Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Däck för banåka
Lämpliga högprestandagatdäck (UHP) / semi-rdäck i 15"/16"
678 besök totalt
Figgz
Göteborg
Här sen Dec 2002
Inlägg: 6491


Trådstartare
Mätte mönsterdjup på däcken på Lotusen efter senaste körningen på Knutstorp och känner att jag vill vara förutseende och handla på mig så jag har däck inför nästa säsong - men vad ska jag köpa?

Förutsättningar:
Har 2 uppsättningar hjul till bilen, identiska fälgar med rdäck (Kumho V70A) på ena uppsättningen och i dagsläget Yokohama AD08R på den andra.
Dimensionerna är på gatdäcken 195/50-15 fram och 225/45-16 bak. Rdäcken är 205/50-15 fram och 225/45-16 bak så viss variation fram är inga problem, däremot så är utbudet av bakdäck väldigt begränsat.

Målet är därför att hitta ett ersättningsdäck med TW på som lägst 180 för att ha ett bra allrounddäck men även slippa tidstillägg i SVKG's Sprintrace-cup

Tyvärr så finns inte Yokohama AD08R att köpa sedan några få år tillbaka utan att ersatt av AD08RS som enligt flera (se bl.a. en tråd här på rejsa) inte tyvärr är jämförtbart med det gamla AD08R (utan S på slutet).


De tre spontana alternativ jag hittar är dessa:

Yokohama AD08RS

Inte lika bra som R, men ändå samma grundstomme - men annan gummiblandning. Hur mycket sämre kan en uppsättning nya RS vara jämfört med mina några år gamla R?
På den positiva sidan så känns det ändå beprövad med AD08 på bilen och den känns väldigt rolig att köra med nuvarande däck på.
På den negativa sidan är som tidigare nämnt sämre torrgrepp än R... men R finns inte längre, så alternativ följer nedan.


Nankang NS-2R

Fanns iaf tidigare i både TW120 och TW180, för mig är det 180 som är intressant. Svårt att hitta vettiga jämförelser men NS-2R verkar i vissa glada amatörtester långsammare än gamla AD08R, däremot verkar NS-2R ha en större nackdel i regn. Stämmer detta? Minns en kall och regnig banträff på Rudskogen för några år sedan där ett gäng bilar på NS-2R halkade runt på ett läskigt svårkört sätt. För mig med mittmotor är det kanske inte optimalt


Yokohama A052

Gatdäck? Well... TW200 iaf, men i min värld känns detta som ett riktigt rdäck - både i grepp och pris Då jag redan har en uppsättning rdäck känns det inte riktigt lockande då jag vill ha ett gatdäck som jag kan bruka dagligdags och ha bilen "levande" i steget med.
Men visst, ska man ha max grepp och ändå ha något som klassas som gatdäck så är dessa oslagbara - inget snack om saken, tidstillägg i Sprintracecupen slipper man med!
Prismässigt är det lite trist bara att jag får 5st AD08RS för priset av 2st A052, men man kan inte få allt



Vad finns mer i 225/45-16?
Under kategorin riktiga rdäck finns både Kumho, Toyo R888R, Nankang AR-1 och Avon ZZR. Men bland gatdäck av något som ändå kan ha grepp finns isf bara Toyo TR1 men det verkar ändå vara mer av ett vanligt personbilsdäck med TW på nånstans 280-340 av vad jag kan googla fram så det är inte intressant alls om det stämmer.



Missar jag något? Borde jag tänka annorlunda?
Kan även flika in att jag tänker inte byta ut några fälgar, dels för att de jag har passar väldigt bra i storlek på bilen men sen även för att det inte kryllar av fälgar i PDC 4/95.25


EDIT:
Avon ZZS (inte ZZR) verkar också finnas i 225/45-16, inte så det kryllar av dem i lager men verkar gå att få tag i!
Vet de som kör med dem på riktigt lätta bilar (sjuor) men ingen koll på dem på lite större karossbilar?

_________________
Fredrik Boivie


Kör nu Lotus Elise S1, tidigare Westfield & Opel Speedster
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41497

Forumägare
Forumägare

Kolla upp vikten på NS2-R för säkerhets skull om du lutar åt dom. I vissa storlekar kan de ev. vara märkbart tyngre än en del andra däck. Killgissar att även om AD08RS är sämre än gamla AD08R så kan de nog vara bättre än NS2-R?

225/45-16 var inte så vanligt...

https://www.dackleader.se/bildack-225-45-16/


En uppsättning V70A och en uppsättning 052. Klockrent

_________________
Magnus Thomé
Citera
therealpinto
Skellefteå
Här sen Dec 2002
Inlägg: 5740



Från oss som rejsar på AD08R och RS samt i år även NS2-R (BA Trophy) så skulle jag säga att RS är ett betydligt sämre bandäck än AD08R, det greppar sämre och håller sämre om det överhettas.

Med det sagt, så kallar jag det inte katastrof på vår bil. Jag tycker fortfarande det känns som ett okej sportigt gatdäck MEN tävlar man mot folk som har kvar AD08R eller kör NS2R så saknas det lite grepp, i alla fall i torrt. Men det är vad vi upplever på en relativt tung bil (säg 1250-1275 kg med förare och soppa) och 215/45-17.

Jag har inget riktigt bra alternativ heller...

Gustaf

_________________
---/In search of Maxwell's demon---/
Egentligen heter jag Gustaf Ulander - men therealpinto är väl vad folk känner till...
SFRo-besiktningsman i Skellefteå
Citera
super7
Umeå
Här sen Nov 2002
Inlägg: 5581



Figgz skrev:

Avon ZZS (inte ZZR) verkar också finnas i 225/45-16, inte så det kryllar av dem i lager men verkar gå att få tag i!
Vet de som kör med dem på riktigt lätta bilar (sjuor) men ingen koll på dem på lite större karossbilar?

ZZS verkar ju vara ersättaren för CR500 thumbs up

_________________
Nisse Holmgren
Umeå
Citera
Andreas Millbro
Stockholm
Här sen Dec 2002
Inlägg: 2901



Frågan är om AD08RS är bättre än gamla AD08R om det är kallt eller blött då de verkar ha försämrat torrgreppet. AD08RS har ju B i våtgrepp så de borde ju vara ganska bra mot rdäck som oftast har E eller liknande. Intressant att höra vad du trycker om gatdäcken jämfört med Kuhmo V70, dvs är AD08R så mycket bättre på gata än Kuhmo V70 eller mer gatorienterade Rdäck som Toyo R888 eller Nankang AR1.

Kruxet med alla UHP gatdäck i den gruppen är att priset är farligt nära Rdäcken som man även kan använda på bana. Medans jag personligen inte kör så mycket gata att jag kommer slita ut gatdäcken innan de blir gamla och dåliga. Vissa rdäck är ju mer mer gatdäcksorienterade numera så de går helt okej att köra kallt och i regn när det inte är stora vattenpölar.

De flesta nyutvecklade däcken verkar inte komma i 15 eller 16" heller som Michelin PS4S etc. Jag sökte runt efter 15" likt dina framdäck men hittade inte nått bättre än AD08RS eller Nankang NS2R. Båda har EU märkning B för våtgrepp men det kan ju vara så att Nankang är mer känslig för däckstemperatur.

Fördelen är dock att det kan vara lite obekvämt att köra däck som man har kört på banan iom att de kan vara väldigt slitna, ha bromsplattor, pickup och tappade balansvikter. Vilket talar för att ha två set däck.

_________________
Bromsar bäst som bromsar sist...
Renault 5 GTE -88
Citera
Figgz
Göteborg
Här sen Dec 2002
Inlägg: 6491


Trådstartare
Intressanta svar, tack!

Magnus: Bra, vikten skall jag kolla! Tyngden i steget ser jag som viktigt.
V70A och A052 - det vore riktigt nördigt kul att ha

Gustaf: Tolkar jag dig rätt i att du säger att AD08RS är långsammare än NS-2R? NS-2R verkade långsammare än AD08R, men är RS så mycket "mindre greppigt"?

Super7: Ja det verkar väl så, en kompis kör det på sin Caterham och är riktigt nöjd! Men det känns som Yoko A052 om jag ska vara ärlig, ett TW märkt rdäck

Andreas: Faktum är att jag egentligen föredrar att köra UHP däck på den här lilla bilen till vardags samt konbana och även viss del bana. Tänkte nog använda rdäcken till vissa väl valda tillfällen som kanske ren bankörning falkenberg när det garanterat är varmt, annars ha en och samma uppsättning.
Hoppas slippa bromsplattor, men det ska jag nog inte säga för då får jag äta upp det
Speedstern körde jag enbart på UHP gatdäck innan och de håller otroligt bra på bana på lätta mittmotorbilar, överhettar inte i närheten som på frontmotorbilar thumbs up
Annars är det alltid väldigt bra med dubbla uppsättningar och kunna skifta, men jag får med max 1 hjul i bilen om det sitter i passagerarstolen så jag måste välja hjul innan jag åker hemifrån nämligen

_________________
Fredrik Boivie


Kör nu Lotus Elise S1, tidigare Westfield & Opel Speedster
Citera
therealpinto
Skellefteå
Här sen Dec 2002
Inlägg: 5740



Figgz skrev:

Gustaf: Tolkar jag dig rätt i att du säger att AD08RS är långsammare än NS-2R? NS-2R verkade långsammare än AD08R, men är RS så mycket "mindre greppigt"?



Jag har inga egna data men om jag lyssnar på vad folk säger, så har jag uppfattat det så.

Gustaf

_________________
---/In search of Maxwell's demon---/
Egentligen heter jag Gustaf Ulander - men therealpinto är väl vad folk känner till...
SFRo-besiktningsman i Skellefteå
Citera
super7
Umeå
Här sen Nov 2002
Inlägg: 5581



Figgz skrev:
Super7: Ja det verkar väl så, en kompis kör det på sin Caterham och är riktigt nöjd! Men det känns som Yoko A052 om jag ska vara ärlig, ett TW märkt rdäck

Jag har ju samlat på mig som många olika däck till min se7en.... slicks, r-däck 2 omgångar och
Cr500 på dom fina fälgarna som åker på när det är nån bilutställning på G så dom lär jag ju aldrig nöta ut

_________________
Nisse Holmgren
Umeå
Citera
carl.josefsson
Göteborg
Här sen Jul 2008
Inlägg: 1215



Andreas Millbro skrev:


De flesta nyutvecklade däcken verkar inte komma i 15 eller 16" heller som Michelin PS4S etc. Jag sökte runt efter 15" likt dina framdäck men hittade inte nått bättre än AD08RS eller Nankang NS2R



Har samma upplevelse....

/C

_________________
Carl Josefsson

Porsche Cayman S 2011
Mazda MX-5 2002 - Såld
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?p=1763213#1763213
Citera
Andreas Millbro
Stockholm
Här sen Dec 2002
Inlägg: 2901



carl.josefsson skrev:
Andreas Millbro skrev:


De flesta nyutvecklade däcken verkar inte komma i 15 eller 16" heller som Michelin PS4S etc. Jag sökte runt efter 15" likt dina framdäck men hittade inte nått bättre än AD08RS eller Nankang NS2R



Har samma upplevelse....

/C


Finns ju Yokohama A052 men de verkar ju väldigt dyra och är väl i praktiken ett rdäck men med högre TW märkning fast det verkar enbart vara för tävlingsbruk. Förstår att man kör de om man tävlar, men de är ju kanske ett tveksamt komplement till vanliga rdäck även om de har ganska bra märkning för våtgrepp med B.

Alternativet är lite mer gatbetonade däck där det finns ganska mycket alternativ, kruxet med dessa är att greppnivån troligen är sämre och att de troligen är klart sämre i styrrespons.

_________________
Bromsar bäst som bromsar sist...
Renault 5 GTE -88
Citera
BFRC.Awatar
Linköping
Här sen Jul 2018
Inlägg: 296



Har provat både ns2r och 052.
Vill du ha ok prestanda och pang för pengarna fungerar ns2r.
052 är dyrare och bredare än märkningen. Snabba och överhettar inte lika fort som Ns2r. Skulle säga att 052 är ungefär som Ar1 i fart men med mjukare däcksidor.

_________________
Citera
Figgz
Göteborg
Här sen Dec 2002
Inlägg: 6491


Trådstartare
https://rejsa.nu/im/user/176/2023-06-29-13-23-53_ns2r.jpg
Citat:
Vi har registrerat din beställning den 25-06-2023 av följande artiklar:
Nankang NS-2R 195/50 ZR15 86W XL, Semi-Slick, 180 STREET
Nankang NS-2R 225/45 ZR16 93W XL, Semi-Slick, 180 STREET


Nankang NS-2R alltså... Hur tänkte du nu kan man undra?
Jo, rätt enkelt. Först och främst så är 225/45-16 en riktigt ovanlig dimension numera och det finns knappt några svänga-vänliga däck alls som inte är rdäck (för jag har redan en uppsättning Kumho V70A på likadana fälgar), så då är Nankang NS-2R ett av alternativen.
Det andra alternativet är Yokohama AD08RS, men då jag dels har AD08R nu så vill jag inte ha RS... och samtidigt som AD09 nu har kommit å vill jag hellre vänta på att se om de kommer i 225/45-16 med för den delen, så helt enkelt får det bli NS-2R sålänge. Vem vet? I värsta fall kanske de är riktigt bra på min bil

Oavsett vilket så är de TW180 så jag slipper 1s tillägg i sprintcupen
A052 kollade jag på, men dels har jag redan rdäck och dels så får jag en hel uppsättning NS-2R till Lotusen för kostnaden av 1.4 A052... De är säkert snabba, men kostar såklart.
Men primärt handlar det om att jag vill ha gatdäck för körglädje hela säsongen genom thumbs up

_________________
Fredrik Boivie


Kör nu Lotus Elise S1, tidigare Westfield & Opel Speedster
Citera
Däck för banåka
Lämpliga högprestandagatdäck (UHP) / semi-rdäck i 15"/16"
678 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande