Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
Lotus Elise S1 -99 - Someone put Baby in a corner...
<<   1, 2, 3, 4, 5 ... 15, 16, 17   >>
45 besök idag (34124 totalt)
Nillet
Eslöv, Skåne
Här sen Okt 2004
Inlägg: 4016



Figgz skrev:

Du kan göra som Prodrive när de racepreppar Aston Martin:s GT-racers.
Skär man bort allt överflödigt lim blir det många kg man sparar...

_________________
Niklas "Nillet" Olsson | Westfield SEIW
= NILLET RACING =
https://www.ellensagentur.se | http://www.cancerstiftelsen.com
Citera
dvorak
Göteborg
Här sen Nov 2007
Inlägg: 2079



Kul att läsa rapporten Fredrik!

_________________
Peter Sundström
Datsun 280Z, MGB GTS V8, BMW M2
297 varv på Nordschleife
Citera
Figgz
Göteborg
Här sen Dec 2002
Inlägg: 6489


Trådstartare
AL skrev:
Kul att ses igår och köra lite

Sent svarat men tack själv! Galet tempo du har, riktigt kul att ändå få stressa lite i nån inbromsning men sen försvinner du snabbt som attan - hatten av!

JohnC skrev:
Lotus är en perfekt bil för att lära sig att ta med sig fart in igenom kurvorna. :

Stötdämarna du har är en riktigt bra uppgradering. Akilleshälen är drivlinan och framförallt kylningen av motorn som jag kämpade med på min S2:a. Lite så att jag saknar den ibland när man läser det här. Riktigt roliga bilar!

Roligt att höra om dämparna, jag tycker själv jag känner en helt annan trygghet än min Speedster på GAZ-dämpare, men man får väl lite vad man betalar för
Ja drivlinan är väl inte ryktesmässigt den mest hållbara, denna fick ny uppgraderad toppackning för under 1000 mil sedan så det känns iaf lovande (för ett tag )
Riktigt roliga bilar för vettig peng är det!

Nillet skrev:

Du kan göra som Prodrive när de racepreppar Aston Martin:s GT-racers.
Skär man bort allt överflödigt lim blir det många kg man sparar...


Den engelska varianten av tyska Silverpilen med att skrapa bort färgen?
Låter överflödet vara kvar och kallar det 'charmigt'


dvorak skrev:
Kul att läsa rapporten Fredrik!

thumbs up



Så, vad har hänt sen sist?
Jo först och främst var det dags för årliga Nattrallyt med SVKG!
Nattrallyt är en härlig tillställning, som namnet säger så handlar det om att köra en hemlig runda, mot ett hemligt mål för att sedan avnjuta en hejdundrande god måltid i goda vänners lag - allt detta medan höstmörkret (och ofta regnet) är kompis längs färden - därav namnet!
Den hemliga rutten och det hemliga målet firade förra året 10 årsjubileum, så i år var det uppsättning 11 av samma hemliga rutt med samma hemliga mål


Rutten som inte finns




Mycket höstlöv som dansade runt i höstkvällen, ett gäng satt kvar på bilen hela vägen hem

I år var det 70 deltagare fördelar på ca 40 bilar, allt från min Lotus, Porsche 911 med extraljus till Caterham i regnet - via allt från Jaguarer till Miator.


Väl framme avnjuts en nätt liten Schweinhaxe - om man behöver frukost dagen efter har man inte ätit upp! En flaska som referens, den är gigantisk den där köttbiten



Men nu till det roliga, dags för uppgraderingar!
Först och främst så skall vi backa bandet till augusti när jag lyckades göra en snabbvisit och hälsa på Pontus Fyhr. Han hade tidigare en härligt gul och fin Elise S1 som han även körde MSCC med, men då bilen nu har avyttrats så passade jag på att befria honom från resterande delar.





Massa roligt godis!
Oljekylare, Bump-steer-reducerande kit med justerbara styrarmar, massa småsaker, leder, oljefilter och även ett par (men bara en på bilden) äkta Lotus Exige-stolar!
Enbart roliga speedparts, får se vilka som åker på bilen och när.



Men nu även till lite nutid, dvs idag:
I takt med inflation, krympflation och allt som händer så passade jag på att köpa bildelar. Om kilopriset var högt eller lågt kan man diskutera, men det blev några kg



Efter bilden klickade jag i några kilo delar till... snart en halv Lotus till?


Roligt att de är tacksamma iaf
Bara vänta på leverans nu och se vad det är för enorm laddning grejer som kommer. Ett antal timmar garagetid är räddade iaf

_________________
Fredrik Boivie


Kör nu Lotus Elise S1, tidigare Westfield & Opel Speedster
Citera
dvorak
Göteborg
Här sen Nov 2007
Inlägg: 2079



Nattrallyt är ett riktigt trevligt sätt att avluta säsongen på!

Kul med en massa delar, den kommer bli giftig

_________________
Peter Sundström
Datsun 280Z, MGB GTS V8, BMW M2
297 varv på Nordschleife
Citera
Janne J
Kinna
Här sen Jul 2008
Inlägg: 4063



Nattrallyt verkar vara typ en upplevelse

Spännande med fler paket på ingående thumbs up

_________________
Janne Josefsson

Porsche 911 SC 1982
Ford Mustang HT 1965
BMW F11 520D bruksis
IPteknik Väst AB
SVKG 60
Citera
lahi
Utanför Laholm
Här sen Dec 2004
Inlägg: 259



Kul att den används thumbs up Jag körde min till jobbet idag. Ösregn men ska bli bättre under dagen. MItt tak är sådär tätt men ser att du har hardtop så det är kanske lite bättre.

Hur går det med motorn? Fått i kammarna? Vad planeras mer där? Portning och sånt också? Emerald k6, spjällhus, annat grenrör och sånt som man måste ha när man är i det svarta hålet Kompressor?

_________________
Lars Dahlstedt


Lotus Elise S2 -01 Rotrex kompressor
Lotus Elite 503 -75
Lotus Europa S2 -68
Lotus Europa S1 -67
och lite annat
Citera
AndersBergkvist
Göteborg
Här sen Okt 2013
Inlägg: 97



Vissa lägger massor av tid och pengar på att lätta bilen, andra klickar glatt hem 47 kilo till...

_________________
-- Anders Bergkvist --
Audi TTS
Seat Leon Cupra ST
Citera
Janne J
Kinna
Här sen Jul 2008
Inlägg: 4063



AndersBergkvist skrev:
Vissa lägger massor av tid och pengar på att lätta bilen, andra klickar glatt hem 47 kilo till...


Lättning är tveksamt, jag har kört mina snabbaste tider i konbana med 90 kilo passagerare....



( om nu Figgz (väldigt onödigt ) hamnar i klass B måste han om det finns någon form av moral i karln lägga på all vikt som finns, kanske också utöka antalet pizzor/vecka

_________________
Janne Josefsson

Porsche 911 SC 1982
Ford Mustang HT 1965
BMW F11 520D bruksis
IPteknik Väst AB
SVKG 60
Citera
Figgz
Göteborg
Här sen Dec 2002
Inlägg: 6489


Trådstartare
dvorak skrev:
Nattrallyt är ett riktigt trevligt sätt att avluta säsongen på!

Kul med en massa delar, den kommer bli giftig


(finns dåligt med smileys som är att nån äter och får kött-koma)
Riktigt grymt evenemang, vilket även förklarar varför man inte vill köra engelsk sportbil på hösten - man ser ju ingenting!


lahi skrev:
Kul att den används thumbs up Jag körde min till jobbet idag. Ösregn men ska bli bättre under dagen. MItt tak är sådär tätt men ser att du har hardtop så det är kanske lite bättre.

Hur går det med motorn? Fått i kammarna? Vad planeras mer där? Portning och sånt också? Emerald k6, spjällhus, annat grenrör och sånt som man måste ha när man är i det svarta hålet Kompressor?

'

thumbs up
Helt rätt att du använder din med! Hade min till jobbet senast förra veckan, kanske blir nån tur nästa vecka med
Hardtopen är riktigt grym den här tiden på året, iofs så står min bil i garage nattetid oavsett men skulle det ösregna under dagen så är den ändå torr inuti och man får njuta av lite mer coupékänsla den kalla delen av säsongen

Trimkammarna ligger ännu orörda, inte säker på hur jag ska göra ännu - prio först blir helt andra saker än motor.
Just nu är det så fantastiskt roligt att skoja med Miator i C så det lockar, men vi får se


AndersBergkvist skrev:
Vissa lägger massor av tid och pengar på att lätta bilen, andra klickar glatt hem 47 kilo till...



Haha, ja vad ska jag säga... det är inte alltid man tänker rätt

Janne J skrev:
AndersBergkvist skrev:
Vissa lägger massor av tid och pengar på att lätta bilen, andra klickar glatt hem 47 kilo till...


Lättning är tveksamt, jag har kört mina snabbaste tider i konbana med 90 kilo passagerare....



( om nu Figgz (väldigt onödigt ) hamnar i klass B måste han om det finns någon form av moral i karln lägga på all vikt som finns, kanske också utöka antalet pizzor/vecka


90kg i Mussen är väl som 50kg i Elisen Så bara lätta personer får åka med om det ska bli personbästa då Eller är det dessa 47kg som skapar nya personbästa?!

Vad är detta nu? Moral? Vad kommer härnäst? Ära och redlighet?
Är rädd för att jag inte har råd med pizza när alla 47 kilo grejer kommer ändå... så vi får väl se



Trevlig fredag på er alla!

_________________
Fredrik Boivie


Kör nu Lotus Elise S1, tidigare Westfield & Opel Speedster
Citera
Figgz
Göteborg
Här sen Dec 2002
Inlägg: 6489


Trådstartare
Ännu är inte säsongen över!

Efter regn kommer solsken har det sagts någon gång, så mellan veckorna av regn så kom det en helg med sol! +16 grader sa det digitala kvicksilvret, lika bra att ta en Kul-tur! Kanske säsongens sista?
Att bara sitta och vänta på delar kan man inte göra, bättre köra under tiden!

Snabb koll med några kompisar och direkt så hakade Per på! thumbs up Snabb överläggning om rutt och vips så var dagens tur spikad:


Fokus på dagens tur var maximal mängd kurvor, inte hastighet. Riktigt bra val skulle det visa sig!


Själv har jag haft hardtopen på sedan slutet av augusti, men när Per kom nedcabbad i sin Boxter S och sa "men är det svårt att ta av hardtopen?" så var svaret självklart "Absolut inte, det gör vi!"
Med mer värme än vissa vårturer så var det bara att ta på solglasögonen och njuta!



Ett litet stopp för att vänta ut trafik och ha tomma kurviga vägar fram till Eskilsby


En liten stund för reflektion (i trippel bemärkelse) vid Inseros




Så lika men ändå så olika i sina koncept


En liten Halloweenfika fick det bli vid Kvarnen i Anneberg där vi kunde sitta och bolla hur bra säsongen varit och hur många körningar vi hunnit med... och massa annat mellan himmel och jord


Nu blir det nog trots allt avställning och demontering inför uppgradering och tillsnyggning

_________________
Fredrik Boivie


Kör nu Lotus Elise S1, tidigare Westfield & Opel Speedster
Citera
Figgz
Göteborg
Här sen Dec 2002
Inlägg: 6489


Trådstartare

Achooo!
Det verkar som om Lotusen har åkt på en höstförkyling och nös av sig hela fronten



Bilens främre struktur blottlagd, alltid bra att kunna granska hur den ser ut på riktigt.
Inga reparationer på varesig ram eller crashbox i kolfiber är gjort, alltid skönt att se för man vet ju aldrig vad en 20+ år gammal sportbil varit med om

_________________
Fredrik Boivie


Kör nu Lotus Elise S1, tidigare Westfield & Opel Speedster
Citera
Wärhner
Huddinge
Här sen Nov 2002
Inlägg: 3435



Känner jag dig rätt så åker länkarmar mm iväg till ytbehandling

Du som kommer från Lotus7 som av bilderna att döma gillade att vifta på rumpan i konbanan, hur känns S1:an på gränsen? De brukar ju vara ökända för att vara minst sagt snappy som många mittmotorbilar tyvärr är.

_________________
/Peter Wärhner

Nu: 968CS -93 PCSR 8B
Tidigare: 997.2 T -10, 997GT3CS -07 996GT3CS -01 E46M3 -01, Skyline R32GTR, Corsa A 2.0 16V "Jäger", MGB GT -69
Citera
Christian Jansson
Borås
Här sen Jan 2003
Inlägg: 1675



Nu börjas det ser jag! Skall bli kul att följa konverteringen! Heja!

_________________
Christian Jansson

BMWCS #10364
SVKG #661

BMW 332is E30
Citera
And ersJepp sson
Lund
Här sen Feb 2003
Inlägg: 12841



Smart med kraschbox med integrerat luftintag i. Den idén kommer jag sno (och förverkliga lååååångt in i framtiden ). Något mer du vill utveckla kring kraschboxen som är bra att känna till?


För övrigt kul bil! Har sneglat på dem många gånger men kroppsdimensionerna sätter stopp för så små bilar tyvärr. Annars hade den stått på min bucketlist. thumbs up thumbs up

Håller med Wärnher - det är lite risig puts på länkarmarna.
Citera
Ragnar
Halland
Här sen Maj 2003
Inlägg: 3948



Ja, å så tandkräm på epoxylimmet, det är sen gammalt...
(SELOC-ref)

_________________
Ragnar Burenius
Citera
lahi
Utanför Laholm
Här sen Dec 2004
Inlägg: 259



Så mycket lättare att komma åt när man ryckt av karossen. Annars är det omöjligt... Jag kör en månad till och sen åker min isär, men det blir karossen bak som åker av (igen...) så jag kan snygga till i motorrummet och plocka av kompressorn och skicka den på renovering/uppgradering.

Ser ut som du har aluminiumgavlar på kylaren?
Vad ska hittas på? Den där pinnen mitt i hålet i crashboxen brukar ruttna så peta lite på den och se. Jag fick bygga en ny, annars hade det inte gått att dra upp min bil på släpet i våras när jag körde sönder på Knutstorp

_________________
Lars Dahlstedt


Lotus Elise S2 -01 Rotrex kompressor
Lotus Elite 503 -75
Lotus Europa S2 -68
Lotus Europa S1 -67
och lite annat
Citera
Janne J
Kinna
Här sen Jul 2008
Inlägg: 4063



Ska bli kul att se "efter" bilden när du är klar

_________________
Janne Josefsson

Porsche 911 SC 1982
Ford Mustang HT 1965
BMW F11 520D bruksis
IPteknik Väst AB
SVKG 60
Citera
Niklas Falk
Fixhult
Här sen Apr 2004
Inlägg: 19439



Janne J skrev:
Ska bli kul att se "efter" bilden när du är klar
Det är väl bara att spegla bilden, förutom att den kommer att vara mycket mer polerad

_________________
Niklas Falk
www.MX5RacingClub.se www.SPVM.se www.SVKG.se
Citera
Figgz
Göteborg
Här sen Dec 2002
Inlägg: 6489


Trådstartare
Wärhner skrev:
Känner jag dig rätt så åker länkarmar mm iväg till ytbehandling

Du som kommer från Lotus7 som av bilderna att döma gillade att vifta på rumpan i konbanan, hur känns S1:an på gränsen? De brukar ju vara ökända för att vara minst sagt snappy som många mittmotorbilar tyvärr är.


Kul att du frågar om ytbehandling, jag har klurat lite på om/vad ska göra med dem... med med tanke på svaren direkt så kan jag nog stryka 'om' och gå direkt på 'vad'... men mer om det längre ner, för jag har några större frågor.

Ja svansviftning är roligt att köra med, både sjua och även Lotus!
Först och främst är Lotusen otroligt mycket snällare på gränsen än vad Speedstern var, jag gissar att det är beroende på både chassie (Nitron) jämfört med Speedsterns (Gaz), men det gäller även andra Speedsters jag kört. Vikten skiljer rejält, 140kg, så jag inbillar mig att det även gör skillnad i att det inte blir samma massa att häva, vilket är enklare.
Både jag och Christian som körde bilen på Gelleråsen råkade bägge få släpp och ställ i start/mål-kurvan och det kändes väldigt odramatiskt - bara roligt!
Jag har därför kört med lite ställ både i konbana, bana och testat någon rodell på gatan bara för att öva och njuta av det.
Så nej, det är inte alls så illa som många beskriver det. Men visst, det är inte alls så förlåtande som det är med en frontmotorbil.
De bilar jag kört som jag tycker varit värst/svårast har varit de med enkla chassies (överfjädrade/underdämpade) samt med tunga hjul/mycket mekaniskt grepp. Då blir naturligtvis slip-angle värre med.

Christian Jansson skrev:
Nu börjas det ser jag! Skall bli kul att följa konverteringen! Heja!



Äntligen något vettigt gjort kan man säga här, hoppas jag på!

And ersJepp sson skrev:
Smart med kraschbox med integrerat luftintag i. Den idén kommer jag sno (och förverkliga lååååångt in i framtiden ). Något mer du vill utveckla kring kraschboxen som är bra att känna till?


För övrigt kul bil! Har sneglat på dem många gånger men kroppsdimensionerna sätter stopp för så små bilar tyvärr. Annars hade den stått på min bucketlist. thumbs up thumbs up

Håller med Wärnher - det är lite risig puts på länkarmarna.


Jadu, crash box med intregrerat luftintag är väldigt engelskt. Det är en jättebra idé på pappret och en jättedålig idé i verkligheten ibland, men då ska man tänka på att för Lotusen är det luftintag både för kylaren och för kupéfläkten där!
Så för kylfläkten är det inga problem, bara bra! Själva crashboxen på Lotusen är designad för att klara en krock i 30mph in i betongvägg utan att chassiet skadas!
Däremot att ha luftintaget för kupéfläkten längst fram och längst nere är riktigt värdelöst, du får in massa luft men även all annan skräp och damm i hela världen. Ett pass på bana eller en tur bakom andra bilar när det är dammigt på vägen så är allt damm inne i bilen. Kupéfilter finns såklart inte, det väger


Ytbhehandlingen ja... du får scrolla ner och säga hur jag ska göra!


Ragnar skrev:
Ja, å så tandkräm på epoxylimmet, det är sen gammalt...
(SELOC-ref)



Ska det behöva bli så illa?
Men jag skall putsa och vaxa några epoxylimsdelar för din skull!

lahi skrev:
Så mycket lättare att komma åt när man ryckt av karossen. Annars är det omöjligt... Jag kör en månad till och sen åker min isär, men det blir karossen bak som åker av (igen...) så jag kan snygga till i motorrummet och plocka av kompressorn och skicka den på renovering/uppgradering.

Ser ut som du har aluminiumgavlar på kylaren?
Vad ska hittas på? Den där pinnen mitt i hålet i crashboxen brukar ruttna så peta lite på den och se. Jag fick bygga en ny, annars hade det inte gått att dra upp min bil på släpet i våras när jag körde sönder på Knutstorp

Tur att lyfta av karossdelarna är såpass enkla att plocka av, man gör sig bara onödigt arbete att inte lyfta av. Ska bli kul att följa hur det går med din bil i vinter, följer Europan med! Den blir riktigt fin

Pinnen fram är enbart estetiskt rostig så den är kärnfrisk, men tack för tipset! Jag skall snygga till den med när jag ändå är igång och har av fronten.
Trist att stå i sandfållan och rycka av den, vad gör man då?


Janne J skrev:
Ska bli kul att se "efter" bilden när du är klar

thumbs up Will do my best!

Niklas Falk skrev:
Janne J skrev:
Ska bli kul att se "efter" bilden när du är klar
Det är väl bara att spegla bilden, förutom att den kommer att vara mycket mer polerad


Att du inte sa det innan jag la den där jättebeställningen för massa pengar!
Bättre och enklare att bara finnas i en digital värld, då kan bilen vara vänsterstyrd hur lätt som helst och sen även återställd till högerstyrd om jag vill det




Är det insidan som räknas? Eller är det ytan?
Hur var det nu, är det insidan som räknas eller utsidan? Mina länkarmar är ytrostiga och det är inte kul.
På Speedstern jag hade så var original ytbehandling (någon gulkromatering eller liknande) kvr då den aldrig sett salt, men då storbritannien ligger i saltlake så har denna bil fått lite ytrost på dessa delar.

Det vore såklart kul att återställa dem till eloxerat, men då måste man väl ändå plocka ur bussningarna?
Och det är såklart inget svårt, men än att det är extremt trist att köpa nya... De är såhär dyra:

424 pund... exklusive frakt, tull och moms. Nope, hoppar gärna över att betala det. Finns även en "OEM spec version" för halva pengen, men även det trist när bussningarna (hittills) verkar kärnfriska.

Vill man vara lat så kan man köpa sig fri och få allt fixat, då blir det ännu mer orimligt dyrt

Så därför blir det inte det alternativet - heller!

Det är alltså billigare att köpa nya länkarmar (dock ej original), skicka på kromatering och sätta i nya bussningar än att skicka på renovering. Kul!

Men bra att veta att ersäättningsarmar inte är dyrare om något händer.

Så till frågan, eloxera/kromatera eller blästra/lacka?
Känns svårt att motivera 6-7k i bussningar + kostnad för blästring och eloxering/kromatering, även om det är original och snyggt.

Frågan är om det inte är lika bra att "bara" riva av alla 8 länkarmar och sedan blästra och lacka?
För lack är alltid snyggare än rost, eloxering som original ännu snyggare... men att lägga säg bortåt 10k i arbete för att "bara" få bärarmar estetiskt snyggare (dvs eloxera eller kromatera) känns inte vettigt jämfört med att blästra och lacka. Eller vill någon övertyga mig?

_________________
Fredrik Boivie


Kör nu Lotus Elise S1, tidigare Westfield & Opel Speedster
Citera
lahi
Utanför Laholm
Här sen Dec 2004
Inlägg: 259



Figgz skrev:


Tur att lyfta av karossdelarna är såpass enkla att plocka av, man gör sig bara onödigt arbete att inte lyfta av. Ska bli kul att följa hur det går med din bil i vinter, följer Europan med! Den blir riktigt fin

Pinnen fram är enbart estetiskt rostig så den är kärnfrisk, men tack för tipset! Jag skall snygga till den med när jag ändå är igång och har av fronten.
Trist att stå i sandfållan och rycka av den, vad gör man då?


Ja, det går rätt fort att rycka av karossen så som du skriver, det bästa är att plocka av. Fronten tar väl en timme och baken två timmar.

Tack, ja, Europan blir superfin Lite ångest bara. Jag vet ju att jag någon gång kommer att repa den Skaffade en Elite också som ska fixas så den är redo för våren så det finns att göra. Men det är bara kul.

Hade du aluminiumgavlar på kylaren? Eller är det plastgavlar? Nu är ju läge att byta den om det är plastgavlar Kolla fläkten också så den funkar fint. Skitjobbigt annars om den skulle dö. Då måste kylaren måste bort. Min fläkt dog en gång. Självklart på Knutstorp Så när jag kom in i depån så kokade bilen och koka en Rover K vill man inte göra. Du känner säkert till det med Rovern. Överhettning kan göra att materialet i toppen tappar hårdhet och kollapsar något (porer i gjutningen) och det gör att inspänningstrycket foder mot packning mot topp minskar och förbränningsgaser smiter förbi och urholkar ytterligare. Går det för långt så är toppen skrot. Yaaay!

Fint att bogseringspinnen är ok! Skitjobbigt annars om den ryker av. Men iofs, även om min hade rykt av så har jag ju ibland krok bak också på banan



_________________
Lars Dahlstedt


Lotus Elise S2 -01 Rotrex kompressor
Lotus Elite 503 -75
Lotus Europa S2 -68
Lotus Europa S1 -67
och lite annat
Citera
tommy karlsson
Bengtsfors
Här sen Feb 2008
Inlägg: 251



Bussningar behöver inte vara så kostsamt

Glidlager Mecmove NMO 25/30X17-35X2,5
samt axlar enligt bifogad ritning
totalt några hundralappar
lösningen fungerar utmärkt vi körde med denna lösning i långlopp i 5 år och det var nog det enda som inte gick sönder på bilen.


MVH Tommy

_________________
Tommy Karlsson
Citera
Våra race- och banåkarbilar
Lotus Elise S1 -99 - Someone put Baby in a corner...
<<   1, 2, 3, 4, 5 ... 15, 16, 17   >>
45 besök idag (34124 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande