Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Sparade trådar/FAQ
Var köper man bur?
<<   1, 2
3 besök senaste veckan (24665 totalt)
Hazze
NuEVO El Stockholmo
Här sen Nov 2002
Inlägg: 364



Rikard skrev:
Tänk på att kraven på buren för att den skall vara godkänd är olika om bilen är "omfattad av Vägtrafikförordningen" dvs är gatregad eller ej. Läs på www.sbf.se där står allt om vad som gäller.


Tack Rikard !! Det finns en hel del att gå igenom ser jag...

_________________
//Hazze owenius

S.C.S
Citera
Cobolt
Tyresö
Här sen Jul 2003
Inlägg: 998

Namndispens
Namndispens

Är ute och jagar en vetig person som kan göra en helsvetsad bur från fjädertorn till fjädertorn, vill alltså inte ha en byggsats utan buren ska vara insvetsad i karossen för att öka vridstyvheten, så lätt som möjligt, så vridstyvt som möjligt och gärna också godkänd.

Någon som vet till vilka rally, stcc o dyl vänder sig?

är alltså inte intresserad av byggsatser, bilen och buren ska som sagt var "sitta ihop" så mycket som möjligt.

Bilen kommer att reggas som amatörbygge.


_________________
Mvh // Niklas L
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41528

Forumägare
Forumägare

Cobolt skrev:
Är ute och jagar en vetig person som kan göra en helsvetsad bur från fjädertorn till fjädertorn, vill alltså inte ha en byggsats utan buren ska vara insvetsad i karossen för att öka vridstyvheten, så lätt som möjligt, så vridstyvt som möjligt och gärna också godkänd.

Någon som vet till vilka rally, stcc o dyl vänder sig?

är alltså inte intresserad av byggsatser, bilen och buren ska som sagt var "sitta ihop" så mycket som möjligt.

Bilen kommer att reggas som amatörbygge.



Halloj o välkommen hit "Cobolt". Är du snäll o läser reglerna för forumet igen (speciellt om användarnamn o signatur) https://rejsa.nu/regler.

Ang. bur så borde väl de vanliga leverantörerna fixa det som du vill ha? Typ Guss o så....

_________________
Magnus Thomé
Citera
Cobolt
Tyresö
Här sen Jul 2003
Inlägg: 998

Namndispens
Namndispens

Sorry, hade inte hunnit se reglerna ännu - tack för att du visade in mig på "den smala vägen" igen

Jag har faktiskt ingen aning om vem som kan leverera BRA burar och när det gäller en såpass viktig detalj, så vill man inte ringa upp en säljare som självklart berättar att just deras företag är precis rätt för mig...
Många ser ju buren mest som en säkerhetsdetalj (löstagbara burar mm), för mig kommer den att vara en mycket viktig integrerad del i chassiekonstruktionen.

_________________
Mvh // Niklas L
Citera
Andreas Lidström
Mantorp
Här sen Nov 2002
Inlägg: 8281



Alla burar är byggsatser, det är väl bara så att du inte vill i den själv. Eller...

Köpte alla rör till min (avatar)-racer från Rolftops Svets och smide. han kan även hjälpa dig att montera dit den från scratch sas, med ett MKT bra resultat!

Har du lite mer pengar skulle det naturliga valet vara "Poppo" på KBT.
Han har byggt våran 9-3 Sportsedan bla.
Vilket precisionsjobb!!! thumbs up

Vill du så kan jag PM:a lite bilder på buren.

ok, jag lägger upp en då...

Lite mörk, men ändå...


_________________
E36/8
www.cornerweight.se
Citera
Cobolt
Tyresö
Här sen Jul 2003
Inlägg: 998

Namndispens
Namndispens

Helt korrekt vill inte själv, ska vara någon som gjort det förr så att säga, är övertygad om att jag får skiten sne annars.. =)

Vad kostar ett dyl precitionsjobb monterat och klart förutsatt att jag leverar bilen rensad och klar, samt vad väger buren på ett ungefär?

PM:a gärna över hordvis med bilder! thumbs up thumbs up thumbs up

_________________
Mvh // Niklas L
Citera
Andreas Lidström
Mantorp
Här sen Nov 2002
Inlägg: 8281



Poppo kostar ju en del...Runt 25 000 får man nog räkna med. Fast då sitter rören exakt där de gör nytta och iom att han bygger en sk. "Certbur" så använder han tunnare rör osv. Han förbinder även rören med karossen på div olika ställen och i vinklar finns det plåtförstärkningar som är riktigt vettiga och snygga. Han VET vad han sysslar med!

Min egen bur var på ca 27 meter och vägde exakt 50kg. Men den var byggd traditionellt med "vanliga" rör. Fast utan bultförband och den var "Certad".

_________________
E36/8
www.cornerweight.se
Citera
Cobolt
Tyresö
Här sen Jul 2003
Inlägg: 998

Namndispens
Namndispens

Kan du lite tydligare förklara relationen mellan en certbur och tunnare rör? hänger inte riktigt med i svängarna..
50kg.. hmh.. å då pratar vi om buren man ser i bild? alltså en full bur? inte alls så mycket isåfall.. trodde helt klart på 70-80 kg.
25 lax kan jag mycket väl tänka mig att lägga om jag får den såpass bärande som jag vill ha den. Jag ska ha ner en del effekt i ett klent chassie så den ökade vridstyvheten behövs absolut.

_________________
Mvh // Niklas L
Citera
super7
Umeå
Här sen Nov 2002
Inlägg: 5589



Har hårt att en certbur får man inte svetsa i efter typ en krasch....är bara att lämna in bilen till dom som gjort buren igen, men hade men en vanlig bur i bilen så är det bara att byta dom krokiga rören själv.

_________________
Nisse Holmgren
Umeå
Citera
Andreas Lidström
Mantorp
Här sen Nov 2002
Inlägg: 8281



En Certbur får man inte pilla på själv utan det är bara ngn av de 6 st firmor i sverige med speciella cert (därav namnet) som får ändra eller svetsa i den.

Fördelen gentemot en vanlig bur är att de kan frångå de fastställda reglerna för minsta rördim. Och de kan även bygga stag där de vill. De garanterar att buren uppfyller de kram på hållf. som ställs. Den är nog tom bättre i deras byggen. Dom använder minsta möjliga dim på samtliga ställen och även rörväggarna kan variera i tjocklek.

Min bur jag hade var i stort en direkt kopia på en M3 Grp.A-bur och det är den som väger 50kg. I SAAB:en, som vi ställde dit som ren råkaross utan ens färg, är det än mer rör men jag tror faktiskt den väger mindre.

Ett tips kan var att läsa SBF regelbok över burbygge, där får man en hel del svar och tips. Ring sedan Poppo. Han har massor att göra, men hua vilket jobba han gör.

Lycka till!

_________________
E36/8
www.cornerweight.se
Citera
Cobolt
Tyresö
Här sen Jul 2003
Inlägg: 998

Namndispens
Namndispens

Tackar för infon och tipsen!
Ska följa dina råd och gräva vidare på så sätt! =)

_________________
Mvh // Niklas L
Citera
SIR_Pierre
Malmö
Här sen Mar 2004
Inlägg: 190



Finns det nån i malmö att vända sej till? Inte bara köpa utan få en tillverkad och monterad

_________________
350Z-RS
http://www.garaget.org/?car=40534
Pierre Ingelsgård
Citera
Johan Christensson
Lund
Här sen Jun 2005
Inlägg: 290



Pierre skrev:
Finns det nån i malmö att vända sej till? Inte bara köpa utan få en tillverkad och monterad


Hör med http://www.lundellsmotorsport.nu/index.html, ligger ett stenkast från Malmö

_________________
Johan Christensson
Citera
Sparade trådar/FAQ
Var köper man bur?
<<   1, 2
3 besök senaste veckan (24665 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande