Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
Däck för banåka Varvtider efter modifiering | 3 besök senaste veckan (5358 totalt) |
Ett svänghjul som är lättat 50-70 kg är det duktigt sågat i...
(Flåt! Kunde inte låta bli. Mkt skojjigt....hmmm) |
||||||
Ja, lite tricky att svara på.
Va hade du för tider tidigare? Säg att du körde på 1,10 på kinnekulle tidigare. Då finns det nog utrymme att sänka tiden den 5 sek. Om du tidigare körde Kinnekulle på 1,03,01 finns det nog inte utrymme för sänkning. Klart det kommer att gå fortare i år än förra året. Det är det som räknas Det vore kul om man var lite mer systematisk och bara gjorde en förbättring i taget, skulle förenkla utvärderingen avsevärt. Men vem har tid med det? Inte jag En annan kul grej vore om man körde med exakt samma bil och däck och underlag bara för att se hur man själv förbättras som förare från år till år, också svårt när man tycker det är kul att pilla med gamla bilar. /Anders C _________________ /Anders C |
||||||
Beror på vad du hade för däck innan o vilka rdäck du valt men där är garanterat största skillnaden. Om du hade halvshyssta gatdäck och går till tex Yokohama eller Bridgestone så bör du kapa två sekunder på Kullen tycker jag. Men det beror ju på din körstil med gatdäck o din körstil med rdäck....
18 eller 15 gör inte mycket IMo i sig (förutom att det ena eller det andra kan passa ens körstil bättre eller sämre och därmed påverka varvtiderna) Bättre styrrepsons eller lite bättre fäste (för att generalisera) vilket är bäst? (obs höga profiler o gatdäck är en annan sak eftersom de viker sig som inte rdäck gör på samma sätt iaf...) Viktminskingen borde ju göra något, jättevildgissning troligtvis under halvsekunden? Svänghjulslättningen kan ju i värsta fall kräva mer av dig som förare och både ge sämre alt. bättre tider.... men med rdäck på så borde det ju inte krångla till det utan ge lite bättre körbarhet ut ur kurvorna :-) Tid? Inte en blekaste... Håller med om att en ändring åt gången är en bra ide men vintern är ju lång o sommarn kort så.... _________________ Magnus Thomé |
||||||
Kanske inte på en M3:a med ett fullbelagt stall på gården. I en mindre bil med mindre beläggning i stallet så är skillnaden nog markant. _________________ J0hanC@rlström Mini Cooper JCW -19 BMW i4 M50 |
||||||
Jag är så van att bilens tyngd är så hög att lite roterande vikter kring fotknölarna inte spelar från eller till.... Men det är klart att på en så lätt bil att det blir skillnad med mindre rotationsmassa att få fart på (eller vaddetnukallaskorrektifysiken ) _________________ Magnus Thomé |
||||||
Masströghetsmoment
Men syftar inte Johan på dina 321 st Ardenner ? _________________ Pär Hylander |
||||||
Jag tror han syftar på att jag åker en stor tung bil med många hästar där man varken märker skillnad på 17 eller 18 tummare eller om det sitter folk i baksättet eller inte eller om man har AC'n på eller inte eller om man glömt lassa ur flyttlasset ur bakluckan.... hehe! Fast så illa är det inte.... Jag märker om det är folk kvarglömda i baksätet för dom skriker så förbaskat....
Sorry urspårning _________________ Magnus Thomé |
||||||
Jag har kört på 1.06.4 på kinnekulle med TOYo 225x35x18", nu ska jag testa TOYo trampio 881 205x55x15". Jag tycker 18" verkar straffa sig som tusan när man har klen motor. Bli efter i accet vid utgångarna. Dessutom bytte jag utväxling till 3.73 men den passar förbaskat illa på kinnekulle. Har inte hunit testa den på andra banor men tror det ska funka bätter på både knutstorp och gelleråsen.
_________________ bmw bmwsson |
||||||
Hallå Esa,
Låter inte som det skall vara helt omöjligt att kapa 1 sekund på din tid från ifjol. Jag åkte själv kring 1.05,5 (mätt med SLCs tidtagningssystem) med min M3 -89 som är helt original i motorn, inte lättad, 25 mm sänkt med Bilstein Sprint och just Trampio R881 205/55-15. För att det skall gå fortare i mitt fall krävs mer camber fram, original idag, och hårdare fjädring (främst bak). Som bilen är nu vill den understyra när man pressar på... Sen är det ju så att övning ger färgdighet! Det kan tänkas att du upplever bilen som "för mjuk" när du får bättre grepp med r-däcken... ///Martin _________________ ///Martin Gistell Z3 2.8 Coupé -00 - Roadsport B 2012 / 2013 / 2014 / 2016 / 2019 M3E30 -90 - tredje i ordningen! Passat GTS R-line -18 - personfraktare |
||||||
Esa det borde väl gå att åka neråt 1.04-1.03 kanske?
sen tycker jag du ska rensa ur lite till! fram med värmepistol och skrapa bara |
||||||
Får jag inte ner tiderna under 1.04 blir jag besviken.
Peter... jag som har rostskyddat bilen och allt. Nej, man skulle ha råd att köpa ett par AC Schnitzer kolfiber stolar. Fick priset på dom idag, 27600kr + moms (per styck). :woot: _________________ bmw bmwsson |
||||||
hähä.. de va ju...... "billigt" är du sugen på plastdetaljer till din m3:a kontakta då denna man: "Nilsby-Janne" - nilsby-janne@swipnet.se han har framskärmar, bakskärmar, huvar luckor front ja tom. innerskärmar i plast till m3e30! mvh |
||||||
Kanske lite fel för en jämförbar mätmetod men, skicks Esa. Finns inget förbud mot sådana i BMWSC. Askul att åka med och snabbt går det. Plötsligt är väghållningen en aning svajig...
Har man bara lust att släpa med och däcka om på plats så _________________ Stefan Larsson |
||||||
Du menar väl slicks, det skulle vara kul att prova men jag är lite för slö för att hålla på att skifta. När det har blivit vår har lusten att skruva försvunnit, då är det köra som gäller. Så tills vidare blir det R-däck som gäller om inte SBP sätter stopp för det.
_________________ bmw bmwsson |
||||||
Däck för banåka Varvtider efter modifiering | 3 besök senaste veckan (5358 totalt) |