Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Andra projekttrådar
Ford Anglia 101E 1958
1, 2, 3 ... 14, 15, 16   >>
81 besök idag (24672 totalt)
patrikh
Karlskoga
Här sen Jan 2006
Inlägg: 261


Trådstartare
Hej, får börja med att presentera mig som smygläsare under många år.
Har varken ägt eller kört en riktig rejsbil men gillar forumet och all kunskap som finns samlad här, tänkte därför skapa en tråd mest för att bolla dumma framtida ideér.
Bilen i fråga, Ford Anglia 101E 1958, ska jag snart hämta och väcka upp ur en lång dvala i en lada. Senast besiktigad 1986!
Det här är ett projekt som kommer ta lite tid, och steg 1 är att få igång den och igenom besiktningen en sista gång.
Framtida planer är att byta motor, förbättra väghållning och en drivlina som klarar den nya effekten. Exteriört ska den vara orörd.
Mina hinder just nu är att 3:e barnet tittar ut efter årsskiftet, och jag saknar i dagsläget garage (letar hus med tillhörande garage att köpa) så man kan ju undra vad man håller på med.
Det undrade min fru också, men på något sätt lyckades jag sanktionera köpet ändå.. Nåja ingen minns en fegis, eller nått..

Här står den och väntar på mig:



Så om vi drömmer oss bort några år fram i tiden:

Förutsättningar:
-Smal bil, och jag vill inte ha breddare/modifiera karossen exteriört
-Så låg budget som möjligt (småbarnsförälder-budget)
-Ska kunna byggas ihop relativt snabbt/enkelt och utvecklas med tiden, för att hålla den rullande och inte bli ett av alla avstannade projekt
-"kul" och lätt motor med bra prestanda
-bättre väghållning, kommer inte bli någon banräser, ej heller någon bruksbil
-ta så mycket som möjligt från ett eventuellt donatorfordon

Så vad har jag landat i? Ungefär 3000 olika varianter men vi kokar ner det till följande:

- Mc motor, Låg vikt och sekventiellt, Yamaha r1 eller cbr1000rr tex ska funka utan torrsump.
150-170 hk, har hittat kompletta paket med allt som behövs för runt 14-15k kr (v4 typ vfr1200f eller vmax 1700 vore ju mycket fränare, men dyrare - kardan bakåt dessutom)

- Volvo 360 bakaxel MED växellåda, kortat dedionrör, oklart om det skulle funka med "kardanröret" eller om man skulle få köra konventionell kardan.
Steg 1 upphängd i original bladfjädrar + Volvos reaktionsstag (+ panhardstag?)
Steg 2/3 så kan man ju bygga om till 3 eller 4-länk med coilovers.
Alternativt vanlig stel bakaxel och ingen back alls/el-back. (Man borde tröttna på att putta bilen för att backa i längden?)

Varför Volvo 360? Billig, enkel att hitta, konstruktion snarlik original (bladfjäder, mcPherson)
Det är väl inte den mest skottsäkra drivlinan, men Max 200hk och 130nm borde den klara av? Dana30 diff har jag sett funkar med modifikation, om man inte "svetsdiffar" istället?

Varför växellåda också? Enkel lösning för back tänker jag, i normal framdrift kör man med 4an i, vill man få ner varvet på motorväg så kan man alltid slänga i 5an - överväxel!
Visst det blir ~40kg(?) extra att släpa på, men det är en enkel lösning. Man skulle kunna rensa lådan på 1-2-3 växel om man vill spara några kilon. (Korta hela vxl-huset? Mer jobb..)

Eventuellt kanske man kan använda även främre fjäderben/spindlar/bromsar/styrväxel från samma tänkta Volvo 360 tänker jag, med egna bärarmar. Tar man även huvudbromscylinder från samma bil så har man ett fungerande beprövat bromssystem.
Uppgradera bromsar fram/bak kan man ju alltid göra senare.

Så vad tror ni, är jag helt ute och cyklar eller kan det finnas något i mina konstiga idéer?
Smart budgetlösning eller dumsnål?
Vad hade ni gjort med samma grundförutsättningar och mål?

Det är ju som sagt inte tänkt varken som någon renodlad prestandamaskin eller bruksbil, utan något som låter kul, går relativt fort, stannar och svänger på ett säkert sätt, till en rimlig peng.

Finns ju många beprövade lösningar och jag har funderat på många bil-motor-låda lösningar också och det är absolut inte uteslutet, men ofta så blir det ett pusslande med växellådor från olika bilar/adapter etc lite beroende på, och ska det börja meckas dit lättare svänghjul, annat styrsystem etc så drar ju kostnaden iväg snabbt.. Cortina/Escort framvagn och nån liknande bakvagn är väl en vanlig modifikation annars, Pinto med typ 9 låda.. men det blir ju lite tråkigt

Blev kanske lite rörigt, svårt att få ner alla tankar som spretar. Fritt fram att komma med egna spekulationer på vad man skulle kunna ha för recept med givna förutsättningar, bara glada hejarop eller idiotförklaringar uppskattas också!

_________________
Patrik Hedlund

https://www.instagram.com/anglia_100e/
Citera
Michael Th
kallinge
Här sen Jul 2005
Inlägg: 2163



Miata fram och bakvagn?
Och givetvis heja heja...
Fast givetvis bör du börja med en jobba yta.... typ mekbart garage.. och tid/pengar...

_________________
Michael Thulesius
Citera
Janne J
Kinna
Här sen Jul 2008
Inlägg: 4063



Kul projekt!

Precis som du skriver tycker jag att prio 1 är att få den genom besiktningen en sista gång.

Håll det enkelt och uppgradera löpande, mastodontjobb är svåra att hinna med när man har småbarn ( jag hade tävlingsuppehåll med Cortinan tills mina var 6 år )

Huvudsaken är att komma ut på någon körning, träffa likasinnade och få inspiration. Meka på vintern och köra på sommaren är mitt mantra.

Lycka till

_________________
Janne Josefsson

Porsche 911 SC 1982
Ford Mustang HT 1965
BMW F11 520D bruksis
IPteknik Väst AB
SVKG 60
Citera
Niklas Falk
Fixhult
Här sen Apr 2004
Inlägg: 19438



Michael Th skrev:
Miata fram och bakvagn?
Det blir väl lite väl brett skulle jag säga.
De äldsta med ET45 hade bak 1430 mm och och fram 1410 mm som spårvidd.
Helbredden på denna nämns iofs som 1537 mm så 185or får ju plats med 50mm breddnig per sida, men det ser nog goofy ut.

Hur ska vedklyven framför användas?

_________________
Niklas Falk
www.MX5RacingClub.se www.SPVM.se www.SVKG.se
Citera
patrikh
Karlskoga
Här sen Jan 2006
Inlägg: 261


Trådstartare
Tack för svar och hejarop

Planen är att skruva loss lite bromscylindrar som man kan renovera i väntan på att garage-situationen ska lösa sig. Kan förmodligen lösa förvaring över vintern om det behövs så den slipper stå ute.

Jag har skruvat och svetsat (med lånad tig) på den här senaste året i pannrummet i huset vi hyr, men tror inte jag får ner Anglian där också Men den är ju typ klar nu så då måste man ju ha något nytt projekt!


Miata fram/bakvagn har jag absolut funderat på, även tex RX8. Men det är nog lite över budget, speciellt den senare.
Vad man än väljer (förutom gammal ford stel axel) så måste man nog korta den, inte ens en volvo 240-axel som brukar anses smal passar väl utan att kortas
Kanske är enklare att få plats med en duglig McPhearson-framvagn än en med dubbla a-armar utan att bredda?

Slänger in lite bilder på gamla byggen bara för att fylla ut med lite bilder, man kan nästan ana en röd tråd med övermotoriserat och sliten originallack
(Kadetten blev tyvärr aldrig klar, hade gjort alla stora jobb men sen försvann motivationen..)






_________________
Patrik Hedlund

https://www.instagram.com/anglia_100e/
Citera
Cassius
Göteborg
Här sen Jan 2005
Inlägg: 2738



En City också!

Jag tycker dina ideer låter som 3-6 år i garaget (mc motor, 360 bakvagn) om jag ska vara lite pessimistisk.. jag har själv småbarn och den mektid jag får är mellan 04.30 efter frukost och 06.00 när jag behöver hoppa på cykeln till jobbet :/

Ser man på Escort MK2 så vann dom Rally VM med ganska "enkelt" chassie så jag hade nog kopierat från något så närbesläktat som möjligt. Från bladfjädrar är steget till coils och momentstag inte så omfattande, annars finns ju färdiga 4-link kit at köpa också.

Motormässigt hade jag definitivt tittat på zetec/duratec då jag tippar att det finns färdiga motorfästen etc för just 100E'n att få tag på. Ganska lätttrimmade och lätta motorer!

Framvagn finns det ju färdiga coilovers till escort MK2 t ex, skulle inte förvåna mig om det finns övriga delar "färdigt" för att skruva dit sådana heller?

Inte lika mycke custom, men å andra sidan får man ihop det betydligt snabbare så man får köra lite (Har själv en 105E, förvisso i miserabelt skick, som jag funderat på vad kul man kan göra av. Den är redan uppkapad sen innan den kom till mig dock, med Manta B framvagn och bakaxel.. )

_________________
I garaget: Kadett C -76 V8. Livstids projektet.
Audi V8 -91 med RS4 drivlina.
https://www.instagram.com/retro_motorsports_garage/
Regards, Johan Eriksson.
Citera
patrikh
Karlskoga
Här sen Jan 2006
Inlägg: 261


Trådstartare
Cassius skrev:
.. om jag ska vara lite pessimistisk..


Pessimistisk är bra startade ju en tråd redan nu för att få input från olika håll, finns ju lika många lösningar som byggherrar.

Du är säker inne på ett bra spår med Escort mk2 fram/bakvagn, det ska väl gå ganska smärtfritt. Köper man "bolt on" kit brukar det ju kosta en del, och tjusningen ligger väl (för mig) i att bygga och konstruera, men ja det ska ju bli klart nån gång också.

Duratec har jag givetvis funderat på, även v6 från mondeo/st220 eller Jaguar s-type där man dessutom får rwd låda på köpet. Men Jaguar kanske inte är billigaste donatorn? Kan bli tight med v6 också men det går säkert att skohorna ner. Hur lätt är det att ta original styrsystem från en så modern bil?

Andra alternativ som passerat huvudet förutom mc-motor:
Saab 900/9000 motor med R28 låda
Opel omega (rwd) med 4a eller v6
Bmw 318, e34/e36? Inte så bra på alla modeller, eventuellt skulle man kunna ta delar från fram och bakvagn från en sån också.. kan man sniktrimma m42/44 eller blir det nytt styrsystem direkt om man ska överladda tex?

Som sagt, många ideér finns det

_________________
Patrik Hedlund

https://www.instagram.com/anglia_100e/
Citera
mr.b
Jakobstad / Finland
Här sen Aug 2005
Inlägg: 346




_________________
Mats Blomström
<>-<>-<>-<>-<>
BMW 320d touring -13
Porsche 944 -86
BMW 320iA Touring -95
Buell xb9r -03
Chimo Cobra ~82
Marin san rafael ~98
Fötter -70
Citera
Cassius
Göteborg
Här sen Jan 2005
Inlägg: 2738



Escort mk2 ben med egna armar och topplagringar
kort styrväxel från escort med egna fästen i framvagnsbalken
4-link kit med vettig bakaxel, kanske volvo 240?
Förstärkta infästningar för coilover bak
Omborrade nav så du får samma bultmönster fram/bak.
Justerbart panhard stag.
Krängare fram + bak, hemmabyggda.
Bromsoksadaptrar
Rätt HC till bromssystemet
ev special lösningar med skivor eller t.o.m skivor med lösa bells.
Justering av styrstångs position i bilen för bra förar position.
Handbroms mekanism
Dra bromsrör, nya bromsslangar
Stolsfästen

Och där har du ett rullande chassie som ändå innehåller en del bolt on men fortfarande många egna lösningar

Sen är det bränslepumps position
Dragning bränsle slang + slang till kolkanister
Ev. Fler hål i tanken eller annan tank?
Motorfästen
Växellådsbalk
Höjning vxl tunnel?
Spakställ
Kopplingslösning
Specislkardan
Stödlager kardan
Gaslösning (vajer/DBW)
Luftfilter position och anslutningsrör
Kolkanister position och slangdragning
Kylare och kylfläkt samt slangdragning
Generatorfäste
Sammankoppla Elsystem etc

Då börjar de vara en bil som rullar.
Sen kanske hjulhusen bak ska masseras för att rymma vettiga däck?
Lösning för Hastighetsmätare ska tas fram, avgassystem med kat.

Listan på "custom" blir rätt lång även om grunderna är många bolt on delar Notera att ovan gäller med motor och låda som är bolt on, listan blir fort längre om så inte är fallet att t ex lägga 2-3 kvällar på motorfästen som man kan köpa för 1500:-.. Jag är definitivt den som i så fall gör det själv! Men när det dummar sig så att jag bara får loss en kväll per vecka så motorfästena tar en månad att få ihop. Då ångrar jag mig djupt istället åtminstone allt "simpelt" som inte skulle kunna ge en vinning i att ha justerbart eller liknande skulle jag råda dig att köpa färdigt om du tror dig ha ont on tid. Då kan tiden du har spenderas på sånt som ger något att ha gjort själv, t ex justerbara nedre bärarmar (även om det nog finns sådana färdiga med ) eller krängningshämnare.

Motormässigt finns det en uppsjö av kombos! Detta blir en bil på 900-1000kg tonvikt så 200 häst är gott om kul! Varför inte Honda K24?

_________________
I garaget: Kadett C -76 V8. Livstids projektet.
Audi V8 -91 med RS4 drivlina.
https://www.instagram.com/retro_motorsports_garage/
Regards, Johan Eriksson.
Citera
patrikh
Karlskoga
Här sen Jan 2006
Inlägg: 261


Trådstartare
mr.b skrev:
Apropå Anglia/Miata

https://www.youtube.com/playlist?list=PLgAuCBRNekbEf1lwD91-t9w9Fn9vP46 . . . .


Den har man ju såklart koll på Där ser man ju hur mycket bredare en miata är.

Cassius: Du har ju såklart rätt i att det är mycket mer jobb än man först tänker, det har jag erfarenhet från min city till exempel!
240-Axel behöver kortas för att inte behöva skärmbreddare (är jag rätt säker på)
Men kolkanister behöver vi inte fundera på
Honda k24 är väl trevlig också, men dyra växellådor (s2000?) eller halvdyra adaptrar som gäller?

Plot twist: fwd Motorpaket bak? Nä nu spårar det ur skaffa garage med hus först..

_________________
Patrik Hedlund

https://www.instagram.com/anglia_100e/
Citera
M.broberg
Halmstad
Här sen Maj 2010
Inlägg: 384



Jag (som saab nörd) slår ett slag för nya900/9000 2.0/2.3 turbo motorn. (B234 och B204)

lösningen med R28 låda är beprövad och styrsystemet, Trionic 5, är nästan helt standalone (kräver en "hastighetssignal" i form av en fyrkantsvåg. går att använda signalgenerator, koppla via ABS hjul, sätta magneter på kardanen osv).

Dessutom är T5suite en trevlig opensource programvara till styrsystemet där man kan jobba vidare om man vill trimma.

_________________
Mattias Broberg
Citera
Rikard L
Stockholm - Rönninge
Här sen Mar 2004
Inlägg: 2128



Om man ska modernisera en gammal bil/klassiker så tycker jag att det känns bäst om man tar de nyare delarna från samma märke. Vill man sälja den senare är det också lättare att hitta en märkesfantast som köpare, än någon som gillar en mix av olika märken.

Jag skulle nog ha köpt en annan rostig/skadad bakjulsdriven europeisk Ford från 70-/80-/90-tal och tagit motor, låda, hjulupphängningar, bromsar mm. från den.

Blir kanske inte 200 hk och superbromsar då, men betydligt piggare än original Anglia. Vill man utveckla motor, bromsar, väghållning mm. så finns det ju mycket eftermarknadsdelar till Ford i England.

Också lättare att underhålla och veta vilka delar som passar om man har delar från ett par modeller, än många olika.

(Coola moppar också thumbs up )

_________________
Rikard Lundberg
Citera
Cassius
Göteborg
Här sen Jan 2005
Inlägg: 2738



patrikh skrev:
mr.b skrev:
Apropå Anglia/Miata

https://www.youtube.com/playlist?list=PLgAuCBRNekbEf1lwD91-t9w9Fn9vP46 . . . .


Den har man ju såklart koll på Där ser man ju hur mycket bredare en miata är.

Cassius: Du har ju såklart rätt i att det är mycket mer jobb än man först tänker, det har jag erfarenhet från min city till exempel!
240-Axel behöver kortas för att inte behöva skärmbreddare (är jag rätt säker på)
Men kolkanister behöver vi inte fundera på
Honda k24 är väl trevlig också, men dyra växellådor (s2000?) eller halvdyra adaptrar som gäller?

Plot twist: fwd Motorpaket bak? Nä nu spårar det ur skaffa garage med hus först..


240 axeln är 1340 om jag inte minns fel, högt ET så kan de gå? Jag tog den bara som ett exempel dock.

Glömde att det var en pre-75, då behövs kanske inte kolkanistern Det plockar fort på ändå med småplock.

Torde finnas en uppsjö adapterplåtar till diverse lådor tycker jag. Överdrivet dyra är dom inte heller och spar en hel del tid. Men K24an är hög så frågan är väl om den ryms utan bula på huven?

_________________
I garaget: Kadett C -76 V8. Livstids projektet.
Audi V8 -91 med RS4 drivlina.
https://www.instagram.com/retro_motorsports_garage/
Regards, Johan Eriksson.
Citera
patrikh
Karlskoga
Här sen Jan 2006
Inlägg: 261


Trådstartare
Rikard: bra tankar! Inget är heligt för mig dock när det gäller att blanda fabrikat, men visst vore det trevligt med en Ford i en Ford

Cassius:
Angående kolkanister så tänkte jag mest på "..steg 1 är att få igång den och igenom besiktningen en sista gång."

Varken k24 eller 1031 Axel är väl uteslutet, i slutändan kanske det är vad man kommer över till bra pris som styr, eller så har man tid nu att samla på sig delar om det dyker upp klipp på rätt saker. Ibland kommer det ju upp avstannade projekt av olika slag till förmånligt pris

Om allt går väl så hämtas den på söndag, så kan jag börja titta igenom den och se vad för delar som behöver beställas, tex rep-satser för bromsar osv!

_________________
Patrik Hedlund

https://www.instagram.com/anglia_100e/
Citera
super7
Umeå
Här sen Nov 2002
Inlägg: 5560



patrikh skrev:
steg 1 är att få igång den och igenom besiktningen en sista gång."

Det är en sund tanke thumbs up

En jobbar kompis har köpt en jätte gammal Opel Rekord som skall göra i ordning och
han visste ju när han köpte den att en kolv var trasig, så i stället för vad dom flesta andra
skulle ha gjort försökt renoverat motorn... han plockade ner tråget skruvade lös vevaxeln
plockade bort den trasiga kolv/vevstake... räknade lite på hur tungt delen som fick ersätta det han
plockat bort behövde väga....kapa,borra,fräsa sen blev det en del som skruvades fast på vevaxeln
och motorn gick att starta 3 cylindrig den motorn skall ju bara användas för att ta sig genom
besiktningen

_________________
Nisse Holmgren
Umeå
Citera
Cassius
Göteborg
Här sen Jan 2005
Inlägg: 2738



Tänkte du besikta och sen bygga om utan att regga in ändringarna? Du är medveten om att du då kommer köra runt med ett oregistrerat fordon och allt det innebär

Bara en heads up

_________________
I garaget: Kadett C -76 V8. Livstids projektet.
Audi V8 -91 med RS4 drivlina.
https://www.instagram.com/retro_motorsports_garage/
Regards, Johan Eriksson.
Citera
patrikh
Karlskoga
Här sen Jan 2006
Inlägg: 261


Trådstartare
super7 skrev:
... att starta 3 cylindrig den motorn skall ju bara användas för att ta sig genom
besiktningen


Fränt jag hoppas dock att jag får den att gå på alla 4. Det vore kul att få ut den till nästa sommar, vem vet man kanske blir frälst av 36 sidventilshästar



Cassius skrev:
Tänkte du besikta och sen bygga om utan att regga in ändringarna? Du är medveten om att du då kommer köra runt med ett oregistrerat fordon och allt det innebär

Bara en heads up


Tack för heads up
Det är väl planen nu iallafall, kan ju alltid ändra sig under tidens gång!

_________________
Patrik Hedlund

https://www.instagram.com/anglia_100e/
Citera
DaWa
Västerås
Här sen Feb 2017
Inlägg: 206



patrikh skrev:

Plot twist: fwd Motorpaket bak? Nä nu spårar det ur skaffa garage med hus först..


Absolut, fwd paket bak ska du inte överge i alternativlistan:) jag är i lite samma sits som du men har endast en gammal kaross vilken är tänkt att få rörram. I mitt fall är huset och garaget på plats, men garaget är så litet att det fick bli styrande av bil. Blev en hundkoja!

Jag är helt inne på motorpaketet bak men har inte bestämt vad det blir ännu. Var inne på en volvofemma på tvären med org låda: billig donatorbil som du kan hitta överallt, skönt ljud och bra uppgraderingsmöjligheter. Jag vill köra dubbla a-armar och fick dessvärre inte ihop det till slut, kojan är för smal. Gissar att din är något bredare och om du kör svingarmar bak kommer det få plats. Men finns ju många andra fwd alternativ, som är mindre, att välja på också....

För egen del lutar jag nu åt Subaru-boxer tillsammans med Audi låda. Fortfarande monterat bak men längsmonterat och "massor" med plats för hjulupphängning. Boxern är väldigt kort. Men det blir dyrare och mer meck...

Hursomhelst, kul projekt och lycka till

_________________
Daniel Wahlberg
Citera
patrikh
Karlskoga
Här sen Jan 2006
Inlägg: 261


Trådstartare
DaWa skrev:
patrikh skrev:

Plot twist: fwd Motorpaket bak? Nä nu spårar det ur skaffa garage med hus först..


Absolut, fwd paket bak ska du inte överge i alternativlistan:) jag är i lite samma sits som du men har endast en gammal kaross vilken är tänkt att få rörram. I mitt fall är huset och garaget på plats, men garaget är så litet att det fick bli styrande av bil. Blev en hundkoja!

Jag är helt inne på motorpaketet bak men har inte bestämt vad det blir ännu. Var inne på en volvofemma på tvären med org låda: billig donatorbil som du kan hitta överallt, skönt ljud och bra uppgraderingsmöjligheter. Jag vill köra dubbla a-armar och fick dessvärre inte ihop det till slut, kojan är för smal. Gissar att din är något bredare och om du kör svingarmar bak kommer det få plats. Men finns ju många andra fwd alternativ, som är mindre, att välja på också....

För egen del lutar jag nu åt Subaru-boxer tillsammans med Audi låda. Fortfarande monterat bak men längsmonterat och "massor" med plats för hjulupphängning. Boxern är väldigt kort. Men det blir dyrare och mer meck...

Hursomhelst, kul projekt och lycka till


Ditt projekt låter också skoj!

Svingarmar eller dedion i 4-länk kanske kan funka, men tror att ena drivaxeln kanske blir väldigt kort? Men det kanske funkar om man har kort fjärdingsväg.
Är ett v6 paket smalare än en 4/5a måntro? Tänker typ duratec v6 från mondeo eller liknande.

Motorn bak är ju inte dumt, då kan man gjuta av originalmotorn i glasfiber och ha bränsletank där i, ordningsmakten kommer inte ana några oråd

_________________
Patrik Hedlund

https://www.instagram.com/anglia_100e/
Citera
DaWa
Västerås
Här sen Feb 2017
Inlägg: 206



patrikh skrev:
DaWa skrev:
patrikh skrev:

Plot twist: fwd Motorpaket bak? Nä nu spårar det ur skaffa garage med hus först..


Absolut, fwd paket bak ska du inte överge i alternativlistan:) jag är i lite samma sits som du men har endast en gammal kaross vilken är tänkt att få rörram. I mitt fall är huset och garaget på plats, men garaget är så litet att det fick bli styrande av bil. Blev en hundkoja!

Jag är helt inne på motorpaketet bak men har inte bestämt vad det blir ännu. Var inne på en volvofemma på tvären med org låda: billig donatorbil som du kan hitta överallt, skönt ljud och bra uppgraderingsmöjligheter. Jag vill köra dubbla a-armar och fick dessvärre inte ihop det till slut, kojan är för smal. Gissar att din är något bredare och om du kör svingarmar bak kommer det få plats. Men finns ju många andra fwd alternativ, som är mindre, att välja på också....

För egen del lutar jag nu åt Subaru-boxer tillsammans med Audi låda. Fortfarande monterat bak men längsmonterat och "massor" med plats för hjulupphängning. Boxern är väldigt kort. Men det blir dyrare och mer meck...

Hursomhelst, kul projekt och lycka till


Ditt projekt låter också skoj!

Svingarmar eller dedion i 4-länk kanske kan funka, men tror att ena drivaxeln kanske blir väldigt kort? Men det kanske funkar om man har kort fjärdingsväg.
Är ett v6 paket smalare än en 4/5a måntro? Tänker typ duratec v6 från mondeo eller liknande.

Motorn bak är ju inte dumt, då kan man gjuta av originalmotorn i glasfiber och ha bränsletank där i, ordningsmakten kommer inte ana några oråd


Ja, kanske något korta drivaxlar. Har du tillgång till cad-program? Jag har en 3d-modell på Volvofemman med växellåda ifall du vill kika (inte hundra rätt måttmässigt men tillräckligt för att avgöra om det skulle passa eller inte).

V6:a kan nog vara kortare. Jag var inne på Vr6 ett tag, dom e rätt korta och i mitt tycke väldigt trevligt ljud. Tunga dock.

_________________
Daniel Wahlberg
Citera
patrikh
Karlskoga
Här sen Jan 2006
Inlägg: 261


Trådstartare
DaWa skrev:

Ja, kanske något korta drivaxlar. Har du tillgång till cad-program? Jag har en 3d-modell på Volvofemman med växellåda ifall du vill kika (inte hundra rätt måttmässigt men tillräckligt för att avgöra om det skulle passa eller inte).

V6:a kan nog vara kortare. Jag var inne på Vr6 ett tag, dom e rätt korta och i mitt tycke väldigt trevligt ljud. Tunga dock.


Det har jag, skickar pm

_________________
Patrik Hedlund

https://www.instagram.com/anglia_100e/
Citera
Andra projekttrådar
Ford Anglia 101E 1958
1, 2, 3 ... 14, 15, 16   >>
81 besök idag (24672 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande