Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
Lotus Elise S1 -99 - Someone put Baby in a corner...
<<   1, 2, 3, ... 15, 16, 17   >>
45 besök idag (34124 totalt)
Dennis Kullman
Halmstad
Här sen Jun 2003
Inlägg: 2379



Grattis till en fin bil! Den har man tampats med några gånger genom åren - med blandade resultat.

_________________
Dennis Kullman
Miata -93 clubräser
Lotus Exige S240 2010
Citera
Magnus Lidholm
Lidköping
Här sen Nov 2002
Inlägg: 536



Grattis till nya bilen, verkar vara ett fint exemplar, rediga stötdämpare också thumbs up

_________________
Magnus Lidholm
Citera
DJ
NL
Här sen Maj 2004
Inlägg: 10583



Grattis!
Nästan som min gamla.

_________________

Ny kulbil i garaget.
Citera
Pierre P
Lund
Här sen Jun 2009
Inlägg: 7



Figgz skrev:
Att bilen hade gått lite MSCC visste jag, men att den hade kommit totaltvåa 2016 visste jag inte


Jag vill minnas att den kom totaletta 2015 också

Kul att se den uppenbarligen fått ett bra hem.

_________________
Pierre Pettersson
Citera
Benjamin E
Stockholm
Här sen Mar 2004
Inlägg: 2585

Namndispens
Namndispens

Grattis! Instämmer i kören! Skall bli kul att följa vinterns jobb till LHD.

_________________
Benjamin E
Kör MK8 GTI
Citera
cat7even
Uppsala
Här sen Jan 2003
Inlägg: 2363



Stöd och tips finns, Lhd konvertering gjorde min för ca 5 år sedan

_________________
Johan Lundberg
*BBDB*
Ex Marcos 2T
EX Marcos 1600 GT
Nu Lotus Elise S1 KR1
Citera
Figgz
Göteborg
Här sen Dec 2002
Inlägg: 6489


Trådstartare
Oj vad roligt med så mycket nyfikna och glada kommentarer! thumbs up
Blir lite uppdatering med bilder och pågående dumheter en bit ner...

erikjakan:
Tackar! Inget effektmonster men väldigt rolig att köra kurviga vägar med och ligga på gränsen med, det är ett härligt nöje

Janne J:
Skönt att man kan ha bra omdöme nån gång Jag tror vi får bytlåna bilar nån kul-tur eller någon stund under sommaren om du vill

Christian Jansson: Tack! Bra initiativ med kul-tur nu, vi får se till att det blir fler sådana - vardagar som helger!

dvorak: Jadu Peter, du har fått stå ut många timmar och många mil med mina bil-bryderier, det var länge Alfa 4C som lockade men kändes lite svår att hitta en. Men nu efter en lång körning idag (mer om det nedan) så är jag ännu mer övertygad om hur fin och kommunikativ den här är
Du har redan provat den en väldigt kort tur, men vi måste komplettera det med en väldigt lång tur. Du kommer bara skratta av glädje!

Ragnar: Tack Ragnar! Kan inte säga annat än alla dina mil och år med din tidigare S1a är något jag ändå har färskt i minnet och som en måttstock till "visst kan man använda en Elise till exakt allt" Måste säga att jag instämmer om hardtopen, det var inget måste när jag letade bil men det klär den väldigt bra och känns som det kan göra den användbar på vår och höst på ett annat sätt!

Klingan75: Fabian har ju klivit upp som en sån vinnarbil, så jag var tvungen att byta till C för att få se kampen på närmre håll

camarogbg: När katten är borta dansar råttorna på bordet?

cat7even: thumbs up thumbs up Lite tips inför LHD konvertering tar jag gärna, även om det är något speciellt jag skall passa på att beställa samtidigt

carl.josefsson:

TPR: (fortsätt scrolla ner)

Niklas Falk: Nej du är oskyldig för allt som har med drinkpinnar att göra

Dennis Kullman: Tack Dennis! Roligt att höra vad ni som kört mot den har att säga, hittat många kända namn i resultatlistorna kring denna bil

Magnus Lidholm: Tack Magnus! Ja stötdämparna var verkligen en trevlig och bra uppgradering som var gjord på bilen, såhär efter en dag på kurviga och ojämna vägar har de verkligen imponerat!

DJ: Tackar! Ja din gamla tråd har jag läst Måste säga att inredningen i din blåa var klockren! Jag är svag för ljust skinn så mer än en gång har jag kollat på bilderna du tog. Charmiga de här små blå

Pierre P: Roligt att se tid här Pierre! Måste verkligen poängtera än en gång hur roligt det är att hitta bilen så framgångsriktigt i resultatlistorna (vinnare 2015 - det hade jag inte hittat! Grattis!), måste säga att du höll den delen diskret - men det gläder mig bara! Slår en signal framöver under sommaren när jag avverkat några fler mil

Benjamin E: Tack Benjamin! Det är mycket glädje i liten förpackning det här. Beställning av LHD blir nog av redan nu under sommaren så allt finns redo inför att minusgraderna börjar komma in. Hemska tanke, nu njuter vi av sommaren!



Kul-tur och kamaxlar!
Låter som en form av sommarbuskis, men det är det inte, eller kanske lite ändå. Nöje handlar det verkligen om!


Först ut: Kul-tur:
Här i stan är vi 4 vänner som förra året alla körde Super Sevens... nu under året har 4 sjuor blivit 2 då jag har bytt till en Lotus och Per sålt sin Westfield till förmån för en Porsche Boxster S.
Tyvärr kunde inte Axel närvara idag som var med på avslutningsturen med sjuan, men väl Daniel med sin fina Caterham CSR 200.

Vädret var riktigt fint idag, så att köra hardtop kändes inte helt passande. Lika bra att prova hur lätt den var att få bort!


Titta, en cab!
Enda dilemmat är att det inte medföljde någon glasfiberkåpa till störtbågen, när man inte har den så sitter inte bakrutan fast men vad kan man inte lösa med silvertejp?



Dagens rutt planerades till delvis nya vägar och delvis gamla. Några klassiker som Olofstorp-Lerum, Härskogsvägen, Eskilsby men även nytt: Sörtorpavägen över Risbacka ner till Eskilsby. Det var en lite ojämn (inte farligt) men ändå underbar kalassträcka! En väg där man kunde ligga och jobba med 2-3-4, bromsa rejält, börja om och ändå kunna göra det med god sikt då vägen låg relativt högt.




Ordningen varierade så att alla fick välja tempo och se olika bilar i rörelse






3 bilar med olika styrkor och svagheter, men alla tre riktigt bra på att ge körglädje!
Väl framme i Jonsered efter avslutad körning, enda sätter att få en Elise att se stor ut är att ställa den först och jobba med perspektiv Hardtopen är allt snygg på, men bilen gör sig riktigt bra som cab - både utseendemässigt men även när man kör. Sån go sommarkänsla att köra med taket av, solen i ansiktet, kurviga vägar framför och 2 andra roliga bilar omkring.


Första intryck:
Nog märktes det direkt att det inte var samma effekt som sjuan, men de tankarna försvann fort när vägen började svänga och det istället bjöds på riktigt belönande körning med både karaktären på motorn och de riktigt bra bromsarna (tack PFC för bra belägg!). Men största nöjet var verkligen stötdämparna - man får vad man betalar för! På Speedstern satt det GAZ vilket var bra för pengarna, denna har Nitron av en lite värre variant och det är sån skillnad på hur de sätter bilen mot vägen men framförallt hanterar ojämnheter och gropar. Inte en gång var det tendens till att slå i bilen på den ibland lite ojämna vägen. Trots att jag pressade och tog i så var det inte ens ett dugg oroligt vid inbromsningar på ojämna vägar, bara en gång fick jag ena bakhjulet att tappa greppet lite i en inbromsning.
Vilken känsla




Just det, hur var det nu... Kamaxlar?
Vad var det nu som gällde? En optimal C-bil (förlåt Klingan...) eller ett snubblande steg in till B (förlåt Janne)? Eller har det ingenting med eventuella sprintklasser att göra utan enbart känsla? Just det - känsla!
Fick ett PM här på Rejsa av MatsK (hej och tack Mats!) där han tipsade bl.a. om en bra sida, nämligen http://www.dvapower.co.uk/ . Där kan man bl.a. läsa detta:

135BHP kit, (gives 135BHP+ on 1800K, 130BHP+ on 1600K)
Pair of Piper fast-road cams(choice of 3 profiles), pair of verniers,cam oil seals, cam lube and sealant

145BHP kit, (gives 145BHP+ on 1800K , 140BHP+ on 1600K)
Pair Piper fast-road cams (choice of 3 profiles) and a pair of verniers
Emerald 32bit K6  ECU with suitable map (ECU comes with manual software and cable and has map switching capability)
Cam oil seals, cam lube and cam ladder sealant

OK, så förenklat så får man 135+hk bara med kammar och tar man en mappning på det (annat styrsystem eller med original om det går) så får man 145+hk... Det är extremt enkla hästar och extra körbarhet!
Som om inte detta vore nog så erbjöd MatsK mig att köpa ett par kammar, så vad kunde jag göra mer än att tacka ja?
Rent ärligt så är det inget jag har tänkt montera nu, men hur kan det inte vara bra för framtiden och ev funderingar att ha ett par andra kammar på hyllan?

Så med hjälp av en SVKG-vän som var på SSM så överlämnades två drinkpinnar under diskreta former som sedan hittade sig snabbt upp till Göteborg


MG TF 135, just det, det var en annan mittmotorbil på början av 2000-talet!



Bäst att de bara får kolla på bilen på håll änsålänge


Tydligen skall dessa göra väldigt mycket nytta! Återstår att se om/när. Först måste jag njuta av bilen som den är
Så ja, åker dessa i så är det nog svårt att hävda Roadsport C / MSCC Roadsport C längre. Men som känslobil kanske det är guld värt?

_________________
Fredrik Boivie


Kör nu Lotus Elise S1, tidigare Westfield & Opel Speedster
Citera
TPR
Göteborg/Nödinge
Här sen Feb 2005
Inlägg: 2479



Sorry, jag är lite skadad av reglementesdiskussioner....

Men jag tror du har helt rätt, för känslan så blir nog de där kammarna perfekta, lite mer klös med ökat varv kan aldrig vara fel. 👍
Underbar färg på bilen förresten!
Jag hade blå på min Speedster, men den var inte alls lika djup som denna, mer rött i.

_________________
T h o m a s P i h l

Mazda MX-5 Miata -99
#78 MX-5 Standard Cup / Roadsport C
Fd ERCup #98 - Caran Racing
Citera
Figgz
Göteborg
Här sen Dec 2002
Inlägg: 6489


Trådstartare
TPR skrev:
Sorry, jag är lite skadad av reglementesdiskussioner....

Men jag tror du har helt rätt, för känslan så blir nog de där kammarna perfekta, lite mer klös med ökat varv kan aldrig vara fel. 👍
Underbar färg på bilen förresten!
Jag hade blå på min Speedster, men den var inte alls lika djup som denna, mer rött i.


Tvärtom, bara roligt och nyttigt med olika inspel thumbs up
Bilen har ju gått MSCC Roadsport C innan så det är ju verkligen en bra kommentar!

Tack färgen gör sig väldigt bra live, tyvärr är blå väldigt tydlig gällande skavanker och vänster skärmkant fram är bättrad. Vem vet, kanske en race incident?
Så lite omlack får det bli i vinter ändå

_________________
Fredrik Boivie


Kör nu Lotus Elise S1, tidigare Westfield & Opel Speedster
Citera
cat7even
Uppsala
Här sen Jan 2003
Inlägg: 2363



Tips inför konvertering.
Ta god tid på dig, när du ledsnar gå och läs en bok eller ta hand om såren på händer och armar.
Lossa alla elledningar och clamshellskruvar helt innan du ber en kompis om hjälp att ta loss clammen ( det går att lyfta av själv men lite bökigt)
Koppla alltid bort batteriet innan du börjar.
Het spackelspade hjälper mot lim
Skruva tillbaka pedalboxen med hjälp av mutter, skruv och L-aluprofil istället för att limma ( du kommer tacka mig om du behöver ta loss den igen)
Renovera pedalinfästningarna.
Byt mastercylinder när du ändå håller på ( har en ny om du vill köpa) byt även radiator+ fläkt om den inte är i bra skick. Batteriet byts oavsett.
Märk upp alla ledningar
Var försiktig med tändningslås
Vajrarna till fläktsystemet kan återanvändas även om de blir tröga.
Likaså kan man återanvända fotstödet för vänsterfoten (Limmas)
Akta framrutan!

Ps ta antingen upp hål i stolarna för 4 punktsbältet eller byt stol. På mig som är 182 glider 4p bälten av på standardstol ( Har modifierat mina) ds

_________________
Johan Lundberg
*BBDB*
Ex Marcos 2T
EX Marcos 1600 GT
Nu Lotus Elise S1 KR1
Citera
MatsK
Landskrona, Skåne
Här sen Feb 2003
Inlägg: 3354



Kul att transporten av kamaxlarna gick bra och bara kul att leda dig i fördärvet, men känslan var att du inte var speciellt motvillig!

_________________
M a t s K l i n g l ö f

MGB GT 1967
Citera
Pontus Fyhr
Lund
Här sen Dec 2002
Inlägg: 5072



cat7even skrev:
Tips inför konvertering.
Ta god tid på dig, när du ledsnar gå och läs en bok eller ta hand om såren på händer och armar.
Lossa alla elledningar och clamshellskruvar helt innan du ber en kompis om hjälp att ta loss clammen ( det går att lyfta av själv men lite bökigt)
Koppla alltid bort batteriet innan du börjar.
Het spackelspade hjälper mot lim
Skruva tillbaka pedalboxen med hjälp av mutter, skruv och L-aluprofil istället för att limma ( du kommer tacka mig om du behöver ta loss den igen)
Renovera pedalinfästningarna.
Byt mastercylinder när du ändå håller på ( har en ny om du vill köpa) byt även radiator+ fläkt om den inte är i bra skick. Batteriet byts oavsett.
Märk upp alla ledningar
Var försiktig med tändningslås
Vajrarna till fläktsystemet kan återanvändas även om de blir tröga.
Likaså kan man återanvända fotstödet för vänsterfoten (Limmas)
Akta framrutan!

Ps ta antingen upp hål i stolarna för 4 punktsbältet eller byt stol. På mig som är 182 glider 4p bälten av på standardstol ( Har modifierat mina) ds


Ta inte upp hål i org stol.
Kom ihåg att flytta öppning till bagagelucka, inte för jag hade trott du skulle missa.
Och flytta backspegeln, står i manualen hur den ska sitta.

Om du är köpsugen så har jag nån speedpart över, typ oljekyl och bumpsteer armar och stolar med hål (340R/Exige) dock utan klädsel.

_________________
Pontus Fyhr
Citera
andersh
Glumslöv
Här sen Okt 2004
Inlägg: 180



Det ska sitta ett fäste från katalysatorn upp till det fästet. Kanske inte behövs om man inte har original avgassystem som är jättetungt.

Skär till en bakruta i plast för att spara originalrutan som ju är ömtålig.

_________________
Anders Hofverberg
Citera
Patrik Rydh
Ljungby
Här sen Jul 2003
Inlägg: 1638



Pontus Fyhr skrev:
cat7even skrev:
Tips inför konvertering.
Ta god tid på dig, när du ledsnar gå och läs en bok eller ta hand om såren på händer och armar.
Lossa alla elledningar och clamshellskruvar helt innan du ber en kompis om hjälp att ta loss clammen ( det går att lyfta av själv men lite bökigt)
Koppla alltid bort batteriet innan du börjar.
Het spackelspade hjälper mot lim
Skruva tillbaka pedalboxen med hjälp av mutter, skruv och L-aluprofil istället för att limma ( du kommer tacka mig om du behöver ta loss den igen)
Renovera pedalinfästningarna.
Byt mastercylinder när du ändå håller på ( har en ny om du vill köpa) byt även radiator+ fläkt om den inte är i bra skick. Batteriet byts oavsett.
Märk upp alla ledningar
Var försiktig med tändningslås
Vajrarna till fläktsystemet kan återanvändas även om de blir tröga.
Likaså kan man återanvända fotstödet för vänsterfoten (Limmas)
Akta framrutan!

Ps ta antingen upp hål i stolarna för 4 punktsbältet eller byt stol. På mig som är 182 glider 4p bälten av på standardstol ( Har modifierat mina) ds


Ta inte upp hål i org stol.
Kom ihåg att flytta öppning till bagagelucka, inte för jag hade trott du skulle missa.
Och flytta backspegeln, står i manualen hur den ska sitta.

Om du är köpsugen så har jag nån speedpart över, typ oljekyl och bumpsteer armar och stolar med hål (340R/Exige) dock utan klädsel.


Om inte Figgz är spekulant på stolarna så är jag intresserad!

Mycket trevlig bil förresten! Elise S1 är en riktigt modern klassiker.

_________________
Lotus 2-Eleven Honda K20 replika projekt
Westfield Seven Roadsport A
Citera
Figgz
Göteborg
Här sen Dec 2002
Inlägg: 6489


Trådstartare
cat7even skrev:
Tips inför konvertering.

thumbs up thumbs up
Tack för tipsen! Uppskattas inför kommande vinterjobb!

Pontus Fyhr skrev:

Om du är köpsugen så har jag nån speedpart över, typ oljekyl och bumpsteer armar och stolar med hål (340R/Exige) dock utan klädsel.


Det tycker jag vi hörs vidare om, gärna!

andersh skrev:
Det ska sitta ett fäste från katalysatorn upp till det fästet. Kanske inte behövs om man inte har original avgassystem som är jättetungt.

Skär till en bakruta i plast för att spara originalrutan som ju är ömtålig.


Det fästet skulle jag gärna ha, även om nuvarande system är lättare än original + sitter i kraftigare polyurethanupphängningar så tar jag hellre ett fäste extra än ett mindre. Belastning på bana ska inte underskattas


Patrik Rydh skrev:

Om inte Figgz är spekulant på stolarna så är jag intresserad!

Mycket trevlig bil förresten! Elise S1 är en riktigt modern klassiker.

Jag tänkte vara spekulant på stolarna Tack som frågar!

S1 känns verkligen som en modern klassiker, en av anledningarna till att jag valde att köpa en faktiskt.
Svårt att hitta bra "känslobilar" som är såpass moderna att det finns delar åtkomligt, slippa laga rost (stor fördel med en bil i plast och aluminium ) och samtidigt har ett utseende som känns behagligt för ögat. Hittills är jag väldigt nöjd!



Dags att köra bana snart!
Solen skiner, semestern är igång... Vad är bättre då än att planera bankörning?
Nu den 20e juli så har SVKG träff på Gelleråsen, en bana som är väldigt bra att öva gränskontroll med mittmotorbil på då det är bra med avåkningszoner eftersom räcket inte följer bansträckningen längs hela vägen som på ex. Falkenberg och Kinnekulle.

Så på tisdag kommer jag och många glada människor med mig rulla från Göteborg för att vara på Karlskoga en dag
Spontant så känner jag att det blir gatdäck, men nån gång kanske rdäcken ska provas med...

_________________
Fredrik Boivie


Kör nu Lotus Elise S1, tidigare Westfield & Opel Speedster
Citera
Figgz
Göteborg
Här sen Dec 2002
Inlägg: 6489


Trådstartare


Äsch, det är ju inte 20e juli och bankörning ännu så det finns gott om tid kvar för att njuta av varma kvällar i goda vänners lag



Så igår blev vi 3 bilar med 4 glada vänner i som tog en nätt runda på ca 10 mil aktiv körning på kurviga bra vägar, både lite gamla goa klassiker och nyare avsnitt. Denna rutt är riktigt trevlig för att hela tiden ha aktiv körning utan transportvägar. Det blev även Eskilsbyvägen t.o.r. under kvällen för att kunna byta bilar och känna på lite olika karaktärer

Nu var det en rutt som jag kört väldigt många gånger med Speedstern men inte med Lotusen ännu, men jag kan bara sammanfatta liknande som efter förra körningen - vilket chassie!
Bilen är som planterad hela tiden, inga överraskningar men massor av nöje hela tiden! Perfekt bil för att njuta av kurviga landsvägar. Det går verkligen snabbt men utan att gå orimligt fort vilket bara är onödigt och farligt.
Inga överraskningar, bara nöje!



Ett diskret tåg av snabba bilar, Olas Nissan 200 med bra chassie, höjd effekt och Skyline R33 GT-R bromsar går aldrig av för hackor och Andreas Miata (tidigare känd som turbo+kompressor-Miata) men nu med trimmad sugmotor och massa roliga modifieringar är alltid skoj på kurviga vägar.




Inget samlar petrolheads som en öppen motorhuv en sommarkväll
Nu är det däremot dags att börja förbereda för morgondagens avfärd mot Gelleråsen

_________________
Fredrik Boivie


Kör nu Lotus Elise S1, tidigare Westfield & Opel Speedster
Citera
oneyet
Huskvarna
Här sen Nov 2004
Inlägg: 1049



Trevlig kväll!
Kan du försöka sammanfatta lite skillnader mellan Elise, Miata och Opel Speedster?

_________________
Fredrik Liljenberg

Fd: Opel Speedster 2.2 SC, numera Volvo V90....
Citera
Janne J
Kinna
Här sen Jul 2008
Inlägg: 4063



Det där är en riktigt fin runda thumbs up

_________________
Janne Josefsson

Porsche 911 SC 1982
Ford Mustang HT 1965
BMW F11 520D bruksis
IPteknik Väst AB
SVKG 60
Citera
Figgz
Göteborg
Här sen Dec 2002
Inlägg: 6489


Trådstartare
Janne: thumbs up Jättefin runda, får vi ta nån gång i större grupp

Fredrik: Ursäkta att svar har dröjt så!
Enkelt sammanfattat så är Miata en väldigt sportig och kompetent bil, men så fort man kliver över i varesig en Elise eller Speedster så känns det att det är en sportbil på riktigt. Allt är mer direkt, bilen 'roterar' på ett helt annat sätt då motorn inte sitter fram och steget över vägen känns så mycket lättare.
Skillnaden mellan Elise och Speedster är i min uppfattning just nu störst i två aspekter. Första är vikten (140kg lägre tjänstevikt) så steget över vägen känns mer konsekvent mellan fram och bakvagn på Elisen där Speedstern istället kändes tyngre när bakvagnen klev över ojämnheter. Den andra delen är den tydliga villigheten att parera släpp och ställ. Att få Elisen att släppa är ungefär som Speedstern (lite enklare nu då det är smalare däck än Speedstern hade) men framförallt så är det lättare att parera och fånga den - trots däck med smalare slip angle.
Hoppas det svarade lite Ska se om jag inte kan göra en lite bättre och mer fullständig jämförelse nån dag!



Dags för första banträffen - Gelleråsen med SVKG!
Traditionsenligt, dvs för andra sommaren på raken, så har SVKG sommarträff i juli på Gelleråsen. En bit bort från Göteborg, men en trivsam utflykt som tas över 2 dagar med avfärd på eftermiddagen.



I samlad tropp så begav sig 7 bilar i karavan (varav 2 på släp) upp till Karlskoga för att gemensamt grilla, gå trackwalk och ljuga ikapp så gott det går
Även i år så var det några av sommarens varmaste dagar, tror vi hade 29 grader på dagen när vi körde upp och 31-33 grader under dagen på banan Så att köra sportbil med möjlighet att ta bort taket kändes underbart! Ingen saknad av hardtopen den här dagen, utan på med solglasögon och hatt - sedan var det bara att glida på!
Ett nytt rekord sattes även på uppvägen - nämligen det i låg förbrukning! Tankade fullt innan avfärd och fyllde upp framme i Karlskoga, hiskeliga 0.54l/mil hade bilen dragit Det här med låg vikt och bra aero är tacksamt på många sätt

Naturligtvis får man passa på att parkera bredvid Hans fina Elise S2 111R för att kunna ta några snabba jämförande bilder mellan S1 och S2




Efter att ha grillat upp 4.7kg (yupp, ni läste rätt. 4.7kg) Glennkorv som jag hade plockat upp från SVKG's hovleverantör Johan i Hallen innan vi åkte så kände flera av oss att det var dags för den alltid lika trevliga track walken där vi gemensamt kollar över riktmärken, ojämnheter och letar apex.


Blir nästan lite varm i själen av att tänka tillbaka på den varma sommarkvällen och den alltid lika sköna promenaden.


Nåja, körninen då?
Som brukligt på sistone så hjälper jag till med arrangemangen, denna gång både som allt-i-allo men även som lite instruktör för att försöka hjälpa de som ville finslipa tekniker och våga lite nya saker. Det var kul! Blev medåkning i både preppad M2 och Megane Cup, även körning av den sistnämnda!




När det var dags för mig att börja köra så passade jag på att ta två pass helt utan loggning och bara köra för känslans skull, helt enkelt testa på bilen utan press - mer press än alla glada deltagare gav uta på banan dvs
Några saker jag insåg snabbt var att jag dels körde spontant på för hög växel i t.ex. Trösen, Ejes och Hårnålen. Allt för att jag varit van / bortskämd med väldigt vridstark motor i lätt bil där istället låg växel bara sladdade. Men i dessa två pass så körde jag medvetet på 3an ut ur några kurvor för att istället för att jaga perfekt hastighet på 2an så satsade jag på att hålla farten på 3an och testa hur mycket grepp jag kunde bibehålla genom kurvan. Kändes spontant som ett bra sätt att känna på bilen.
Däremot i pass 2 så blev det direkt spännande när Christian i sin fina BMW E30 332is såg att jag var ute och körde, väntade in mig och sen låg och jagade för att se hur bilen betedde sig. Han fick då verkligen se hur bilen kunde vara då den in i start och målkurvan plötsligt släppte med bakvagnen och han fick se en elise på lite motstyrning och ställ genom en del av kurvan Tydligen var det lite halt där första tiden av dagen då jag inte var ensam om att göra så.

Foto: Daniel Strigård


Efter en behövlig paus för lunch så var hornen ute och tänderna blodade, nåja inte bokstavligt talat... Ute på ännu ett pass - nu med loggning - så såg jag tidigare nämnda Hans i sin Elise S2 111R och tänkte "undrar om jag kan hänga på honom?". Denna lilla tanke gjorde att jag fick nytta av loggningen då jag såg direkt hur spår- och växelval påverkade varvtiden. Vips så var 2an självklar ut ur Trösen. Ejes och Hårnålen och vips så sjönk tiderna direkt med 1.5 sekunder. Lite mer vilja in i Dubbelknixen för att få med mer fart och vips så satt den äntligen där! 1.18 tiden




1:18.70!
Inte rekordsnabbast på något sätt, men för 120hk Roadsport C bil på gatdäck och med mig bakom ratten för första gången så är jag mer än nöjd! Framförallt så känns det bra att det var riktigt glädjande men odramatisk körning det varvet och hela passet när jag låg på liknande tider. Så visst, det finns mer att hämta men redan nu så går det inte helt långsamt.

Slutet av dagen spenderades med lite bilbyte, Christian tog min Elise och jag tog hans BMW 332is och vi gav oss ut för att jaga varandra, byta plats och sen jaga vidare. Både för att se våra egna bilar 'in action' men framförallt för att få glädjen av att njuta av någon annans bil. Det är roligt och uppfriskande med nya intryck!
Och du Christian, det är en ruskigt fin och lättkörd bil du har byggt thumbs up



När klockan var slagen och banan tom så kunde både jag och bilen pusta ut. Långa pass med open pitlane hade avslutat dagen, bilen bara presterade och temperaturen på kylvattnet var stadig och låg trots över 30 grader varmt i skuggan och stekande sol.
Något annat som bara fungerade och levererade var däcken! Yokohama AD08R... synd att de inte görs längre utan att det är RS som inte alls är lika klibbiga...

En liten ändrad färdväg för mig hem gjorde att jag tog nya smala vägar ner till svärföräldrarna i Jönköping där familjen möttes upp för vidare semesterresa med bruksbil, men Lotusen bjöd på en härlig 2h tur ner dit med även stopp för middag utmed en mysig sjö mellan Laxå och Karlsborg



Nu när jag är tillbaka i Göteborg så har jag äntligen tagit mig tid att både summera körningen (därav dröjsmål) men även passat på att tvätta bilen och göra den fin inför nästa körning
Snart är det nämligen dags för Sprint #4 i Spintcupen, men innan dess skall nog en längre kul-tur hinnas med också





Men intryck och uppgraderingar?
Just det, vad var bäst och vad borde ändras?
Bäst är nog ändå helhetskänslan i bilen och hur lätt den är att fånga när den släpper. Vad som nog borde kontrolleras är om den har justerad bumpsteer med shims eller inte. Oavsett så är ett bumpsteer-kit redan på ingång
Annars inga spontana måsten. Lever just nu i en glad ovisshet om oljetemperaturen. Frågan är om jag borde fortsätta göra det, eller mäta och ev kyla?
Just det! En irriterande sak har jag hittat. Rattläget är nog inte helt centrerat kring mitten på styrväxeln, för blinkersen återgår inte till nolläge där den borde

_________________
Fredrik Boivie


Kör nu Lotus Elise S1, tidigare Westfield & Opel Speedster
Citera
Pontus Fyhr
Lund
Här sen Dec 2002
Inlägg: 5072



Figgz skrev:

Annars inga spontana måsten. Lever just nu i en glad ovisshet om oljetemperaturen. Frågan är om jag borde fortsätta göra det, eller mäta och ev kyla?
Just det! En irriterande sak har jag hittat. Rattläget är nog inte helt centrerat kring mitten på styrväxeln, för blinkersen återgår inte till nolläge där den borde


Det finns gängade uttag för sond på oljefilterhållaren. Läs på seloc.

Om det inte är bak-spacead ratt redan så rekommenderar jag det, men jag vill minnas det är nån eftermarknads redan? När jag monterat min spacer glömde jag den biten som sköter blinker retur och tutmatning... Det blev att göra om och göra rätt. Minns inte exakt men den kanske sitter på ratten och ratten sitter nån spline fel?

_________________
Pontus Fyhr
Citera
Christian Jansson
Borås
Här sen Jan 2003
Inlägg: 1675



Figgz skrev:

......
Dags för första banträffen - Gelleråsen med SVKG!
......

Kul läsning Fredrik - och tack för senast!!

Det är verkligen skillnad mellan en Seven och en Elise - jag upplevde att sjuan ligger närmre en formelbil i karaktären där Elise är mer "bil". Lilla blå är lätt i steget och härligt responsiv - tack för förtroendet!
Första gången jag fått chansen att nosa lite på gränsen i en mittmotorbil och jag måste säga att jag blev väldigt positivt överraskad - inte alls giftig när man passerade greppgräns. thumbs up thumbs up

_________________
Christian Jansson

BMWCS #10364
SVKG #661

BMW 332is E30
Citera
Våra race- och banåkarbilar
Lotus Elise S1 -99 - Someone put Baby in a corner...
<<   1, 2, 3, ... 15, 16, 17   >>
45 besök idag (34124 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande