Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
Skruva banåkabil Fräsa/slipa på bromsok | 1, 2 >> 1029 besök totalt |
Hej,
Vad säger "panelen" om att fräsa/Slipa i bromsok? Håller på att fixa större bromsar på min 260z(SFRO vill ha 320mm fram). Har boxterok men dom är lite fläskiga i ändarna, skulle vilja ta bort en del där. Fälgarna är 17" och skivan 325mm så jag har 30mm mellan fälg och ok, får jag bort det så får det plats. Om någon har nått som kan funka kan jag tänka mej att byta bort dom, dom är väldigt fina så det känns lite synd att sätta fräsen i dom. Ha en bra kväll Christian _________________ Christian Möller |
||||||
Hej!
Jag skickar med en tanke i all välmening, jag vet en person som hade väldigt tight mellan fälg och bromsok. Där kom in en sten emellan när han körde som slog ett hål i oket, vätskan rann ut. ingen bromsverkan och bilen kraschade. Föraren klarade sig oskadd men bilen fick skrotas. Maximal otur med stenen och bilen förstås. Men jag skickar med tanken eftersom du dels siktar på väldigt tighta toleranser och dels avser att försvaga oket. I övrigt kan du läsa här för att se hur en annan forummedlem gjort med lite slipning https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php _________________ David Johansson BMW 335i E92 (Alpinweiss) BMW CS Motorsport |
||||||
Hej och tackar för tanken David Jo, det var lite därför jag frågade, vill inte göra något alldeles galet. Sen är det nog så att det slipas en del men pratas inte om det. Just utsida ok och runt infästningar hade jag nog varit försiktig med. /C _________________ Christian Möller |
||||||
Har du någon uppfattning vad "nyttan" /syftet med den där utstickande delen är??
I min värld så finns nog ingen vätska där ute. Och sitter långt bort från infästningar och borde gå bra att ta bort . _________________ Karossbilar är inte det lite larvigt?? niklas laine |
||||||
Karvar man bort stor del av två av dessa ribbor så bör oket förlora lite styvhet, men hur mycket (och det blir olika/annorlunda i mitten och i kanterna) |
||||||
Hej,
Det är dom i ändarna som jag tänkt ta ner lite, inte helt. Dom andra låter jag vara, möjligen får jag ta lite på det som guidar kabeln till slitagevarnaren. Gör jag det har jag cirka 7-8mm till godo, är det för lite? /Christian _________________ Christian Möller |
||||||
Jag har kört med 3mm tillgodo mellan ok och fälg, har gjort så på flera bilar och aldrig haft problem.
Om fälg och ok flexar så mycket har man nog allvarliga problem... _________________ Janne Josefsson Porsche 911 SC 1982 Ford Mustang HT 1965 BMW F11 520D bruksis IPteknik Väst AB SVKG 60 |
||||||
Tips, klyv oket så slipper du chansa hur kanalerna går.
Edit, kollade lite noggrannare och det verkade ej gå. _________________ BMW 135I CSL http://www.speedhunters.com/2013/07/predictability-is-dead-the-turbo-mercedes-190/ / Alexander Lindquist |
||||||
Det är absolut inga problem att slipa av material på klumparna i ändarna, eller mitt uppe på oket.
Det finns inte heller några kanaler inuti oket. Vätskan går i röret på utsidan. Skulle det lilla du ska slipa förstöra oket.... så skulle ju alla ok som inte ser exakt ut som dina..... vara oanvändbara.... På mina racebilar har jag aldrig haft ett ok... som jag inte slipat på. _________________ Håkan Carlsson 070-57 323 57 Bil: BMW e36R TimeAttack https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462 |
||||||
Om du ska ta bort så mycket som den gula linjen visar.... så går det inte. Då försvinner ju både luftnipplar och röret mellan sidorna.
_________________ Håkan Carlsson 070-57 323 57 Bil: BMW e36R TimeAttack https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462 |
||||||
Det är en del vinkelfel på den bilden, nipplarna går fria men röret får ändras. Mina "paint skills" e' inte optimala /Christian _________________ Christian Möller |
||||||
Jag börjar bli mer och mer skeptisk. 325 mm är ju jättesmå skivor. Det som är viktigt är att man får in hela belägget på skivan, det får alltså inte sticka ut belägg någonstans ! Att ta lite på knölarna längt ut och bocka om röret lite, är inte så illa. Men inte hela knölarna. _________________ Håkan Carlsson 070-57 323 57 Bil: BMW e36R TimeAttack https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462 |
||||||
Hej, Åkte till verkstan och tog lite bilder. Jag ljög lite om skivan den är 330, ingen större skillnad. Orginal boxter är också 330mm. Skivan jag har som mall är till BMW 335i, 2mm tunnare än Porsche dock.... Beläggen får gott och väl plats, dom kunde till och med varit lite högre. Tog en bild från änden på oket, kanske lättare och se. Tack för hjälpen Christian _________________ Christian Möller |
||||||
Jag har gjort en antagligen helt felaktig slutsats eller gissning kanske är bättre ord. När man pratar om säkra lyft. Så säger man 7ggr säkerheten. Jag antar att det finns någon liknande formel inom bilfärden. Och när det gäller bromsar är den sannolikt hög. Så att ta bort några % av det på tex i detta fallet en bil man bygger främst för sig själv. Och kommer ha betydligt tätare kontroller på än en gång per år som en vanlig bil har med bilprovningen. Är antagligen ganska lugnt. Men som sagt det finns garanterat ganska grova hål i mitt tankesätt. men jag har å andra sidan aldrig själv lyckats "köra sönder" ett bromsok. Det närmaste jag kan komma det är på en bruksbil där en gänga till en glidbult på enkelkolvsok gick sönder så oket "veks ut" ut å la sig mot fälgen. Men det hade med rost att göra och inte slipat. jag GISSAR att den där extra delen längst ut i detta fallet kan ha två möjliga funktioner. Den ena är att det kanske är annorlunda fräsning/ infästning eller funktion om samma gjutning av oket används på en annan bilmodell med annan vikt eller större skiva. Den andra är att det är mestadels estetiskt att få ett till utseende biffigare ok som fyller ut fälgen bättre på en relativt stor bil? _________________ Karossbilar är inte det lite larvigt?? niklas laine |
||||||
Hade varit intressant med en bild med oket på skivan så som du tänkt montera. Då förstår man kanske bättre hur problemet ser ut
_________________ I garaget: Kadett C -76 V8. Livstids projektet. Audi V8 -91 med RS4 drivlina. https://www.instagram.com/retro_motorsports_garage/ Regards, Johan Eriksson. |
||||||
Jag fixar bild på detta Sådär, bilder infixade. När man tittar på många andra ok så smiter dom ut i intet i slutet på oket om man så säger Känns som om det är väldigt mycket "Kött" just här.... /Christian _________________ Christian Möller |
||||||
Gissar för min del att dimensionerna där beror på dragkrafterna partiet ska tåla, tänker att det hade varit mer slimmat om det kunde vara det?
Skulle satsa på andra ok! |
||||||
Vad är det för Boxster, finns den med 17" fälgar?
Finns ju många Porschar med 322mm skivor och 17". Hur mycket fattas för att du ska få på fälgar? _________________ Magnus Wennerberg Porsche 911 Targa -77 (originalish) Porsche 911 Coupe -69 (busbil för bana) Porsche 924 -79 (busbil för gata, EFI och Turbo) |
||||||
Skruva banåkabil Fräsa/slipa på bromsok | 1, 2 >> 1029 besök totalt |