Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
Lotus Elise S1 -99 - Laddar upp inför Sprint #1!
<<   1, 2, 3 ... 14, 15, 16, 17, 18   >>
141 besök senaste veckan (35135 totalt)
Figgz
Göteborg
Här sen Dec 2002
Inlägg: 6499


Trådstartare
Något jag har brottats med ända sedan jag köpte bilen har varit växellänkaget. Det har inte varit den där goa känslan som ett mekaniskt sportflygplan, utan lite... varierande!
Under vintern så justerade jag ett mellanlänkage då jag hade köpt en uppgradering men upptäckte att jag redan hade uppgraderingen Men inte blev det 100... Rullandes inga problem, men stillastående att få i ettan och torrväxla kan vara lite sådär.

Så på tal om annat så ringde telefonen i helgen, det var en man som presenterade sig att han hade läst om bilen i Lotusklubbens tidning (det blev 5 sidor reportage om hur man köper en gammal tävlingsbil, bygger om den till LHD och fräschar upp allt mekaniskt) så han ringde just för att prata växellänkage då även han hade lite strul.
Under samtalet kom det fram att han inte hade bytt staget jag hade, men att han hade svarvat egna bussningar för att passa mellan vajer och länkage på lådan! Intressant! Inte nog med det, han erbjöd sig att svarva till mig med om jag kontrollerade måtten då han inte hade dem i huvudet.

Glad i hågen gick jag därför ut och plockade bort plåtarna under motorn för att mäta bussningarna


Men titta där, det var ju redan hårda plastbussningar och inte något mjukt gummi! Det var ju bra, men ändå inte? Varför kärvar det då lite?

Letade vidare och hittade detta, ett böjt stag? Ska det vara böjt? Och ska bussningen verkligen vara så kärvande?



Faktum var att när jag hade skruvat bort fästet och torkat det rent så såg jag en fin linje från maskinmässig bockning - det ska vara böjt och tight mot drivknuten, men däremot så var det även här redan bytt bussning med 2 dilemman:
1. Den var torr, kanske infettad vid byte men inte nu
2. Den var för hårt dragen, så fanns inte tillräckligt med spel.


Så med allt uppsmort och även med juisterat spel så känns iaf torrväxlingarna mycket bättre thumbs up Återstår att testa live.



Nu är det trots allt Gelleråsen på fredag och heldag konbana på Vårgårda som gäller.
Något som inte kommer tycka om det är mina bakdäck, de kommer vara sopslut efter Gelleråsen - så tur att dessa kom hem igår


Tillverkade vecka 13 2023, så inte direkt gamla inte! Att jämföra med mina däck på bilen idag som är från 2016 resp 2018... Får se om det går snabbare eller om det var "bättre förr"

_________________
Fredrik Boivie


Kör nu Lotus Elise S1, tidigare Westfield & Opel Speedster
Citera
Janne J
Kinna
Här sen Jul 2008
Inlägg: 4104



De där små detaljerna som förbättrar funktionen i varje del gör så mycket för helheten, jag har liknande upplevelse i 911:an med känslan i växelspaken, det är sjukt störigt att tvingas "vålda" in 1:an när man står stilla.

Ibland kan det också vara som så att någon uppgraderat till hårdare bussningar på ställen där tillverkaren medvetet har konstruerat något som ska ha en viss mån av rörelsefrihet.

_________________
Janne Josefsson

Porsche 911 SC 1982
Ford Mustang HT 1965
BMW F11 520D bruksis
IPteknik Väst AB
SVKG 60
Citera
cat7even
Uppsala
Här sen Jan 2003
Inlägg: 2365



Byt ut bussningarna mot lager.......
Och sätt tie wraps över U clipsen som håller växelwirarna så slipper du bli galen när de ramlar av antingen crossgate eller fram bak funktionen försvinner

_________________
Johan Lundberg
*BBDB*
Ex Marcos 2T
EX Marcos 1600 GT
Nu Lotus Elise S1 KR1
Citera
Andreas Millbro
Stockholm
Här sen Dec 2002
Inlägg: 2905



Är nog att föredra att ha sfärsika lager istället för plastbussningar. Till Honda lådorna är det bara den ena kabeln man kan ha en bussning till utan att det blir brytningar i länkaget.
https://www.hybrid-racing.com/products/performance-shifter-cable-bushi . . . .

Sen är det ju skillnad på wirar med, kan vara att nån wire är lite gammal ock sträcker sig med. Men det låter väl sunt att provköra först. Ett bra växelspakslänkage gör under för körglädjen.

_________________
Bromsar bäst som bromsar sist...
Renault 5 GTE -88
Citera
Otto Leffler
Stockholm
Här sen Apr 2004
Inlägg: 248



Ville du inte köpa den här då? Har den fortfarande liggandes hemma, din för några hundringar

https://prodimex.co.uk/products/upgrade-crossgate-bellcrank

_________________
Otto Leffler
Lotus Elise S2 K20
Instagram: elisek20turbo
Citera
Figgz
Göteborg
Här sen Dec 2002
Inlägg: 6499


Trådstartare
Janne J skrev:
De där små detaljerna som förbättrar funktionen i varje del gör så mycket för helheten, jag har liknande upplevelse i 911:an med känslan i växelspaken, det är sjukt störigt att tvingas "vålda" in 1:an när man står stilla.

Ibland kan det också vara som så att någon uppgraderat till hårdare bussningar på ställen där tillverkaren medvetet har konstruerat något som ska ha en viss mån av rörelsefrihet.


thumbs up
Man ska inte förändra allt, som du säger så är det lätt att tappa viss rörelsemån då det sällan är så perfekt geometri som man kan tro...

cat7even skrev:
Byt ut bussningarna mot lager.......
Och sätt tie wraps över U clipsen som håller växelwirarna så slipper du bli galen när de ramlar av antingen crossgate eller fram bak funktionen försvinner


Bra tips att säkra U-clipsen, får passa på att göra det!

Andreas Millbro skrev:
Är nog att föredra att ha sfärsika lager istället för plastbussningar. Till Honda lådorna är det bara den ena kabeln man kan ha en bussning till utan att det blir brytningar i länkaget.
https://www.hybrid-racing.com/products/performance-shifter-cable-bushi . . . .

Sen är det ju skillnad på wirar med, kan vara att nån wire är lite gammal ock sträcker sig med. Men det låter väl sunt att provköra först. Ett bra växelspakslänkage gör under för körglädjen.


Enig! Sfäriska lager är bättre då det tar fler grader av rörlighet, lyckligtvis så verkar det funkar bra nu men glappfritt och ännu bättre är alltid att föredra.
Just att hålla en grad av rörelsemån var anledningen till att konsollen hade några få graders vinkel i detta fall. Skall se om det finns några såna bra grejer till Roverlådan thumbs up

Otto Leffler skrev:
Ville du inte köpa den här då? Har den fortfarande liggandes hemma, din för några hundringar

https://prodimex.co.uk/products/upgrade-crossgate-bellcrank


Den hade jag ärligt helt glömt bort, drar ett PM på en gång!

_________________
Fredrik Boivie


Kör nu Lotus Elise S1, tidigare Westfield & Opel Speedster
Citera
andersh
Glumslöv
Här sen Okt 2004
Inlägg: 180






Jag fixade en gång ett glappande reglage med platbussningar. Jag ersatte muttrarna som
någon tidigare grekisk mekaniker nergraderat länkaget med. Det blev så bra att jag gjorde samma operation på min andra Elise

_________________
Anders Hofverberg
Citera
cat7even
Uppsala
Här sen Jan 2003
Inlägg: 2365



Har ett helt prodimex kit på min bil funkar bra...
Men i och med att jag satte dit hårdare motorinfästningar/ kullager till bellcranken
Så blev skillnaderna gradvist bättre.
Om du köper bellcrankdelen och sätter dit. Komihåg att sätt låsvätska på insexskruvarna......
Hur vet jag det? ( man kan kör hem på 3an och 4an.....)
Och beroende på vilket hål du använder så blir det original eller shortshift. Jag kör shortshift och det funkar

_________________
Johan Lundberg
*BBDB*
Ex Marcos 2T
EX Marcos 1600 GT
Nu Lotus Elise S1 KR1
Citera
Wärhner
Huddinge
Här sen Nov 2002
Inlägg: 3438



Figgz skrev:


Nu är det trots allt Gelleråsen på fredag och heldag konbana på Vårgårda som gäller.
Något som inte kommer tycka om det är mina bakdäck, de kommer vara sopslut efter Gelleråsen - så tur att dessa kom hem igår



Skall ni köra Gelleråsen nu fredag 7/7? Då kanske vi ses då jag skall köra lördag & söndag med PCSR och planerar att anlända på banan framåt fredag eftermiddag.

_________________
/Peter Wärhner

Nu: 968CS -93 PCSR 8B
Tidigare: 997.2 T -10, 997GT3CS -07 996GT3CS -01 E46M3 -01, Skyline R32GTR, Corsa A 2.0 16V "Jäger", MGB GT -69
Citera
Figgz
Göteborg
Här sen Dec 2002
Inlägg: 6499


Trådstartare
andersh skrev:

Jag fixade en gång ett glappande reglage med platbussningar. Jag ersatte muttrarna som
någon tidigare grekisk mekaniker nergraderat länkaget med. Det blev så bra att jag gjorde samma operation på min andra Elise


thumbs up
Det var faktiskt efter att vi pratade om det på Knutstorp som jag kom på att jag måste kolla hur det var på min, men sen kom förvåningen att det redan var bytt och uppgraderat på denna Det gör bra skillnad!

cat7even skrev:

Om du köper bellcrankdelen och sätter dit. Komihåg att sätt låsvätska på insexskruvarna......
Hur vet jag det? ( man kan kör hem på 3an och 4an.....)
Och beroende på vilket hål du använder så blir det original eller shortshift. Jag kör shortshift och det funkar



Det tipset tar jag verkligen till mig! Gänglås är det som gäller i överflöd då för att behålla alla 5 växlar thumbs up

Wärhner skrev:

Skall ni köra Gelleråsen nu fredag 7/7? Då kanske vi ses då jag skall köra lördag & söndag med PCSR och planerar att anlända på banan framåt fredag eftermiddag.


Det time:ade vi in bra Peter! Kul att ses och snacka lite, om än kort då resten av gänget som skulle till Göteborg var sugna på att köra hemåt. Hoppas vi ses snart igen!



Gelleråsen!

De senaste 3 åren har SVKG haft en julikörning på Gelleråsen och så även i år! Förra året var det första träffen med Elisen och nu var jag tillbaka, med ratten på annan sida och andra grejer.

Vi körde upp i karavan som vanligt för att grilla och tjöta, med lite regn som kom och gick





Prognosen för dagen på banan sa uppehåll och övergående till sol, stämde nästan så det kom 3 skurar som snabbt torkade upp.
Denna dag var även Lotusklubben inbjuden, så jag parkerade vid Olle Odsells husbil där det samlades många fina Lotusar under dagen (och en fräck Fabia )


Men hur gick körningen?

Jodå, såpass bra att jag slet ut bakdäcken iaf
Förmiddagen körde jag några egna pass när det fortfarande var lite kallt och fuktigt, då sa klockan 1.19:2, vilket inte är någon höjdare när jag ändå körde 1.18 förra året men det är inget konstigt då jag fick ta det väldigt lugnt vid trösen pga fukt.
Men bilen betedde sig fint! Att ha tightat upp hela hjulupphängningen i vintras gjorde verkligen sitt och jag tyckte den höll i bättre i S:et nu med ökad negativ camber. Lite sladdrig bak när däcken börjar ge upp, men det får man ta!

När det torkade upp så skjutsade jag mest runt folk och hade roligt, så då var det inga tider att prata om - förutom att det var roliga stunder hela tiden.


Alltid kul att se sin egen bil rulla när den flitigt lånades ut under eftermiddagen, men tyvärr tog jag inte en enda bild då...

...men idag... blir det konbana - på rdäck!

_________________
Fredrik Boivie


Kör nu Lotus Elise S1, tidigare Westfield & Opel Speedster
Citera
Figgz
Göteborg
Här sen Dec 2002
Inlägg: 6499


Trådstartare
Ny dag - ny körning
Vad kan vara mer lyxigt än att kunna ha en körning nästan varje dag på semesterns början om man vill? Igår var det ännu en sån härlig dag när det vankades körning, denna gång ett rent privatarrangemang på Vårgårda där jag var inbjuden av gamla vänner och passade på att ta med mig Carl och hans Miata!

Banan var en Vårgårda-anpassad Superstage, samma som Hondaklubben brukar köra där en gång om året:

Anpassningen är förutom längd främst att det är preppad dragstrip med klistrad asfalt, därav lång acceleration i början som tog in en i konpartiet med en oväntat hög hastighet

Men först till förberedelser.
"Om man inte har bröd, får man äta bakelse" påstås det, så om man inte har gatdäck kvar - kör på rdäck!



Kumho V70A i K61, dvs mediumgummiblandning. Lyxigt bra för dagen.


På plats var det dags för förarmöte, 10 deltagare var taket för dagen så att maximal körtid kunde garanteras. Enda frågan för dagen (utöver de klassiska som vem är snabbast, vem har roligast ursäkt och vad för nån motor sitter i den där bilen egentligen?) var såklart vädret - skulle vi få sol eller regn?
Alla som kört på Vårgårda vet att flygfältet vädermässigt är som en tombola, du vet aldrig vad nästa dragning ger...





Blandningen av bilar var underbar! Volvo V30T5, Lotus Elise, BMW 325 på slicks (x2), Volvo 940 rallybil, Volvo 240 turbo, Peugeot 206 RC, Opel Corsa V6 (!), Opel Corsa Turbo (!!) och Mazda Miata.
Precis som när vi kör med SVKG så är blandningen av bilar halva charmen, för nöjet och målet är samma för alla!




Fördel litet arrangemang förutom körtid är lyxen det kan frambringa med lite arrangemang Tält, bra tidtagning men såklart även fikabord & dryckesbord med kaffebryggare, Murikka-grillning till lunch och alla bekvämligheter man kan tänka sig Förutom körning ett underbart häng hela dagen! Som en dag vid en strand, fast på en konbana.



För egen del så är det nog 8 år sedan jag körde Superstage på riktigt, såpass snabb konbana var länge sedan. Men det var bara att hoppa ut, ge järnet och bygga värme i däcken. Vi körde 3 stinter på raken för att hålla värmen och tempot uppe, mina tider började på omkring 76-77 sekunder och det kändes ändå bra! Nu handlade det bara om att våga hålla höghastighetstempot uppe.

Efter att ha kört många många stinter på 74 och faktiskt även två st stinter på 73s så började regnmolnen komma upp runt oss


Notera, verkligen runt Vårgårda! För en gångsskull så var Vårgårda skyddat från regn, det var som om regnet ville se oss sätta kalastider






Så jag drog på taket som gardering, körde ut när duggregn precis hade börjat komma och körde med inställningen att testa något nytt. Offra lite fart i slutet av höghastighetsdelen för att få med mer fart men med bättre ingångsspår in i långsamma delen - och dra på trissor att det gick! 71.996 och 71.6-nånting slutade det på då


Då regnet ändå inte hade börjat falla på riktigt så körde vi sedan varandras bilar lite då det var kul att återse gamla vänner från Opeltiden, bl.a. fick jag köra denna positivt galna Corsa C som är reggad som SFRO ombyggt fordon med Turbomotor, nu på 330hk med bra chassie, diff och 4 kolvs brembobromsar.


(f.ö. till salu om nån vill ha en otroligt utsorterad banåkarbil!)

Jag har nog aldrig haft en så rolig upplevelse av FWD i konbana med så överdrivet mycket effekt, som ändå går att dosera och välja när det ska greppa
Som systerbil fanns även Tims Opel Corsa V6 på plats, en likadan grundbil fast med V6a på 290 sughästar, bara ljudet gav en gåshud (när en V6a dras till 7500 rpm med skönt avgassystem) men väghållningen och körbarheten i konbana, oj oj oj!


Nu får jag och bilen vila lite från aktiv körning ett tag. Dags för genomgång efter körningarna, på med nya däck och kanske byta lite bromsvätska sådär ett antal träffar sedan vänsterkonverteringen och byte av huvudbromscylinder.

Stort tack till alla medverkande och arrangerande igår Mer såna här träffar till folket!

_________________
Fredrik Boivie


Kör nu Lotus Elise S1, tidigare Westfield & Opel Speedster
Citera
Figgz
Göteborg
Här sen Dec 2002
Inlägg: 6499


Trådstartare
När man håller på med bilar kan varje dag vara julafton


Vad kom denna dag?
Jo ett paket från den trevlige och omtänksamme Otto Leffler! Som ni sett innan så undrade han om inte jag behövde lite nya bra saker till min Lotus - och det behöver man ju alltid!




Så vad är detta?
Jo det är Prodimex Crossgate länkage (länk för nyfikna finns här!), tillsammans med uniballs (länkhuvuden) för växelvajrarna. Med detta så eliminerar man alla 3 bussningar som jag smorde upp innan och ersätter dem med kullager och länklager thumbs up
Härlig känsla i rörelsen på detta länkage, inte minsta motstånd så när allt är på plats hoppas jag på riktigt go växelkänsla!

...men innan det kan monteras måste jag leka detektiv och se vad för brickor som saknas, något hade försvunnit under tiden det lagrats och öppnats, men det är sånt som händer

_________________
Fredrik Boivie


Kör nu Lotus Elise S1, tidigare Westfield & Opel Speedster
Citera
Figgz
Göteborg
Här sen Dec 2002
Inlägg: 6499


Trådstartare
Äntligen dags för lite Kul-tur!
Begreppet är så enkelt som det är tydligt, ha roligt på en liten tur. Bana och konbana är jättekul, men att bara köra lite inspirerande på bra landsvägar och bli 'ett med maskinen' är så underbart

Lite snabb spontant planering häromkvällen ledde till en inte så tidig morgonsamling i Mölnlycke


Först på plats för att klura på rutt, i väntan på Chriss med sin Miata NA, Carl med sin Miata NBFL och Daniel med sin Caterham CSR.

Rutten fick bli denna:


Nästan 15 mil aktiv körning, endast ca 1 mil körning på samma kurviga väg och i övrigt väldigt varierade vägar för våra små lätta bilar thumbs up

Paus för reflektion och en kopp vid en sjö



Bilarnas profiler är lika olika som de är roliga


Ett glatt gäng efter turen


Så nu kändes bilen idag?
Nu är rdäcken fortfarande på (har inte krängt om gatdäcken...) så greppet var enormt hela tiden med mina Mediumhårda Kumho, samtidigt så blev upplevelsen stötigare med rdäcken. Så för kul-tur så saknar jag verkligen mina gatdäck. Vill hellre ha bilen mer levande än fylld med grepp.
Vilket perfekt svepskäl för att kränga på de nya gatdäcken och testa igen snart

Nu visade sig den hittills kalla svenska julisommaren från en riktigt bra sida i söndags när vi körde, då är detta verkligen balsam för själen!

_________________
Fredrik Boivie


Kör nu Lotus Elise S1, tidigare Westfield & Opel Speedster
Citera
JohnC
Jönköping
Här sen Sep 2004
Inlägg: 1789



Perfekt variation av användningsområden. Blir lätt sugen på en Lotus igen. Hur jävligt var det att vänsterkonvertera?

_________________
John Carlsson

________________________


Porsche 944 S2 YTCC 1991
Porsche 996 GT3 Cup 2004
Citera
carl.josefsson
Göteborg
Här sen Jul 2008
Inlägg: 1223



tack för en go' tur

nu vet jag också hur och vart vi åkte

/C

_________________
Carl Josefsson

Porsche Cayman S 2011
Mazda MX-5 2002 - Såld
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?p=1763213#1763213
Citera
Figgz
Göteborg
Här sen Dec 2002
Inlägg: 6499


Trådstartare
JohnC skrev:
Perfekt variation av användningsområden. Blir lätt sugen på en Lotus igen. Hur jävligt var det att vänsterkonvertera?


Perfekt komplement till en tävlingsbil! Så har du en bil för snabbaste varvtid och en för analog och härlig körkänsla på gata & konbana.
Läste om din MC olycka, låter verkligen som änglavakt och en anledning att köpa en Lotus igen!

Konverteringen var lättare än förväntat, då gjorde jag ändå ett gäng extragrejer när jag ändå var igång. Tycker det har beskrivits jobbigare i alla lägen.

carl.josefsson skrev:
tack för en go' tur

nu vet jag också hur och vart vi åkte

/C


Tack själv!
Nu har du ännu en rutt att köra hela eller delar av.
Jag har nya däck, ska vi testa snart igen?


Ja nu var det allt dags att ta tag i det här med gatdäcken!
Ringde ett samtal och vips var de nya gatdäcken och de gamla hjulen upphämtade, en dag senare så kom leveransen av de nya - lyxig service!



Nankang NS-2R är otippat breda i däcksidorna känns det som, här är 195or på 6½" fälg.


Fälgarna fick sig ett lager vax innan montering såklart





Nu börjar det även närma sig den årliga besiktningen och även lite kommande höstregn när man ska köra, skönt med nya däck då!

Måste hitta ett bra tillfälle för en till kul-tur att utvärdera däcken.

Vägde hjulen och måste ändå säga att Nankang har inte de lättaste stommarna.
225/45-16 NS2R väger lika mycket som 245/45-16 Kumho V70A
195/55-15 NS2R väger 4hg mer än 205/50-15 Kumho V70A
Dags att testa hur det känns på vägen, förväntar mig ändå att de lite mjukare stommarna ger ett lite behagligare uppträdande - men det återstår att se!

_________________
Fredrik Boivie


Kör nu Lotus Elise S1, tidigare Westfield & Opel Speedster
Citera
Figgz
Göteborg
Här sen Dec 2002
Inlägg: 6499


Trådstartare
Råkade slarva till en dubbelpost...

Lika bra att göra något bra för miljön och återanvända denna post till onödigt vetande:

Fälgstorlek och vikt:
Fram
15" x 6.5" ET7 PCD 4 X 95.25mm @ 5.95kg

Bak
16" x 8.0" ET12 PCD 4 X 95.25mm @ 7.95kg


Däckstorlekar och vikt:
Fram
195/50 R15 @9kg

Bak
225/45 R16 @10.3kg


Totalvikter:
Fram
15.0 kg

Bak:
18.3kg

_________________
Fredrik Boivie


Kör nu Lotus Elise S1, tidigare Westfield & Opel Speedster
Citera
Lennart Mäkinen
Hjälsta
Här sen Nov 2002
Inlägg: 17354



Tappar man inte körkänsla med så fläskiga däck?

_________________
Man kan inte ha samma bil hela livet!
Citera
Bamsefar
Lidingö
Här sen Mar 2003
Inlägg: 2915

Namndispens
Namndispens

Lennart Mäkinen skrev:
Tappar man inte körkänsla med så fläskiga däck?


Borde bero på hur stommarna i däcken förmedlar underlaget, så feta? Bredden ger mera fäste förhoppningsvis, stommens uppförande och begeende ger svar på känslan?

_________________
Lars H
Bamsefar kan vara närmare än du tror....
Citera
Figgz
Göteborg
Här sen Dec 2002
Inlägg: 6499


Trådstartare
Lennart Mäkinen skrev:
Tappar man inte körkänsla med så fläskiga däck?


De är inte fläskiga, bara 'visuellt breda', det som jag tyckte var lite förvånande
Original är 185/55-15 fram och 205/50-16 bak. Nu har jag 1" bredare fälgar både fram och bak (som trots det är lättare, minst 1kg/fälg) så jag kör 195/50-15 fram och 225/45-16 bak.

Bamsefar skrev:
Lennart Mäkinen skrev:
Tappar man inte körkänsla med så fläskiga däck?


Borde bero på hur stommarna i däcken förmedlar underlaget, så feta? Bredden ger mera fäste förhoppningsvis, stommens uppförande och begeende ger svar på känslan?

Exakt!
Hittills säger gatkörningen att däcken förmedlar ett tydligt intryck och att de bettar fast bra, men idag är det upp till bevis - Sprint #4 med SVKG!




Enkel förberedelse, en full tank bensin, en bra ursäkt att ta en tur med minsta grabben så han fick åka lite Lotus med

Ses i eftermiddag alla sprintsugna! Vårgårda 15-20 kör vi idag

Stora frågan är väl däcktryck, nån som har bra tips som kört NS-2R?
Tänkte om jag kan börja med 1.6 fram och 1.7 bak? Hur bra håller stommen i?

_________________
Fredrik Boivie


Kör nu Lotus Elise S1, tidigare Westfield & Opel Speedster
Citera
AndersBergkvist
Göteborg
Här sen Okt 2013
Inlägg: 97



Stomme = rätt hård. Skillnad på vikt, men jag håller mig runt 2.3-2.4 varma.

Nankangs egna rekomendationer:
----------------------------------------------------------------------------------------
Optimum camber settings between -1.0 to -3.0 degrees

HOT Pressure settings:

<800kg 23 - 27.5psi

800-1000kg 24 - 32psi

1,000-1,400kg 27.5 - 37psi

1,400kg> 34 - 42psi

COLD Pressure settings:

As above but use the highest stated figures by weight for your cold pressures. For example <800kg use 27.5 psi and work your way down after warm up laps.

Road Pressure settings:

Use the car manufacturers guidelines.

_________________
-- Anders Bergkvist --
Audi TTS
Seat Leon Cupra ST
Citera
Våra race- och banåkarbilar
Lotus Elise S1 -99 - Laddar upp inför Sprint #1!
<<   1, 2, 3 ... 14, 15, 16, 17, 18   >>
141 besök senaste veckan (35135 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande