Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
Porsche 944 -86 1.8t - Som man spacklar får man slipa
<<   1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8   >>
43 besök senaste veckan (16787 totalt)
Rolle Scirocco
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 5120



Gunnarsson skrev:
Yes, ska testa det! Visst fungerade brakleen också? (Fast det var rätt farligt att svetsa i)


Det fungerar lika bra för att kolla läckage, men är ganska mycket dyrare. Oftast köper du bräkleen på trycksatt flaska så du kan inte använda det igen, tex förtunning kan du hälla tillbaka till fler användningar

Farligheten att svetsa i olika lösningsmedel är när det är kvar.... Kan brinna, i värsta fall explodera samt avge för hälsan dåliga gaser. Men om du läckagetestar, om du hittar en pora någonstans ritar två pilar i tusch 1 cm ifrån poren och tömmer ut så går det utmärkt att svetsa en timme eller två senare.

_________________
Roland Johansson
Citera
Gunnarsson
Tjörn
Här sen Okt 2019
Inlägg: 136


Trådstartare
Underbart, tack för hjälpen!

Har testat med bräkleen och den är läckagefri! Fruktansvärt gött

Nu ska bara lite färg på också. Gillar den råa finishen så hade varit coolt med bara klarlack men kör nog på svart ändå.

_________________
Andreas Gunnarsson

Porsche 944 - 1.8t swap
Citera
Gunnarsson
Tjörn
Här sen Okt 2019
Inlägg: 136


Trådstartare
Det har jobbats på bilen en del det sista. Först är oljetråget klart med oljeretur och baffel. Gjort ett kopplingspedalstopp då slaget är för långt för slavcylindern.







Sist har jag monterat en 01e-växellåda på bilen. Har hjälpt till och testat prototypdelar och allting fungerar så nu väntar jag på chromoly-axlar, också måste jag tillverka en koppling mellan växelspaksröret och växellägesspaken.
Tyvärr förstörde jag gängan i växellådan där fästet sitter, därav att bulten inte är iskruvad på bilden.. vet inte om sånt går att reparera? Annars tänker jag att jag svetsar på en bit som går till gängan några cm till höger.




_________________
Andreas Gunnarsson

Porsche 944 - 1.8t swap
Citera
Gunnarsson
Tjörn
Här sen Okt 2019
Inlägg: 136


Trådstartare
Har arbetat med moddning av växellänkaget men har stött på patrull. Ignorerade det faktum att alla bilder jag hittar har haft en böjd utgående axel utan att reflektera varför.. visar ju sig att länkanget tar i växelväljaren..

Har ingen rörböj men har funderat på att kapa av länkaget och svetsa dit ett plattjärn och på så sätt flytta upp hela paketet några mm. Tror ni detta är ett bra sätt eller finns det något ännu bättre jag inte tänkt på?




Lägger med en bild på ett länkage jag hittar på nätet för att enklare skapa en uppfattning om hur jag menar.


Måste ju också visa den grymma omkopplaren som går från kardanaxeln till 01e-växellådan. Kommer bli kul att montera!

_________________
Andreas Gunnarsson

Porsche 944 - 1.8t swap
Citera
J.Schuman
Stockholm
Här sen Okt 2006
Inlägg: 6054



Problemet med att flytta upp axeln är att kraften på staget som förbinder växellådan med länkaget inte klarar kraften ifrån växlingarna.

_________________
Johan Schuman PCS #23
Speedlab Crew.

Alltid ett projekt för lite.
Citera
Gunnarsson
Tjörn
Här sen Okt 2019
Inlägg: 136


Trådstartare
Det blir sådana påfrestningar på staget? Trodde inte det var så höga krafter att prata om. Är det att böja staget som är den rätta vägen att gå då? Hur böjer man en 15 mm tjock stång?

_________________
Andreas Gunnarsson

Porsche 944 - 1.8t swap
Citera
Gurra--
Halmstad
Här sen Jul 2016
Inlägg: 43



Gunnarsson skrev:
Det blir sådana påfrestningar på staget? Trodde inte det var så höga krafter att prata om. Är det att böja staget som är den rätta vägen att gå då? Hur böjer man en 15 mm tjock stång?


Värme 😎

_________________
Gustaf Larsson

Porsche 996 mk2 c2 "cup"
Porsche 944 Race
Citera
Gunnarsson
Tjörn
Här sen Okt 2019
Inlägg: 136


Trådstartare
Haha, ja! Pratade med en kompis som inte trodde det skulle vara några problem med lite acetylen

_________________
Andreas Gunnarsson

Porsche 944 - 1.8t swap
Citera
Gunnarsson
Tjörn
Här sen Okt 2019
Inlägg: 136


Trådstartare
Har inte haft någon motivation att vara i garaget överhuvudtaget.. Men lite saker har blivit gjorda. Vill köra 3" från intercooler till insug så har moddat ett maf-hus att passa med orginalsensorn.




Har även gjort en adapter för att kunna höja domkraften mer. Nu kommer jag runt 650 mm, en höjning med 200 mm.



Lite rostlagning är påbörjat också, har prokrastinerat detta moment tillräckligt länge. Inget kort tyvärr..

_________________
Andreas Gunnarsson

Porsche 944 - 1.8t swap
Citera
Gunnarsson
Tjörn
Här sen Okt 2019
Inlägg: 136


Trådstartare
Åh, vad tråkigt det är med rostlagning! Och man hittar ju bara mer ju längre in man kommer..

Detta är efter en lång dag i garaget, kommit en bra bit på väg men inte i närheten av klar.





Vet inte riktigt hur jag ska göra med plåten som är mot backen. Kommer inte åt den och den är rostig, dock känns plåten stabil. Är det bästa att kapa bort ännu mer slipa alternativt byta ut?



_________________
Andreas Gunnarsson

Porsche 944 - 1.8t swap
Citera
Gunnarsson
Tjörn
Här sen Okt 2019
Inlägg: 136


Trådstartare
Vet att det inte är så himla kul att se på rostlagning.. men nu börjar jag bli klar med vänstersidan efter många timmars slit och blev så galet nöjd med resultatet så vill visa er






Bara helsvets kvar!

_________________
Andreas Gunnarsson

Porsche 944 - 1.8t swap
Citera
Gunnarsson
Tjörn
Här sen Okt 2019
Inlägg: 136


Trådstartare
Gjorde precis uppkörning för BE, riktigt nice milstolpe! Nu finns det ju ingenting som hindrar från att åka på trackdays (mer än bilen då vill säga ). Enda nackdelen är att jag måste åka på husvagnssemester med familjen nu

_________________
Andreas Gunnarsson

Porsche 944 - 1.8t swap
Citera
Janne J
Kinna
Här sen Jul 2008
Inlägg: 4104



Grattis till BE

Det räcker väl att ta med familjen på husvagnssemester till Hav o Logi i Skärhamn, alla andra campingar är ju smockfulla med folk...

_________________
Janne Josefsson

Porsche 911 SC 1982
Ford Mustang HT 1965
BMW F11 520D bruksis
IPteknik Väst AB
SVKG 60
Citera
Gunnarsson
Tjörn
Här sen Okt 2019
Inlägg: 136


Trådstartare
Janne J skrev:
Grattis till BE

Det räcker väl att ta med familjen på husvagnssemester till Hav o Logi i Skärhamn, alla andra campingar är ju smockfulla med folk...


Tack!

Åh, vilken bra idé! 10 minuter bort är alldeles lagom och blir man rastlös kan man ju alltid åka hem

_________________
Andreas Gunnarsson

Porsche 944 - 1.8t swap
Citera
Gunnarsson
Tjörn
Här sen Okt 2019
Inlägg: 136


Trådstartare
Hej!


Längesen jag uppdaterade här. Har väl inte hänt något revolutionerande i garaget men håller på att småpilla med lite allt möjligt.





Jag är klar med rostlagningen på vänster sida, den sidan som såg värst ut. Är faktiskt väldigt nöjd med resultatet! Nu ska det bara bearbetas. Har ställt lite frågor i forum på facebook men verkar finnas mer än ett svar hur man ska göra. Just nu lutar det åt tennersättning -> ca primer -> spackel -> body -> lack.



Har även hjälpt min kompis i England med att testmontera bränslefiltret på annat ställe. Orginalplatsen krockar med växellådsfästet.






Har monterat koppling och sprängkåpa och lyft i motorn i bilen. Var riktigt taggad på att få monterat motorn men tyvärr så gick den inte klar.




I bakkant på motorn sitter en vattenfördelare och den tar i torpedväggen. Kapade bort en bit och trodde det skulle räcka men icke... saknas cirka tre cm så blir att plocka ur motorn, kapa torpedväggen och göra en infällning. Känns mer sofistikerat än slägga Är lite orolig att värmeelement ska gå tätt intill torpeden men verkar vara ett litet mellanrum på de bilder jag hittat.



Rostreparationerna på passagerarsidan. Trodde det var bättre här men icke.. blir till att kapa bort betydligt mer än jag trott.


Och sist men absolut inte minst har jag bytt kamrem på bruksbilen. Jäklar vad tid det tog och var bökigt! Varför är inte alla motorer långsmonterade?


Funderar också på ljuddämpare. Har skaffat en Apple-slutdämpare som är större än orginal-944 men de har också två. Behövs två ljuddämpare? Turbo och katalysator tar väl en del ljud vad jag förstått.

_________________
Andreas Gunnarsson

Porsche 944 - 1.8t swap
Citera
Gunnarsson
Tjörn
Här sen Okt 2019
Inlägg: 136


Trådstartare
Ska köra e85 på sikt i bilen så rev ner bränslepumpen och slangar för mätning och byte. Det var inte en dag för tidigt, slangen är stämplad 85, oklart om det är vecka eller månad 2. Oavsett är den gammal




_________________
Andreas Gunnarsson

Porsche 944 - 1.8t swap
Citera
Gunnarsson
Tjörn
Här sen Okt 2019
Inlägg: 136


Trådstartare
Gjorde mitt första riktigt stora misstag ikväll. Har kapat upp torpedväggen för att få plats med motorn och när plåten är borta finns det tjock isolering bakom. Jag fortsätter med vinkelharry men det är tyvärr inte det enda jag kapar...




Har kapat kabelhärvan på två ställen.. som jag ser det har jag två möjligheter, antingen riva ur all inredning eller kapa upp mer i torpeden för att komma åt härvan. Vad är bäst? [/img]

_________________
Andreas Gunnarsson

Porsche 944 - 1.8t swap
Citera
Rikard Ahlin
Löddeköpinge
Här sen Dec 2002
Inlägg: 2609



Gunnarsson skrev:
Gjorde mitt första riktigt stora misstag ikväll. Har kapat upp torpedväggen för att få plats med motorn och när plåten är borta finns det tjock isolering bakom. Jag fortsätter med vinkelharry men det är tyvärr inte det enda jag kapar...




Har kapat kabelhärvan på två ställen.. som jag ser det har jag två möjligheter, antingen riva ur all inredning eller kapa upp mer i torpeden för att komma åt härvan. Vad är bäst? [/img]


Om du lyfter säkringsboxen ska du kunna lossa kontaktstyckena och på så vis få loss kabelhärvan att jobba med, därmed inte sagt att du kanske även måste dra lite i intedningen.

_________________
Rikard Ahlin
Citera
Gunnarsson
Tjörn
Här sen Okt 2019
Inlägg: 136


Trådstartare
Aha, grymt! Om inredningen åker, tror du det går att dra denna härva bakom värmepaketet? Hade varit skönt att slippa lossa den..

_________________
Andreas Gunnarsson

Porsche 944 - 1.8t swap
Citera
Rikard Ahlin
Löddeköpinge
Här sen Dec 2002
Inlägg: 2609



Jag skulle tro att det kan funka. Instrumentpanelen är inte svår att plocka och då kommer du åt ganska bra, instruktion finns på Clarks Garage

_________________
Rikard Ahlin
Citera
Gunnarsson
Tjörn
Här sen Okt 2019
Inlägg: 136


Trådstartare
Grymt! Får nog bli så helt enkelt. Ska försöka klura ut vad den härvan går till också, har hittat 9-pin-adaptern under handskfacket och tror även antennförstärkaren går via den härvan.

_________________
Andreas Gunnarsson

Porsche 944 - 1.8t swap
Citera
Våra race- och banåkarbilar
Porsche 944 -86 1.8t - Som man spacklar får man slipa
<<   1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8   >>
43 besök senaste veckan (16787 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande