Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
Våra race- och banåkarbilar Lotus Elise S1 -99 - Grattis på 25 årsdagen! | << 1, 2, 3 ... , 17, 18, 19 >> 49 besök senaste veckan (39911 totalt) |
Dags för den blå!
Nu säger kalendern 2024 och det är Sprint #1 redan på torsdag denna vecka - äntligen! Bäst att förbereda och plocka fram den lilla bilen igen Nej inte den lilla, den var ju för liten att köra - men rackarns snygg att titta på - Tack Peter! Vilken otroligt detaljerad modell! Med rätt färg, hardtop och allt! Redan en succé hos nästan alla i familjen Just det, fram med den riktiga lilla blå! Först ut, ny olja/filter: I år med 5W-50 Mobil 1, borde klara även bankörningen riktigt bra! I övrigt verkar det svårare och svårare att hitta 5W-50 olja i butik, någon som vet varför? När jag ändå hade bilen upplyft för det så passade jag på att sätta dit lite nya märken för lyftpunkerna på bilen Idag kom det ytterligare ett paket till bilen Två lådor bromsbelägg Nämligen Ferodo DS2500! Varför byta? Var de gamla slut? Nej, det satt Carbotec XP8 på bilen innan, fantastiskt bra för bankörning och riktigt aktiv körning men inte alls lika skoj för brukskörning/stadskörning. Då bilen är så extremt lätt (753kg) så blir det i stadskörning enbart väldigt lätt tryck på bromspedalen (trycker jag mer än bara lite lätt så sitter det nån rackars ouppmärksam förare i en SUV i baken på bilen) och då skriker bromsarna något makalöst. Nog för att rejsigt gnissel är lite mysigt, men skrik vid brukskörning som får godstågschaufförer att titta med lång våt blick efter bilens bromsljud - njae. Därför 'går jag ner en nivå' i bromsbelägg till Ferodo DS2500 och testar dem. Hade sådana belägg senast på min Mercedes 190 2,5-16, höll bra på en bil med 1400kg tjänstevikt - då ska det nog funka för 829kg tjänstevikt Eftersom detta är en känslobil och inte enbart banbil så får man testa sånt som höjer körglädjen vid alla tillfällen Nu är de monterade och även inkörda enligt instruktionen
Nu blir det upp till bevis på torsdag! Om det inte skulle gå bra på torsdag så har jag redan en ursäkt: "jag ville bara testa mina nya bromsar, de tog jättebra - därför det gick så sakta". Gissar att man kan behöva lite ursäkter i år... Miator har bytts mot Porsche, Mustanger har rivit hela motorer för att hitta mer effekt - man kan säga mycket, men man skojar inte bort det lekfulla allvaret i SVKG's Sprintcup _________________ Fredrik Boivie Kör nu Lotus Elise S1, tidigare Westfield & Opel Speedster |
||||||
|
||||||
Såna kör jag med på min Elise. Supernöjd. Skriker ingenting och bettar bra tycker jag. Dammar dock en del men det spelar mindre roll. _________________ Lars Dahlstedt Lotus Elise S2 -01 Rotrex kompressor Lotus Elite 503 -75 Lotus Europa S2 -68 Lotus Europa S1 -67 och lite annat |
||||||
Video tips, om du inte redan sett den.
5w50 är väl allt mer ovanlig, nu hittar man mest 0w30 eller tom. 0w20 Jula och Verktygsboden har ju i alla fall Mobil 1 5w50 fortfarande. _________________ Daniel Karlsson -------------------------------------------------- Med BMW 635 Csi Bi-Turbo |
||||||
Körde med Ferrodo ds2500 på min m3e36 var väldigt nöjd till att börja med räckte till trackdays mm. Skitade ner fälgarna förstås. Men sen när jag körde lite mer race blev de lite överhettade.
När det gäller mobil oljan är det väl zink addetiven som är bra? Fast inte miljö bra? Det är väl inte nödvändigt i bruksbil typ åretrunt tilljobbet bil. _________________ Ulf Sanden Miata NB |
||||||
Niklas Falk: Jag tänkte att vi konverterar den en kväll på Beefan - är du på? Kan vi palla upp den på pallbockar av klyftpotatis och börja meka
Lahi: Dammet är OK, bara de är bra nog Hittills måste jag säga att de är "bra nog" men såklart inte lika bra som XP8. Ska bli kul att utvärdera på Knutstorp snart med! Otto: Köp dem på Regelin isf, billigast på nätet och snabb frakt Daniel-635: Det är ett underbart klipp! Såg det innan i våras men tack för att du lägger in det här, passar ypperligt! Får nog ge upp 50 oljan senare eventuellt, annars såg jag att Motul hade kvar den i sortimentet, inte så svårt att beställa från Tyskland. Ulf Sanden: Vilken bil körde du på då? Jag körde DS2500 på tyngre bil innan med, funkade bra! MEn klart att börjar man pusha det hårt med tung bil så räcker de inte, men på 830kg med mig i och bara 120 ystra pållar hoppas jag det räcker Sprint #1 (Foto: Janne) Handsken är inte kastad, inte bokstavligt talat men bildligt är den alltid det i Sprinten - upp till kamp Äntligen var det dags för Sprint #1 på Vårgårda, nu i år med 'SVKG Sprint-banan" och inte "A-Sprinten". A-sprint är verkligen kul och rolig på sitt sätt, men 'SVKG-Sprint' är mycket längre, har snabbare och bredare sidoförflyttningar mellan fälten och en målgång som heter duga - full gas, lastväxel och mycket yta borgar för underhållning för så väl förare som åskådare! Här har jag klätt på mig Lotusen och gjort mig redo för att köra... Två lånade bilder av Janne från eftersnackstråden, så härligt med en rad ystra deltagare på årets Kon-släpp eller vad det borde heta Värt att nämna när man började köra och kollade tider var att ena landningsbanan var hal som sjutton, det var nämligen nerkörd jord/lera där från arbetsfordon som håller på att förlänga flygfältet så vi får två riktigt långa parallella banor. Men efterhand som vi körde så blev banan ren och snabb samt fick ett extremt tydligt idealspår utritat mellan konorna. Asfalten blev nämligen svart där vi körde, så ingen körde fel på den delen iaf Personligen så gick körningen bra, läskigt bra nästan! Första tiden med bilen hoppandes i sidled med bakvagnen pga kalla däck och lerig bana blev ett uppvisningsvarv för alla nya (och gamla) deltagare medan första stinten ut på riktigt sa 62.68 och redan stint nummer två var nere på 61.77! Det är otroligt vilken lättkörd bil detta är, som en kirurgskalpell när man skall hacka tomater till fredagstacosen - lästigt exakt och lättarbetat. Så allt eftersom solen tittade fram, marken blev varmare och jag hade noterat nånstans bortåt 200 tider för alla glada deltagare (över 30st faktiskt) så passade jag på att köra några mer stinter och lyckades få till två st riktigt bra, 61.52 samt 61.17! Med den sista så knep jag även dagens snabbaste tid med 7 hundradelar från Micke Nordin som hade lyckats köra in på 61.24 med sin snygga och snabba MC-sjua Trots lite hagel och regn på vägen upp, snålblåst och duggregn i nån omgång på plats så värmde vårsolen lite på kvällen, men framförallt så var jag varm in i själen - äntligen var Lotusen på plats i konbanan igen! Vilken bil, vilken bana - vilken glädje! Detta är essensen av social bilkörning Edit: Nu när jag bara tänkte på körning så blev jag så sugen på att köra Lotus igen, så jag passade på att göra ett snabbt lunchmek inför knutstorp nästa vecka Lite RBF600 om dagen är bra för att slippa få åka på flaken, eller vad man ska säga för att bromsa i tid och inte åka lastflak in till depån _________________ Fredrik Boivie Kör nu Lotus Elise S1, tidigare Westfield & Opel Speedster |
||||||
Knudan imorgon med LCCS? Jag ska dit och gaaaaasa _________________ Lars Dahlstedt Lotus Elise S2 -01 Rotrex kompressor Lotus Elite 503 -75 Lotus Europa S2 -68 Lotus Europa S1 -67 och lite annat |
||||||
veckans bästa citat typ.... /C _________________ Carl Josefsson Porsche Cayman S 2011 Mazda MX-5 2002 - Såld https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?p=1763213#1763213 |
||||||
Grattistill vinsten! uppenbart lever den upp till namnets historia även nu. Nej jag körde inte på någon bil, blev påkörd 2 ggr och prejad ut på gräset en gång Edit Menade du egentligen vad jag hade för belägg efter det ? jag slutade köra kompromissen bana/ gata tog slut Annars såg den ut så här _________________ Ulf Sanden Miata NB |
||||||
Tyvärr inte! Ska till Knutan den 9e med SVKG så två gånger på 5 dagar blir lite mycket med alla andra körningar med. Tråkigt, hade varit kul med LCCS på Knutan nån gång! Så mycket fina Lotusar hade varit kul att köra med, ska se om jag inte kan lova bort mig till LCCS-körning innan jag bokar upp SVKG-körningar nästa år lite mer! Kör hårt idag och njut av alla fina bilar! Njut lite extra för mig med!
Det är så det känns om jag ska förmedla det på något tydligt sätt
Tack! Puh, tur att bromsarna inte gav upp mitt i race så att det blev tryckande, det hade varit trist! Gula faran! Den minns jag nu när jag ser den på bild igen, kul! På den förstår jag mycket väl om DS2500 inte räckte till, när vikt & effekt ökar så krävs andra bromsar Pierre som hade min blå Lotus innan och tävlade i MSCC var den som köpte XP8, när man enbart kör bana så hade jag också haft såna - men inte när man ska glida i stan, köpa glass eller bara skjutsa barn till simskola. Alla de sakerna har jag redan hunnit med i år med _________________ Fredrik Boivie Kör nu Lotus Elise S1, tidigare Westfield & Opel Speedster |
||||||
Då var det Kristi Himmelsfärd och den årliga turen ner till Skåne togs! Då vädret var soligt så blev det självklart en avslappnad nedcabbad tur, om än mycket mer avslappnad på de skånska landsvägarna med rapsprydda fält än på E6an
Klassisk gul-och-blå bild, vackert är det! Väl framme på banan höll licensdeltagarna på med teoridelen, ledd av Stefan Mumm Underskatta inte att leva sig in i utbildningen, då blir allt bättre! Något som är väldigt uppskattat och ger extremt mycket mer än man tror är att ta en ordentlig track walk där man tittar på krökningar i asfalten, var banan bankar inåt resp utåt för att hitta exakta ställen att sätta bilen på för att få med max fart. Gör på flera ställen några tiondelar per kurva - sätt dem rätt och en sekund är kapad på en gång! Alltid lika kul att se när Stefan låter alla deltagare gå på led in i Kvällsposten Otroligt mycket mer doserat än man tror, här räcker det att komma 30cm fel så tappar man en hel del fart. När kursen väl var över, alla deltagare pustade ut - glada som få och med beröm om att kört riktigt bra blev det dags för lite egna varv Valde att inte ta med rdäcken för att hålla nivån lite snällare till Licenskursen, men även med gatdäck så går Lotusen rätt bra Efter att ha tagit i några varv, dock utan att haft tid att finjustera däcktryck eller något så blev bästa tiden 1:12.34. Borde helt klart gå att komma ner till en hög 1.11 med bara lite justeringar och att ta med lite mer fart uppe mellan Idioten och Lito, valde dock att inte överköra samt att det var lite trafik ett gäng av dessa varv. Teoretiskt bästa blev 1:11.87, så bara jag håller ihop mina varv så är 1.11 där! Undrar vad bilen hade för tider när den gick med rdäck i MSCC KM Licenskursen är mest jobb för mig, men ett glädjande jobb att hjälpa andra att bli bättre. Men några varv med Lotusen (och med Sunken: BMW 323iM CUP Klass Standard) gör att man får både nytta och nöje Nästa anhalt: Tjolöholm skulle jag tro, sen Sprint #2 _________________ Fredrik Boivie Kör nu Lotus Elise S1, tidigare Westfield & Opel Speedster |
||||||
Tack! Rätt hyffsat iaf, skulle behöva några pass till för att slipa till spåren och kapa av nån sekund, bilen har mer att ge än vad jag vågade ta ur den direkt.
Tack, jag var nog lite luddig - licens har jag sedan länge, jag var där som instruktör för att få fler in i träsket En av våra deltagare skulle just börja köra KM nämligen, med en blå Miata #91! Tjolöholm nästa! Nu i år fyller Sportvagnsklubben Göteborg (SVKG) 70 år och klubben kommer ha en monter på Tjolöholm som är ännu bättre än vanligt! Sist jag var där var på klubbens 60 årsjubileum då klubben hade 60 bilar i montern, nu i år kommer det finnas fina representantbilar för olika tidsepoker inom sportbilsvärlden - kom förbi! För egen del är utställningar ändå kul, men då jag kör relativt många körningar så brukar jag inte prioritera heldagar för utställningar framför familj och annat. MEn i år är det jubileum, då ska jag dit Sen såklart, kan man få en bättre ursäkt att behöva polera och snygga till bilen? Så igår kom polermaskinerna fram! En snabb och enkel 2 stegspolering gjordes Först roterande maskin och grövre medel Sedan finare medel på oscillerande maskin Avslutandes med vanligt bra ofärgat vax. Valde att inte keramiskt behandla den nu då jag ändå brukar behöva polera bort lite märken under säsongen från koner och annat som hoppar upp på bilen Resultatet blev ändå så bra det kan bli med rimliga medel och tid på en äldre lack Nån gång vore det kul att unna både bilen och sig själv en hellack, men det är ju inte så rejsigt - kanske höjer varvtiden för att man blir för rädd om bilen... Så vill ni kolla på bilen, prata konbana eller bara sga hej så kom förbi SVKG montern där min bil kommer stå med många andra roliga bilar - bra blandning är SVKG's signum _________________ Fredrik Boivie Kör nu Lotus Elise S1, tidigare Westfield & Opel Speedster |
||||||
Det bör du kunna hitta här: https://mscc.se/klubbmasterskap/aldr |
||||||
Ligga bakom kan också vara förnöjsamt - skrattade högt emellanåt, särskilt vid en liten opportunistisk ytterrökare i Idioten _________________ -- Anders Bergkvist -- Audi TTS Seat Leon Cupra ST |
||||||
Låg 1.09 eller tom strax under. Den forne föraren är rätt vass. _________________ Pontus Fyhr |
||||||
Oj vad det har gått lång tid här
Det har åkts på Frukostklubbenträffar, Kul-turer med kompisar, vardagskörning till jobbet men sen har även bilen stått parkerad större delen av semestern faktiskt... Så kan det gå när man hellre åker glidarcab än Lotus ibland med Men nu var det äntligen dags för konbana igen - Sprint #4, även denna gång på Vårgårda! Av någon anledning så kan man uppleva 4 olika årstider under 2h i Vårgårda, det är i alla fall erfarenheten från ett par års körning där nu. Men för dagen såg prognosen rätt bra ut, växlande molnighet. Trots att jag var rätt tidig på plats så fanns en ännu tidigare och mer hängiven skara där varav flera nya ansikten - så roligt att Sprint lockar fler och fler! På plats efter banan är lagd När vi hade lagt banan så hade vi lovat traktens trafikskolärare att glädja nästa generations bilförare (den som ska försöka slå oss i Sprint om några år ) att få åka med, förväntansfulla som få hoppade det fram två tjejer och två killar som precis haft trafikövning på flygfältet för att få åka med i sportbilar runt konbanan. Deras miner under och efteråt går knappt att beskriva, men förenklat sagt så tror jag att vi gjorde deras sommar Till körningen! Vädret verkade som sagt bra, så vi som arrangerar drog 2-3 stinter direkt för att ha någon tid alls (ibland hinner vi knappt köra) innan vi körde 100% fokus på tidtagning, arrangemang och coaching. Variationen bilar var underbar och stor som vanligt! Opel Kadett med Alfa V6a, Volvo 745 med rdäck, Lotusar och Miator i plural samt även Alfa Romeo Guilia Quadrofoglio och några Porsche för att nämna ett gäng. Underbart! Förarna skötte sig utmärkt, få konträffar, inga incidenter och knappt några felkörningar igår gjorde att arrangemanget flöt på bra, enda jobbiga med det är att bilarna kommer in ännu oftare i mål och tidtagningen får fullt upp En stund fick även Micke Nordin rycka in som Prao i tidtagningen, bra jobbat Micke! Egna körningen var så underbart glädjande! Värmen i asfalten gjorde sig till känna och även mina gatdäck (Nankang NS-2R) bettade bra! började med 62 tider, någon enstaka 61 för att i slutet av kvällen när många andra deltagare packat ihop så fick jag även till en 60 tid under guidning med passagerare Foto: Mats Karlsson Här på väg ut i en runda med guidning och skjutsning Alltså det går inte att bli annat än förälskad i den här bilen Den bara gör vad man vill, bjuder upp till dans med baken om man bjuder in men framförallt så är den knivskarp i placeringen. Att en bil med 120hk och gatdäck kan vara så rolig och gå så bra är ändå fortfarande för mig förvånande! Tydligen så går jag rätt tight mot flera koner, men jag höll mig på tillräckligt avstånd igår och slapp tilläggstid! Konbana är så kul! Så otroligt utvecklande som förare att få ett direktkvitto i tusendelar på hur bra tekniker funkar och sedan möjligheten att testa igen och igen och igen... ...mer konbana åt folket! _________________ Fredrik Boivie Kör nu Lotus Elise S1, tidigare Westfield & Opel Speedster |
||||||
Har verkligen missat schemat helt i år.
Ska försöka timea in avslutningen och få några stinter i bilen i år! _________________ Gustav Holmdahl, en tom själ utan räserbil Alfa Romeo 75 3,0 V6 CAR Challenge *Såld* BMW E30 328 långlopps bil *Såld* VW Lupo 3L Antiräsern, work in progress |
||||||
Våra race- och banåkarbilar Lotus Elise S1 -99 - Grattis på 25 årsdagen! | << 1, 2, 3 ... , 17, 18, 19 >> 49 besök senaste veckan (39911 totalt) |