Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
Lotus Elise S1 -99 - Laddar upp inför Sprint #1!
<<   1, 2, 3 ... 12, 13, 14 ... 16, 17, 18   >>
536 besök senaste veckan (34982 totalt)
Figgz
Göteborg
Här sen Dec 2002
Inlägg: 6496


Trådstartare
Janne J skrev:
Takbox?



Ohh, det hade suttit fint förra veckan när vi var på skidresa hela familjen! Förutom att hela familjen inte hade fått plats i bilen
Ska nog inte ens fundera på vem av dem som skulle fått åka med

DJ skrev:
Figgz skrev:


Det kom snö, så jag fick tröstköpa mig något fint till bilen 😁

Höjningssats och offroad-hjul?

Elise Baja Edition?😁


Som Elise Safari?



Den är ju faktiskt lite ball, för den är purpose built för bus i grus ändå. Inte mer modifierad än höjd, andra hjul och så, vore ballt!
Körs ju lite rally med Lotusar i UK med har jag sett



Nä det är faktiskt så att jag äntligen har lyckats hitta, köpa och få hem något jag har varit sugen på riktigt länge - ända sedan jag köpte bilen.
Så vi kör unboxing



Titta här, vad är detta?

Enligt yngste sonen Henrik på 3½ år så var det tydligen även en båt, eller racerbil. Här kör han för fullt



Detta är vad det är, två bilder för att visa hur färgen kan variera med ljuset






Det är alltå likadana stolar - fast i cremeskinn!
Varför? Jo för att kontrasten blir så otroligt snygg mot blå lack (lånad bild, därav RHD).



I sommarbruksbilen som är en BMW 1 serie cab med 3 literssexa så har jag även i den ljust skinn mot mörk lack, så otroligt snyggt!

Har länge funderat på hur jag ska göra med stolar, klä upp mina Exige-skal jag har stående i cremeskinn eller liknande. Sedan under vintern har jag hållt koll på bildelsbasen, facebook och ebay efter olika stolar. Det har dykt upp några i Tyskland till orimliga priser samt några i UK till vettigt pris men riktigt dåligt skick.
Så för några veckor sedan hade jag turen att dessa dök upp på engelska eBay! Med ett vettigt pris men även "Make an offer" så mailade jag säljaren och kollade om han kunde skicka även om det inte stod att det gick, men minsann var han helt OK med det sålänge jag bokade frakt och fixade allt thumbs up
Check, ett problem löst. Problem två var väl vad jag skulle lägga i bud, men jag chansade på en OK summa och fick dem - bara att betala och boka frakt!

I annonsen så var det tydligt att skicket var bra för att vara 25 år gamla stolar, när jag började kommunicera med honom så berättade säljaren, en trevlig man vid namn Chris, att stolarna inte var använda på nästan 20 år. Det var drygt 10 år sedan han hade sålt sin Elise och innan dess så plockades dessa ur när hans Elise förvandlades till kompressormatad banbil och fick andra stolar.
Så nästintill NOS (njae, inte riktigt men jämfört med mycket annat slitet till salu), använda i max 5 år om ens det!
Nu under kvällen har därför lädervårdsprylarna åkt fram efter att jag först skrubbat av både fram, bak och undersida för att bli av med all smuts från lagring, det var en del...

Väderprognosen hävdar att det är garageväder imorgon, kanske skall byta stolar i bilen och få den lite snyggare då thumbs up

Denna bil är inte enbart en banåkarbil utan en känslobil, därav att jag inte försummar känslan av estetik i färgkombination

_________________
Fredrik Boivie


Kör nu Lotus Elise S1, tidigare Westfield & Opel Speedster
Citera
MaZ
Göteborg
Här sen Nov 2002
Inlägg: 18591



Du ändrade prognosen...

Mörk bil med ljust skinn, blev du lite taggad när du polerade min för hundra år sen?

_________________
/Mats Strandberg
onemanracing.com

BMW 330i -05
Citera
Eldh
Göteborg
Här sen Sep 2004
Inlägg: 2149



Helt rätt, snyggt!

_________________
Per Eldh
Bilarna
Citera
DJ
NL
Här sen Maj 2004
Inlägg: 10625



Stiligt!

_________________

Ny kulbil i garaget.
Citera
And ersJepp sson
Lund
Här sen Feb 2003
Inlägg: 12857



DJ skrev:
Stiligt!


instämmer!

Polertråden nummer ett på rejsa! thumbs up
Citera
Michael Th
kallinge
Här sen Jul 2005
Inlägg: 2170



Snyggt...

Pm..

_________________
Michael Thulesius
Citera
oneyet
Huskvarna
Här sen Nov 2004
Inlägg: 1049



Biscuit! Djärvt val men faktiskt snyggt.

_________________
Fredrik Liljenberg

Fd: Opel Speedster 2.2 SC, numera Volvo V90....
Citera
Figgz
Göteborg
Här sen Dec 2002
Inlägg: 6496


Trådstartare
MaZ: Färgvalen på din bil är så klockrena, man förstår vad som är visuellt mest intressant och korrekt när en bil är specad för att vara lanseringsbil på en mässa thumbs up


Tack alla, nu är det bara så att jag gillar att putsa, men tur att jag älskar att köra för tänk om jag lagt all tid på finish och inte race... Då hade denna bil varit riktigt fin



Nu är stolarna i! Svårt att animera i 24fps eller vad det var förr, men denna gång kom jag ihåg att fota!

Under arbetet





Alltså, det gör större skillnad än man tror!
I efterhand känns de klassiska mörka stolarna nästan lite billiga ut i jämförelse


Så nu är den äntligen som jag vill ha den!
Må vara en klyscha, men detta förändrade intrycket av bilen rejält! Från en rolig busbil till en sober sportbil.






Som en bonus så är förarstolen mycket mindre använd vilket innebar att vadderingen i sitsen var bättre, så nu borde vilken bli lite bekvämare på långfärd med thumbs up

Jag är lite nykär i bilen, hade svårt för att sluta titta och gå in från garaget

_________________
Fredrik Boivie


Kör nu Lotus Elise S1, tidigare Westfield & Opel Speedster
Citera
Niklas Falk
Fixhult
Här sen Apr 2004
Inlägg: 19481



Nu när du gluttat på en mer "levande" färgsättning, när byter du "tröskelvadderingen"?

Bälten i beige (eller blått)? Men svart är funktion, och sitter på plats.

_________________
Niklas Falk
www.MX5RacingClub.se www.SPVM.se www.SVKG.se
Citera
Eldh
Göteborg
Här sen Sep 2004
Inlägg: 2149



Ujujuj! 😎 Gratulerar!
Det som nästan ger mest effekt i mina ögon är att de gamla var nästan lite blåsvarta, eller ser jag fel?
Hursom, nu är den toksnygg, tycker inte beiga tröskellädret behövs och svart är mer smutståligt!

_________________
Per Eldh
Bilarna
Citera
Janne J
Kinna
Här sen Jul 2008
Inlägg: 4092



Mycket smakfullt thumbs up

Och lite mer vaddering uppskattar jag ( som har tunt sittfläsk.. )

_________________
Janne Josefsson

Porsche 911 SC 1982
Ford Mustang HT 1965
BMW F11 520D bruksis
IPteknik Väst AB
SVKG 60
Citera
And ersJepp sson
Lund
Här sen Feb 2003
Inlägg: 12857



Figgz skrev:
nu är det bara så att jag gillar att putsa

Det var absolut inte menat som något negativt. Tråden är riktigt kul, och jag är definitivt avis. Både på Lotus och på en fungerande bil.
Citera
Niklas Falk
Fixhult
Här sen Apr 2004
Inlägg: 19481



I denna bilden ser det svarta sätet ut att ha ett meköverdrag, sån skillnad är det ju

Det är lätt att heja på när det blir såhär bra.

_________________
Niklas Falk
www.MX5RacingClub.se www.SPVM.se www.SVKG.se
Citera
Patrik Rydh
Ljungby
Här sen Jul 2003
Inlägg: 1646



Snyggt med beige skinn! Hade samma i min S1.

Har du några stolar över nu som du vill sälja?
Antingen de blå eller om du hade Exige stolar?

_________________
Lotus 2-Eleven Honda K20 replika projekt
Westfield Seven Roadsport A
Citera
MaZ
Göteborg
Här sen Nov 2002
Inlägg: 18591



Grym skillnad, vad är nästa steg nu då?

_________________
/Mats Strandberg
onemanracing.com

BMW 330i -05
Citera
Figgz
Göteborg
Här sen Dec 2002
Inlägg: 6496


Trådstartare
Niklas Falk: Andra bälten var en rolig idé, hade det gått att få tag på blå eller röda så vore det skoj, någon kontrast som ändå blir bra.
Lite roligt som du säger med meköverdrag där, optiska effekten av en ljus stol bredvid en mörk lurar lite

Eldh: Tack! Visst är de gamla blåsvarta, vilket matchar bilen bra men beige är så härlig kontrast
Jag tänker jaga tröskelläder dock för att få en komplett cremeskinninredning, även om det du säger är praktiskt!

Janne: Vi har samma "racemässiga avsaknad av sittfläsk" så detta blir bra för oss bägge

Jeppson: Nejdå, det var absolut inte menat så! Snarare i form av "tänk vad blank bilen verkligen hade blivit om jag inte varit så intresserad av att köra ". Då hade detta helt klart varit en sån där sönderrenoverad bil där allt är gulkromaterat, lackat och sedan aldrig använt.
Det är otippat mycket plats i bilen, så klart du ska provköra om du kommer i sen!

Patrik Rydh: Tack! Det är en härlig färgklick i bilen!
Jodå, jag kommer få stolar över i någon form, bägge uppsättningarna skall nog bort. är du intresserad av något till ditt fräcka bygge så hör av dig med ett pm

MaZ: Jadu Bra fråga! Tröskelvadderingen då kanske men sen vet jag inte? Jo just det - köra! Första sprinten är om mindre än två veckor nu




Optisk illusion

Vet inte om det är helt rätt sätt att säga det, men det känns nästan som en optisk illusion med de ljusa stolarna bredvid de original blå/svarta. När det blir en så ljus del i bilden så luras min enkla mobilkamera och de gamla ser tråkigare ut än de är
Iofs så blir känslan i bytet större, men skicket på de gamla är faktiskt riktigt bra ändå måste jag säga
Mörkblått skinn med svart kontrastdel, samma färg som instegsskydden/armstöden.



_________________
Fredrik Boivie


Kör nu Lotus Elise S1, tidigare Westfield & Opel Speedster
Citera
Niklas Falk
Fixhult
Här sen Apr 2004
Inlägg: 19481



Figgz skrev:
Niklas Falk: Andra bälten var en rolig idé, hade det gått att få tag på blå eller röda så vore det skoj, någon kontrast som ändå blir bra.
Lite roligt som du säger med meköverdrag där, optiska effekten av en ljus stol bredvid en mörk lurar lite
Det var ju en ebaylänk i min kommentar med ett antal färger för just Elise.
https://www.ebay.co.uk/itm/183168981156
Men jag kan ju inte lova vad de håller etc.

_________________
Niklas Falk
www.MX5RacingClub.se www.SPVM.se www.SVKG.se
Citera
Johan Samson
Göteborg
Här sen Mar 2003
Inlägg: 2231



Galet snyggt med de nya stolarna!

_________________
Aston Martin V8 Vantage
Haase DD2 kart
BMW i3S
Tesla Model Y Performance

NS: 38 varv
Citera
Christian Jansson
Borås
Här sen Jan 2003
Inlägg: 1675



Smakfullt!!
En sober och snabb Elise!

_________________
Christian Jansson

BMWCS #10364
SVKG #661

BMW 332is E30
Citera
And ersJepp sson
Lund
Här sen Feb 2003
Inlägg: 12857



Den här är till dig. thumbs up

Citera
Figgz
Göteborg
Här sen Dec 2002
Inlägg: 6496


Trådstartare
And ersJepp sson skrev:
Den här är till dig. thumbs up

https://youtu.be/lj8B5S7PZM0



häftigt, fängslande men ändå helt tokigt på samma gång! Stå med tops på skruvarna till Bellsen för bromsskivorna, då är även min gräns passerad... Tror jag

.
Nu är jag packad och glad!




Hjälm, handskar, skor, kompressor och lite verktyg... Dags för Sprint #1 2023 imorgon

Har tyvärr inte kunnat köra så många mil och skaka av bilen som jag velat pga väder och sådant, så imorgon tar jag lotusen till jobbet och sedan direkt vidare till sprint! Sommarbruksbil var det väl?
Imorgon måste jag bestämma mig med... Ska jag köra C eller B i år? Trimkammar eller inte...?

Ses imorgon

_________________
Fredrik Boivie


Kör nu Lotus Elise S1, tidigare Westfield & Opel Speedster
Citera
Våra race- och banåkarbilar
Lotus Elise S1 -99 - Laddar upp inför Sprint #1!
<<   1, 2, 3 ... 12, 13, 14 ... 16, 17, 18   >>
536 besök senaste veckan (34982 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande