Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
Porsche 944 -86 1.8t - Som man spacklar får man slipa
<<   1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8   >>
97 besök senaste veckan (16657 totalt)
Avve
Linköping
Här sen Aug 2005
Inlägg: 15



Hej! kul bygge! Har själv införskaffat adapter för en volvo rödblockare, där 135 hk LTT har ett vrid som bara är aningen mer än 10 % högre än orig 944 n/a. Är dock litet intresserad av att sätta in en 1,8t istället...
Motor Werks Racing som ju konverterat ett flertal 924s/944 ( oj vilka snygga byggen) till VAG 1,8t, säljer en adapter för att underlätta montering av elektrisk vattenpump- så det är kanske enklast så???
Avve

_________________
Avni Amadeus Avaldsnes
Citera
Gunnarsson
Tjörn
Här sen Okt 2019
Inlägg: 135


Trådstartare
Kul att du hittat hit! Klart du ska ha en 1.8t men tror nog allt att Volvomotorn passar bra i också. Är det gjutjärn eller alublock? Dålig koll på Volvomotorer även om det är det jag kör som bruksbilar.

Motorwerks racing gör imponerande byggen. Det är synd att de är så satans dyra bara.. de säljer också bara inom usa...

Men har funderat bra mycket på lösningar. Förhoppningsvis kan jag visa lite bilder i veckan, har en kompis som hjälper mig svetsa aluminium just nu. Tanken är att behålla original vattenpump och köra med en extern termostat. Blir kanske inte helt optimalt men tror det ska fungera. Om det inte går så är det elvattenpump som gäller.

_________________
Andreas Gunnarsson

Porsche 944 - 1.8t swap
Citera
Avve
Linköping
Här sen Aug 2005
Inlägg: 15



Volvomotorn har gjutjärnsblock, väger kanske 25 kg mindre än porschemotorn och ung 50 kg mer än audimotorn. Med lätt 1,8t motor samt kolfiberfront blir det mycket lättare än original. Lättaste byggena från Motor Werks Racing har väl tomvikt under 900 kg ? Räcker nog med 300 hk i en så pass lätt bil 😁
Jag tänker behålla alla glasrutor- och även elhissarna. Har dessbättre ingen taklucka. Racestol och bur är införskaffade. Spännande se hur din bil blir, själv måste jag bli litet mer klar med nuvarande bygget innan jag börjar med 944:an...

_________________
Avni Amadeus Avaldsnes
Citera
safe
Stockholm / Kalmar
Här sen Jan 2006
Inlägg: 2231



Avve skrev:
Volvomotorn har gjutjärnsblock, väger kanske 25 kg mindre än porschemotorn och ung 50 kg mer än audimotorn. Med lätt 1,8t motor samt kolfiberfront blir det mycket lättare än original. Lättaste byggena från Motor Werks Racing har väl tomvikt under 900 kg ? Räcker nog med 300 hk i en så pass lätt bil 😁
Jag tänker behålla alla glasrutor- och även elhissarna. Har dessbättre ingen taklucka. Racestol och bur är införskaffade. Spännande se hur din bil blir, själv måste jag bli litet mer klar med nuvarande bygget innan jag börjar med 944:an...


75kg i skillnad på 944a motorn och audi motorn?
Det har jag svårt att tro, 944 motorn ligger väl på en 170-180kg. Skulle vara förvånad om 1.8an väger under 140-150kg.

_________________
Magnus Wennerberg
Porsche 911 Targa -77 (originalish)
Porsche 911 Coupe -69 (busbil för bana)
Porsche 924 -79 (busbil för gata, EFI och Turbo)
Citera
Gunnarsson
Tjörn
Här sen Okt 2019
Inlägg: 135


Trådstartare
Nice! Jag letar inte så mycket vikt, tänker mer att min bil ska bli en schyst track day-bil men som är nice att ta en söndagstur med. Just nu tänker jag så iallafall, brukar ju alltid spåra ur..

De viktsiffrorna jag gått på är de som motorwerks racing har på sin hemsida. Där skriver de att 1.8t i deras utförande väger 102 kg. Tror inte de gjort några överdrivna viktbesparingar, men säg att den kanske väger 110 kg ungefär.

_________________
Andreas Gunnarsson

Porsche 944 - 1.8t swap
Citera
Jk95
MOSS(NORWAY)
Här sen Jul 2021
Inlägg: 255



Mycket motorvikter på nätet som kan inkludera och exkludera svänghjul, turbo och liknande kanske?

_________________
Johan Kristian Stjern
Norwegian trackday noob
Citera
Gunnarsson
Tjörn
Här sen Okt 2019
Inlägg: 135


Trådstartare
Helt rätt! Vet ju inte vad som ingår men gissar att motorwerks borde jämfört med liknande uppsättning. Tyvärr har jag ingen våg, hade ju varit intressant att veta..

Detta är taget från motorwerks racings hemsida:
"COMPARISON BY THE NUMBERS

944 Engine weighs 373 lbs & produces 147 HP

944 Turbo Engine weighs 431 lbs & produces 217 HP

MWR Engine (stage 1) weighs 226 lbs & produces 275 to 285 HP

MWR Engines Up-gradable To a Reliable 600+HP

(three power stages available for Track applications)"

_________________
Andreas Gunnarsson

Porsche 944 - 1.8t swap
Citera
Avve
Linköping
Här sen Aug 2005
Inlägg: 15



Hallåj!
Hur går det med resten av bilbygget? Några nya funderingar? Fler bilder?
Är litet ont om 944-projekt på Rejsa...

_________________
Avni Amadeus Avaldsnes
Citera
Gunnarsson
Tjörn
Här sen Okt 2019
Inlägg: 135


Trådstartare
Hehe, jag kan posta lite bilder sen har inte gjort några stora grejer men visst finns det lite uppdateringar.

_________________
Andreas Gunnarsson

Porsche 944 - 1.8t swap
Citera
Avve
Linköping
Här sen Aug 2005
Inlägg: 15



😁👍👍👍

_________________
Avni Amadeus Avaldsnes
Citera
Gunnarsson
Tjörn
Här sen Okt 2019
Inlägg: 135


Trådstartare
Nu Avve, här kommer uppdateringen!

Sist jag skrev kände jag mig besviken på fästena. Jag bestämde mig för att köra elektrisk vattenpump. Sedan fick jag kontakt med en som gjort ett likadant byte från andra sidan atlanten som berättade hur mycket bättre det är med original-vattenpumpen när man kör racing, och då kan man ju inte köra elvattenpump! Måste ju ha det bästa för racing!

Min polare som hjälper mig svetsa trodde att det skulle gå att lösa trots allt. Har inte fått tillbaka delarna än men hoppas än så länge på det bästa. Dock har jag hunnit testa grenröret. Vi var tvungna att kapa om det en gång, var för snåla första gången. Var tvungen att massera undersidan grenrör och generatorn för att få plats men till slut gick det!





Har också börjat med fästet till intercoolern i fram. Jag kapade ju bort plåten i fram då den var demolerad. Det blir ju mycket mer cleant, men tror egentligen att den är för liten att ersätta med. Är 25x25mm 1,5mm tjock. Funderar på om det skulle gå att göra ett tornstag också.


Testade montera dit turbon. Ser genast mycket trevligare ut. Dock är den ju väldigt liten.. Man flyger ju iväg direkt och sneglar på större aggregat!


Jag skäms över att visa upp det här.. Mina svetskunskaper är långt ifrån godkända. Men jobbet måste göras. Oljetråget behöver kapas för att motorn ska gå klar från tvärbalken.



Sist men inte minst har jag börjat att försöka lösa dbw-pedalen. Har köpt en dbw-enhet från en tidig Audi tt. Tanken är att kapa av den befintliga "stången" från 944:an och svetsa på dbw-enheten. Måste bara klura ut så det blir rätt vinkel och att monteringen blir bra så jag kommer åt att skruva fast allting. En svårare nöt att knäcka än jag trodde.


_________________
Andreas Gunnarsson

Porsche 944 - 1.8t swap
Citera
Magnus Mårtenson
Höllviken
Här sen Jun 2006
Inlägg: 468



Jag har kört många år racing med 1,8-20V och de första med original vattenpump och de senaste med en Davies Craig EWP80. Min erfarenhet är nog tvärtom vad du hört. På gata är original med termostat lite exaktare, men på bana hade jag bara positiva erfarenheter av elvattenpump jämfört med original. Har samma EWP80 pump på min Duratec som jag kört racing med sedan 2016. Fungerar kanon. Men det är min erfarenhet och uppfattning. Andra kan säkert ha en annan.

_________________
Magnus Mårtenson

www.MSCC.se
Citera
Gunnarsson
Tjörn
Här sen Okt 2019
Inlägg: 135


Trådstartare
Hm, intressant! Skönt att veta att det fungerar med elvattenpump, då finns det ju alternativ om det inte fungerar med orginalpumpen. Om inte annat en möjlighet för uppgradering senare. Räcker det med ewp80 för 1.8t? Hur mycket effekt har du i din motor? Trodde att ewp150 krävdes.

_________________
Andreas Gunnarsson

Porsche 944 - 1.8t swap
Citera
safe
Stockholm / Kalmar
Här sen Jan 2006
Inlägg: 2231



Jag övervägde elektrisk vattenpump på min 924a och gjorde lite efterforskningar, bla här på rejsa.
Verkar finnas olika uppfattningar om hur de fungerar, jag tror det kan bero på vilken motor man sätter den på, hur den är uppbyggd.
Om jag fattar rätt så är det inte bara att sätta dit en och ta bort originalpump och termostat. Termostaten har inte bara som uppgift att styra vatten mot kylaren utan (åtminståne i vissa motorer) även att vara en restriktor som vattenpumpen kan bygga ett tryck mot.

När termostaten öppnat mot kylaren så täpper den även till så att varmt vatten inte går tillbaka in i motorn utan att passera kylaren. Tar man bara bort termostaten på en bil så kan den gå varmare för att allt vatten inte går via kylaren.

Så jag tror en elektrisk pump fungerar bra både på gata och bana, om man vet vad man gör.
Elektrisk pump tillsammans med termostat bara som pumpersättare när det är trångt borde ju fungera felfritt.
Elpump är ju smutt om man vill separera flödet mellan topp och block i olika kretsar.

_________________
Magnus Wennerberg
Porsche 911 Targa -77 (originalish)
Porsche 911 Coupe -69 (busbil för bana)
Porsche 924 -79 (busbil för gata, EFI och Turbo)
Citera
Gunnarsson
Tjörn
Här sen Okt 2019
Inlägg: 135


Trådstartare
Kanske får bli elektrisk vattenpump i framtiden ändå om inte oem-lösningen flödar tillräckligt. Kan ju till och med vara så att det inte går att svetsa vattenpumpshuset så som jag tänkt och då är det elvattenmpump som gäller.

_________________
Andreas Gunnarsson

Porsche 944 - 1.8t swap
Citera
Marcus Gustafsson
Västerhaninge
Här sen Apr 2003
Inlägg: 11189



Gunnarsson skrev:
Räcker det med ewp80 för 1.8t? Hur mycket effekt har du i din motor? Trodde att ewp150 krävdes.


Jag har en Seven, Saab 2.0T uppskrämd till ~270hk med liten kylare.
Med original Polo-kylare så räckte inte EWP80 till mer än till lugn landsvägskörning.
Med EWP150 och tjockare aluminium-kylare så fungerar det mycket bättre.

När kylaren gav upp i min 944'a så köpte jag Kina-aluminiumkylare billigt och bra till 944 Turbo/S2, lite modifikation för att få dit men inga problem och jag förväntar mig inga problem den dagen jag får dit en turbomotor heller.

_________________
Mvh
/Marcus

I garaget: Påffe 944 & Martini Seven
Citera
Gunnarsson
Tjörn
Här sen Okt 2019
Inlägg: 135


Trådstartare
Nice, grymt med kylaren! Har kollat in de kylarna, jag hoppas att oem porsche-kyl räcker ett tag och när bytet behövs kommer jag beställa en från folkrepubliken kina De verkar väldigt prisvärda och många verkar nöjda.

_________________
Andreas Gunnarsson

Porsche 944 - 1.8t swap
Citera
Gunnarsson
Tjörn
Här sen Okt 2019
Inlägg: 135


Trådstartare
Fick låna en gastub i helgen, satan vilken skillnad! Går inte jämföra med flusstråd, är som att jämföra en lada med en rolls royce.

Har försökt att svetsa oljetråget i helgen men lyckas inte få det tätt.. tror att jag lyckats få håligheter i svetsarna i och med mina tidigare försök att svetsa ihop den.

En gasflaska hamnade högt upp på priolistan nu!



_________________
Andreas Gunnarsson

Porsche 944 - 1.8t swap
Citera
Michael Th
kallinge
Här sen Jul 2005
Inlägg: 2163



du skulle behöva öva svetsning mer.. som det ser ut.. för mycket trådmatning till amperen.. dvs kalla svetsar.. du får inte svetsen att smälta fast i ytan.. om man har en glipa mellan plåtar eller ett hål kan man lägga en bit koppar eller aluminium bakom. då håller dom smältan från att "trilla" igenom. och smältan fäster inte i kopparn eller aluminiumen.
så.. slipa bort svetsen och gör om och gör rätt.. om man sprutar på tex "brake cleener" på baksidan och det kommer igenom..då är det inte oljetätt.. en del testar felaktligt med vatten men vattentätt är enkelt jämfört med oljetätt.. svetsar man gamla oljetråg är det viktigt att verkligen rengöra med aceton eller brake cleener för att få bort oljan.

_________________
Michael Thulesius
Citera
Gunnarsson
Tjörn
Här sen Okt 2019
Inlägg: 135


Trådstartare
Tack för konstruktiv feedback! Precis sånt jag behöver, är den första att hålla med om att det behövs mer övning på svets.

Kände inte till att man kan använda breakleen, tack!

_________________
Andreas Gunnarsson

Porsche 944 - 1.8t swap
Citera
Rolle Scirocco
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 5112



Michael Th skrev:
du skulle behöva öva svetsning mer.. som det ser ut.. för mycket trådmatning till amperen.. dvs kalla svetsar.. du får inte svetsen att smälta fast i ytan.. om man har en glipa mellan plåtar eller ett hål kan man lägga en bit koppar eller aluminium bakom. då håller dom smältan från att "trilla" igenom. och smältan fäster inte i kopparn eller aluminiumen.
så.. slipa bort svetsen och gör om och gör rätt.. om man sprutar på tex "brake cleener" på baksidan och det kommer igenom..då är det inte oljetätt.. en del testar felaktligt med vatten men vattentätt är enkelt jämfört med oljetätt.. svetsar man gamla oljetråg är det viktigt att verkligen rengöra med aceton eller brake cleener för att få bort oljan.


Dock är vatten inte alls dumt att testa med som ett FÖRSTA test. Läcker det med vatten kommer det läcka med olja, bromsrengöring, förtunning etc. Fördelen med vatten är häll bort och svetsa vidare utan brandrisk etc.

När det ser bra ut och är tätt med vatten, använd tex förtunning istället för bromsrengöring. Läcker det, markera var och töm ut och låt torka några timmar så du är säker på att all förtunning är borta.

Bromsrengöring brinner med osynlig låga och är därför riktigt otäck, kan ligga kvar i en liten pora eller spricka i många timmar. Avger otrevliga ämnen för dig själv också om det börjar brinna.

_________________
Roland Johansson
Citera
Våra race- och banåkarbilar
Porsche 944 -86 1.8t - Som man spacklar får man slipa
<<   1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8   >>
97 besök senaste veckan (16657 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande