Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
Lotus Elise S1 -99 - Historien om den gröna
<<   1, 2, 3, 4, 5, 6 ... 15, 16, 17   >>
118 besök idag (34242 totalt)
Niklas Falk
Fixhult
Här sen Apr 2004
Inlägg: 19439



tommy karlsson skrev:
Bussningar behöver inte vara så kostsamt

Glidlager Mecmove NMO 25/30X17-35X2,5
samt axlar enligt bifogad ritning
totalt några hundralappar
lösningen fungerar utmärkt vi körde med denna lösning i långlopp i 5 år och det var nog det enda som inte gick sönder på bilen.
[img]https://rejsa.nu/im/user/15809/2022-11-10-15-43-51_axlar_bararmar.jpg[/img ]

MVH Tommy
Pengarna man spar spenderas lämpligast på en bänksvarv

_________________
Niklas Falk
www.MX5RacingClub.se www.SPVM.se www.SVKG.se
Citera
Ragnar
Halland
Här sen Maj 2003
Inlägg: 3948



Det jag gjort på mina bärarmar på två Lotusar i rad är att jag låtit blästra dom och sedan metallspruta dom med zink. Det blir ett tjockt och knaggligt lager. Därefter har jag sedan låtit pulverlacka dom. Pulverlacken sitter då lite bättre iom den grövre ytan. Tycker det funkat bra hittils.

_________________
Ragnar Burenius
Citera
carl.josefsson
Göteborg
Här sen Jul 2008
Inlägg: 1194



Ragnar skrev:
Det jag gjort på mina bärarmar på två Lotusar i rad är att jag låtit blästra dom och sedan metallspruta dom med zink. Det blir ett tjockt och knaggligt lager. Därefter har jag sedan låtit pulverlacka dom. Pulverlacken sitter då lite bättre iom den grövre ytan. Tycker det funkat bra hittils.


vilken överkurs med zink.......

/C

_________________
Carl Josefsson

Porsche Cayman S 2011
Mazda MX-5 2002 - Såld
Till Jobbet: 23:37 inkl. ett antal rondeller och rödljus
Citera
Janne J
Kinna
Här sen Jul 2008
Inlägg: 4064



Är länkarmarna eloxerade från början? Hur kan det då komma sig att de ser så härjade ut?

_________________
Janne Josefsson

Porsche 911 SC 1982
Ford Mustang HT 1965
BMW F11 520D bruksis
IPteknik Väst AB
SVKG 60
Citera
super7
Umeå
Här sen Nov 2002
Inlägg: 5561



carl.josefsson skrev:
Ragnar skrev:
Det jag gjort på mina bärarmar på två Lotusar i rad är att jag låtit blästra dom och sedan metallspruta dom med zink. Det blir ett tjockt och knaggligt lager. Därefter har jag sedan låtit pulverlacka dom. Pulverlacken sitter då lite bättre iom den grövre ytan. Tycker det funkat bra hittils.


vilken överkurs med zink.......

/C

Det beror väl på vad man har tillgång till...

När jag gjorde nya övre bärarmar till min se7en
Så råkade dom hängas upp på ett reservdels racks som åkte
genom måleriet på jobbet

Först ED sen grundlack och efter det pulverlack
Har för mig att det kostade en hel bullpåse

Beskrivning på vad ED är
https://www.proton.se/sv-se/finishing/ytbehandling/ytbehandling/ed--oc . . . .


//Nisse

_________________
Nisse Holmgren
Umeå
Citera
Christian Jansson
Borås
Här sen Jan 2003
Inlägg: 1675



Figgz skrev:

Både jag och Christian som körde bilen på Gelleråsen råkade bägge få släpp och ställ i start/mål-kurvan och det kändes väldigt odramatiskt - bara roligt!

Absolut! Blev väldigt glatt överraskad av hur icke-giftig bilen är! Bara otroligt responsiv och underhållande!

Gällande länkarmarna - gulkromatering håller ju aldrig nå vidare när det utsätts för salt o fukt. Helt klart begränsad livslängd.

Tips för den icke-bottenlösa plånboken:
Jag blästrade mina länkarmar o garagelackade. Kallgalv som grund som värmehärdades och Galvabrite på toppen gav en aluminium-finish. De ser fortfarande ut som nya...

Komplettering - bild på länkarmen från när det gjordes 2017 (enda skillnaden idag är lite smuts):

_________________
Christian Jansson

BMWCS #10364
SVKG #661

BMW 332is E30
Citera
Klingan75
Frillesåstrakten
Här sen Mar 2009
Inlägg: 1128



Jag föreslår blästra och måla. Använder du en etsande grundfärg så måste rosten hålla sig borta och bussningarna kan sitta kvar tills vidare.

_________________
A.n.d.e.r.s.:-:.K.l.i.n.g.b.e.r.g

AC Cobra 427 S/C Replica
Mazda MX-5 NBFL

https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=92529
Citera
And ersJepp sson
Lund
Här sen Feb 2003
Inlägg: 12841



Janne J skrev:
Är länkarmarna eloxerade från början? Hur kan det då komma sig att de ser så härjade ut?


Lite vägsalt och vatten på kromaterade delar brukar ge det där utseendet. Det krävs inte några tusen mil för att det ska hända, utan går ganska fort.

Alla ägare vaxar ju inte sina hjulupphängningar regelbundet tyvärr.

EDIT: mina länkarmar är gulkromaterade, jag fick igenom dem precis innan det kom hårdare miljökrav för några år sedan.

Hade jag gjort det idag så hade jag nog nöjt mig med blästring och garageytbehandling, tex zink+topcoat eller hagmans ca+polyurethanlack.



Figgz skrev:
And ersJepp sson skrev:
Smart med kraschbox med integrerat luftintag i. Den idén kommer jag sno (och förverkliga lååååångt in i framtiden ). Något mer du vill utveckla kring kraschboxen som är bra att känna till?


För övrigt kul bil! Har sneglat på dem många gånger men kroppsdimensionerna sätter stopp för så små bilar tyvärr. Annars hade den stått på min bucketlist. thumbs up thumbs up

Håller med Wärnher - det är lite risig puts på länkarmarna.


Jadu, crash box med intregrerat luftintag är väldigt engelskt. Det är en jättebra idé på pappret och en jättedålig idé i verkligheten ibland, men då ska man tänka på att för Lotusen är det luftintag både för kylaren och för kupéfläkten där!
Så för kylfläkten är det inga problem, bara bra! Själva crashboxen på Lotusen är designad för att klara en krock i 30mph in i betongvägg utan att chassiet skadas!
Däremot att ha luftintaget för kupéfläkten längst fram och längst nere är riktigt värdelöst, du får in massa luft men även all annan skräp och damm i hela världen. Ett pass på bana eller en tur bakom andra bilar när det är dammigt på vägen så är allt damm inne i bilen. Kupéfilter finns såklart inte, det väger


Inget kupéfilter? Det kommer jag till och med ha i Pontiacen
Nu ska jag inte kapa tråden här, men löser man inte bladproblemet med ett galler för intaget? Mitt luftintag kommer hamna lika lågt typ.
Vid närmare eftertanke så är det ju inte en kombinerad luftintag/krockbalk jag söker, utan snarare en krockbalk som ligger ovanpå luftintaget. Men nu gav du mig som sagt fina idéer! thumbs up
Citera
Figgz
Göteborg
Här sen Dec 2002
Inlägg: 6490


Trådstartare

Härligt tänkt alla, det går inte snabbare för att det är gulkromaterat - det får bli lack!
Så nu har jag börjat skruva, mer om det längre ner!


lahi skrev:

Hade du aluminiumgavlar på kylaren? Eller är det plastgavlar? Nu är ju läge att byta den om det är plastgavlar Kolla fläkten också så den funkar fint. Skitjobbigt annars om den skulle dö. Då måste kylaren måste bort.


Fint att bogseringspinnen är ok! Skitjobbigt annars om den ryker av. Men iofs, även om min hade rykt av så har jag ju ibland krok bak också på banan

*Rolig bananbild*



Sorry, missade att svara det sist!
Jag hade hoppats på att det var alukyl iom att den ändå fått uppgraderad toppackning och allt, men icke... Det sitter en kylare med plastgavlar Så bara att googla fram en vettig leverantör och spendera pengar igen!
Monterade hel-alukyl på min Speedster bara för att kunna sova gott om natten, får bli samma sak här!

Rolig banan förresten thumbs up

tommy karlsson skrev:
Bussningar behöver inte vara så kostsamt

Glidlager Mecmove NMO 25/30X17-35X2,5
samt axlar enligt bifogad ritning
totalt några hundralappar
lösningen fungerar utmärkt vi körde med denna lösning i långlopp i 5 år och det var nog det enda som inte gick sönder på bilen.
https://rejsa.nu/im/user/15809/2022-11-10-15-43-51_axlar_bararmar.jpg

MVH Tommy


Tack, det där var smart! Hittade en liknande köpeprodukt faktiskt när jag googlade runt men de där ritningarna var guld! thumbs up
Denna vinter får gummibussningarna sitta i, men det där är något att fundera på om jag vill gå vägen mot ännu mer känsla. Tack!

And ersJepp sson skrev:

Inget kupéfilter? Det kommer jag till och med ha i Pontiacen
Nu ska jag inte kapa tråden här, men löser man inte bladproblemet med ett galler för intaget? Mitt luftintag kommer hamna lika lågt typ.
Vid närmare eftertanke så är det ju inte en kombinerad luftintag/krockbalk jag söker, utan snarare en krockbalk som ligger ovanpå luftintaget. Men nu gav du mig som sagt fina idéer! thumbs up


Kupéfilter? Väger inte det?
Blad är inte problemet, det tar gallret i fronten bra. Snarare är det sand, damm och annat som gör att det ser ut som om någon har lekt med en bläster i kupén efter en dag med aktiv körning. Så dammigt blir det Men som sagt, för kylaren är det absolut inga problem, bara lite dammigt för stackarna i kupén.




Äntligen dags att skruva!

Sista veckorna har det mestadels varit att snickra hemma, skruva på kompisars bilar eller andra saker än min egna bil - men nu är jag äntligen igång!


Såhär ser plockepinnet ut original


Spindeln (som är i aluminium på S1) är demonterad och ligger på golvet med styrarm och monteringsplatta för spindelleden


Hela högersidan rensad.


Lika bra att pressa ur spindellederna inför blästring, hade ett verktyg liggande sedan 10 år tillbaka som jag aldrig har använt innan En "bra o ha sak" från tiden med Speedstern


Båda sidorna rensade och klara, bilen blir bara spinkigare och spinkigare




Nu till något för Ragnar!

Tog ingen tandkräm, men väl lite rubbing och testade på chassit.

Strök lite på de plana ytorna, oj vad det blev fint! Men vad det var fläckigt kvar där undre länkarmen ska sitta



Före vs efter, nu var det fint även där undre länkarmen ska sitta. Litet snabbjobb bara med någon enstaka minuts polering.
Ska nog se om jag kan hålla detta på en sund nivå och inte polera för mycket i väntan på att delarna ska dyka upp...

_________________
Fredrik Boivie


Kör nu Lotus Elise S1, tidigare Westfield & Opel Speedster
Citera
Ragnar
Halland
Här sen Maj 2003
Inlägg: 3948



För aluchassit rekommenderar jag magic sponge, eller vad det brukar heta i handeln. Men köp dom i bulk på nätet, det går åt en del för att ta hela chassit. Tror jag har bilder på det i min tråd någonstans.

_________________
Ragnar Burenius
Citera
Marcus Gustafsson
Västerhaninge
Här sen Apr 2003
Inlägg: 11192



Figgz skrev:
Snarare är det sand, damm och annat som gör att det ser ut som om någon har lekt med en bläster i kupén efter en dag med aktiv körning. Så dammigt blir det


Har inte du haft några Sevens, och är inte detta ett steg "uppåt" mot dammfrihet/stenfrihet?

Ragnar skrev:
rekommenderar jag magic sponge... köp dom i bulk på nätet...


100st för 166:- med leverans i mitten på december. Det är alldeles för lätt att beställa saker på nätet.

_________________
Mvh
/Marcus

I garaget: Påffe 944 & Martini Seven
Citera
cat7even
Uppsala
Här sen Jan 2003
Inlägg: 2363



Om du vill måla bärarmar själv har jag färg som är seg och rostskyddande
https://www.kamebo.com/Coatings-and-Varnishes/BRANTHO-KORRUX-3in1/BRAN . . . .
Blir det lhd konvertering?

_________________
Johan Lundberg
*BBDB*
Ex Marcos 2T
EX Marcos 1600 GT
Nu Lotus Elise S1 KR1
Citera
lahi
Utanför Laholm
Här sen Dec 2004
Inlägg: 259



Figgz skrev:


Sorry, missade att svara det sist!
Jag hade hoppats på att det var alukyl iom att den ändå fått uppgraderad toppackning och allt, men icke... Det sitter en kylare med plastgavlar Så bara att googla fram en vettig leverantör och spendera pengar igen!
Monterade hel-alukyl på min Speedster bara för att kunna sova gott om natten, får bli samma sak här!

Rolig banan förresten thumbs up



Ah, plastgavlarna är tråkiga. Inte alltid de spricker men aluminium"fingrarna" som klämmer fast gavlarna släpper och då säger det POFF och blir jätteblött. Det gjorde min på motorvägen på väg hem från jobbet för några år sedan. Och det är tråkigt om kylvattnet försvinner, särskilt i en Rovermotor

Jag köpte kylare från Coolex i England. Det var dock innan brexit... Då var det mycket billigare än alla konkurrenter men kanske värt att kolla nu också. Fortfarande mycket billigare än konkurrenterna Men nu betalar man väl inte VAT vid köpet utan man pröjsar moms och tull istället i Sverige så det kanske inte tillkommer så mycket ändå

Hur som helst, denna köpte jag. Kolla priset och jämför. Jag är jättenöjd. Den är dessutom lite tjockare än originalet men passar kanon ändå.
https://www.coolexperts.co.uk/product/lotus-elise-s1-s2-vauxhall-vx220 . . . .

_________________
Lars Dahlstedt


Lotus Elise S2 -01 Rotrex kompressor
Lotus Elite 503 -75
Lotus Europa S2 -68
Lotus Europa S1 -67
och lite annat
Citera
Figgz
Göteborg
Här sen Dec 2002
Inlägg: 6490


Trådstartare
Ragnar skrev:
För aluchassit rekommenderar jag magic sponge, eller vad det brukar heta i handeln. Men köp dom i bulk på nätet, det går åt en del för att ta hela chassit. Tror jag har bilder på det i min tråd någonstans.


thumbs up
Det har jag läst innan, bra idé, får skaffa en bunt och jämföra! Annars alltid kul att hålla polermaskinen varm

Marcus Gustafsson skrev:

Ragnar skrev:
rekommenderar jag magic sponge... köp dom i bulk på nätet...


100st för 166:- med leverans i mitten på december. Det är alldeles för lätt att beställa saker på nätet.


Låter som amazon.se? Ska nog beställa en omgång jag med!
Om du vill kvalitétssäkra dina svampar kan du svänga förbi och provskrubba lite


Marcus Gustafsson skrev:
Figgz skrev:
Snarare är det sand, damm och annat som gör att det ser ut som om någon har lekt med en bläster i kupén efter en dag med aktiv körning. Så dammigt blir det


Har inte du haft några Sevens, och är inte detta ett steg "uppåt" mot dammfrihet/stenfrihet?

Grader av hel*etet
Skämt åsido, man förväntar sig olika nivåer av "komfort" och "renhet" beroende på bil... Något som ändå har dörrar, rutor och ibland tak innebär att man kan bli kräsen


lahi skrev:

Ah, plastgavlarna är tråkiga. Inte alltid de spricker men aluminium"fingrarna" som klämmer fast gavlarna släpper och då säger det POFF och blir jätteblött. Det gjorde min på motorvägen på väg hem från jobbet för några år sedan. Och det är tråkigt om kylvattnet försvinner, särskilt i en Rovermotor

Jag köpte kylare från Coolex i England. Det var dock innan brexit...

Murphy var väl en optimist? Alltså kommer det alltid gå sönder vid ett ännu sämre tillfälle än man kunde förvänta sig

Kul att du rekommenderar precis en sån Coolex-kylare! Hade kollat på dem innan och hade redan den som tänkt kyl att köpa, men nu när du rekommenderade den så blev det ett köp på en gång. Ingen alukylare är prisvärd numera ändå, men de var nog ändå mest prisvärda.
Så, beställt och klart. Får se när den dyker upp Tack för länken!

_________________
Fredrik Boivie


Kör nu Lotus Elise S1, tidigare Westfield & Opel Speedster
Citera
Figgz
Göteborg
Här sen Dec 2002
Inlägg: 6490


Trådstartare


Länkarmar demonterade, spindelleder borta. Redo för blästring och lack!

_________________
Fredrik Boivie


Kör nu Lotus Elise S1, tidigare Westfield & Opel Speedster
Citera
Figgz
Göteborg
Här sen Dec 2002
Inlägg: 6490


Trådstartare

Innan test med mirakelsvamp...


...Sen gnuggade jag och lite hände, men inte så mycket. Så jag tröttnade och tog fram 3M rubbing igen och gnuggade 15-20 minuter.


Blev markant bättre!
Facket vid styrväxeln tar jag vid LHD konverteringen och sen skall övre fästet för coilovern bort med för att fräschas till


Just det, dessa delar som alla fäster spindelleder mot spindlarna plockades av med, men konstigt nog så kan jag inte hitta dem i garaget längre?!?

_________________
Fredrik Boivie


Kör nu Lotus Elise S1, tidigare Westfield & Opel Speedster
Citera
And ersJepp sson
Lund
Här sen Feb 2003
Inlägg: 12841



Iväglämnade för polering, va?
Citera
Janne J
Kinna
Här sen Jul 2008
Inlägg: 4064



Det här kommer att bli riktigt bra thumbs up

Trots att det är en ren sommarbil ( ingen har väl kört på vintern med den eller? ) så blir det rätt muggigt runt hjulhusen, jag förvånas över hur mycket slitage det blir på länkarmar och andra hjulupphängningsdelar bara över en säsong.

_________________
Janne Josefsson

Porsche 911 SC 1982
Ford Mustang HT 1965
BMW F11 520D bruksis
IPteknik Väst AB
SVKG 60
Citera
dvorak
Göteborg
Här sen Nov 2007
Inlägg: 2079



Blir så jäkla snyggt Figgz!

_________________
Peter Sundström
Datsun 280Z, MGB GTS V8, BMW M2
297 varv på Nordschleife
Citera
lahi
Utanför Laholm
Här sen Dec 2004
Inlägg: 259



Figgz skrev:

Murphy var väl en optimist? Alltså kommer det alltid gå sönder vid ett ännu sämre tillfälle än man kunde förvänta sig

Kul att du rekommenderar precis en sån Coolex-kylare! Hade kollat på dem innan och hade redan den som tänkt kyl att köpa, men nu när du rekommenderade den så blev det ett köp på en gång. Ingen alukylare är prisvärd numera ändå, men de var nog ändå mest prisvärda.
Så, beställt och klart. Får se när den dyker upp Tack för länken!


Ja, jag är jättenöjd. Väldigt trevligt folk också.
Tog du med fläkt eller utan? Den du har är kanske frisk? Jobbig att byta efteråt

_________________
Lars Dahlstedt


Lotus Elise S2 -01 Rotrex kompressor
Lotus Elite 503 -75
Lotus Europa S2 -68
Lotus Europa S1 -67
och lite annat
Citera
Nikel
Uddevalla
Här sen Aug 2005
Inlägg: 15465



Jag hittade massa skit i garaget hos mig Figgz.
Jag skickar det till dig, du har säkert nytta av det.


_________________
Nik las Hjel te Söde rros
ZX6R BTG 8.47.3
https://amzn.to/3WLy5Vo
Citera
Våra race- och banåkarbilar
Lotus Elise S1 -99 - Historien om den gröna
<<   1, 2, 3, 4, 5, 6 ... 15, 16, 17   >>
118 besök idag (34242 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande