Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
Våra race- och banåkarbilar Porsche 944 -86 1.8t - Luftningsjävel | << 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8 >> 698 besök senaste veckan (17496 totalt) |
Tack , den funkar rätt bra, har ingen mätare före och efter, men inssugstempen ligger ca 10 grader över omgivningen när jag testade i sommras. Det säger inte så mycket om man inte vet hur mycket turbon värmer luften och det har jag ingen aning om. Men +10 grader i IAT har jag läst är rätt bra. _________________ Magnus Wennerberg Porsche 911 Targa -77 (originalish) Porsche 911 Coupe -69 (busbil för bana) Porsche 924 -79 (busbil för gata, EFI och Turbo) |
||||
Fick äntligen beställt svänghjulet. Tror jag letade igenom hela internet efter ett.. vill ha ett lättat men inte i aluminium då jag fortfarande vill ha körbarhet vid glassåka. Köpte ett från epytec.de som vägde in på 8 kg mot 12 kg original.
Paketet kom idag men tyckte det kändes relativt lätt. Min son väger nästan 8 kg och tyckte nog paketet var lättare. Satte svänghjulet på badrumsvågen och döm om min förvåning så visar den 4,7 kg! Inte mig emot det enda jag hoppas är att den inte ska vara för svårkörd. _________________ Andreas Gunnarsson Porsche 944 - 1.8t swap |
||||
Om du klarar att ge lite stödgas när du släpper kopplingen kommer det inte vara några problem, du kan nog gå neråt 3 kilogram också innan den kanske börjar bli lite vresig. (det finns ju de som bara vill sidförflytta foten från kopplingen och bilen ska mjukt och fint köra framåt... då ska det inte lättas) Glöm inte att du kommer skruva fast en tung tryckplatta på svänghjulet också. _________________ Roland Johansson |
||||
Dåså, då är det inga problem alls! är galet taggad på att installera svänghjulet men måste fixa lite andra delar innan motorn åker ur bilen och montering börjar.
Börjar ändå se ljuset i tunneln, hoppas inte det är en lastbil _________________ Andreas Gunnarsson Porsche 944 - 1.8t swap |
||||
Har fixat med konverteringen av dbw-pedalen. Är faktiskt väldigt nöjd med resultatet. Är väl medveten om att det bara är en platta med lite hål i men det är det första jag gjort i bilväg där jag inte haft en bild eller manual att följa, och jag lyckades utan att förstöra något!
_________________ Andreas Gunnarsson Porsche 944 - 1.8t swap |
||||
Min äldste son har sett att pappa har en röd sportbil i garaget, och den måste ju provsittas! Innan har han gråtit när han kommit nära den, helt klart framsteg nu ska vi bara lyckas övertala mamma att vi behöver en super seven också Köpte mig en böjbar minikamera för att kunna kika ner i cylindrarna. Tänkte att det kunde vara bra att se hur motorn mår efter 30000 mil. Möttes av olja i cylinder 4. Gissade att ventilkåpspackningen var dålig då hela motorn var inklädd i ett lager med olja och detta bekräftade det. Men värre skulle det bli i cylinder 3.. Man ser inte ens tändstiftet! Vet inte om det har ett samband men bilen var väldigt svårstartad när jag köpte den, gissar att detta kan vara en anledning.. Vidare har jag plockat ur motorn och börjat monteringen av alla delar. Ovan är oljefilterhuset som kommer från en Skoda pickup. Måste hitta en adapter från utgången på huset till oljeledningen. Galet krångligt med alla gängmått i tum.. _________________ Andreas Gunnarsson Porsche 944 - 1.8t swap |
||||
Alla behöver en 944 med utbytt motor för regniga dagar, och en sjua för soliga dagar. _________________ Mvh /Marcus I garaget: Påffe 944 & Martini Seven |
||||
Exakt så tänker jag med! Var ute en sväng i garaget igår och fick äntligen loss den bulten som trilskats. Bulten satt på remskivan och fick till slut borra ur den men tröttnade och testade att en sista gång svetsa och det gick! Fy satan vilken tillfredställelse det är! Har också köpt mig en böjbar minikamera för att kunna se hur cylinderloppen mår. Film på detta finns här. Kan nog vara en av de tråkigare filmerna som finns på youtube men om någon här orkar kolla och kan hjälpa mig bedöma skicket vore jag jättetacksam Motorn har gått 30000 mil och min lekmannamässiga åsikt är att det ser helt okey ut utan överdrivet mycket repor. _________________ Andreas Gunnarsson Porsche 944 - 1.8t swap |
||||
Köpte tryckplattan jag länkade till ovan. Känns bra utan några direkta tecken på värmeslitage. Dock är det väl först när den sitter i bilen som jag vet om det var ett bra köp.
Behövde nollställa den och riggade upp med mina otroligt lyxiga verktyg. Efter det ruggade jag upp anliggningsytan. Nästa steg är att improvisera ihop en "clutch alignment tool" på något vis. Efter det ska en 10 mm platta under motorfästet kapas för att sedan montera motorn i bilen _________________ Andreas Gunnarsson Porsche 944 - 1.8t swap |
||||
Hänt mycket sista veckorna. Vid förra inlägget flödade optimismen och kändes som jag skulle kunna start upp motorn i sommar. De tankarna är nu borta och luften gick ur mig som it-bubblan..
När man köper sprängkåpan så följer det med en manual över vilka delar som behövs. Tyvärr visar det sig att den kopplingslamellen jag köpt från en Mitsubishi evo 10 inte passar ihop med tryckplattan från Audi b7 tdi (det felar 1 mm). Jack som jag köpt sprängkåpan av tar på sig felet och ersätter mig men helt plötsligt såg jag att chanserna för att få i motorn snabbt försvann och därmed motivationen. "Råkade" däremot beställa en sexväxlad 01e-låda istället så nu blir det växellådsbyte också! Skjuter väl på möjligheten att få köra bilen ytterligare men är ändå något jag tänkt göra och kan vara bra att släppa motorn ett tag. _________________ Andreas Gunnarsson Porsche 944 - 1.8t swap |
||||
Har varit lite stiltje i garaget. Har tappat motivationen just nu.. men gick ut en sväng ikväll och plockade isär ena drivaxeln. Den här bilen känns som pandoras ask, ju mer saker man plockar isär desto mer saker behöver bytas.. kanske gäller alla bilar
_________________ Andreas Gunnarsson Porsche 944 - 1.8t swap |
||||
Gäller nog alla bilar med några mil på, antingen kör man tills något behöver bytas eller så börjar man titta på saker och då måste allt bytas. _________________ Christian Svensson BMW E39 540 - Vinterbilen. Z4M Coupé - Sommar bilen. E31 850 - Eviga projektet. |
||||
Hehe, verkar inte bättre! Tror jag får låta bli att plocka isär bilen mer nu! jag är verkligen inte så intresserad av att få bilen "Pristine" men vill ju ändå att delarna ska vara schysta.
Verkar råda lite delade meningar om slitaget, vad tror ni? Är detta för slitet för att använda? Jag kan ju känna slitaget med mina fingrar. Om inte så uppgraderar jag till chomemoly-burar (säger man så?) och hoppas att de håller länge. _________________ Andreas Gunnarsson Porsche 944 - 1.8t swap |
||||
Beroende på utformning av ytterhuset kan det gå att vända på, då kommer du slita på ett nytt ställe. Det fungerade väl när du tog isär, så det kommer fungera för lite provkörningar etc när du smäller ihop också. Sätt ihop med vad du har nu, och ta problemet senare. _________________ Roland Johansson |
||||
Läste att det gick att vända dem. Kanske är en väg att gå.
Du har helt rätt, har inte märkt av det alls så borde ju fungera. Är bara tråkigt om det går sönder efter 100 mil, men det kan ju ingen veta. Det enda jag inte vill är att drivknutarna drar med sig de nya axlarna om de går sönder. _________________ Andreas Gunnarsson Porsche 944 - 1.8t swap |
||||
Ska du göra nya axlar? Gör de tex 5mm kortare eller längre, då får ta bort fjädern i hjulupphängningen och testa vad för längd som fungerar. Då kan du hålla kulorna utanför det mest slitna området. Men generellt om en knut går sönder så snurrar innerdelen oberoende av ytterdelen. Kulor, kulhållare blir sopor men för att du ska göra en knut på axeln eller rensa splines behövs det mycket otur och våld. _________________ Roland Johansson |
||||
Det stämmer, kommer att byta ut axlarna för att passa växellådsbytet. Dock kommer jag köpa befintliga axlar från England. Det jag vet är att en kommer vara kortare och en längre än orginal. Kanske löser problemet?
Okey, bra att höra! Då vågar jag nog använda de jag har. _________________ Andreas Gunnarsson Porsche 944 - 1.8t swap |
||||
Äntligen är oljetråget klart. Frågade min kompis ifall han kunde hjälpa mig då jag inte fick det läckagefritt. Han sa att det skulle blivit svårt att få mina svetsar läckagefria så äntligen kan jag lite på att oljetråget inte kommer läcka
_________________ Andreas Gunnarsson Porsche 944 - 1.8t swap |
||||
Tricket nu för att veta att det är tätt, häll i tex förtunning i det. Det rinner igenom porer bättre än olja, vatten, varm olja. _________________ Roland Johansson |
||||
Våra race- och banåkarbilar Porsche 944 -86 1.8t - Luftningsjävel | << 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8 >> 698 besök senaste veckan (17496 totalt) |