Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
Andra projekttrådar Ford Anglia 101E 1958 | << 1, 2, 3, ... 15, 16, 17 >> 29 besök idag (26051 totalt) |
Nyss hemkommen! Nu väntar en ordentlig tvätt och städning. Bakrutan ligger i bilen, men en ny gummilist behövs.
Lite av en dröm ändå att släpa ut en dammig gammal bil från en lada |
||||
Bra plan! Men steg 1 är: bjud frun på spa-helg (redan bokad ) Era konbane-körningar verkar ju skoj, hade varit kul - nån måste ju komma sist
Den är såklart märkt av att ha stått ouppvärmt i 30år, men den är frisk i grunden. Den var uppstartad en gång per år till för en 10-15 år sen så jag hoppas den ska hoppa igång utan för mycket strul. Den rullade iallafall, bara en sån sak och 3 av 4 däck höll luften. |
||||
Motorrummet ser annars som klippt och skuret ut för en Wankel :P
Jag har kört lite konbana med en original Kadett D 1,2S -80 med std (gamla) 165R13 (eller om de var 155R13?). Fort gick det inte, krängde gjorde det mycke, men väldigt kul ändå! Långsammast utan konkurrens varje gång _________________ I garaget: Kadett C -76 V8. Livstids projektet. Audi V8 -91 med RS4 drivlina. https://www.instagram.com/retro_motorsports_garage/ Regards, Johan Eriksson. |
||||
_________________ Rikard Lundberg |
||||
Tyst! Jag skall köpa de gamla grejorna & skruva i min 7S1, har redan gott om aquaplanedelar... _________________ Björn Larsson Life's to short for shortfillers. Lotus 7S1 -59 Lotus Elite -61 Caterham 7S3 BMW E30 Baur TC2 -85 MG Midget -61 |
||||
Tror det nytillverkas grejer, så det finns nog så det räcker till er båda _________________ Rikard Lundberg |
||||
Wankel vore skitfränt RX-8 har 230hk original och trevlig bak och framvagn som jag förstår det, säkert en del pyssel om man ska få det att passa utan breddare dock.. Slänger upp lite bilder på den avtvättad och lampor monterade, samt lite intressanta mått med tanke på spekulationer om motor och drivlina. Dom handritade måtten är från insida av hjulhusen till insida skärmkant, och insida skärmkant till insida skärmkant. |
||||
Med tillräckligt tunn radiator rymmer du en Audi v8 där
Audi 2.7 biturbo kanske? Finns med 230hk original, lätt att skrämma till 300++ (bara spridare och koppling + map). Byter du turbos och stakar håller den för 600+ Kort men något bred motor (V8an är 550, V6an gissningsvis 450-470 lång) _________________ I garaget: Kadett C -76 V8. Livstids projektet. Audi V8 -91 med RS4 drivlina. https://www.instagram.com/retro_motorsports_garage/ Regards, Johan Eriksson. |
||||
Kanske lite bred med sina 90grader mellan cylinderbankerna? Duratec har ju 60 grader, skulle kanske gå att skohorna ner. |
||||
Tror jag hittat svaret på frågan
Måttmässigt så ska det gå utan Vist företaget som byggt maskin gör hojar så du var på rätt spår https://www.media.volvocars.com/se/s Kommer bli den hetaste fååården alla kategorier _________________ Anders Baudino |
||||
Duratec sexan är strax under 700 både bred och lång? De är långt för en sexa..
Audi 6a/8an vill jag minnas är strået över 700 som bredast över topparna, dom är kompakta stötstångs åttorna är smala och inte överdrivet långa, inte fel de heller _________________ I garaget: Kadett C -76 V8. Livstids projektet. Audi V8 -91 med RS4 drivlina. https://www.instagram.com/retro_motorsports_garage/ Regards, Johan Eriksson. |
||||
Kul med ideér, men nån jänke-v8 lär det aldrig bli
Såg ut som dom tagit måtten på saker som sticker ut och inte själva grundmotorn? Om man återgår till min ursprungliga fundering så går nog 360 diff bort tillsammans med mc motor, 3,61 i utväxling blir lite lite? Man behöver nog ner mot 3,15, då hamnar man på runt 210-220 i toppfart beroende på motor om jag räknat rätt, med 185/60/R14 bara för att ta något. |
||||
BMW K1600 påstås vara "bara" 560mm bred.
Tvärställd rak sexa skulle väl vara riktigt udda? Nä, den är långt ifrån billig och kardanen snurrar baklänges (kanske finns det framdiff från nån 4wd som lämpar sig). |
||||
Inte jättemycket till uppdatering, men små framsteg har gjorts. Det största och mest avgörande för bilens framtid är väl att vi köpt hus med garage
Knappt 25kvm, tur att jag har en liten bil! Tar jag ner en vägg i framtiden så kan jag få 17kvm till. Annars så har jag fått dit bakrutan med en ny list, slavcylindern till kopplingen lyckades jag få isär och renovera med nytt gummi, och Bränslepumpen är renoverad och monterad också. Huvudcylindrarna blir nog nya då dom är så väldigt ärgiga och sitter fast ordentligt. Hoppas hjulcylindrarna är i renoveringsbart skick, lossar hjul osv först när bilen är i garaget. Måste även lyfta toppen när den är i garaget, tog loss tändstiften och kikade lite, var lite krispigt på sina ställen och nån cylinder hade 720 graders överlapp Hoppas på att det ska lösa sig med rostlösning, stålborste och mild övertalning. Avslutar med måttligt intressanta bilder: |
||||
Blev ett impulsköp till bra pris som kanske kan komma till nytta i framtiden. Framvagnsbalk och främre bromsok från Escort mk2
|
||||
Då var den hemma i nya huset men nu är det fullt ös med renovering av lite sovrum och barnafödande etc som står på att-göra-listan så vi får se när forden får någon uppmärksamhet.
Tur att man köpt en liten bil |
||||
Har lossat ett par skruvar om dagen medan 2-åringen torrbrutit i bilen och vips så var toppen av till slut
Som väntat var det lite krispigt, får se vad lite roterande stålborste och 5-56 kan göra. Blir nog att göra ett försök att få igång motorn till att börja med, blir det för mycket jobb/investering så går jag nog på ombyggnad direkt, och troligtvis även seriös reggning isåfall. Har fått korn på lite escort fram/bakaxel delar och en pinto-motor i närområdet, allt man behöver egentligen, det är väl en ganska rimlig uppgradering.. den som lever får se |
||||
Andra projekttrådar Ford Anglia 101E 1958 | << 1, 2, 3, ... 15, 16, 17 >> 29 besök idag (26051 totalt) |