Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Skruva banåkabil
Fräsa/slipa på bromsok
1, 2   >>
1 besök senaste veckan (1018 totalt)
christianmoller
Kungälv
Här sen Maj 2022
Inlägg: 14


Trådstartare
Hej,
Vad säger "panelen" om att fräsa/Slipa i bromsok?
Håller på att fixa större bromsar på min 260z(SFRO vill ha 320mm fram).
Har boxterok men dom är lite fläskiga i ändarna, skulle vilja ta bort en del där.
Fälgarna är 17" och skivan 325mm så jag har 30mm mellan fälg och ok, får jag bort det så får det plats.
Om någon har nått som kan funka kan jag tänka mej att byta bort dom, dom är väldigt fina så det känns lite synd att sätta fräsen i dom.

Ha en bra kväll
Christian




_________________
Christian Möller
Citera
BMW-DJ
Gbg
Här sen Nov 2012
Inlägg: 1111



Hej!

Jag skickar med en tanke i all välmening, jag vet en person som hade väldigt tight mellan fälg och bromsok. Där kom in en sten emellan när han körde som slog ett hål i oket, vätskan rann ut. ingen bromsverkan och bilen kraschade.
Föraren klarade sig oskadd men bilen fick skrotas.

Maximal otur med stenen och bilen förstås. Men jag skickar med tanken eftersom du dels siktar på väldigt tighta toleranser och dels avser att försvaga oket.

I övrigt kan du läsa här för att se hur en annan forummedlem gjort med lite slipning
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=98143&postdays=0&postor . . . .

_________________
David Johansson
BMW 335i E92 (Alpinweiss)
BMW CS Motorsport
Citera
christianmoller
Kungälv
Här sen Maj 2022
Inlägg: 14


Trådstartare
BMW-DJ skrev:
Hej!

Jag skickar med en tanke i all välmening, jag vet en person som hade väldigt tight mellan fälg och bromsok. Där kom in en sten emellan när han körde som slog ett hål i oket, vätskan rann ut. ingen bromsverkan och bilen kraschade.
Föraren klarade sig oskadd men bilen fick skrotas.

Maximal otur med stenen och bilen förstås. Men jag skickar med tanken eftersom du dels siktar på väldigt tighta toleranser och dels avser att försvaga oket.

I övrigt kan du läsa här för att se hur en annan forummedlem gjort med lite slipning
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=98143&postdays=0&postor . . . .

Hej och tackar för tanken David
Jo, det var lite därför jag frågade, vill inte göra något alldeles galet.
Sen är det nog så att det slipas en del men pratas inte om det.
Just utsida ok och runt infästningar hade jag nog varit försiktig med.
/C

_________________
Christian Möller
Citera
knotan
Åby
Här sen Feb 2006
Inlägg: 6122



Har du någon uppfattning vad "nyttan" /syftet med den där utstickande delen är??

I min värld så finns nog ingen vätska där ute. Och sitter långt bort från infästningar och borde gå bra att ta bort .

_________________
Karossbilar är inte det lite larvigt??
niklas laine
Citera
Niklas Falk
Fixhult
Här sen Apr 2004
Inlägg: 19439



knotan skrev:
Har du någon uppfattning vad "nyttan" /syftet med den där utstickande delen är??

I min värld så finns nog ingen vätska där ute. Och sitter långt bort från infästningar och borde gå bra att ta bort .
Det ser ut som monoblock och det är sex "ribbor" som går tvärs över för styvheten antar jag.
Karvar man bort stor del av två av dessa ribbor så bör oket förlora lite styvhet, men hur mycket (och det blir olika/annorlunda i mitten och i kanterna)

_________________
Niklas Falk
www.MX5RacingClub.se www.SPVM.se www.SVKG.se
Citera
christianmoller
Kungälv
Här sen Maj 2022
Inlägg: 14


Trådstartare
Hej,
Det är dom i ändarna som jag tänkt ta ner lite, inte helt.
Dom andra låter jag vara, möjligen får jag ta lite på det som guidar kabeln till slitagevarnaren.
Gör jag det har jag cirka 7-8mm till godo, är det för lite?

/Christian

_________________
Christian Möller
Citera
Janne J
Kinna
Här sen Jul 2008
Inlägg: 4063



Jag har kört med 3mm tillgodo mellan ok och fälg, har gjort så på flera bilar och aldrig haft problem.
Om fälg och ok flexar så mycket har man nog allvarliga problem...

_________________
Janne Josefsson

Porsche 911 SC 1982
Ford Mustang HT 1965
BMW F11 520D bruksis
IPteknik Väst AB
SVKG 60
Citera
alindquist
Rättvik
Här sen Jul 2011
Inlägg: 509



Tips, klyv oket så slipper du chansa hur kanalerna går.

Edit, kollade lite noggrannare och det verkade ej gå.
Citera
Aerodynamic
Alingsås
Här sen Sep 2005
Inlägg: 856



Hur mycket skulle du behöva ta bort?
So. Någon tidigare har skrivit så är det förstyvnings ribbor.
Skulle inte tagit så mycket på dom alls.

Mvh, Per

_________________
Per Axblom
Citera
ButterflyRacing
Forshaga
Här sen Dec 2002
Inlägg: 14545



Det är absolut inga problem att slipa av material på klumparna i ändarna, eller mitt uppe på oket.
Det finns inte heller några kanaler inuti oket. Vätskan går i röret på utsidan.

Skulle det lilla du ska slipa förstöra oket.... så skulle ju alla ok som inte ser exakt ut som dina..... vara oanvändbara....

På mina racebilar har jag aldrig haft ett ok... som jag inte slipat på.

_________________
Håkan Carlsson
070-57 323 57

Bil: BMW e36R TimeAttack
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462
Citera
ButterflyRacing
Forshaga
Här sen Dec 2002
Inlägg: 14545



Om du ska ta bort så mycket som den gula linjen visar.... så går det inte. Då försvinner ju både luftnipplar och röret mellan sidorna.



_________________
Håkan Carlsson
070-57 323 57

Bil: BMW e36R TimeAttack
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462
Citera
christianmoller
Kungälv
Här sen Maj 2022
Inlägg: 14


Trådstartare
ButterflyRacing skrev:
Om du ska ta bort så mycket som den gula linjen visar.... så går det inte. Då försvinner ju både luftnipplar och röret mellan sidorna.



Det är en del vinkelfel på den bilden, nipplarna går fria men röret får ändras.
Mina "paint skills" e' inte optimala

/Christian

_________________
Christian Möller
Citera
Michael Th
kallinge
Här sen Jul 2005
Inlägg: 2163



hade man kännt att oket hade hållt med mindre material skulle man förmodligen byggt det så...risken är att det gäspar.. dvs öppnar sig vid kraftig inbromsning..
större hjul??

_________________
Michael Thulesius
Citera
ButterflyRacing
Forshaga
Här sen Dec 2002
Inlägg: 14545



christianmoller skrev:
ButterflyRacing skrev:
Om du ska ta bort så mycket som den gula linjen visar.... så går det inte. Då försvinner ju både luftnipplar och röret mellan sidorna.


Det är en del vinkelfel på den bilden, nipplarna går fria men röret får ändras.
Mina "paint skills" e' inte optimala

/Christian


Jag börjar bli mer och mer skeptisk.

325 mm är ju jättesmå skivor.
Det som är viktigt är att man får in hela belägget på skivan, det får alltså inte sticka ut belägg någonstans !

Att ta lite på knölarna längt ut och bocka om röret lite, är inte så illa. Men inte hela knölarna.

_________________
Håkan Carlsson
070-57 323 57

Bil: BMW e36R TimeAttack
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462
Citera
christianmoller
Kungälv
Här sen Maj 2022
Inlägg: 14


Trådstartare
ButterflyRacing skrev:
christianmoller skrev:
ButterflyRacing skrev:
Om du ska ta bort så mycket som den gula linjen visar.... så går det inte. Då försvinner ju både luftnipplar och röret mellan sidorna.


Det är en del vinkelfel på den bilden, nipplarna går fria men röret får ändras.
Mina "paint skills" e' inte optimala

/Christian


Jag börjar bli mer och mer skeptisk.

325 mm är ju jättesmå skivor.
Det som är viktigt är att man får in hela belägget på skivan, det får alltså inte sticka ut belägg någonstans !

Att ta lite på knölarna längt ut och bocka om röret lite, är inte så illa. Men inte hela knölarna.

Hej,
Åkte till verkstan och tog lite bilder.
Jag ljög lite om skivan den är 330, ingen större skillnad.
Orginal boxter är också 330mm.
Skivan jag har som mall är till BMW 335i, 2mm tunnare än Porsche dock....
Beläggen får gott och väl plats, dom kunde till och med varit lite högre.
Tog en bild från änden på oket, kanske lättare och se.

Tack för hjälpen
Christian



_________________
Christian Möller
Citera
knotan
Åby
Här sen Feb 2006
Inlägg: 6122



Niklas Falk skrev:
knotan skrev:
Har du någon uppfattning vad "nyttan" /syftet med den där utstickande delen är??

I min värld så finns nog ingen vätska där ute. Och sitter långt bort från infästningar och borde gå bra att ta bort .
Det ser ut som monoblock och det är sex "ribbor" som går tvärs över för styvheten antar jag.
Karvar man bort stor del av två av dessa ribbor så bör oket förlora lite styvhet, men hur mycket (och det blir olika/annorlunda i mitten och i kanterna)


Jag har gjort en antagligen helt felaktig slutsats eller gissning kanske är bättre ord.
När man pratar om säkra lyft.
Så säger man 7ggr säkerheten.

Jag antar att det finns någon liknande formel inom bilfärden. Och när det gäller bromsar är den sannolikt hög.
Så att ta bort några % av det på tex i detta fallet en bil man bygger främst för sig själv. Och kommer ha betydligt tätare kontroller på än en gång per år som en vanlig bil har med bilprovningen. Är antagligen ganska lugnt.

Men som sagt det finns garanterat ganska grova hål i mitt tankesätt. men jag har å andra sidan aldrig själv lyckats "köra sönder" ett bromsok. Det närmaste jag kan komma det är på en bruksbil där en gänga till en glidbult på enkelkolvsok gick sönder så oket "veks ut" ut å la sig mot fälgen. Men det hade med rost att göra och inte slipat.

jag GISSAR att den där extra delen längst ut i detta fallet kan ha två möjliga funktioner. Den ena är att det kanske är annorlunda fräsning/ infästning eller funktion om samma gjutning av oket används på en annan bilmodell med annan vikt eller större skiva.

Den andra är att det är mestadels estetiskt att få ett till utseende biffigare ok som fyller ut fälgen bättre på en relativt stor bil?

_________________
Karossbilar är inte det lite larvigt??
niklas laine
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41417

Forumägare
Forumägare

Den ger ju röret ganska bra skydd mot stenar som skulle kunna komma farande längs fälgen? Vanliga bromsrör sitter iof mer eller mindre oskyddade normalt under bilen...

_________________
Magnus Thomé
Citera
Cassius
Göteborg
Här sen Jan 2005
Inlägg: 2738



Hade varit intressant med en bild med oket på skivan så som du tänkt montera. Då förstår man kanske bättre hur problemet ser ut

_________________
I garaget: Kadett C -76 V8. Livstids projektet.
Audi V8 -91 med RS4 drivlina.
https://www.instagram.com/retro_motorsports_garage/
Regards, Johan Eriksson.
Citera
christianmoller
Kungälv
Här sen Maj 2022
Inlägg: 14


Trådstartare
Cassius skrev:
Hade varit intressant med en bild med oket på skivan så som du tänkt montera. Då förstår man kanske bättre hur problemet ser ut

Jag fixar bild på detta
Sådär, bilder infixade.
När man tittar på många andra ok så smiter dom ut i intet i slutet på oket om man så säger
Känns som om det är väldigt mycket "Kött" just här....

/Christian




_________________
Christian Möller
Citera
Eldh
Göteborg
Här sen Sep 2004
Inlägg: 2135



Gissar för min del att dimensionerna där beror på dragkrafterna partiet ska tåla, tänker att det hade varit mer slimmat om det kunde vara det?
Skulle satsa på andra ok!

_________________
Per Eldh
Bilarna
Citera
safe
Stockholm / Kalmar
Här sen Jan 2006
Inlägg: 2231



Vad är det för Boxster, finns den med 17" fälgar?
Finns ju många Porschar med 322mm skivor och 17".
Hur mycket fattas för att du ska få på fälgar?

_________________
Magnus Wennerberg
Porsche 911 Targa -77 (originalish)
Porsche 911 Coupe -69 (busbil för bana)
Porsche 924 -79 (busbil för gata, EFI och Turbo)
Citera
Skruva banåkabil
Fräsa/slipa på bromsok
1, 2   >>
1 besök senaste veckan (1018 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande