Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Allmänt banåkaforum
Intressant om E10 vs 98...
858 besök totalt
safe
Stockholm / Kalmar
Här sen Jan 2006
Inlägg: 2227


Trådstartare
https://www.youtube.com/watch?v=NosuE5_Jdb8

Skid Factory tunar en sug-subaru på E10 91 oktan och jämför med 98 oktan utan etanol.

Hur tror ni det går?

_________________
Magnus Wennerberg
Porsche 911 Targa -77 (originalish)
Porsche 911 Coupe -69 (busbil för bana)
Porsche 924 -79 (busbil för gata, EFI och Turbo)
Citera
Niklas Falk
Fixhult
Här sen Apr 2004
Inlägg: 19425



På en knackbegränsad sugmotor kan lite etanol hjälpa tydligen.
Men hur deras "91+etanol" oktanratas är ju knepigt att veta, jämfört med vår "95 E10".

Största problemet är stabiliteten över tid, det är ju sånt man behöver alla hjälpsystem till, förvatt inte skrota kolvar vid första tanken skitsoppa.

_________________
Niklas Falk
www.MX5RacingClub.se www.SPVM.se www.SVKG.se
Citera
safe
Stockholm / Kalmar
Här sen Jan 2006
Inlägg: 2227


Trådstartare
Det är som om de i australien har 91 oktan soppa med 10 % etanol tillsatt.

Frågan är om det är så i Sverige också, att det är vanlig 95 oktan som man tillsätter 10% etanol i eller om man tar bort andra oktanhöjande tillsatser när man blandar i etanolen för att det ska hålla just 95. Eftersom etanol innehållet kan variera upp till 10% så kan man tro att det är det första.

I videon menar de att det inte är oktantalet som är avgörande utan de andra egenskaperna i etanolen, brinner svalare, mer syre i bränslet. De ändrar inte tändningen mellan 98 och E10, men de får ut 5% mer effekt back to back.

_________________
Magnus Wennerberg
Porsche 911 Targa -77 (originalish)
Porsche 911 Coupe -69 (busbil för bana)
Porsche 924 -79 (busbil för gata, EFI och Turbo)
Citera
Homegrown
Alunda
Här sen Mar 2003
Inlägg: 172



safe skrev:
Det är som om de i australien har 91 oktan soppa med 10 % etanol tillsatt.

Frågan är om det är så i Sverige också, att det är vanlig 95 oktan som man tillsätter 10% etanol i eller om man tar bort andra oktanhöjande tillsatser när man blandar i etanolen för att det ska hålla just 95. Eftersom etanol innehållet kan variera upp till 10% så kan man tro att det är det första.

I videon menar de att det inte är oktantalet som är avgörande utan de andra egenskaperna i etanolen, brinner svalare, mer syre i bränslet. De ändrar inte tändningen mellan 98 och E10, men de får ut 5% mer effekt back to back.


Kul att det är fler som kollar austauliensika byggare/tuners.
Det är t.o.m så att de backar av lite tändning där styrsystemet indikerat retard.
Allt ovan på en vältunad Subaru sexa sugis 98okt, byter bränsle till sämre (billigare) E10. Målet är att tuna för ekonomi men man hittar mer effekt på hela kurvan.
Skulle detta nämnas på 911early skulle det nog gå några proppar

_________________
Stefan Söderstedt
Citera
safe
Stockholm / Kalmar
Här sen Jan 2006
Inlägg: 2227


Trådstartare
Homegrown skrev:

Skulle detta nämnas på 911early skulle det nog gå några proppar




_________________
Magnus Wennerberg
Porsche 911 Targa -77 (originalish)
Porsche 911 Coupe -69 (busbil för bana)
Porsche 924 -79 (busbil för gata, EFI och Turbo)
Citera
Eldh
Göteborg
Här sen Sep 2004
Inlägg: 2131



Mindre energiinnehåll i E10 men kan man höja laddtrycket kan man såklart vinna tillbaka några hk

_________________
Per Eldh
Bilarna
Citera
safe
Stockholm / Kalmar
Här sen Jan 2006
Inlägg: 2227


Trådstartare
Eldh skrev:
Mindre energiinnehåll i E10 men kan man höja laddtrycket kan man såklart vinna tillbaka några hk


Energiinnehållet har ju bara betydelse för bränsleförbrukningen. Motorn i videon var en sugmotor, ändå så gav den 5% mer effekt på E10.

_________________
Magnus Wennerberg
Porsche 911 Targa -77 (originalish)
Porsche 911 Coupe -69 (busbil för bana)
Porsche 924 -79 (busbil för gata, EFI och Turbo)
Citera
Niklas Falk
Fixhult
Här sen Apr 2004
Inlägg: 19425



Eldh skrev:
Mindre energiinnehåll i E10 men kan man höja laddtrycket kan man såklart vinna tillbaka några hk
Och är det en sugmotor som studsar på knacksensorn så kan resultatet bli en jämnare effektiv tändning. Men de redovisade inte faktisk tändkurva efter knackjustering.

Men lägre komp och inget knack eller överladd så är det bara temperatur i förbränningsrummet som kan förklara ev ökning i effektivitet.

_________________
Niklas Falk
www.MX5RacingClub.se www.SPVM.se www.SVKG.se
Citera
safe
Stockholm / Kalmar
Här sen Jan 2006
Inlägg: 2227


Trådstartare
Niklas Falk skrev:
Eldh skrev:
Mindre energiinnehåll i E10 men kan man höja laddtrycket kan man såklart vinna tillbaka några hk
Och är det en sugmotor som studsar på knacksensorn så kan resultatet bli en jämnare effektiv tändning. Men de redovisade inte faktisk tändkurva efter knackjustering.

Men lägre komp och inget knack eller överladd så är det bara temperatur i förbränningsrummet som kan förklara ev ökning i effektivitet.



Jo, på slutet säger han att han tog bort 1-1.5 grader timing för E10 (vilket hade 7-8% etanol enligt deras sensor). Etanol har ju några extra syreatomer i sig, det är det han pekar på som orsak (oxygenation).

_________________
Magnus Wennerberg
Porsche 911 Targa -77 (originalish)
Porsche 911 Coupe -69 (busbil för bana)
Porsche 924 -79 (busbil för gata, EFI och Turbo)
Citera
Allmänt banåkaforum
Intressant om E10 vs 98...
858 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande