Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
Porsche 944 -86 1.8t - Som man spacklar får man slipa
<<   1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8   >>
12 besök senaste veckan (16750 totalt)
Gunnarsson
Tjörn
Här sen Okt 2019
Inlägg: 136


Trådstartare
Yes, det vore ju rätt trist att behöva kapa i den nya fronten. Tycker det gjorde rätt mycket bara att få bort hålet mellan frontplåten och stötfångaren.

_________________
Andreas Gunnarsson

Porsche 944 - 1.8t swap
Citera
Gunnarsson
Tjörn
Här sen Okt 2019
Inlägg: 136


Trådstartare
Mycket tid går åt till familjen och har även fått tillökning sedan sist. Dock finns det lite mer tid till google och att leta delar mellan familjepassen vilket är nog så viktigt. Kan ju ta himla massa tid att leta efter bra delar!

Har länge spanat efter en donatorbil men de flesta som kommit upp har varit för långt bort för att det praktiskt ska fungera. Sedan saknar jag ju be-kort vilket hindrat i nästa steg.

(Be-kort har jag dock bestämt mig för att ta nu för att slippa massa krångel i framtiden, enda nackdelen är att jag inte längre har någon anledning att säga till min fru att vi inte kan åka på husvagnssemester )

Sagt och gjort, tröttnade på att det inte kom upp något bra objekt i närheten så gick till slut in på biluppgifter.se och letade efter vilka bilar som fanns i närheten och då hittade jag denna pärlan! Finare bil är svår att få tag på, och wunderbaumdoften sitter i på coronaavstånd från bilen. Den är även rostlagad med fogskum på ena framskärmen, en detalj jag värnar om ska få finnas kvar. Notera även klarlacksläppet på taket och de stulna regskyltarna.




Men har ni någon gång haft känslan av att saker ibland går lite för bra och att något kommer skita sig? Den känslan kom så fort vi fick upp bilen på släpet. Allt gick lite för bra, 40 min resa, 10 min lastning, 40 min tillbaka, 5 minuter avlastning. Vi var klara supersnabbt.

Också börjar jag riva i bilen.. Och jag har köpt fel motor! Jävla helvete...

Då visar det sig att -99 är ett delat år (vilket jag googlat mig fram tidigare att 2000 är egentligen) och i bilen som jag köpt sitter det ingen AEB utan en APU. Vad innebär då detta? Efter en snabb googling så kanske det inte är så illa som jag befarat.

Min bil har mindre portning på toppen men framförallt så är det nyare styrsystem och med det Drive by wire istället istället för drive by Cable. Det ställer till det lite grann men det värsta som händer är ju att jag måste byta gaspedal och det kan jag överleva med.

_________________
Andreas Gunnarsson

Porsche 944 - 1.8t swap
Citera
Gunnarsson
Tjörn
Här sen Okt 2019
Inlägg: 136


Trådstartare
Har hänt lite saker i garaget trots allt. Först så har jag äntligen fått sprängkåpan jag beställt. Rolig historia, när sprängkåpan var klar så hörde tillverkaren av sig och frågade hur jag ville ha den skickad. Tänkte att jag ska se om inte en polare kan plocka med sig den från England. Samtidigt har precis min son fötts så ligger på bb och försöker styra upp detta när snubben som tillverkat den säger; "har du bråttom? Jag ska på semester i Norge och Sverige om en månad och kan ta med mig den om du kan möta upp mig."

Jag svarar ja direkt! Några veckor senare får jag ett meddelande att vi är i Göteborg och om jag kan mötas upp i dagarna. Åker ner så fort jag får möjlighet och inser hur länge sen det var jag pratade engelska. Jäklar vad han måste trott att jag inte hade alla hästar hemma. Han frågade vad det fanns att göra i Göteborg och jag svarar; "Liseberg, they have rollercoasters." Ber om ursäkt till Göteborg för detta.

Är galet nöjd med sprängkåpan i alla fall! Otroligt imponerad av hur välbyggd den känns.




Har också fått ur motorn ur donatorbilen tillsammans med allt kablage jag tror jag behöver.



Näst på listan är att bygga motorfästen. Har gjort lite research och verkar som att volvo valp-kuddar verkar vara populära. Läste någonstans även om växellådsfäste för 740 är ganska hårda. Någon som vet vilka som passar bäst? Är även öppen för andra förslag, var först inne på polyuretan. Det enda kruxet är att gängan måste vara minst 35 mm då porschebalken är ganska kraftig.

Tänkte bygga motorfästena med 25 mm rör och 3 mm plåt.

_________________
Andreas Gunnarsson

Porsche 944 - 1.8t swap
Citera
Daniel Engström
Stockholm / Huddinge
Här sen Nov 2006
Inlägg: 3679



Onekligen snygg sprängkåpa. Vilekt flyt med leveransen. thumbs up
Hur kommer kopplingen att manövreras? 944:an har ju hydraulisk med kopplingsgaffel som original. Men det ser inte ut att vara gjort för det på sprängkåpan.

_________________
Daniel Engström

Nu: Porsche 944S & 106 Rallye
Ex: Porsche 944, 2x 968 & 911 Targa -68
Ex: Clio Sport -01
Ex: Ginetta G34 -98

ÖSK #243 PCS #8724
Citera
safe
Stockholm / Kalmar
Här sen Jan 2006
Inlägg: 2239



Hydrauliskt uttrampningslager?

_________________
Magnus Wennerberg
Porsche 911 Targa -77 (originalish)
Porsche 911 Coupe -69 (busbil för bana)
Porsche 924 -79 (busbil för gata, EFI och Turbo)
Citera
Gunnarsson
Tjörn
Här sen Okt 2019
Inlägg: 136


Trådstartare
Ja verkligen, riktigt flyt med leveransen!

Det blir som safe säger, hydrauliskt urtrampningslager från vag-hyllan tillsammans med huvudcylindern från 944:an. Det är en av fördelarna med detta bytet, att huvudcylinder och bromsservo kan vara kvar på sin orginalplats då motorn inte tar så mycket utrymme.

_________________
Andreas Gunnarsson

Porsche 944 - 1.8t swap
Citera
Magnus Mårtenson
Höllviken
Här sen Jun 2006
Inlägg: 470



Är du intresserad av en AEB topp, så har jag en som gått ca 9500mil.

_________________
Magnus Mårtenson

www.MSCC.se
Citera
Gunnarsson
Tjörn
Här sen Okt 2019
Inlägg: 136


Trådstartare
Magnus Mårtenson skrev:
Är du intresserad av en AEB topp, så har jag en som gått ca 9500mil.


Du har pm.

_________________
Andreas Gunnarsson

Porsche 944 - 1.8t swap
Citera
Tord
Ekerö
Här sen Jun 2004
Inlägg: 13251



Kul bygge!

Lite fascinerande vägval för mig då vi gick från att ge upp en golf med rakställd 1.8T och rwd till att gå till en 924 med saab motor... med varierande framgång...

_________________
Tord Ringenha11
Citera
Gunnarsson
Tjörn
Här sen Okt 2019
Inlägg: 136


Trådstartare
Tord skrev:
Kul bygge!

Lite fascinerande vägval för mig då vi gick från att ge upp en golf med rakställd 1.8T och rwd till att gå till en 924 med saab motor... med varierande framgång...


Hehe, vi får se hur framgångsrikt detta byte blir..

_________________
Andreas Gunnarsson

Porsche 944 - 1.8t swap
Citera
Gunnarsson
Tjörn
Här sen Okt 2019
Inlägg: 136


Trådstartare
Motorn sitter äntligen i bilen! Känns som en bra milstolpe, även om det är en lång väg kvar innan bilen är körklar. Notera hur långt bak motorn sitter i motorutrymmet, kommer förhoppningsvis göra köregenskaperna ännu bättre.


Dock var det lite småbekymmer och fix innan motorn kunde monteras.


När oljesumpen monterades ner satt det en oljebaffel i plast som på något sätt spruckit. Två av bitarna hittade till oljesugen så halva var täckt, undrar hur länge det varit så? Kändes skönt att hitta det iallafall.


För att kunna montera motorn så lågt som möjligt var jag tvungen att ta bort lite på blocket.


Här ser ni hur lågt blocket sitter mot framaxelbalken. Vänsterhörnet i bild är skalat.


Motorn sitter nästan i våg men enligt snubben som tillverkat sprängkåpan är det bättre att ha motorn så lågt som möjligt för att få utrymme uppåt för motorhuven. Har sänkt den ytterligare efter att bilden tagits. Hade gärna testat att ta bort motorlyften och sänka huven men måste tillverka motorfästen först.


Sist men inte minst har motorfästena kommit. Beställde ls-fästen från Usa. Riktigt smidigt att beställa genom amazon, kan verkligen rekommendera det. Tull och moms betalades direkt och två veckor senare kunde paketet hämtas på närmaste Ica, riktigt gött!

Så det som står på agendan nu är att tillverka motorfästen och beställa hem fler delar, bland annat en ny oljesump som ska moddas att passa i bilen.

_________________
Andreas Gunnarsson

Porsche 944 - 1.8t swap
Citera
safe
Stockholm / Kalmar
Här sen Jan 2006
Inlägg: 2239



Nog lite kortare motor än 924an tom.

_________________
Magnus Wennerberg
Porsche 911 Targa -77 (originalish)
Porsche 911 Coupe -69 (busbil för bana)
Porsche 924 -79 (busbil för gata, EFI och Turbo)
Citera
Gunnarsson
Tjörn
Här sen Okt 2019
Inlägg: 136


Trådstartare
Det har varit lite stiltje i garaget. Kapade till motorfästena för ungefär en månad sen men dagen efter hörde han jag köpte sprängkåpan av sig och berättade att han höll på och designade motorfästen och undrade om jag var intresserad. Absolut! Dock har det tagit ett bra tag men nu väntas de komma nästa vecka.

Under tiden har jag inte kunnat göra så mycket tyvärr, lite katten på råttan, råttan på repet-syndrom utan motorfästena på plats. Dock har jag shoppat! Nu har jag åtminstone delar för ett bra tag framöver. Det är inte mycket saker som saknas nu för att färdigställa bytet. Tack för det Black Friday!


Har även gett mig på att försöka att ta bort immobilizern. Gick sådär.. Jag tror efter att ha läst en bra stund att jag köpt fel obd-kabel som inte kommer åt bootmode. Ett inköp till från Aliexpress och vi gör nya försöka med detta i januari.

_________________
Andreas Gunnarsson

Porsche 944 - 1.8t swap
Citera
Gunnarsson
Tjörn
Här sen Okt 2019
Inlägg: 136


Trådstartare
Har äntligen fått motorfästena! Riktigt gött att motorn sitter själv i bilen utan hjälp av motorlyft. Dock vet jag inte riktigt vad jag ska tycka.. Är väldigt kluven. Motorfästena är en prototyp och bollade lite framåt tillbaka igår med han som designat fästena. Det stora problemet är att motorn sitter centrerat i motorutrymmet vilket gör att vattenpumpshuset tar i styrväxeln.


Det andra problemet är att sprängkåpan tar i torpedväggen i bakkant. Vet dock inte hur stort problem det är?

Fästena är väldigt solida och av hög kvalitét, och de är riktigt stumma.

Har hela tiden tänkt av använda mig av mekanisk vattenpump men med de här fästen måste jag gå mot en elektrisk vattenpump.. Inte jättetaggad på det egentligen.

_________________
Andreas Gunnarsson

Porsche 944 - 1.8t swap
Citera
safe
Stockholm / Kalmar
Här sen Jan 2006
Inlägg: 2239



Det är ett komfort problem att den tar i torpeden om inte annat.
Men är det bara lite så kan man massera torpeden lite med en slägga.

_________________
Magnus Wennerberg
Porsche 911 Targa -77 (originalish)
Porsche 911 Coupe -69 (busbil för bana)
Porsche 924 -79 (busbil för gata, EFI och Turbo)
Citera
Gunnarsson
Tjörn
Här sen Okt 2019
Inlägg: 136


Trådstartare
Du tänker typ vibrationer och att det dunkar inne i bilen?

_________________
Andreas Gunnarsson

Porsche 944 - 1.8t swap
Citera
safe
Stockholm / Kalmar
Här sen Jan 2006
Inlägg: 2239



Japp , det brukar vara rejält hemskt, typ okörbart utan hörselskydd.

_________________
Magnus Wennerberg
Porsche 911 Targa -77 (originalish)
Porsche 911 Coupe -69 (busbil för bana)
Porsche 924 -79 (busbil för gata, EFI och Turbo)
Citera
Gunnarsson
Tjörn
Här sen Okt 2019
Inlägg: 136


Trådstartare
Å fasen, då får släggan fram isåfall!

Måste bestämma mig bara hur jag ska göra i övrigt. Jag hade högre förhoppningar om placeringen och är besviken över att jag inte kan använda oem vattenpump men samtidigt kommer jag aldrig kunna göra lika välbyggda fästen själv.

_________________
Andreas Gunnarsson

Porsche 944 - 1.8t swap
Citera
safe
Stockholm / Kalmar
Här sen Jan 2006
Inlägg: 2239



Jag funderade på elektrisk vattenpump i min bil men lyckades använda den mekaniska.
Inte helt trivialt med elektrisk pump, finns lite information här på rejsa.

_________________
Magnus Wennerberg
Porsche 911 Targa -77 (originalish)
Porsche 911 Coupe -69 (busbil för bana)
Porsche 924 -79 (busbil för gata, EFI och Turbo)
Citera
Rolle Scirocco
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 5119



Gunnarsson skrev:
Å fasen, då får släggan fram isåfall!

Måste bestämma mig bara hur jag ska göra i övrigt. Jag hade högre förhoppningar om placeringen och är besviken över att jag inte kan använda oem vattenpump men samtidigt kommer jag aldrig kunna göra lika välbyggda fästen själv.


Vad säger säljaren om att motorn hamnar så svepet tar i torpedväggen? Är de sålda med den reklamen? Kan du få omleverans så motorn flyttas ner 1-2-3 cm eller vad som behövs?

Går det samtidigt att lösa vattenpumpsproblematiken eller är det mer olösligt?

Även om du har vissa rättigheter är det jobbigt med juridiska strider över nationsgränser, men ett litet tillägg för frakten om du får nya bättre fästen kanske bästa affären för båda? Säljaren går inte för mycket back, då han kanske tycker det är jobbigt att skicka till Eu etc och du får något som du blir nöjd med i långa loppet?

Du kan säkert bygga lite vidare med dessa under tiden typ delar av kylsystem, påbörja avgas bla bla

_________________
Roland Johansson
Citera
Gunnarsson
Tjörn
Här sen Okt 2019
Inlägg: 136


Trådstartare
Dessa är prototyper och jag hjälper säljaren att testa dem på en vänsterstyrd bil, så det är ingen fara så sett. Och säljaren är superschyst. Dock passar fästena i hans högerstyrda bil som jag förstått det (vilket är lite konstigt då jag trodde torpedväggen såg likadan ut) och när jag snackade med honom så lät det som att han kanske skulle låta fästena vara som de är och att man helt enkelt får använda sig av en elektrisk vattenpump.

men vem vet, kanske han designar om fästen och flyttar motorn någon cm till vänster, då tror jag att vattenpumpen skulle lösa sig med.

_________________
Andreas Gunnarsson

Porsche 944 - 1.8t swap
Citera
Våra race- och banåkarbilar
Porsche 944 -86 1.8t - Som man spacklar får man slipa
<<   1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8   >>
12 besök senaste veckan (16750 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande