Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Nybörjarsvängåkaforum
Öppen hjälm för banåka
512 besök totalt
Benjamin E
Stockholm
Här sen Mar 2004
Inlägg: 2585

Namndispens
Namndispens
Trådstartare
Kan ju säkert hitta och läsa, men tips på godkänd, prisvärd banåkahjälm som godkänns för trackdaya emottagets tacksamt. Ingen jättebudget men kommer köra 1-2 ggr/år så jag behöver verkligen inget fancy. Kan ju köra men har egentligen ingen aning vart (vilken klass, långsam medel etc) GTIn hamnar med standardsulor. R-däck får vänta tills jag känner mig nöjde med min egen leverans igen.

Skönt att få börja om från noll igen! 😊

_________________
Benjamin E
Kör MK8 GTI
Citera
Benjamin E
Stockholm
Här sen Mar 2004
Inlägg: 2585

Namndispens
Namndispens
Trådstartare
Riktigt budgetalternativ men är den godkänd på gröndal/sviesta etc. Står så i texten.

https://www.radne.se/product/hjalm-sparco-club-j-1-svart?sku=14051305&referer=google-shopping&country=SE&gclid=EAIaIQobChMI5Nm_rLjD-QIVFJ7VCh2ZywqcEAQYAiABEgKX0_D_BwE

Jaaa jag vet att man inte skall tumma på kvalitet etc. Men det är fortfarande en sparco och jag sitter i en bil, inte en kart. Synpunkter?

_________________
Benjamin E
Kör MK8 GTI
Citera
Cédric
Uttran/Sthlm
Här sen Mar 2004
Inlägg: 3044



För trackdays gäller oftast bara ECE märkt, mao typ vilken mc/mopedhjälm som helst, eller enkel hjälm som den du länkade till
Eller typ denna

https://webshop.trendab.com/personlig-utrustning/hjalmar-intercom-nack . . . .

Fia godkänd öppen hjälm börjar nånstans under 3k ca. Fördelen är ju att dom är brandsäkra och testade mot hårdare krav, nackdelen är att dom ofta är rätt tunga om man inte köper en svindyr en.

_________________
Cédric Nyberg
Porsche 924 Turbo
Toyota GT86
Formel Vee Veemax MKIVB 1970
www.instagram.com/garagecedric/
Citera
Benjamin E
Stockholm
Här sen Mar 2004
Inlägg: 2585

Namndispens
Namndispens
Trådstartare
Cédric skrev:
För trackdays gäller oftast bara ECE märkt, mao typ vilken mc/mopedhjälm som helst, eller enkel hjälm som den du länkade till
Eller typ denna

https://webshop.trendab.com/personlig-utrustning/hjalmar-intercom-nack . . . .

Fia godkänd öppen hjälm börjar nånstans under 3k ca. Fördelen är ju att dom är brandsäkra och testade mot hårdare krav, nackdelen är att dom ofta är rätt tunga om man inte köper en svindyr en.


Precis, men jag börjar där så får vi se när hornen växer ut, har ju släppt två hjul helt tyvärr... Men våra 3D armstöd lever vidare på nästa cykel. Blev bara positiva omdömen från nästa användare.

_________________
Benjamin E
Kör MK8 GTI
Citera
Cédric
Uttran/Sthlm
Här sen Mar 2004
Inlägg: 3044



Benjamin E skrev:
Cédric skrev:
För trackdays gäller oftast bara ECE märkt, mao typ vilken mc/mopedhjälm som helst, eller enkel hjälm som den du länkade till
Eller typ denna

https://webshop.trendab.com/personlig-utrustning/hjalmar-intercom-nack . . . .

Fia godkänd öppen hjälm börjar nånstans under 3k ca. Fördelen är ju att dom är brandsäkra och testade mot hårdare krav, nackdelen är att dom ofta är rätt tunga om man inte köper en svindyr en.


Precis, men jag börjar där så får vi se när hornen växer ut, har ju släppt två hjul helt tyvärr... Men våra 3D armstöd lever vidare på nästa cykel. Blev bara positiva omdömen från nästa användare.


Ot
Oj, är det pga skador som du slutar? Kul att stöden lever vidare!

Omp hjälmen ovan väger 1000g, ganska mycket mindre än min FIA omp jethjälm, så har man en bil där chansen är liten att den brinner upp är vikten nog ganska viktig. Har haft återkommande besvär med nacken sen jag kraschade i passagerarsätet på en golf 6 GTI för många år sen, utan hjälmvikt. Ska inte underskattas!

_________________
Cédric Nyberg
Porsche 924 Turbo
Toyota GT86
Formel Vee Veemax MKIVB 1970
www.instagram.com/garagecedric/
Citera
carl.josefsson
Göteborg
Här sen Jul 2008
Inlägg: 1190



Säkerhet är viktigt och en av dom viktigaste sakerna när det gäller en hjälm är att den sitter bra på just ditt huvud, först därefter kan man börja klura på andra saker.

Själv prutar jag ytterst sällan när det kommer till just säkerhet, kostnaden om olyckan är framme kan bli rejäl och då ångrar man sig nog ganska lätt om man prutade bort något.......

/C

_________________
Carl Josefsson

Mazda MX-5 2002
Till Jobbet: 23:37 inkl. ett antal rondeller och rödljus
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=104718
Citera
Benjamin E
Stockholm
Här sen Mar 2004
Inlägg: 2585

Namndispens
Namndispens
Trådstartare
Japps att den sitter bra är a och o, jag lånade en hjälm ett race som var aningen för stor, det var väldigt obehagligt.

Nej, man skall inte tumma på säkerheten, aldrig. Som sagt, får jag blodad tand så kommer jag invetstera mer. Då går jag isf "all in" med en integral i CF som jag hade förr... Hade den förra kvar länge men skumgummit hade torkat i fodret. Nja....

Ot @cedric, nä jag är helt enkelt för kass cyklist. 3 rejäla vuropr på 3 år får räcka, TT hojarnas geometri funkar inte för mig och så går det för fort. SwimRun blir bra

_________________
Benjamin E
Kör MK8 GTI
Citera
Nybörjarsvängåkaforum
Öppen hjälm för banåka
512 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande