Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
Lotus Elise S1 -99 - Tjolöholm nästa!
<<   1, 2, 3 ... 16, 17, 18
12 besök idag (37532 totalt)
Figgz
Göteborg
Här sen Dec 2002
Inlägg: 6522


Trådstartare
Dags för den blå!
Nu säger kalendern 2024 och det är Sprint #1 redan på torsdag denna vecka - äntligen!


Bäst att förbereda och plocka fram den lilla bilen igen





Nej inte den lilla, den var ju för liten att köra - men rackarns snygg att titta på - Tack Peter!
Vilken otroligt detaljerad modell! Med rätt färg, hardtop och allt! Redan en succé hos nästan alla i familjen

Just det, fram med den riktiga lilla blå!
Först ut, ny olja/filter:


I år med 5W-50 Mobil 1, borde klara även bankörningen riktigt bra!
I övrigt verkar det svårare och svårare att hitta 5W-50 olja i butik, någon som vet varför?


När jag ändå hade bilen upplyft för det så passade jag på att sätta dit lite nya märken för lyftpunkerna på bilen



Idag kom det ytterligare ett paket till bilen


Två lådor bromsbelägg


Nämligen Ferodo DS2500!

Varför byta? Var de gamla slut?
Nej, det satt Carbotec XP8 på bilen innan, fantastiskt bra för bankörning och riktigt aktiv körning men inte alls lika skoj för brukskörning/stadskörning. Då bilen är så extremt lätt (753kg) så blir det i stadskörning enbart väldigt lätt tryck på bromspedalen (trycker jag mer än bara lite lätt så sitter det nån rackars ouppmärksam förare i en SUV i baken på bilen) och då skriker bromsarna något makalöst. Nog för att rejsigt gnissel är lite mysigt, men skrik vid brukskörning som får godstågschaufförer att titta med lång våt blick efter bilens bromsljud - njae.
Därför 'går jag ner en nivå' i bromsbelägg till Ferodo DS2500 och testar dem.
Hade sådana belägg senast på min Mercedes 190 2,5-16, höll bra på en bil med 1400kg tjänstevikt - då ska det nog funka för 829kg tjänstevikt
Eftersom detta är en känslobil och inte enbart banbil så får man testa sånt som höjer körglädjen vid alla tillfällen



Nu är de monterade och även inkörda enligt instruktionen
Citat:
Perform at least 15 trial brake applications, initially with reduced pressures (around 50% of the normal that might be used for that same brake application were it to occur under race conditions) building up to full decelerations after the 15 applications. To shorten the procedure applications can be made along the straights as well as at corners.


Nu blir det upp till bevis på torsdag!

Om det inte skulle gå bra på torsdag så har jag redan en ursäkt: "jag ville bara testa mina nya bromsar, de tog jättebra - därför det gick så sakta".
Gissar att man kan behöva lite ursäkter i år... Miator har bytts mot Porsche, Mustanger har rivit hela motorer för att hitta mer effekt - man kan säga mycket, men man skojar inte bort det lekfulla allvaret i SVKG's Sprintcup thumbs up

_________________
Fredrik Boivie


Kör nu Lotus Elise S1, tidigare Westfield & Opel Speedster
Citera
Niklas Falk
Fixhult
Här sen Apr 2004
Inlägg: 19628



Figgz skrev:

Ska denna också konverteras till vänsterstyrning?

_________________
Niklas Falk
www.MX5RacingClub.se www.SPVM.se www.SVKG.se
Citera
lahi
Utanför Laholm
Här sen Dec 2004
Inlägg: 272



Figgz skrev:

Därför 'går jag ner en nivå' i bromsbelägg till Ferodo DS2500 och testar dem.
Hade sådana belägg senast på min Mercedes 190 2,5-16, höll bra på en bil med 1400kg tjänstevikt - då ska det nog funka för 829kg tjänstevikt
Eftersom detta är en känslobil och inte enbart banbil så får man testa sånt som höjer körglädjen vid alla tillfällen




Såna kör jag med på min Elise. Supernöjd. Skriker ingenting och bettar bra tycker jag. Dammar dock en del men det spelar mindre roll.

_________________
Lars Dahlstedt


Lotus Elise S2 -01 Rotrex kompressor
Lotus Elite 503 -75
Lotus Europa S2 -68
Lotus Europa S1 -67
och lite annat
Citera
Otto Leffler
Stockholm
Här sen Apr 2004
Inlägg: 251



Bra timing, jag som precis också ska köpa nya belägg

Hur blev det med det där som "absolut inte skulle bli ett vinterprojekt", Fredrik?

_________________
Otto Leffler
Lotus Elise S2 K20
Instagram: elisek20turbo
Citera
Daniel-635
Västra Småland, nästan i Halland
Här sen Aug 2007
Inlägg: 482



Video tips, om du inte redan sett den.



5w50 är väl allt mer ovanlig, nu hittar man mest 0w30 eller tom. 0w20

Jula och Verktygsboden har ju i alla fall Mobil 1 5w50 fortfarande.

_________________
Daniel Karlsson
--------------------------------------------------
Med BMW 635 Csi Bi-Turbo
Citera
Ulf Sanden
Hemmeslöv
Här sen Dec 2011
Inlägg: 1208



Körde med Ferrodo ds2500 på min m3e36 var väldigt nöjd till att börja med räckte till trackdays mm. Skitade ner fälgarna förstås. Men sen när jag körde lite mer race blev de lite överhettade.

När det gäller mobil oljan är det väl zink addetiven som är bra?
Fast inte miljö bra? Det är väl inte nödvändigt i bruksbil typ åretrunt tilljobbet bil.

_________________
Ulf Sanden
Miata NB
Citera
Figgz
Göteborg
Här sen Dec 2002
Inlägg: 6522


Trådstartare
Niklas Falk: Jag tänkte att vi konverterar den en kväll på Beefan - är du på? Kan vi palla upp den på pallbockar av klyftpotatis och börja meka

Lahi: Dammet är OK, bara de är bra nog Hittills måste jag säga att de är "bra nog" men såklart inte lika bra som XP8. Ska bli kul att utvärdera på Knutstorp snart med!

Otto: Köp dem på Regelin isf, billigast på nätet och snabb frakt thumbs up

Daniel-635: Det är ett underbart klipp! Såg det innan i våras men tack för att du lägger in det här, passar ypperligt!
Får nog ge upp 50 oljan senare eventuellt, annars såg jag att Motul hade kvar den i sortimentet, inte så svårt att beställa från Tyskland.

Ulf Sanden: Vilken bil körde du på då? Jag körde DS2500 på tyngre bil innan med, funkade bra! MEn klart att börjar man pusha det hårt med tung bil så räcker de inte, men på 830kg med mig i och bara 120 ystra pållar hoppas jag det räcker


Sprint #1

(Foto: Janne)

Handsken är inte kastad, inte bokstavligt talat men bildligt är den alltid det i Sprinten - upp till kamp

Äntligen var det dags för Sprint #1 på Vårgårda, nu i år med 'SVKG Sprint-banan" och inte "A-Sprinten". A-sprint är verkligen kul och rolig på sitt sätt, men 'SVKG-Sprint' är mycket längre, har snabbare och bredare sidoförflyttningar mellan fälten och en målgång som heter duga - full gas, lastväxel och mycket yta borgar för underhållning för så väl förare som åskådare!


Här har jag klätt på mig Lotusen och gjort mig redo för att köra...




Två lånade bilder av Janne från eftersnackstråden, så härligt med en rad ystra deltagare på årets Kon-släpp eller vad det borde heta


Värt att nämna när man började köra och kollade tider var att ena landningsbanan var hal som sjutton, det var nämligen nerkörd jord/lera där från arbetsfordon som håller på att förlänga flygfältet så vi får två riktigt långa parallella banor. Men efterhand som vi körde så blev banan ren och snabb samt fick ett extremt tydligt idealspår utritat mellan konorna. Asfalten blev nämligen svart där vi körde, så ingen körde fel på den delen iaf

Personligen så gick körningen bra, läskigt bra nästan!
Första tiden med bilen hoppandes i sidled med bakvagnen pga kalla däck och lerig bana blev ett uppvisningsvarv för alla nya (och gamla) deltagare medan första stinten ut på riktigt sa 62.68 och redan stint nummer två var nere på 61.77!
Det är otroligt vilken lättkörd bil detta är, som en kirurgskalpell när man skall hacka tomater till fredagstacosen - lästigt exakt och lättarbetat.

Så allt eftersom solen tittade fram, marken blev varmare och jag hade noterat nånstans bortåt 200 tider för alla glada deltagare (över 30st faktiskt) så passade jag på att köra några mer stinter och lyckades få till två st riktigt bra, 61.52 samt 61.17! Med den sista så knep jag även dagens snabbaste tid med 7 hundradelar från Micke Nordin som hade lyckats köra in på 61.24 med sin snygga och snabba MC-sjua


Trots lite hagel och regn på vägen upp, snålblåst och duggregn i nån omgång på plats så värmde vårsolen lite på kvällen, men framförallt så var jag varm in i själen - äntligen var Lotusen på plats i konbanan igen!
Vilken bil, vilken bana - vilken glädje!
Detta är essensen av social bilkörning


Edit:
Nu när jag bara tänkte på körning så blev jag så sugen på att köra Lotus igen, så jag passade på att göra ett snabbt lunchmek inför knutstorp nästa vecka


Lite RBF600 om dagen är bra för att slippa få åka på flaken, eller vad man ska säga för att bromsa i tid och inte åka lastflak in till depån

_________________
Fredrik Boivie


Kör nu Lotus Elise S1, tidigare Westfield & Opel Speedster
Citera
lahi
Utanför Laholm
Här sen Dec 2004
Inlägg: 272



Figgz skrev:


Lahi: Dammet är OK, bara de är bra nog Hittills måste jag säga att de är "bra nog" men såklart inte lika bra som XP8. Ska bli kul att utvärdera på Knutstorp snart med!



Knudan imorgon med LCCS? Jag ska dit och gaaaaasa thumbs up

_________________
Lars Dahlstedt


Lotus Elise S2 -01 Rotrex kompressor
Lotus Elite 503 -75
Lotus Europa S2 -68
Lotus Europa S1 -67
och lite annat
Citera
carl.josefsson
Göteborg
Här sen Jul 2008
Inlägg: 1260



Figgz skrev:

Det är otroligt vilken lättkörd bil detta är, som en kirurgskalpell när man skall hacka tomater till fredagstacosen - lästigt exakt och lättarbetat.


veckans bästa citat typ....

/C

_________________
Carl Josefsson

Porsche Cayman S 2011
Mazda MX-5 2002 - Såld
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?p=1763213#1763213
Citera
Ulf Sanden
Hemmeslöv
Här sen Dec 2011
Inlägg: 1208



Figgz skrev:


Ulf Sanden: Vilken bil körde du på då? Jag körde DS2500 på tyngre bil innan med, funkade bra! MEn klart att börjar man pusha det hårt med tung bil så räcker de inte, men på 830kg med mig i och bara 120 ystra pållar hoppas jag det räcker


Grattistill vinsten! uppenbart lever den upp till namnets historia även nu.

Nej jag körde inte på någon bil, blev påkörd 2 ggr och prejad ut på gräset en gång

Edit Menade du egentligen vad jag hade för belägg efter det ? jag slutade köra kompromissen bana/ gata tog slut

Annars såg den ut så här


_________________
Ulf Sanden
Miata NB
Citera
Figgz
Göteborg
Här sen Dec 2002
Inlägg: 6522


Trådstartare
lahi skrev:

Knudan imorgon med LCCS? Jag ska dit och gaaaaasa thumbs up



Tyvärr inte! Ska till Knutan den 9e med SVKG så två gånger på 5 dagar blir lite mycket med alla andra körningar med. Tråkigt, hade varit kul med LCCS på Knutan nån gång!

Så mycket fina Lotusar hade varit kul att köra med, ska se om jag inte kan lova bort mig till LCCS-körning innan jag bokar upp SVKG-körningar nästa år lite mer! Kör hårt idag och njut av alla fina bilar! Njut lite extra för mig med!

carl.josefsson skrev:


veckans bästa citat typ....

/C


Det är så det känns om jag ska förmedla det på något tydligt sätt


Ulf Sanden skrev:

Grattistill vinsten! uppenbart lever den upp till namnets historia även nu.

Nej jag körde inte på någon bil, blev påkörd 2 ggr och prejad ut på gräset en gång

Annars såg den ut så här
*Gula faran*

Tack!

Puh, tur att bromsarna inte gav upp mitt i race så att det blev tryckande, det hade varit trist!
Gula faran! Den minns jag nu när jag ser den på bild igen, kul!
På den förstår jag mycket väl om DS2500 inte räckte till, när vikt & effekt ökar så krävs andra bromsar thumbs up
Pierre som hade min blå Lotus innan och tävlade i MSCC var den som köpte XP8, när man enbart kör bana så hade jag också haft såna - men inte när man ska glida i stan, köpa glass eller bara skjutsa barn till simskola. Alla de sakerna har jag redan hunnit med i år med

_________________
Fredrik Boivie


Kör nu Lotus Elise S1, tidigare Westfield & Opel Speedster
Citera
Figgz
Göteborg
Här sen Dec 2002
Inlägg: 6522


Trådstartare
Då var det Kristi Himmelsfärd och den årliga turen ner till Skåne togs! Då vädret var soligt så blev det självklart en avslappnad nedcabbad tur, om än mycket mer avslappnad på de skånska landsvägarna med rapsprydda fält än på E6an





Klassisk gul-och-blå bild, vackert är det!


Väl framme på banan höll licensdeltagarna på med teoridelen, ledd av Stefan Mumm



Underskatta inte att leva sig in i utbildningen, då blir allt bättre!




Något som är väldigt uppskattat och ger extremt mycket mer än man tror är att ta en ordentlig track walk där man tittar på krökningar i asfalten, var banan bankar inåt resp utåt för att hitta exakta ställen att sätta bilen på för att få med max fart. Gör på flera ställen några tiondelar per kurva - sätt dem rätt och en sekund är kapad på en gång!







Alltid lika kul att se när Stefan låter alla deltagare gå på led in i Kvällsposten Otroligt mycket mer doserat än man tror, här räcker det att komma 30cm fel så tappar man en hel del fart.


När kursen väl var över, alla deltagare pustade ut - glada som få och med beröm om att kört riktigt bra blev det dags för lite egna varv
Valde att inte ta med rdäcken för att hålla nivån lite snällare till Licenskursen, men även med gatdäck så går Lotusen rätt bra





Efter att ha tagit i några varv, dock utan att haft tid att finjustera däcktryck eller något så blev bästa tiden 1:12.34.
Borde helt klart gå att komma ner till en hög 1.11 med bara lite justeringar och att ta med lite mer fart uppe mellan Idioten och Lito, valde dock att inte överköra samt att det var lite trafik ett gäng av dessa varv.
Teoretiskt bästa blev 1:11.87, så bara jag håller ihop mina varv så är 1.11 där!
Undrar vad bilen hade för tider när den gick med rdäck i MSCC KM


Licenskursen är mest jobb för mig, men ett glädjande jobb att hjälpa andra att bli bättre. Men några varv med Lotusen (och med Sunken: BMW 323iM CUP Klass Standard) gör att man får både nytta och nöje

Nästa anhalt: Tjolöholm skulle jag tro, sen Sprint #2

_________________
Fredrik Boivie


Kör nu Lotus Elise S1, tidigare Westfield & Opel Speedster
Citera
Ulf Sanden
Hemmeslöv
Här sen Dec 2011
Inlägg: 1208



Så ska det se ut ! Bra kört.

_________________
Ulf Sanden
Miata NB
Citera
Pontus Fyhr
Lund
Här sen Dec 2002
Inlägg: 5147



Bra snabbt! Kul med licens, mscc km nästa?

_________________
Pontus Fyhr
Citera
Figgz
Göteborg
Här sen Dec 2002
Inlägg: 6522


Trådstartare
Ulf Sanden skrev:
Så ska det se ut ! Bra kört.

Tack!
Rätt hyffsat iaf, skulle behöva några pass till för att slipa till spåren och kapa av nån sekund, bilen har mer att ge än vad jag vågade ta ur den direkt.

Pontus Fyhr skrev:
Bra snabbt! Kul med licens, mscc km nästa?

Tack, jag var nog lite luddig - licens har jag sedan länge, jag var där som instruktör för att få fler in i träsket
En av våra deltagare skulle just börja köra KM nämligen, med en blå Miata #91! thumbs up


Tjolöholm nästa!
Nu i år fyller Sportvagnsklubben Göteborg (SVKG) 70 år och klubben kommer ha en monter på Tjolöholm som är ännu bättre än vanligt!
Sist jag var där var på klubbens 60 årsjubileum då klubben hade 60 bilar i montern, nu i år kommer det finnas fina representantbilar för olika tidsepoker inom sportbilsvärlden - kom förbi!

För egen del är utställningar ändå kul, men då jag kör relativt många körningar så brukar jag inte prioritera heldagar för utställningar framför familj och annat. MEn i år är det jubileum, då ska jag dit

Sen såklart, kan man få en bättre ursäkt att behöva polera och snygga till bilen?
Så igår kom polermaskinerna fram! En snabb och enkel 2 stegspolering gjordes


Först roterande maskin och grövre medel



Sedan finare medel på oscillerande maskin


Avslutandes med vanligt bra ofärgat vax. Valde att inte keramiskt behandla den nu då jag ändå brukar behöva polera bort lite märken under säsongen från koner och annat som hoppar upp på bilen

Resultatet blev ändå så bra det kan bli med rimliga medel och tid på en äldre lack
Nån gång vore det kul att unna både bilen och sig själv en hellack, men det är ju inte så rejsigt - kanske höjer varvtiden för att man blir för rädd om bilen...





Så vill ni kolla på bilen, prata konbana eller bara sga hej så kom förbi SVKG montern där min bil kommer stå med många andra roliga bilar - bra blandning är SVKG's signum

_________________
Fredrik Boivie


Kör nu Lotus Elise S1, tidigare Westfield & Opel Speedster
Citera
Nillet
Eslöv, Skåne
Här sen Okt 2004
Inlägg: 4053



Figgz skrev:
Undrar vad bilen hade för tider när den gick med rdäck i MSCC KM

Det bör du kunna hitta här: https://mscc.se/klubbmasterskap/aldre-resultat/

_________________
Niklas "Nillet" Olsson | Westfield SEIW
= NILLET RACING =
https://www.ellensagentur.se | http://www.cancerstiftelsen.com
Citera
AndersBergkvist
Göteborg
Här sen Okt 2013
Inlägg: 99



Figgz skrev:
...
Licenskursen är mest jobb för mig, men ett glädjande jobb att hjälpa andra att bli bättre. Men några varv med Lotusen (och med Sunken: BMW 323iM CUP Klass Standard) gör att man får både nytta och nöje
...


Ligga bakom kan också vara förnöjsamt - skrattade högt emellanåt, särskilt vid en liten opportunistisk ytterrökare i Idioten

_________________
-- Anders Bergkvist --
Audi TTS
Seat Leon Cupra ST
Citera
Pontus Fyhr
Lund
Här sen Dec 2002
Inlägg: 5147



Nillet skrev:
Figgz skrev:
Undrar vad bilen hade för tider när den gick med rdäck i MSCC KM

Det bör du kunna hitta här: https://mscc.se/klubbmasterskap/aldre-resultat/


Låg 1.09 eller tom strax under. Den forne föraren är rätt vass.

_________________
Pontus Fyhr
Citera
Våra race- och banåkarbilar
Lotus Elise S1 -99 - Tjolöholm nästa!
<<   1, 2, 3 ... 16, 17, 18
12 besök idag (37532 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande