Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
BMW Active Hybrid 3 -13, Nurburgring, Mantorp och ny bil!
1, 2   >>
6 besök senaste veckan (4662 totalt)
J.Ontis
Stockholm
Här sen Nov 2018
Inlägg: 31


Trådstartare
Hej!

Min första tråd här på rejsa, vart inne och läst massor under åren men tänker att det är dags nu... Har tidigare pysslat med lite drifting, byggt flera olika högar men efter en trafikolycka var jag tvungen att släppa allt som hade med meka att göra, såklart så var jag lite less på att allt går sönder hela tiden när man slirar så det var ju inte världens undergång för mig.

Nu är jag dock någorlunda på banan igen och tänkte bygga en "enklare" trackday bil, som jag förhoppningsvis slipper meka med hela tiden.

Jag är frälst, jag älskar hybrider så efter att ha åkt 330e i några månader till jobbet besluta jag mig för att bygga banbil av en, men hittade istället något som heter Active hybrid, som istället för en 4 cylindrig motor som 330e har, har den en 6 cylindrig kallad N55, som många nog känner till.

BMW Active hybrid 3, alltså en F30, 335i med ett batteri och en liten elmotor.
306hk i N55B30A motorn, och enligt uppgifter ca 50hk i elmotor, elmotorn känns rejält klen jämfört med 330e som har 88hk.

Batteriet som sitter i AH3 är på 1.3kwh, riktigt klent, MEN elmotor och bensinmotor i kombo ger ett riktigt trevligt bottendrag tack vare e-boost vid gaspådrag.
Batteriet laddas upp fort med hjälp av motorn, och tänker mig att detta borde fungera hyffsat bra på bana i dom tighta kurvorna.

Planen:
Bur inkl. registreringsbesiktning
Stolar
Chassi
Motor, ca 400-450 hjulisar
Lite kolfiber här och där.
M3 front parti
Race livery/dekor

Vid inköp:


Efter montering av M-sport runt om.

_________________
Jesper Ontis
Citera
Björn Davidsson
Tullinge
Här sen Jul 2005
Inlägg: 1637



Riktigt intressant! Hur fort laddas batteriet? Talar vi någon minut?

_________________
Björn Davidsson
Pontiac T/A GT1 (räser)
Just nu:36 cylindrar

Tack till:
www.vattenskarning.net
www.harryj.se
www.jbverkstan.se
www.huddingesteel.se
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41505

Forumägare
Forumägare

Cool idé! Visste inte det fanns en variant med N55, har bara provat den (IMHO tråkiga) med fyran som inte är i närheten av körrespons MINIn har tex. Med N55 blir det ju något helt annat förstår jag thumbs up

_________________
Magnus Thomé
Citera
J.Ontis
Stockholm
Här sen Nov 2018
Inlägg: 31


Trådstartare
Björn Davidsson skrev:
Riktigt intressant! Hur fort laddas batteriet? Talar vi någon minut?


På tomgång tar ca 20% bara ca 3-4 min.
Vid en inbromsning kan man skrapa ihop ca 10-15% beroende på hur lång inbromsningen är.
Har inte utforskat klart gällande detta, kommer en uppdatering längre fram när jag kört mer!

Magnus Thomé skrev:
Cool idé! Visste inte det fanns en variant med N55, har bara provat den (IMHO tråkiga) med fyran som inte är i närheten av körrespons MINIn har tex. Med N55 blir det ju något helt annat förstår jag thumbs up


Ja, det är inte många som känner till denna då det endast finns ca 10st i landet och 5000 tillverkade totalt.

N55an går riktigt fint med lite hjälp av en elmotor.

_________________
Jesper Ontis
Citera
J.Ontis
Stockholm
Här sen Nov 2018
Inlägg: 31


Trådstartare
Har fått hem lite paket innehållande bland annat:
-Masata stepped competition intercooler
-Masata tryckrör, både från turbo till ic och ic till insug, orginal har en tendens att spricka.


-Downpipe utan katalysator (Tänkte köra katt under istället)
-K&N filter, oljefilter och luftfilter.
-Ett steg kallare tändstift än org.


-Hardrace fjäderbensstag och camberstag för justering av camber i bak.
Tycker denna bil har ett seriöst problem med väghållningen(Troligtvis pga. extra vikten) så kommer försöka lösa problemet så snabbt som möjligt.

_________________
Jesper Ontis
Citera
J.Ontis
Stockholm
Här sen Nov 2018
Inlägg: 31


Trådstartare
Bilen är rensad och buren är på G in.
Lagom med kablar både inne och under.
Stort tack till Performance by Lundberg för hjälpen! 👌
Blir riktigt bra.




_________________
Jesper Ontis
Citera
J.Ontis
Stockholm
Här sen Nov 2018
Inlägg: 31


Trådstartare
Buren är klar och monterad
Regbesiktning bokad på onsdag nästa vecka.

Tills dess skall coilovers installeras, kommer börja med några billigare, begagnade typ XYZ och till nästa sommar införskaffas några värre, kanske KW eller om ni har några bra förslag för under 25tkr.

Efter besiktning skall de nya motordelarna installeras, motor och växellåsa skall optimeras.

Planen är sedan att bygga nytt golv och få stylingdiffusorn i bak att faktiskt fungera, men mer om det sen.


_________________
Jesper Ontis
Citera
J.Ontis
Stockholm
Här sen Nov 2018
Inlägg: 31


Trådstartare
Vart sjuk ett tag så var tvungen att boka om regbes, men fick en ny tid igår 7/9.
Bilen är nu reggad med bur och coilovers samt besiktigad i 14 månader till

Har påbörjat installation av div. delar som intercooler, tryckrör och lite väghållningsdelar.

Burbygget är klart, skall bygga täckkåpor för baksätet.

XYZ coilovers med för mjuka bakfjädrar, insåg snabbt att dom extra 150kg i batterier var för mycket för fjädringen.

Installation av ic och tryckrör.

Det otroligt tråkiga motorutrymmet.


Nästa steg: Bygga avgassystem, låsa ut DME med med hjälp av BM3, därefter mappning.

_________________
Jesper Ontis
Citera
BMW-DJ
Gbg
Här sen Nov 2012
Inlägg: 1125



Jättekul projekt!

Vi hade med en 330e på Ring Knutstorp med BMW CS Motorsport för något år sedan och den gick riktigt bra trots lite högre vikt.

Nu vet jag inte exakt hur den här modellen är specad med kylning men ett tips när du börjar trimma n55 är att spara några kronor för att förbättra olje/vattenkylning. Det bygger fort temperatur när man pressar turbon hårdare och på bana bygger det jättemycket temp.

_________________
David Johansson
BMW 335i E92 (Alpinweiss)
BMW CS Motorsport
Citera
J.Ontis
Stockholm
Här sen Nov 2018
Inlägg: 31


Trådstartare
BMW-DJ skrev:
Jättekul projekt!

Vi hade med en 330e på Ring Knutstorp med BMW CS Motorsport för något år sedan och den gick riktigt bra trots lite högre vikt.

Nu vet jag inte exakt hur den här modellen är specad med kylning men ett tips när du börjar trimma n55 är att spara några kronor för att förbättra olje/vattenkylning. Det bygger fort temperatur när man pressar turbon hårdare och på bana bygger det jättemycket temp.


Tack!

Alright, jag har en 330e som daily driver och dem har riktigt bra känsla, så kan tänka mig att dom fungerar bra på bana, denna hade dock bra mycket sämre känsla orginal.

Tack för tipset! Sitter en kylare på varje sida vid dimljuset, har inte tagit reda på vilket som går vart men skall definitivt kika på oljetempen under första körningen.

_________________
Jesper Ontis
Citera
J.Ontis
Stockholm
Här sen Nov 2018
Inlägg: 31


Trådstartare
Har nu monterat samtliga trimdelar.
Vart bootmod3 programvara för att låsa upp DME och få tillgång till customROM.
Det ingick även en steg 2 98oktan programvara som jag flashade till att börja med.

MEN, tappar precis all effekt efter 4500 varv, target boost håller sig på ca 1.1bar medans jag når ca 0.6bar.

Har loggat lite ifall någon vill kika.

0-100 logg
https://www.bootmod3.net/log?id=631f3ac5c090c69d7d3541ff

4e växeln pull, tyvärr inte till högsta varvtal då det är svårt att göra detta på ett tryggt sätt.
https://www.bootmod3.net/log?id=63201856c090c69d7d354560
https://www.bootmod3.net/log?id=63201839ae729bdab4589fed
Förstår mig inte på wastegatens duty cycle för tillfället...

Ser ut som jag behöver en ny, uppgraderad turbo för att inte tappa laddtrycket på högre varv.

_________________
Jesper Ontis
Citera
erikjakan
Stockholm
Här sen Dec 2004
Inlägg: 7727



Ja det ser ut som turbon bottnar nånstans där.

Men kan för lite om dem där aggregaten för att uttala mig, bra tillfälle att uppgraderat till nåt vettigt

_________________
Erik Wedlund

Nurburgring 7.14.8 BTG Z06
Nurburgring 7.40 BTG 996 Turbo
Mantorp 1.23.7 Carrera S
Gelleråsen 1.18.40 M3e36
Gelleråsen 1.11.5 996 turbo
Citera
zmicke
Köping
Här sen Dec 2016
Inlägg: 329



Det är väl något N55 lider av redan original, att turbon tappar lite flås på högre varvtal.

_________________
Mikael Persson M3 E46 Competition 2006
Citera
CupRacing
Stockholm
Här sen Okt 2006
Inlägg: 56



Låter som att du läcker laddtryck.
Kolla alla anslutningar, DV kan också läcka. Säkerställ att Wastegate kan röra sig fritt.
Även valvetronic actuator kan ge upphov till märkliga fenomen.

_________________
M@rtin 411is4t

Leon Cupra
Citera
J.Ontis
Stockholm
Här sen Nov 2018
Inlägg: 31


Trådstartare
Ny turbo beställd, en steg 2 från turbosystems och en dv+ för att eventuellt kunna klara lite högre laddtryck.. =)

Drog en repa med dragy, känns som en helt ok tid trots 8 grader ute, 245 kinadäck med ett märke jag aldrig hört talas om och hjulstuds som var lagom läskigt.. Skall felsöka lite om varför den hjulstudsar men en sak är säker att bakfjädrarna inte grejar den extra belastningen från hybridbatteriet, så beställde 20kg/mm fjädrar till i bak.


Nya fälgar inköpta, ocean light 19", får gå med tills nästa år, inan det är dags för banåka. Funderar på att testa nankang ar1.



CupRacing skrev:
Låter som att du läcker laddtryck.
Kolla alla anslutningar, DV kan också läcka. Säkerställ att Wastegate kan röra sig fritt.
Även valvetronic actuator kan ge upphov till märkliga fenomen.

Tack för tips, förhoppningsvis löser nya dv+ problemet och turbon.

_________________
Jesper Ontis
Citera
dahlbergr

Här sen Apr 2009
Inlägg: 34



Nog har jag sett att du sysslar endel med hybrider men helt missat att du har en tråd här!

Fränt med nåt annorlunda, får vi åka lite tillsammans nästa år

Har en bekant med lite åka fort delar till salu till F30 också.

_________________
Robert Dahlberg
Porsche 996 C2
BMW E90 330i
Citera
J.Ontis
Stockholm
Här sen Nov 2018
Inlägg: 31


Trådstartare
dahlbergr skrev:
Nog har jag sett att du sysslar endel med hybrider men helt missat att du har en tråd här!

Fränt med nåt annorlunda, får vi åka lite tillsammans nästa år

Har en bekant med lite åka fort delar till salu till F30 också.


Det var längesen! Hade kunnat ana att du höll till på denna sida... =)
Ja det tycker jag absolut! Tänkte försöka åka på några trackdays.

Uppdatering

Monterat nya stolarna, blev mycket bra.
Vart dock tvungen att ta bort plasten på B-stolpen då stolarna var rätt breda.
Har dock en hel liga med felkoder på bland annat airbag, bältesspännare och bältesmatta jag måste lösa.


Fått hem turbon och DV+, beställde lite packningar från bmw som skall anlända på fredag, installerar förhoppningsvis turbon på fredag.




Beställde nya bakfjädrar, dom tidigare var 13kg/mm och jag upplevde dom för mjuka, klarade inte av den ökade vikten från hybridbatteriet, så beställde 20kg/mm fjädrar och WOW vilken skillnad.

_________________
Jesper Ontis
Citera
J.Ontis
Stockholm
Här sen Nov 2018
Inlägg: 31


Trådstartare
Turbon är installerad!
Jäklar vilken skillnad på effektkurva.

Är inte stolt över installationstiden, var ca 8h effektivt arbete...

Den ger, ger och ger upp till 7000 varv nu, till skillnad från förut när den gav till 4500varv och dog.

Första provkörning: Spöregn, gick lite halvdassigt att logga då det var som att åka på is under 150km/h sen vågade jag inte mer.
Fick med en logg https://www.bootmod3.net/log?id=634b3637d10b439dc6593f70
Klar förbättring, nu behöver jag greppigare däck och en mappning.

DV+ installerad

Skillnad på turbosarna


_________________
Jesper Ontis
Citera
Moto-XXX
Trångsund, Sthlm
Här sen Okt 2004
Inlägg: 39



Har du även flashat växellådan med bootmod3mappen som ingår?
Original är de momentbegränsade på trean och sexan (åtminstone vanliga 335i) och det blir man av med då. Jag har övervägt det men inte kommit till skott än.

_________________
Andreas T0rnva11
Citera
J.Ontis
Stockholm
Här sen Nov 2018
Inlägg: 31


Trådstartare
Moto-XXX skrev:
Har du även flashat växellådan med bootmod3mappen som ingår?
Original är de momentbegränsade på trean och sexan (åtminstone vanliga 335i) och det blir man av med då. Jag har övervägt det men inte kommit till skott än.


Tyvärr grejar inte BM3 appen att flasha växellådan på Ah3 modellerna, men däremot så grejade xHP det, så flashade via dom, xHP steg 3 flash.

Vart grymt bra, går att mappa och ställa alla parametrar.
Du kan ställa moment på varje växel, och massa annat.
Kostar typ 300 euro, rekommenderas starkt.
https://www.xhpflashtool.com/

_________________
Jesper Ontis
Citera
Moto-XXX
Trångsund, Sthlm
Här sen Okt 2004
Inlägg: 39



Jag har inte så specifika behov utan jag vill bara bli av med momentbegränsningen och jag har redan en BM3-licens så jag ska nog testa att flasha lådan med den.
En del av mig funderar dock på om momentbegränsningen finns där av en anledning...

_________________
Andreas T0rnva11
Citera
Våra race- och banåkarbilar
BMW Active Hybrid 3 -13, Nurburgring, Mantorp och ny bil!
1, 2   >>
6 besök senaste veckan (4662 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande