Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
Våra race- och banåkarbilar Lotus Elise S1 -99 - Historien om den gröna | << 1, 2, 3, 4, 5, 6 ... 15, 16, 17 >> 118 besök idag (34242 totalt) |
|
||||||||||||
Det jag gjort på mina bärarmar på två Lotusar i rad är att jag låtit blästra dom och sedan metallspruta dom med zink. Det blir ett tjockt och knaggligt lager. Därefter har jag sedan låtit pulverlacka dom. Pulverlacken sitter då lite bättre iom den grövre ytan. Tycker det funkat bra hittils.
_________________ Ragnar Burenius |
||||||||||||
vilken överkurs med zink....... /C _________________ Carl Josefsson Porsche Cayman S 2011 Mazda MX-5 2002 - Såld Till Jobbet: 23:37 inkl. ett antal rondeller och rödljus |
||||||||||||
Det beror väl på vad man har tillgång till... När jag gjorde nya övre bärarmar till min se7en Så råkade dom hängas upp på ett reservdels racks som åkte genom måleriet på jobbet Först ED sen grundlack och efter det pulverlack Har för mig att det kostade en hel bullpåse Beskrivning på vad ED är https://www.proton.se/sv-se/finishin //Nisse _________________ Nisse Holmgren Umeå |
||||||||||||
Absolut! Blev väldigt glatt överraskad av hur icke-giftig bilen är! Bara otroligt responsiv och underhållande! Gällande länkarmarna - gulkromatering håller ju aldrig nå vidare när det utsätts för salt o fukt. Helt klart begränsad livslängd. Tips för den icke-bottenlösa plånboken: Jag blästrade mina länkarmar o garagelackade. Kallgalv som grund som värmehärdades och Galvabrite på toppen gav en aluminium-finish. De ser fortfarande ut som nya... Komplettering - bild på länkarmen från när det gjordes 2017 (enda skillnaden idag är lite smuts): _________________ Christian Jansson BMWCS #10364 SVKG #661 BMW 332is E30 |
||||||||||||
Jag föreslår blästra och måla. Använder du en etsande grundfärg så måste rosten hålla sig borta och bussningarna kan sitta kvar tills vidare.
_________________ A.n.d.e.r.s.:-:.K.l.i.n.g.b.e.r.g AC Cobra 427 S/C Replica Mazda MX-5 NBFL https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=92529 |
||||||||||||
Lite vägsalt och vatten på kromaterade delar brukar ge det där utseendet. Det krävs inte några tusen mil för att det ska hända, utan går ganska fort. Alla ägare vaxar ju inte sina hjulupphängningar regelbundet tyvärr. EDIT: mina länkarmar är gulkromaterade, jag fick igenom dem precis innan det kom hårdare miljökrav för några år sedan. Hade jag gjort det idag så hade jag nog nöjt mig med blästring och garageytbehandling, tex zink+topcoat eller hagmans ca+polyurethanlack.
Inget kupéfilter? Det kommer jag till och med ha i Pontiacen Nu ska jag inte kapa tråden här, men löser man inte bladproblemet med ett galler för intaget? Mitt luftintag kommer hamna lika lågt typ. Vid närmare eftertanke så är det ju inte en kombinerad luftintag/krockbalk jag söker, utan snarare en krockbalk som ligger ovanpå luftintaget. Men nu gav du mig som sagt fina idéer! |
||||||||||||
Härligt tänkt alla, det går inte snabbare för att det är gulkromaterat - det får bli lack! Så nu har jag börjat skruva, mer om det längre ner!
Sorry, missade att svara det sist! Jag hade hoppats på att det var alukyl iom att den ändå fått uppgraderad toppackning och allt, men icke... Det sitter en kylare med plastgavlar Så bara att googla fram en vettig leverantör och spendera pengar igen! Monterade hel-alukyl på min Speedster bara för att kunna sova gott om natten, får bli samma sak här! Rolig banan förresten
Tack, det där var smart! Hittade en liknande köpeprodukt faktiskt när jag googlade runt men de där ritningarna var guld! Denna vinter får gummibussningarna sitta i, men det där är något att fundera på om jag vill gå vägen mot ännu mer känsla. Tack!
Kupéfilter? Väger inte det? Blad är inte problemet, det tar gallret i fronten bra. Snarare är det sand, damm och annat som gör att det ser ut som om någon har lekt med en bläster i kupén efter en dag med aktiv körning. Så dammigt blir det Men som sagt, för kylaren är det absolut inga problem, bara lite dammigt för stackarna i kupén. Äntligen dags att skruva! Sista veckorna har det mestadels varit att snickra hemma, skruva på kompisars bilar eller andra saker än min egna bil - men nu är jag äntligen igång! Såhär ser plockepinnet ut original Spindeln (som är i aluminium på S1) är demonterad och ligger på golvet med styrarm och monteringsplatta för spindelleden Hela högersidan rensad. Lika bra att pressa ur spindellederna inför blästring, hade ett verktyg liggande sedan 10 år tillbaka som jag aldrig har använt innan En "bra o ha sak" från tiden med Speedstern Båda sidorna rensade och klara, bilen blir bara spinkigare och spinkigare Nu till något för Ragnar! Tog ingen tandkräm, men väl lite rubbing och testade på chassit. Strök lite på de plana ytorna, oj vad det blev fint! Men vad det var fläckigt kvar där undre länkarmen ska sitta Före vs efter, nu var det fint även där undre länkarmen ska sitta. Litet snabbjobb bara med någon enstaka minuts polering. Ska nog se om jag kan hålla detta på en sund nivå och inte polera för mycket i väntan på att delarna ska dyka upp... _________________ Fredrik Boivie Kör nu Lotus Elise S1, tidigare Westfield & Opel Speedster |
||||||||||||
För aluchassit rekommenderar jag magic sponge, eller vad det brukar heta i handeln. Men köp dom i bulk på nätet, det går åt en del för att ta hela chassit. Tror jag har bilder på det i min tråd någonstans.
_________________ Ragnar Burenius |
||||||||||||
Har inte du haft några Sevens, och är inte detta ett steg "uppåt" mot dammfrihet/stenfrihet?
100st för 166:- med leverans i mitten på december. Det är alldeles för lätt att beställa saker på nätet. _________________ Mvh /Marcus I garaget: Påffe 944 & Martini Seven |
||||||||||||
Om du vill måla bärarmar själv har jag färg som är seg och rostskyddande
https://www.kamebo.com/Coatings-and- Blir det lhd konvertering? _________________ Johan Lundberg *BBDB* Ex Marcos 2T EX Marcos 1600 GT Nu Lotus Elise S1 KR1 |
||||||||||||
Ah, plastgavlarna är tråkiga. Inte alltid de spricker men aluminium"fingrarna" som klämmer fast gavlarna släpper och då säger det POFF och blir jätteblött. Det gjorde min på motorvägen på väg hem från jobbet för några år sedan. Och det är tråkigt om kylvattnet försvinner, särskilt i en Rovermotor Jag köpte kylare från Coolex i England. Det var dock innan brexit... Då var det mycket billigare än alla konkurrenter men kanske värt att kolla nu också. Fortfarande mycket billigare än konkurrenterna Men nu betalar man väl inte VAT vid köpet utan man pröjsar moms och tull istället i Sverige så det kanske inte tillkommer så mycket ändå Hur som helst, denna köpte jag. Kolla priset och jämför. Jag är jättenöjd. Den är dessutom lite tjockare än originalet men passar kanon ändå. https://www.coolexperts.co.uk/produc _________________ Lars Dahlstedt Lotus Elise S2 -01 Rotrex kompressor Lotus Elite 503 -75 Lotus Europa S2 -68 Lotus Europa S1 -67 och lite annat |
||||||||||||
Det har jag läst innan, bra idé, får skaffa en bunt och jämföra! Annars alltid kul att hålla polermaskinen varm
Låter som amazon.se? Ska nog beställa en omgång jag med! Om du vill kvalitétssäkra dina svampar kan du svänga förbi och provskrubba lite
Grader av hel*etet Skämt åsido, man förväntar sig olika nivåer av "komfort" och "renhet" beroende på bil... Något som ändå har dörrar, rutor och ibland tak innebär att man kan bli kräsen
Murphy var väl en optimist? Alltså kommer det alltid gå sönder vid ett ännu sämre tillfälle än man kunde förvänta sig Kul att du rekommenderar precis en sån Coolex-kylare! Hade kollat på dem innan och hade redan den som tänkt kyl att köpa, men nu när du rekommenderade den så blev det ett köp på en gång. Ingen alukylare är prisvärd numera ändå, men de var nog ändå mest prisvärda. Så, beställt och klart. Får se när den dyker upp Tack för länken! _________________ Fredrik Boivie Kör nu Lotus Elise S1, tidigare Westfield & Opel Speedster |
||||||||||||
Innan test med mirakelsvamp... ...Sen gnuggade jag och lite hände, men inte så mycket. Så jag tröttnade och tog fram 3M rubbing igen och gnuggade 15-20 minuter. Blev markant bättre! Facket vid styrväxeln tar jag vid LHD konverteringen och sen skall övre fästet för coilovern bort med för att fräschas till Just det, dessa delar som alla fäster spindelleder mot spindlarna plockades av med, men konstigt nog så kan jag inte hitta dem i garaget längre?!? _________________ Fredrik Boivie Kör nu Lotus Elise S1, tidigare Westfield & Opel Speedster |
||||||||||||
|
||||||||||||
Det här kommer att bli riktigt bra
Trots att det är en ren sommarbil ( ingen har väl kört på vintern med den eller? ) så blir det rätt muggigt runt hjulhusen, jag förvånas över hur mycket slitage det blir på länkarmar och andra hjulupphängningsdelar bara över en säsong. _________________ Janne Josefsson Porsche 911 SC 1982 Ford Mustang HT 1965 BMW F11 520D bruksis IPteknik Väst AB SVKG 60 |
||||||||||||
Ja, jag är jättenöjd. Väldigt trevligt folk också. Tog du med fläkt eller utan? Den du har är kanske frisk? Jobbig att byta efteråt _________________ Lars Dahlstedt Lotus Elise S2 -01 Rotrex kompressor Lotus Elite 503 -75 Lotus Europa S2 -68 Lotus Europa S1 -67 och lite annat |
||||||||||||
Jag hittade massa skit i garaget hos mig Figgz.
Jag skickar det till dig, du har säkert nytta av det. |
||||||||||||
Våra race- och banåkarbilar Lotus Elise S1 -99 - Historien om den gröna | << 1, 2, 3, 4, 5, 6 ... 15, 16, 17 >> 118 besök idag (34242 totalt) |