Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Andra projekttrådar
Manta b GSI -85 rullande renovering
1, 2   >>
14 besök senaste veckan (4839 totalt)
nygge
Lima
Här sen Dec 2004
Inlägg: 87


Trådstartare
Hejsan! har haft några andra projektrådar på sidan förut med lite racebetonade oplar , projektbilar jag övertagit efter andra byggare. Men suget efter något eget har alltid funnits, men pengar plats mm har inte funnits, så sålde av allt ,då jag tröttnat och tänkte att bilar var ett avslutat kapittel, men det gick ju sådär:)

Så la ut lite annonser sökte en manta b i toppskick, finns ju inte så många så det gick trögt, men tillsut svara en opelsamlare med en bild , jag har en, men gick väldigt trögt med svar osv , men han skulle bes den , då den inte varit bes sen -04a tror det här var -19 han skickade bilder och så och nybes , så jag köpte osedd då det var långt bort hade ingen tid att titta på den , får inte dra tungt släp mm , så han kunde fixa hit den till mig , men det tog ett år innan han kom sen vi började med affären pga massa saker . här e lite bilder hur den såg ut, så bra ut vid en snabb titt , lite större rostbubbla än man sagt +att det var en till bubbla på tröskeln som man kan tro att döljer mer än en bubbla







sen kom bilen till mig



jag var nöjd även yngsta sonen så nu väntade tvätt och en polering då den var ganska risig i lacken











blev rätt nöjd monterade även nygamla regplåtar som låg i bilen, synd att det var sent på hösten som den blev klar, Trodde jag.... skulle bara hissa upp bilen och kolla lite saker under det var då jag fick se massa skit, Stora rosthål, i längsgående balkar , golvet var bara underredsmassa på vissa ställen , täckkoppar till bromsoken borta , soppapump satt i buntband stor spricka i avgas , söndetorkade soppaslangar . Mitt eget fel då jag inte kollade påbilen innan, MEN kan inte förstå att bilen gick igenom med blanka papper på bes?? så detvar bara att dra fram svetrsen ,så här e lite bilder på detKlicka för större bilder!


Lite mer bilder på lagningen , här kommer även bilder på den lilla bubblan på tröskeln, vad den döljdeKlicka för större bilder!


blev ett långt första inlägg med massa bilder

_________________
Erik Nygårds
Citera
Qaz
Uppsala
Här sen Okt 2004
Inlägg: 1678



Det är fint att du tar hand om och fixar till den. Antar att de flesta blev sönderbörnade av någon 18:åring när de var billiga för 25 år sen.

(Hade en A när jag var 18, den var redan söndrskruvad. Fortsatte med på den vägen, böt rasade motorn till 2.2l från rekord, manuellkonverterade, stoppade i lsd-axel etc).

_________________
Markus Ålind
Citera
fordcapri
södre skåne
Här sen Jan 2016
Inlägg: 1132



aj aj vilken otur att den var så dålig, när du blev lovad att den skulle vara fin.
men bra du fixar den istället för att skrota den.

_________________
henrik nielsen
Citera
nygge
Lima
Här sen Dec 2004
Inlägg: 87


Trådstartare
Hej ja lite kul att försöka bevara den då man typ aldrig ser någon manta mer, fortsätter väl , det skulle sitta ett 2,5" avgas på den som var fabriksysten , inte hemma bygge alltså, men njaa det var ett 2" som nog knappast är byggt på firma, så beställde ett nytt 2,5" systen , men monterade v-bandsklämmor då jag hatar vanliga rörklämmor, och ett fint litet ändrör, fick även borra ur bultarna ur grenröret och blästrade det, och målade med biltemas värmefärg tycker den e bra


















Sen var ju dom inre lamporna dåliga , så hade turen att hitta och vinna dom på tradera, så blev dom fina också






_________________
Erik Nygårds
Citera
Davve
Åby, Växjö
Här sen Mar 2005
Inlägg: 2070



Kul att du delar med dig, har alltid gillat Manta B! thumbs up Följer. thumbs up

_________________
David Glantz
Jaguar, Mini och några till.
Banbil (såld): BMW 318ti Compact -95
Citera
Daniel-635
Västra Småland, nästan i Halland
Här sen Aug 2007
Inlägg: 453



Trots rosten, verkar det som att bilen har hittat rätt ägare !
Den förtjänar verkligen att lagas upp, då den ser fin oskruvad och komplett ut i övrigt.

Är avgassystemet tunnare där det är "trippelt" eller vad är anledningen ?

_________________
Daniel Karlsson
--------------------------------------------------
Med BMW 635 Csi Bi-Turbo
Citera
knotan
Åby
Här sen Feb 2006
Inlägg: 6122



Daniel-635 skrev:
Trots rosten, verkar det som att bilen har hittat rätt ägare !
Den förtjänar verkligen att lagas upp, då den ser fin oskruvad och komplett ut i övrigt.

Är avgassystemet tunnare där det är "trippelt" eller vad är anledningen ?

Påminner lite om en resonator, aka dinkelhoppare som är ett annat hittepåord. Men gissar att det är någon slags bröl-dämpare??

_________________
Karossbilar är inte det lite larvigt??
niklas laine
Citera
nygge
Lima
Här sen Dec 2004
Inlägg: 87


Trådstartare
Hej jo det har klarat sig fint för att vara en gammal opel, dom flesta brukar vara rätt hårt behandlade

angående avgas så har jag sett det på rallybilar och vet att JT tuni ng gjorde såna system, och detta är från simons och är väl en kopia sägs det, men trdede det var öppet ut till sidorna men var bara ett hål på ca 15mm, någon som läser kanske vet mer ?

Kan väl fortsätta lite då, vxllådan var blöt i olja som brukligt, och kudden varväldigt sladdrig, så beställde kudde och packbox , pasade på att blästra och lacka balk och kardan , annväder SLÄT hammarlack då jag tycker det e väldigt hållbar, men vet att många hatar den färgen ,







_________________
Erik Nygårds
Citera
Billy
Skärblacka , Östergötland
Här sen Nov 2004
Inlägg: 43



Härligt och sypersnyggt jobbat, du är duktig på plåt !
Kul att läsa om de gamla häftiga mantorna, och skoj att du bevarar den.

_________________
Billy Savvidis
Citera
nygge
Lima
Här sen Dec 2004
Inlägg: 87


Trådstartare
Hej igen , var ett tag sen , e så mycket annat som måste göras, men en lite update,

Snygga ventilkåpor gillar jag så en sådan hittades på en veteranmarknad i fint skick:) men efter lite bläster och rengörning och slutligen klarlack så blev den skaplig, kan
ske skall göra om den med skrynkelfärg sen istället?





Sen lät ju generatorn som skit, så kollade runt lite och såg att biltemas typ bosch kopia såg ut att passa så köpte en sådan , men passade nästan, fick svarva några mässingsbussningar till nedre fästet och göra om övre fästet lite men annars blev det bra








sen har bilen en jätteful dragkrok svensktillverkad, lite udda med dragkrog på sådan bil men valde att behålla den , så bläster och ny fär och ny kopplingsdosa





ska försöka uppdatera lite oftare så jag kommer ikapp till det jag gör med den nu

_________________
Erik Nygårds
Citera
Anders Carlsson
Stenungsund
Här sen Nov 2002
Inlägg: 1045



Kul med drag, var köpte du kopplingsdosan, jag är ute efter en likadan.

_________________
/Anders C
Citera
nygge
Lima
Här sen Dec 2004
Inlägg: 87


Trådstartare
Köpte den på traktordelar olsson i ellös

_________________
Erik Nygårds
Citera
Björn Larsson
Linköping (mellan soptippen & fängelset)
Här sen Maj 2004
Inlägg: 2129



Angående generatorn, kan du inte blästra upp originalgeneratorns gavlar & montera biltemaditons delar i den?

_________________
Björn Larsson
Life's to short for shortfillers.
Lotus 7S1 -59
Lotus Elite -61
Caterham 7S3
BMW E30 Baur TC2 -85
MG Midget -61
Citera
nygge
Lima
Här sen Dec 2004
Inlägg: 87


Trådstartare
tänkte först renovera orginalgeneratorn men lagren var typ nitade på plats, som man vart borra ur och krångla , så då var detta alternativ bäst

_________________
Erik Nygårds
Citera
Cassius
Göteborg
Här sen Jan 2005
Inlägg: 2738



Om du vill ha "original" utseende tror jag att jag har ett par generatorer liggandes. Ska nog ha en startmotor från en 2.4a med om det skulle va intressant? Tror den är isärskruvad.. Dock komplett! Den har 1,1hk istället för 0,8 som det är på dom andra, vanligt att man använder den på lite mer högkompade motorer

Jag har två inre styrleder med, sprillans nya, som inte kom till användning

_________________
I garaget: Kadett C -76 V8. Livstids projektet.
Audi V8 -91 med RS4 drivlina.
https://www.instagram.com/retro_motorsports_garage/
Regards, Johan Eriksson.
Citera
Kolja
08
Här sen Apr 2005
Inlägg: 6100



Mycket fint arbete.

Manta A 1.9 SR och 1.6 var mina två första egna bilar som 18-åring.
Suktade då hårt efter en Opel-vit Manta B 2.0 GSI med hönstrappa och massor av Irmscherplast.

_________________
Tony Jonsson

¤-------------------------------¤
Gracefully understated
Citera
zmicke
Köping
Här sen Dec 2016
Inlägg: 323



Fint arbete du gör, väcker minnen från min Opel tid.
Hade själv en svart Manta GSI Exlusive med röd inredning, köpte den 1987 för 85000kr
Den verkar skrotad och blivit en Volvo enl Bilregistret.

_________________
Mikael Persson M3 E46 Competition 2006
Citera
nygge
Lima
Här sen Dec 2004
Inlägg: 87


Trådstartare
Hej Tack . för att ni gillar den . lägger upp ett par bilder från i somras, så ni ser att den är i bruk iallafall


_________________
Erik Nygårds
Citera
nygge
Lima
Här sen Dec 2004
Inlägg: 87


Trådstartare
Hej igen nu fanns lite tid att uppdatera , då man e hemma och är sjuk, kan börja med instrumenthuset eftersom jag har en gsi så är det en helt meningslös vacum mätare i den, istället för dom äldre gte dom satt det oljetryck i, så det ville jag ha istället, så fick tag på en lite halvkomplett kasett på tradera i risigt skick, så då fick man börja studera elschema ,för att se vad som skiljer , och gsi har annan bakgrund i sina mätare och vita nålar, så fix göra en liten mix av mätare och måla dom gula nålarna vita, ficka även måla själva huset svart igen då någon målat det vitt , texen gick fint att måla med täcktexpenna, sen fick jag ju även byta givare i blocket









Har även länge velat ha en äkta Nardiratt, men en ny e så dyr, men hade turen att hitta en på annons ny i kartong , så fick beställa ett rattnav innan montering kunde ske, blej jättenöjd, så då vart jag ju leta reda på en växelspaksknopp, så beställde en ny sådan



Sen så har jag alltid tyckt att orginalfälgarna e så fula och spinkiga, så jag har letat efter några som var väldigt poppulära på -90 talet som heter mim är 15x7" tycker dom gör sig jättebra på manta b, men har letat i många år efter några utan resultat, men till slut så dök dom upp i hyfsat orginalskick, så efter en lite snabbpolering så vart jag provmontera dom , men är för höga däck på nu sitter 205 55 på nu men skall byta till 205 50 i sommar





Jahopp där tog tiden slut för denna gång, men är snart tillbaka igen

_________________
Erik Nygårds
Citera
Victor.
Lund
Här sen Dec 2003
Inlägg: 1824



De fälgarna är perfekta på Manta (och BMW E30), jag minns en i Bilsport som originalrenoverade en Manta (med små avsteg typ avgassystemet) redan i slutet av 90-talet och den hade också de fälgarna thumbs up

_________________

Porsche Cayman S "3400 RT" -09
Grocery Getter: Volkswagen Golf 1,6 -06
Citera
nygge
Lima
Här sen Dec 2004
Inlägg: 87


Trådstartare
Hej igen! nu var det länge sedan igen ,denna vinter blev väl inte alls vad jag tänkt angående renovering av mantan, hade ju tänkt byta balken på passagerarsidan och göra hela underedet klart, men med tanke på elpriserna så var det inget alternativ att hålla garaget varmt, har bara direktverkande elelement där, än så länge. Så då tänkte jag att jag gör mer platts i garaget, som är ca 100år gammalt som även ena delen är en gammal bagarstuga med en stor bakugn i som var lite halvdåligt skick, öppnade upp mellan garage och bagarstuga för några år sen och var nöjd så , men man ville ju har mer platts och vi annvänder aldrig den så då åkte den ut



så såg det ut och efter massa plockande och körande av sten så blev det så



Sen efter ytterligare timmar så blev det så , så målning och spackling tar jag till sommaren



Men nu e jag sugen på att skruva istället , men vet ej om jag skall börja med balkbytet el om jag skall vänta till hösten

_________________
Erik Nygårds
Citera
Andra projekttrådar
Manta b GSI -85 rullande renovering
1, 2   >>
14 besök senaste veckan (4839 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande