Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
![]() |
Våra race- och banåkarbilar
![]() |
<< 1, 2, 3, 4 >> 39 besök senaste veckan (8233 totalt) |
Missa inte den uppdaterade starttiden för Sprint #3!
Även denna gång samling 17:00 med första start 17:30 ![]() Oavsett vilken bil du kommer med, och du kan alltid köra med råttsoffan eller låna en lotus ![]() _________________ Fredrik Boivie ![]() Kör nu Lotus Elise S1, tidigare Westfield & Opel Speedster |
||
2023-07-07 Gelleråsen SVKG
Ett gott gäng samlades en bit längre norrut än vanligt, om än i något mindre antal. Gott om plats på banan med andra ord. Vädermässigt övervägande uppehåll, men med någon skur under dagen - så det fanns möjlighet att halka runt lite extra emellanåt. ![]() [Foto: Christian Jansson] Eftersom EBCs leveransprecision verkar ha försämrats ytterligare, fick en uppsättning gatbelägg a 600kr panikinhandlas för att i alla fall få på ngt att åka med. En månads framförhållning räcker såklart inte... Skylls ju till viss del på Brexit, men beläggen jag beställde från Japan kan tydligen hitta fram på 2-3 veckor ![]() Nåja, åka fick jag ju och kul var det oavsett! Dock blev det ett antal besök i escapen nere i Trösen för att vinka lite extra åt flaggvakten, för lagom tills det kändes som att man började få upp tempot lite tröttnade beläggen markant. Fick ge upp redan vid 15-tiden, för då var frambeläggen slut (igen). Ganska kort dag som jag även inledde med 40 min flaggvakt, så de gick (som väntat) åt ganska fort ![]() ESP:n verkar fortsatt lite mer välvilligt inställd, min "fulfix" verkar fungera. Nu är det nog EDL/XDS som käkar mest belägg - kanske blir ett ingrepp på den fronten vad det lider. Härnäst på agendan lite semester dock, troligen med möjlighet för Cupran att få sträcka ut lite på Autobahn. Med lite flax har kanske bromsbeläggen dykt upp när vi kommer hem... _________________ -- Anders Bergkvist -- Audi TTS Seat Leon Cupra ST |
||
På tal om leveransprecision så kan den ta sig olika uttryck. Nedan en bild på mina senaste interneteskapader.
Det jag (trodde jag) beställde var 8P0863149B / 8P0863150B "Front Left/Right Brake Air Guides" (orginaldelar till TTRS 8J). Vänster ![]() ![]() Även om jag får dit den där saken (löser sig med lite buntband och/eller silvertejp ![]() ![]() ![]() (Om någon till äventyrs behöver en 8V3807184B "Front bumper bracket support AUDI A3 FL 2017-2020" så vet ni var det finns) _________________ -- Anders Bergkvist -- Audi TTS Seat Leon Cupra ST |
||
Trots anstormningen gällande min fina 8V3807184B "Front bumper bracket support AUDI A3 FL 2017-2020" har jag hunnit med att peta på nya frambelägg (Dixcel) och köra lite bil.
2023-08-17 SVKG Sprint #4, Vårgårda: Andra gången jag deltar bland konerna för i år, första gången med TTS:en. Emellanåt mer på/över konerna än mellan, men passade på att utforska gränserna för ESPn lite. Visar sig att den är mer tillåtande än jag förväntade mig, så tror fortsatt mer på XDS än ESP angående bromseldandet (...utöver den enkla anledningen att jag bromsar för mycket...). Kul hade jag hursomhelst, även om bilen fick en och annan konkyss som förhoppningsvis går att polera bort ![]() 2023-08-21 SVKG, Knutstorp: Gott om plats och mycket köra. Trevligt fölk som vanligt - tack till arrangörer, funktionärer och övriga deltagare! ![]() ![]() Full tank + 10 liter räckte fram till 15-tiden (~3,3 liter/mil), sedan fick det vara färdigkört. Blev tillräckligt många varv, inte bara soppan i bilen som hade börjat tryta vid det laget. Bilen känns bra, skönt med vettiga belägg igen som klarar uppgiften bättre. Bästa dagsnotering 1:10.7. Återstår att se om man kan komma åt XDS-inställningarna, verkar lite lurigare på min modell då VCDS-internettipsen inte når riktigt hela vägen fram (verkar se lite annorlunda ut för bilar med Magnetic Ride). Jaja, något skall jag väl ha att göra i vinter... _________________ -- Anders Bergkvist -- Audi TTS Seat Leon Cupra ST |
||
2023-09-21 SVKG Höstrus(k)et, Falkenberg:
Inte så värst ruskigt i år, mer vibbar av en fin högsommarkväll. Det gjorde såklart inget. Körmässigt kändes det någonstans mellan okej och lite...okoncentrerat. Tittade väl för mycket i backspegeln kanske. En hel del snabba bilar i gruppen och det var lätt att hamna i osynk, i alla fall på ena passet kändes det som det släpptes om bilar mest hela tiden. Nästa pass kändes det istället nästan som jag var ensam på banan. Resulterade i för mig ovanligt jämna tider, jag brukar vara grymt inkonsekvent. Kanske har jag lärt mig något ![]() ![]() Eller nä, jag har nog inte lärt mig något trots allt ![]() ![]() Inga likheter i övrigt, förutom att kanske min ändalykt också var lite missfärgad efter övningen... Noterar också att sittastillstol hade varit trevligt. Eller vaddering på lämpligt/lämpliga ställe(n). Får börja med att kika på det senare, byta stol blir antagligen gnälligt på besiktningen. ![]() _________________ -- Anders Bergkvist -- Audi TTS Seat Leon Cupra ST |
||
Passade på att köpa på mig lite prylar innan julklappsbudgeten är slut. Förhoppningsvis nöjer sig resten av familjen med billiga klappar...
![]() Efter en lång mailkonversation med Apex (grym service!) fick det bli Carbotech (XP10) den här gången, ska bli kul att testa. Diskussionen inleddes faktiskt redan i våras med en annan beställning som jag fick annullera pga leveransproblem (EBC's leveransprecision e la sådär). ![]() Fick också bli ett nytt EDC avaktiveringskit från Öhlins. Förhoppningsvis med lite bättre livslängd än de som sitter på nu (Eibach), där två av dem verkar ha gett upp. Hmm...råkade googla lite igår igen, kanske även finns utrymme i budgeten (strumpor till alla andra blir väl bra?) för ett litet bromskylnings-kit. Ser iaf som en enkel och smidig lösning ![]() https://www.speedengineering.de/prod _________________ -- Anders Bergkvist -- Audi TTS Seat Leon Cupra ST |
||
Prylarna monterade vid det här laget och två banträffar har stökats av. XP10:orna verkar sköta sig fint, inte ens ngt nämnvärt gnissel. Än så länge i alla fall...
Inledde med Vårruset (18/5, SVKG) på Falkenberg, trevligt att vara igång igen - men fem grader och regn är väl inte riktigt optimalt. Gick lååångsamt i början, fick upp någorlunda tempo så småningom. "Någorlunda". Samson körde cirklar runt majoriteten av oss hela dagen ![]() Bestämde mig för det där kitet från Speed Engineering GmbH, tyckte det såg ut som en smidig lösning. Känslan är den samma nu när det sitter på plats, ganska smart och välgjort. Kitet är för RS egentligen, men iom att jag har bytt innerskärmar redan passade det rakt av. Kvarstår att kanske modda bromsskölden något, skiljer lite där också jmft med RS. ![]() ![]() 9:e maj var det dags för Testdag (SVKG) på Knutstorp, brukar vara ett tillfälle med körtid så det räcker till och behöver. Så även denna gång ![]() ![]() _________________ -- Anders Bergkvist -- Audi TTS Seat Leon Cupra ST |
||
Sedär ja, då har det gått nästan fem månader... Lite åka har det i alla fall blivit. Kinnekulle, Knutstorp, Gelleråsen och Falkenberg med SVKG.
Trevliga tillställningar som vanligt, om jag minns rätt funkade det väl hyfsat körmässigt också. Jag/bilen fortsätter elda (fram)bromsar, XP10:orna fick bytas ut inför sista bandagen. Men annars sköter den sig fint, bilen! Får bli liten kik på mer/bättre kylning. Liten uppgradering på gång också, har fyndat på skroten. 4-kolvsok från Macan 2.0 - en ganska vanligt förekommande uppdatering på TT 8J/mk2, bolt on. Blir nog nya, kanske flytande, skivor till det (bör ha 345mm istf orginal 340mm till dessa ok) - typ Neuspeed, ECS, Reyland eller liknande. Vi får se. ![]() _________________ -- Anders Bergkvist -- Audi TTS Seat Leon Cupra ST |
||
Jao, det kan så vara - tryckte bara dit kitet så länge, men bromssköld är helt intakt osv, samt att luften nog behöver lite assistans att hitta in i nacan som kitet är kopplat till - så det finns utrymme för förändring/förbättring på mer än en front...
Men, det kyler iaf bättre än de "luftstyrningar" jag haft monterade tidigare (bl.a. TTRS/RS3 orginal). Misstänker dock fortfarande att det ffa är XDS å möjligen lite ESP som utgör en stor del av problemet. Jobbigt när inte bara jag bromsar när det ska bromsas, utan bilen bromsar själv också när det svängs och gasas för mycket ![]() _________________ -- Anders Bergkvist -- Audi TTS Seat Leon Cupra ST |
||
Anar att du inte gjort något mer åt XDS'en?
En vild gissning är att det är vad som äter bromsar för dig. Alla VAG-bilar jag haft <2014 har ätit belägg och haft problem med värmen så länge man inte haft en ordentlig diff=XDS/bromsarna behöver inte jobba då för att försöka hitta fäste. Så antingen att stänga av den helt, även om det inte lär bli så roligt, alternativt att ordna en ordentlig framdiff vore nog att rekommendera. _________________ Emil W |
||
Aaaah, ja sånt brukar ju döda bromsarna med råge _________________ ![]() |
||
Ah, jag är definitivt sist på bollen här. Har helt missat att du hade en biltråd, Anders.
Du körde ju riktigt bra på Falkenberg förra veckan. Viss skillnad att åka på däck som funkar i regnet, va? ![]() Jag låg ju bakom dig flera varv, där du kunde glida ifrån med någon billängd eller två per varv. Riktigt fint driv ut ur chikanen. ![]() Tyvärr blev filmen inget att visa. Mörkret började sänka sig, regnet och all spray från din svarta bil utan bakljus gjorde att det var svårt att se TTS'en alls på filmen. Så jag tog inte med det när jag klippte ihop och gjorde film av kvällen. Tyvärr! ![]() _________________ Aston Martin V8 Vantage BMW 328i Cab E36 Haase DD2 kart NS: 38 varv |
||
Tackar! Mitt antagande också, gott att du kan bekräfta det ![]() Har allt sneglat lite på Wavetrac/Quaife mer än en gång, men det är ju en del jobb och en hel del pengar... Ska se om jag kan komma åt kodningen som ett första steg, den har om jag förstått rätt tre nivåer (Off, Weak, Strong). Kanske räcker att få ner den på Weak. Sedan råkar jag säkert köpa en diff i julkapp ändå, till slut... _________________ -- Anders Bergkvist -- Audi TTS Seat Leon Cupra ST |
||
Haha, ja det var på sina ställen nästan som att köra torrt - grymt förtroende i dom däcken! Driv på alla fyra hjälper ju till också. En bra eftermiddag/kväll, trevlig att ses som vanligt! Ah, svårt att se ja...just det, jag körde visst i stealth mode, fick svartflagg och ett litet påpekande att en svart syns lite extra dåligt i skumrasket... ![]() _________________ -- Anders Bergkvist -- Audi TTS Seat Leon Cupra ST |
||
Här har inte hänt så mycket, annat än att bilen nu kommer synas lite bättre vid nästa körning i regnrusk/skymning - gick att aktivera bakljusen på DRL via VCDS.
Annars är det mest väntan just nu, har nya saker som skall på men saknar beläggen, som är ... någonstans. Missade sprintpremiären förra veckan och missar nog banpremiären på torsdag. ![]() Det blev Reyland 345mm till slut. Nu saknas bara beläggen då. _________________ -- Anders Bergkvist -- Audi TTS Seat Leon Cupra ST |
||
Köpte via Stertman, har därmed inte koll på hur beställningen såg ut mot Reyland - men Jimmy varnade tidigt för 40-50 dagars leveranstid så det tarvades nog lite svarvning eller liknande först innan de kunde sätta ihop dom! Eller så handlar det bara om normal brittisk variation i leveransprecision... ![]() _________________ -- Anders Bergkvist -- Audi TTS Seat Leon Cupra ST |
||
Verkstaden hann klämma dit prylarna, så nu sitter det på plats. Skönt, då kan det bli banpremiär i morgon trots allt!
![]() Huvudanledningen till att bilen var inlämnad var dock inte bromsprylarna, utan den här. Hoppas på avsevärt lägre bromsdetaljkonto nu - och gärna lite wow-faktor! ![]() _________________ -- Anders Bergkvist -- Audi TTS Seat Leon Cupra ST |
||
![]() |
Våra race- och banåkarbilar
![]() |
<< 1, 2, 3, 4 >> 39 besök senaste veckan (8233 totalt) |