Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
Våra race- och banåkarbilar Lotus Elise S1 -99 - Laddar upp inför Sprint #1! | << 1, 2, 3 ... 11, 12, 13 ... 16, 17, 18 >> 12 besök idag (34980 totalt) |
Toe är det som märks mest, men är man bara beredd på en livlig bil så tar den inte livet av dig (direkt) ens om du har 10mm toe out på ena bakdäcket. |
||||||||
Jag har kört snöre och vattenpass i massvis med år, troligen runt 30år nu *S*
Det funkar förträffligt. Jag köpte även ett digitalt vattenpass för att mäta camber, och väga av så bilen står rakt först. Kompisen stirrar på mig som jag vore blåst då jag säger åt han varje gång att han slösar pengar då han lämnar in bilen i stort sett varje år på justering.... Nu är inte jag nån banräv men jag sparar på däck och pengar på det här viset. Ett annat litet test jag brukar göra för att få känsla av vad som är fel är att köra med ena sidans hjul i grussträngen bredvid vägen, då känner man vart bilen vill 'dra', och mao vilken sida av bilen som är fel, fram/bak/vänster/höger, det känns direkt. _________________ Patrick Wetterskog |
||||||||
_________________ Johan Lundberg *BBDB* Ex Marcos 2T EX Marcos 1600 GT Nu Lotus Elise S1 KR1 |
||||||||
Nu har jag provat kalkylatorn och förstår precis vad du menar ( vi hade en diskussion på Beffan med bestick som fiktiva snören ) Min metod är mer rakt på sak med toe i mm, men det här är bättre om man byter hjul och vill ha måtten i ° istället.
Min setup med biltema rätskivor som vi också pratade om: _________________ Janne Josefsson Porsche 911 SC 1982 Ford Mustang HT 1965 BMW F11 520D bruksis IPteknik Väst AB SVKG 60 |
||||||||
Snören, väldigt smidigt och effektivt måste jag säga! Gillade sättet att kunna kolla själv en kväll, ska nog förbättra min "rigg" lite bara!
Tack för tipsen!
Duger det för Ferrari, så ska det nog duga för en gammal Lotus
Ahh, det verktyget som Jakob syftar på? Lite fräckt!
Det sammanfattar väl "Snillen spekulerar på Beefan" förra veckan rätt bra? En härlig summering på ännu en bra diskussion och bubblande om saker på Torsdagsträffarna, tänk vad man kan bolla, lära och få fram med lite bestick, en telefon och bra folk Din setup med långa rätvinklar trädda genom pallbockarna är både smidig och stilig! För egen del så var förra veckan fokus på familjen, stora grabben fyllde 6 år så det blev inget mekat eller fixat förrän nu i måndags när jag unnade mig en härlig kvalitetsstund med polermaskinen OK, i ärlighetens namn är det ingen showglans jag eftersträvar, det mesta av bilens lack är nog 25 år gammal med skavanker därefter, men nu var målet att polera upp den så gott det gick i ett steg, sedan fylla i alla märken med mitt lackstift som har en nål längst fram (väldigt bra på pyttesmå märken) och få bilen stilig nog att börja provköra med - för nu är det mars! Testar nytt medel, Angelwax Resurrection. Skall vara ett bra komplement till mina 3M medel jag kör i övrigt På med kraftig belysning och polera, leta skavanker och dutta i lack Sen lite stilstudie! Ja, jag är partisk... men Elise S1 är en vacker bil med flytande linjer överallt! Men så är designen inspirerad / baserad på Ferrari Dino med, kanske inte så konstigt att den är linjeskön då! Nu är bilen blank nog för att ställas på, provkörning nästa! _________________ Fredrik Boivie Kör nu Lotus Elise S1, tidigare Westfield & Opel Speedster |
||||||||
DJ, jag förstår dig, jag hinner sakna min mellan gångerna jag är i garaget
Nä nu räcker det med vinter! Enligt SMHI är det meteorologisk vår och även mars i kalendern! Nämen hoppsan, råkade jag ställa på? Lyckades skapa en anledning att ta ut Lotusen idag, frun hade fått ett paket som hon inte hade hämtat, jag ville provköra Lotusen och yngsta grabben på 3½ år var inte sen på att fråga "Pappa, har vi en barnstol i Lotusen?", 'Självklart kan jag fixa det!' Hej Lotusen! Säger Henrik efter att ha åkt i den och ropat "weeee" när insugsljudet kom Sen vore det synd att inte få köra bilen riktigt varm, så vi var "tvungna" att åka till en mataffär längre bort med för att få bilen varm, där kunde jag förgylla den vintertråkiga stadsbilden med en liten låg bil, som fick många att stanna till, titta och fota Hur man gör folk glada, lektion #384! På det lägger man till en 3½ åring som klättrar ur sin barnstol med ett stort leende som får alla att smälta så tar man bort all form av 'Sportbilsposör' och istället tar fram 'föräldrarskap - på ett roligare sätt' så är dagen komplett! Hur var då första intrycken? -Styrningen känns riktigt härlig med nya styrväxeln och nya tighta leder! -Hjulinställningen verkar vara i princip perfekt! På sin höjd är rattens centrumläge 2-3 grader fel, men det visar bara hur tight och exakt allt är nu -Växlingarna känns så mycket bättre nu med högerhanden, uppsmorda länkage och Elise Shop kit med förbättrade växelbussningar -Vilken exakthet i _allt_ -Att sitta på vänstersidan känns plötsligt så naturligt, att jag ens suttit på höger sida kommer jag knappt ihåg Det är så mycket grus på vägarna att man kan tro att jag bor längs en grusväg, så det blir nog mest lugna turer nu för att lusa av bilen, ska planera in en längre tur för att jobba upp riktig värme i bilen för att se att värmepaketet funkar som det ska med framöver, men det gav värme nu när vi var ute och åkte iaf Två uppdateringar här på en dag, ett säkert tecken på att det blev en spontan påställning _________________ Fredrik Boivie Kör nu Lotus Elise S1, tidigare Westfield & Opel Speedster |
||||||||
Janne, du borde sätta upp en DIY hur man skall gå till väga för att lyckas... a-ö så att säga Även ngt tipps OM det är ngt hjul som pekar fel.... _________________ Johan Carlsson Mercedes-Benz 190E 2.5-16 -92 VW Golf mk2 GTi 8v 1985 GrpA |
||||||||
DIY https://docs.google.com/document/d/1
Sonens gymnasiearbete MVH Tommy _________________ Tommy Karlsson |
||||||||
Bra sammanställning och som gymnasie WOW
Något att tänka på när man läser "Sedan dividerar du det främre måttet genom det bakre Fram - bak = Toe in vinkel." Där formeln är korrekt uttryck texten fel. Alternativ text Sedan tar du skillnaden mellan det främre måttet och det bakre du får då måttet i mm. Beroende på hur bilen skall användas bör den belastas i förarsätet eller förar och passagerarsäte med tänkt vikt innan mätning. Sedan är det ju bra vid toe justering/mätning fram att kunna låsa ratten i rakt framläge _________________ Johan Lundberg *BBDB* Ex Marcos 2T EX Marcos 1600 GT Nu Lotus Elise S1 KR1 |
||||||||
Hoppas att inte sprickan i gradskivan vid 30° påverkar för mycket på mätresultatet nu bara ! Grattis till tidig vår debut, var försiktig så du inte saltar ner den bara _________________ Daniel Karlsson -------------------------------------------------- Med BMW 635 Csi Bi-Turbo |
||||||||
Oj, man får kisa för att inte bli bländad av blänket från bilen!
Härligt att allt lirar så bra! Inte för att jag hade förväntat mig något annat med det fina jobb du har gjort! _________________ Christian Jansson BMWCS #10364 SVKG #661 BMW 332is E30 |
||||||||
Taget! Men för att du inte ska dö av effekt-tristess så ska du testa den på en knixig bana som Knutstorp eller liknande. Kommer du på testdagen när det verkligen blir tempo på banan?
If you cant race it - chrome it! Gammal devis från tyska biltidningar under 00-talet! Jag jobbar efter devisen "metodiskt och planerat", så blir det inte så mycket flängande mellan moment i garaget. Har funkat bra! Åter till garaget! Vilken tur att jag ställde på och körde lite förra veckan för att testa, för nu kom kylan och snön igen! Nu finns det ingen förhoppning att köra på någon vecka med snön ute, så lika bra att ta tag i de sista sakerna. Vad återstår? Egentligen bara småsaker, det jag visste om var: 1. Felsöka larmet, efter ombyggnationen så varnade den för öppen dörr/lucka 2. Felsöka innerbelysningen, varför lyser den bara när jag öppnar förardörren? 3. Flytta innerbackspegeln OK, engelsk bil och 2 av punkterna på listan är elfel... men upp med mungipan, det kunde varit värre! Hade den varit fransk eller italiensk hade det varit de 4 första punkterna Lika bra att börja med larmet, det sitter praktiskt placerat framför instrumentpanelen. Hade jag varit taktisk så skulle jag såklart testat larmets funktion innan jag skruvade ihop inredningen helt, men så blev det inte... Så bara att fiska fram den här modulen genom hålet för stereon: Den modulen som syns längst till vänster i bild sitter nu spegelvänt längst till höger och är original från fabrik, smidigt när det skall felsökas. Nu var det så lätt att det bara var en 4 pins telefonkontakt som satt i fel ingång - flyttade den och allt verkade funka! Testade noga alla givare för dörrar/luckor och även rörelsesensorn i coupén - alla fungerade perfekt! Vänta nu, alla? Även passagerardörren? Jodå, den funkade toppen... men varför är det då problem med punkt #2 på listan? Om jag har fungerande dörrbrytare, vilket både multimetern bekräftat men även larmet som använder kabeln från den så ska väl innerbelysningen funka? Bäst att kolla elschemat... Men... seriöst...? Är det alltså tänkt och byggt så att bägge dörrbrytarna är kopplade till larmet, men bara förardörrens switch är kopplad till innerbelysningen? Det ska då vara Lotus till att spara in vikten från 1dm kabel eller liknande för att säga "it's not a bug - it's a feature" Nåja, då vet jag att nummer 2 på listan inte var ett fel, det fungerade precis som Lotus hade tänkt - om det var vettigt var en annan sak... Så, har jag bara 1 sak kvar på listan nu då? Att flytta innerbackspegeln? Ja, faktiskt vad jag kommer på just nu. Måste kolla gamla "Att Göra Listor" för att se att jag inte har missat något. Prisutdelning! Ej att förglömma, i torsdags var det årsmöte för SVKG med prisutdelning för säsongen 2022! Själv hade jag glädjen att för tredje (och sista?) året ta emot 1a priset i Sprintcupen Klass A! Nu när jag sålt min sjua och kör Lotus Elise är det inte längre dags att tävla i C... Eller blir det B? Både vinnaren av Klass B - Lennart Nyman och vinnaren av Klass C - Gustav Karlbring undrade om jag skulle montera trimkammarna i bilen eller inte för att hamna i den ena klassen eller den andra, vet inte om jag ska tolka det som att ingen vill ha mig i sin klass eller att bägge vill se mig retas med den andre bara Oavsett vilket så börjar det bli dags att fundera på om bilen ska vara en 120hk C Elise eller inte. Sen i somras så har jag trimkammar liggande (Tack MatsK!) som jag kan montera. Dessa skall vid montering ge 135hk om jag förstått det rätt, monterar man dem med ställbara kamdrev kan det bli bort mot 140hk och med en mappning 145hk... Bilen är rolig att köra som den är, men att få en effektökning på bort mot 20%-strecket med trimkammar lockar såklart... Kör jag bilen original blir det en C-bil, monterar jag trimkammar så blir det en B-bil... Hur ska jag göra? Är det något jag vet så är det iaf att det finns en till här på rejsa som nog tycker att jag inte skall montera dem för att inte köra i B men ska jag gå på det eller inte? _________________ Fredrik Boivie Kör nu Lotus Elise S1, tidigare Westfield & Opel Speedster |
||||||||
Dörrkontakterna är även för att aktivera imobilizern. Men detta har du kanske redan kommit förbi.
Hade inte så lite bry med detta för en 15 år sedan vid byte från Emerald till std ECU. Bra jobbat med bilen. Anders _________________ Anders Hofverberg |
||||||||
Och se7en åkarna har så billig skatt och försäkring så det löns inte att ställa av _________________ Nisse Holmgren Umeå |
||||||||
Våra race- och banåkarbilar Lotus Elise S1 -99 - Laddar upp inför Sprint #1! | << 1, 2, 3 ... 11, 12, 13 ... 16, 17, 18 >> 12 besök idag (34980 totalt) |