Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
Lotus Elise S1 -99 - Laddar upp inför Sprint #1!
<<   1, 2, 3 ... 10, 11, 12 ... 16, 17, 18   >>
13 besök idag (34981 totalt)
dvorak
Göteborg
Här sen Nov 2007
Inlägg: 2087



Snyggt som alltid! thumbs up

_________________
Peter Sundström
Datsun 280Z, MGB GTS V8, Giulia QV
297 varv på Nordschleife
Citera
cat7even
Uppsala
Här sen Jan 2003
Inlägg: 2365



Du kan ju hoppa över flärpen helt och styra via bypass av kylarvattnet
https://www.t7design.co.uk/vx220-s2-elise-replacement-heater-kit-lhd-6 . . . .
Bild 4 eller 5 visar principen

_________________
Johan Lundberg
*BBDB*
Ex Marcos 2T
EX Marcos 1600 GT
Nu Lotus Elise S1 KR1
Citera
Figgz
Göteborg
Här sen Dec 2002
Inlägg: 6496


Trådstartare
Tack Peter!

Cat7even: Tack för länken, jag har läst om produkten men inte letat upp den innan!
Dock så såg jag på prislappen att jag fick nånstans 4-5000 skäl att fixa värmepaketet jag fick med i kittet


Sist slutade vi med väntan...
...väntan på en ny vajer!
Så jodå, en sådan beställdes och när jag ändå beställde den så klickade jag med lite nya innerskärmsskruvar och andra småsaker som är kul att byta ut (och motivera den onödigt dyra frakten )

Medans man går i väntans tider får det blir annat gjort, så i mitt fall var det att montera dit mittkonsollstunneln permanent med 4 nyborrade hål och nya popnitar.
När det var klart så kunde mattor läggas dit, bilen dammsugas och äntligen ge rätt känsla



Titta, komplett LHD!
Bara frågan om stereo eller inte stereo kvar då


Så var det detta med att vänta, fortfarande ingen vajer (det var en helg emellan) så jag tog istället tag i värmepaketet.
Dilemmat var två:
1. Det saknades ett stopp/ändläge för klaffen över till varmt som tidigare visat
2. De hade satt på en tjock tätningslist mot plasten när man vrider till kallt.

Jag började listan nedifrån, listen slets loss och då märkte jag att passformen var, uhm, engelsk? Klaffen tätade lite sådär. Men med lite massering med varmluftspistol så blev passformen mycket bättre men framförallt kunde jag även skapa 2mm extra rörelsemån vilket är extra bra för att få rätt känsla i värmepanelen.



Nu stänger den fint när man vill ha kallt

För att lösa punkt 1 så tog jag sonika och skar bort plastbiten som fanns i original värmepaket och plastsvetsade över den i det nya huset


Före




Efter


Och tro det eller ej! Nu när klaffen äntligen fick ett mekaniskt stopp så blev det äntligen rätt känsla i värmepanelen och ändlägena "klickar i" sådär fint som de gjorde original.
Skönt, nu är det så bra det ska vara enligt Lotus


Sedan igår så kom det en man från UPS och lämnade av ett paket hemma vid dörren med min nya vajer och lite andra småsaker


Voila!

Så det var bara att borra hål i min nya plåt, trä vajern genom alla små hål och skrymslen för att sedan dra åt mutter och taggbricka och vips, bagage/motorluckans öppningsvajer sitter nu återigen på förarsidan - även när förarsidan är bytt!



Ännu ett LHD-moment avklarat!


Dåså, nu är faktiskt hela listan över viktiga LHD-konverteringar gjorda, enda som kvarstår är att flytta backspegeln Men innan jag gör det skall jag kolla med glasmästare om tillgång på nya rutor. Kan vara bra att veta


Så vad kvarstår? Jo mest puts och dekaler. Så lika bra att hugga in på dekaler.

Ej att förglömma är att i LHD konverteringskittet ingår även ny dekal till instrumentbrädan



Här inmätt på exakt rätt position enligt servicemanualen.

Likaså kanske ni minns gamla slitna stenskottsskydd på bakskärmarna?
Även dessa ersattes, men denna gång blev det mattsvarta istället för transparenta, vilket jag spontant gillar mer då det ger en bra kontrast á la äldre Porsche 911, det känns passande 90 tal!


Skydd, kontrast och även en visuell hänvisning till att fröken har breda höfter

På tal om puts hade jag även lite tråkigt en kväll så jag fortsatte putsa på underredet






...men det ska jag nog vänta med att göra tills verkligen _allt_ med konverteringen är klar


Däremot så var det nu idag dags för något historiskt, att ha bilen körbar och utomhus!
Senast bilen var i detta skick var den 7e november, då som RHD, och nu idag den 15e februari kunde bilen för egen maskin köras ut som färdig LHD!












Så härlig denna lilla bil är!


Men färdigt är det väl aldrig?
Nejdå, det finns en lista! Bilen har nu toe-vinklar som gör att den plogar som ett barn i skidbacken, lacken behöver poleras och massa småjusteringar göras - men allt grovjobb är nu klart!
Regskylt fram måste även monteras, men jag är inte så sugen på att återmontera den stora skylthållaren för fullstorleksskylt - så där får jag komma på något eget.


Men fortsätter vädret vara så bra framöver som det var nu i helgen när jag såg flera MC ute så ska jag nog ställa på snart och börja köra och testa bilen.
Förhoppningen är att med lite extra tid nu innan första träffen i april så kanske känslan och orken är större för att fixa alla små egenheter man springer på, men även fundera på andra uppdateringar som stol/bälte mm

_________________
Fredrik Boivie


Kör nu Lotus Elise S1, tidigare Westfield & Opel Speedster
Citera
dvorak
Göteborg
Här sen Nov 2007
Inlägg: 2087






Även om jag tycker att det är någon form av akut sinnesrubbning med att putsa så...





























(Fast egentligen är jag ju avundsjuk på det)

_________________
Peter Sundström
Datsun 280Z, MGB GTS V8, Giulia QV
297 varv på Nordschleife
Citera
DJ
NL
Här sen Maj 2004
Inlägg: 10625



Kul och grattis!
Figgz skrev:

Bara frågan om stereo eller inte stereo kvar då

INTE!
Svårt att få till HiFi i en Elise, lika bra att skaffa en sån där täckbricka med 3st 52mm hål för kul mätare.


Figgz skrev:

... enda som kvarstår är att flytta backspegeln Men innan jag gör det skall jag kolla med glasmästare om tillgång på nya rutor. Kan vara bra att veta


Skipppa original-backspegeln! Det sitter bara ivägen och skymmer sikten framåt. Det räcker med sidospeglar. Om du absolut vill ha en mittspegel så finns det bättre varianter. Jag skaffade en med dubbla leder så man kunde justera den till en högre position för bättre sikt både framåt och i spegeln. Minns dock inte varifrån jag köpte den. Det var en standardpryl från nån standardbil.

_________________

Ny kulbil i garaget.
Citera
Niklas Falk
Fixhult
Här sen Apr 2004
Inlägg: 19481



DJ skrev:
Om du absolut vill ha en mittspegel så finns det bättre varianter. Jag skaffade en med dubbla leder så man kunde justera den till en högre position för bättre sikt både framåt och i spegeln. Minns dock inte varifrån jag köpte den. Det var en standardpryl från nån standardbil.
Miatan är en av de som har dubbellledad spegel, ett måste för att kunna se ens rakt fram om huvét är lite högre från marken. Men det kanske tom finns nåt Engelskt.

Mittspegel kan ju vara trevligt om höfterna gör att det bakom bilen syns dåligt i sidospeglarna.
Men det är ju en kompromiss mellan att missa cyklister från höger vid övergångställen eller ha uppsikt bakåt på banan.

_________________
Niklas Falk
www.MX5RacingClub.se www.SPVM.se www.SVKG.se
Citera
lahi
Utanför Laholm
Här sen Dec 2004
Inlägg: 268



Mittspegeln i min Elise ger mig ibland förhöjd puls...
Belysningen till instrumenten är blå och när det är mörkt ute så speglas det ljuset ibland i bakrutan lite diffust. Och då ser jag det i backspegeln så det ser verkligen ut som jag har blåljus efter mig

_________________
Lars Dahlstedt


Lotus Elise S2 -01 Rotrex kompressor
Lotus Elite 503 -75
Lotus Europa S2 -68
Lotus Europa S1 -67
och lite annat
Citera
DJ
NL
Här sen Maj 2004
Inlägg: 10625



Niklas Falk skrev:
DJ skrev:
Om du absolut vill ha en mittspegel så finns det bättre varianter. Jag skaffade en med dubbla leder så man kunde justera den till en högre position för bättre sikt både framåt och i spegeln. Minns dock inte varifrån jag köpte den. Det var en standardpryl från nån standardbil.
Miatan är en av de som har dubbellledad spegel, ett måste för att kunna se ens rakt fram om huvét är lite högre från marken. Men det kanske tom finns nåt Engelskt.

Mittspegel kan ju vara trevligt om höfterna gör att det bakom bilen syns dåligt i sidospeglarna.
Men det är ju en kompromiss mellan att missa cyklister från höger vid övergångställen eller ha uppsikt bakåt på banan.


Mycket möjligt att det var en Mazdaspegel jag limmade dit i Elisen.

_________________

Ny kulbil i garaget.
Citera
Pontus Fyhr
Lund
Här sen Dec 2002
Inlägg: 5082



Figgz skrev:
Men innan jag gör det skall jag kolla med glasmästare om tillgång på nya rutor.


Carglass hade för ett slag sedan, hör med dem. Ryds hade inte.

_________________
Pontus Fyhr
Citera
Janne J
Kinna
Här sen Jul 2008
Inlägg: 4092



Snabbt och snyggt jobbat thumbs up

Frågan om stereo är ju lätt att besvara, nej

_________________
Janne Josefsson

Porsche 911 SC 1982
Ford Mustang HT 1965
BMW F11 520D bruksis
IPteknik Väst AB
SVKG 60
Citera
Magnus Lidholm
Lidköping
Här sen Nov 2002
Inlägg: 536



Här lyser flitens lampa, inte lilla jobbet att byta sida på ratten, men nu är nästan alla skruvförband lossade och kontrollerade i Götlaborg! thumbs up

Den lilla vagnen gör sig bra i den läckra färgen.

_________________
Magnus Lidholm
Citera
Christian Jansson
Borås
Här sen Jan 2003
Inlägg: 1675



Vackert Fredrik!!

Färdig i god tid innan säsongen, verkligen bra jobbat!

_________________
Christian Jansson

BMWCS #10364
SVKG #661

BMW 332is E30
Citera
Figgz
Göteborg
Här sen Dec 2002
Inlägg: 6496


Trådstartare

Tack snälla ni, inte bara jag som börjar få vårkänslor nu kanske?

Ang. spegeln så är originalspegeln dubbelledad redan, så den funkar bra!

Pontus Fyhr skrev:
Figgz skrev:
Men innan jag gör det skall jag kolla med glasmästare om tillgång på nya rutor.


Carglass hade för ett slag sedan, hör med dem. Ryds hade inte.

Tack, kollade med Ryds sist men de hade ingen då, ringde Carglass idag och de hade faktiskt 34st i lager i Europa thumbs up



En annan sak som gjorde mig glad i helgen var när PistonHeads firare 25 år och summerade sin omröstning om "the best sports car of the last 25 years". Vinnaren? Ja vad ska man säga mer än "jag håller med dem om det handlar om sportbilskänsla, körkänsla och närvaro på vägen".

Kolla på filmen och njut!



Hela topplistan finns här:
https://www.pistonheads.com/news/ph-features/top-12-best-sports-cars-a . . . .


Annars har jag inte gjort något mer än att rulla ut bilen i vårsolen:





Tittat på den, betraktat den ännu mer för att sedan längta efter lite kurviga vägar men istället backat in den i garaget igen i väntan på hjulinställning
Men det tar vi en annan dag

_________________
Fredrik Boivie


Kör nu Lotus Elise S1, tidigare Westfield & Opel Speedster
Citera
lahi
Utanför Laholm
Här sen Dec 2004
Inlägg: 268



Figgz skrev:

Tittat på den, betraktat den ännu mer för att sedan längta efter lite kurviga vägar men istället backat in den i garaget igen i väntan på hjulinställning
Men det tar vi en annan dag


Vad blir det för camber och toe fram och bak?

_________________
Lars Dahlstedt


Lotus Elise S2 -01 Rotrex kompressor
Lotus Elite 503 -75
Lotus Europa S2 -68
Lotus Europa S1 -67
och lite annat
Citera
Figgz
Göteborg
Här sen Dec 2002
Inlägg: 6496


Trådstartare
lahi skrev:
Figgz skrev:

Tittat på den, betraktat den ännu mer för att sedan längta efter lite kurviga vägar men istället backat in den i garaget igen i väntan på hjulinställning
Men det tar vi en annan dag


Vad blir det för camber och toe fram och bak?


Jag vet inte ännu!
Har letat i pärmen från förra ägaren men det finns tyvärr inget protokoll från tidigare hjulinställning
Med tanke på att alla camber och castershims satt enligt originalplacering så bör den haft standard setup:



Om jag räknar med att jag plockat bort 3 cambershims fram per sida och 2 bak så bör jag ligga på ~-0,85° camber fram och -2,3° camber bak. Men detta är såklart bara uppskattningar just nu!
Men någorlunda som en Exige S1 kan man säga, med lite extra camber fram.
Höjden på bilen idag är 110/120 så den punkten är redan hanterad, men en cornerweight hade varit bra nu när hösäcken bakom ratten bytt plats i bilen.

Nåja, igår gjorde jag mitt första försök nånsin på att leka med snören i garaget


Limbo, höjdhopp eller är det ett kravallstaket från Lotus enligt devisen "add lightness"


Tack vare den här bra länken: https://robrobinette.com/DIYAlignmentCalculator.htm
Så var det bara att mata in alla siffror och vips så kom beskedet



Ett barn i skidbacken, plogar snyggt och stannar lätt
Så bra gick det med att bara snurra på allt jämnt och centrerat...

Bara skruva på


Det blir bättre


Men om jag skall nå -0,03° eller -0,01° som Exige S1 så får man vara mer noga än så, därav lite mer skruvande och jag hamnade här


Så exakt är inte snörena eller min mätmetod ens, så jag kallar det "jämnt nog för att kunna provköra" och väntar på en solig dag

Kul att prova var det iaf, ska testa att iaf rulla ut bilen ur garaget idag för att se om känslan på uppfarten är bra. För det märktes att det plogade duktigt innan!

_________________
Fredrik Boivie


Kör nu Lotus Elise S1, tidigare Westfield & Opel Speedster
Citera
Janne J
Kinna
Här sen Jul 2008
Inlägg: 4092



Jag tycker snören och vattenpass är absolut tillräckligt. Att kunna ändra lite och ta en provtur för att känna skillnaden ger bra känsla för hur bilen reagerar och ska man åka in på verkstad och betala 1000-lappar varje gång så blir det inte mycket med det.

Jag gjorde lite tvärtom och åkte till en verkstad som hade modern utrustning och ville bara ha protokoll på hur inställningarna var, sedan åkte jag hem och testade om jag kunde få samma mätvärden men mina grejor.

Framförallt tycker jag att toe påverkar körkänslan mest, speciellt om man ha mycket camber.

_________________
Janne Josefsson

Porsche 911 SC 1982
Ford Mustang HT 1965
BMW F11 520D bruksis
IPteknik Väst AB
SVKG 60
Citera
And ersJepp sson
Lund
Här sen Feb 2003
Inlägg: 12855



Fullt tillräckligt med snören?


Det finns det fler som tycker


Så ja, snören är fullt tillräckligt. thumbs up


Bra länk Fredrik, den snor jag thumbs up
Citera
lahi
Utanför Laholm
Här sen Dec 2004
Inlägg: 268



[quote="Figgz"]
lahi skrev:

Jag vet inte ännu!
Har letat i pärmen från förra ägaren men det finns tyvärr inget protokoll från tidigare hjulinställning


Jag kör med 340R Road inställningen på min S2. Jättenöjd och bättre på bana är standardinställningen var fastän det egentligen inte skiljer så jättemycket. Iallafall inte i mina ögon men sen kan jag inte hjulinställning så bra heller...
Var lite sugen på att testa 340R Track men det sliter så jäkla mycket däck. Tycker att det blir rätt snedslitet fram redan med 340R Road. Jag kör några bandagar om året men mest gata. Vill minnas att något av de där cambermåtten på 340R Track kunde jag inte ens nå utan att bearbeta spindlarna.

Ordentlig toe du hade innan

_________________
Lars Dahlstedt


Lotus Elise S2 -01 Rotrex kompressor
Lotus Elite 503 -75
Lotus Europa S2 -68
Lotus Europa S1 -67
och lite annat
Citera
lahi
Utanför Laholm
Här sen Dec 2004
Inlägg: 268



And ersJepp sson skrev:
Fullt tillräckligt med snören?


Det finns det fler som tycker


Så ja, snören är fullt tillräckligt. thumbs up


Bra länk Fredrik, den snor jag thumbs up


Där ser man ju varför Ferrari inte kom högst upp i resultatlistan för 2022. De har för smala framdäck.

_________________
Lars Dahlstedt


Lotus Elise S2 -01 Rotrex kompressor
Lotus Elite 503 -75
Lotus Europa S2 -68
Lotus Europa S1 -67
och lite annat
Citera
Marcus Gustafsson
Västerhaninge
Här sen Apr 2003
Inlägg: 11239



lahi skrev:
And ersJepp sson skrev:

Där ser man ju varför Ferrari inte kom högst upp i resultatlistan för 2022. De har för smala framdäck.



_________________
Mvh
/Marcus

I garaget: Påffe 944 & Martini Seven
Citera
JBT
Solna
Här sen Nov 2004
Inlägg: 432



Johan "cat7even" har en helt galet bra hjulinställnings verktyg för at ställa toe. Kommer inte ihåg vad det heter, men det består av en aluminiumprofil som man ställer parallellt med bilen och sedan finns det en hållare för skjutmått som går i ett spår i profilen. Det finurliga är att man först bygger om verktyget till ett jättestort skjutmått så man kan mäta skillnaden i bredd på fram resp bakaxeln, så man kan placera aluminiumprofilen parallellt med bilen.

_________________
Jacob Blomqvist

Honda SC CC Elise S2
Citera
Våra race- och banåkarbilar
Lotus Elise S1 -99 - Laddar upp inför Sprint #1!
<<   1, 2, 3 ... 10, 11, 12 ... 16, 17, 18   >>
13 besök idag (34981 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande