till den andra blå bilen hemma, Lotusen!
Jo först var det lite dilemma... Jag hade 4 Delphi spindelleder jag pressade i framvagnen och bak hade jag beställt 4 nya till med, tyvärr inte fått märket jag ville ha (Autodoc, undvik...) men jag pressade glatt i dem och skulle montera bak när jag kände "njae, detta satte sig inte rätt".
Fram med skjutmåttet för att mäta konan.




Jodå, 0.5mm större diameter på spindelledskonan både uppe och nere resulterade i att den inte satte sig perfekt och red för högt - glöm det, bort!

Så efter en reklamation (som dock gick smärtfritt) så beställdes 4 nya av rätt märke och när det tydligt på lådan står såhär så blir man glad



Lotus! Nu ska det allt vara rätt.. och minsann, visst var det rätt


Så precis som vid monteringen fram, Duralac, gängtätning och momentnyckeln.




Vid demonteringen satt det 5 st cambershims bak på bägge sidorna, det känns extremt neutralt, så jag gick ner till 2 shims nu så får vi se hur det blir. Skall leta i pärmen hemma om jag hittar något om gamla hjulinställningar för att räkna på vad ajg får för camber nu. Tidigare inställning måste ha varit väldigt gatmässig.


Intressant nog så visade det sig att bromspedalen var helt stum och fin nu när alla skivor var monterade och det inte längre satt träbitar i oken som stopp för att skjuta ut kolvarna
Så jag lyckades visst lufta, även om jag passade på att köpa en verktygssats för att vacuumsuga från ok-sidan (tips: Från 165kr för en hel sats i väska från Amazon.se , såpass billigt att barnen fick ett nytt Brio-tåg för att jag skulle komma upp i fri frakt Hela familjen (typ) nöjd över bilbygget )


Kvarstår gör nu då några saker, t.ex. att flytta bagage/motorluckans öppningsvajer från högersidan till vänstersidan för att följa förarens flytt.

Original när man tar bort vajern så ser man att den sitter genom en plåt från baksidan i tröskeln som mothåll när man drar.


Detta mothåll saknades även på min bil på vänstersidan som Cat7even här beskrev tidigare om hans bil, men istället för att kolla på elektriska lösningar på ett mekaniskt problem så gjorde jag istället en plåt som jag limmade från baksidan


Titta där, en svart plåt i ett mörkt utrymme, årets bild!


Däremot så upptäckte jag att min vajer var skadad så jag måste beställa en ny nu innan jag kan montera och få öppningen klar och rätt. När öppningsvajern är klar kan jag montera innerskärmar (och säten - igen) permanent och släppa ner bilen bak, för då är den klar där!



Hur var det nu med engelska bilar och den där perfekta konstruktionen?
Jo tyvärr vid test av elsystem och varmkörning upptäckte jag ett missljud när jag vred värmereglaget, flärpen som fördelar varm/kalluft tog i fläkten
så det tråkiga jobbet att demontera värmepaket började


Sa jag att det satt trångt?


Vid en liten koll så upptäckte jag att det nya värmepaketets hus saknar ett mothåll för flärpen i ovankant vilket ses på det vänstra husets övre del av insidan, där sticker det ner en svart bit.

Denna bit måste nu transplanteras över till det nya huset innan vidare intrimning och justering kan ske. Tråkigt och några timmar extra på det, men men... så är livet med eftermarknadsprylar (även om originalkonstruktionen inte är underbar heller, men då funkade den)



Det var en lång bildkavalkad!
Jobb kommande tid får bli:
-Polera undersidan av chassiet nu när bakre plåtar och diffusor är på
-Köpa huvöppningsvajer och göra klart den flytten
-Transplantera stoppet för värmeflärp från gamla till nya huset och montera
-Göra klart inne i bilen med växellänkagetunneln, men där har jag också nog ett jobb som kan dra ut på tiden.

Nåja, det står inte still i garaget, men det har varit för mycket andra nöjen på sistone

_________________
Fredrik Boivie


Kör nu Lotus Elise S1, tidigare Westfield & Opel Speedster
Citera
Våra race- och banåkarbilar
Lotus Elise S1 -99 - Laddar upp inför Sprint #1!
<<   1, 2, 3 ... 9, 10, 11 ... 16, 17, 18   >>
133 besök senaste veckan (35127 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande