Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Andra projekttrådar
Ford Anglia 101E 1958
<<   1, 2, 3, 4, 5 ... 14, 15, 16   >>
89 besök senaste veckan (25459 totalt)
fordcapri
södre skåne
Här sen Jan 2016
Inlägg: 1136



det kan ALLDRIG bli för mycket bilder
sänk den inte för mycket, det ger bara problem med körbarheten. been there done that
det ju alldrig fel att ta svetsen ut på gården o blåsa den ren invändigt för damm o skit
roligt det går framåt

_________________
henrik nielsen
Citera
Janne J
Kinna
Här sen Jul 2008
Inlägg: 4092



Bra tempo thumbs up

Med den här takten blir det väl provkörning i april

_________________
Janne Josefsson

Porsche 911 SC 1982
Ford Mustang HT 1965
BMW F11 520D bruksis
IPteknik Väst AB
SVKG 60
Citera
patrikh
Karlskoga
Här sen Jan 2006
Inlägg: 270


Trådstartare
Ja det går fort när man har hjälp i garaget Så nu sitter även bromscylindrar och slang på i fram.



fordcapri skrev:
det kan ALLDRIG bli för mycket bilder
sänk den inte för mycket, det ger bara problem med körbarheten. been there done that
det ju alldrig fel att ta svetsen ut på gården o blåsa den ren invändigt för damm o skit
roligt det går framåt


Det är nog ingen dum idé, då måste jag köpa en kompressor också
Står högt på önskelistan, får se när det blir av. Sneglat lite på biltema/duabs tysta varianter. Med garage i källaren så vill jag ha något så tyst som möjligt, ska nog bara blåsa och pumpa lite luft ändå så inga stora muttermaskiner eller liknande.

_________________
Patrik Hedlund

https://www.instagram.com/anglia_100e/
Citera
patrikh
Karlskoga
Här sen Jan 2006
Inlägg: 270


Trådstartare
Många mekstunder små blir en liten uppdatering.
Väntar fortfarande på bromsbackarna från England, har kontaktat säljaren så får vi se, strular det så smäller jag dit dom gamla.
Har iallafall fått upp en rad till med lysrör, det gjorde stor skillnad! Skulle vilja bli av med allt trädgårdsrelaterat skräp längs väggen också, får fixa en friggebod på tomten.



Trevligt med överraskningar, här är ena topplagringen (den jag fick loss ).
Skulle gå på många tusen att köpa nytt så det är inte aktuellt, ihop igen med lite symboliskt fett och låtsas som ingenting alltså


När jag höll på med fjäderben så lossnade 2,5 varv på fjädrarna också.


Var tvungen att ställa ner den på marken för att se hur det blev! Svårt med perspektiv i litet garage.. Tror jag lyckades ganska bra med kapningen iallafall, trösklarna verkar vara ganska parallella mer marken/0,5cm lägre fram. Kommer inte göra några justeringar förens jag har 4 lika höga däck iallafall :P
Rent visuellt skulle man vilja ha den ännu lägre, men har ca 13cm till lägsta punkt som just nu är ljuddämparen så det får va så, ca 20cm upp till tröskelns nederkant.





Har förberett toppen för planing och lite färg, något kan man väl göra lite fint ändå! Tror jag i första hand ska hitta något plant och klistra lite fint sandpapper på och bara snygga till packningsytan, och göra motsvarande på blocket.



Har även gett upp tanken på att bredda fälgarna, försöker hitta några bättre begagnade däck att slänga på bara. Breda coola fälgar får komma sen när det sitter "rätt" fram och bakvagn på (med lite fräschare topplagringar )

Får jag bara klart bromsarna och på med topplocket igen så är det bara lite småpill kvar faktiskt

_________________
Patrik Hedlund

https://www.instagram.com/anglia_100e/
Citera
patrikh
Karlskoga
Här sen Jan 2006
Inlägg: 270


Trådstartare
Lite mer har hänt sen sist!
"Planade" till slut toppen på en planskiva på jobbet som jag klistrade slippapper på - duger åt den som ska ha det iallafall!



Man såg att den bara tog på kanterna först och nästan ingenting i mitten.


Ett himla nötande senare så nöjde jag mig!


Ny packning.


Monterat med fördelare och lite slangar


Sen monterade jag dom gamla bromsbackarna fram och luftade hela systemet, fick gå ett par varv men nu är pedalen riktigt stum och fin thumbs up
Kunde då också konstatera att bromsljuskontakten, som är hydraulisk, fungerade vilket var skönt! Bjuder på en fantastisk bildserie för att illustrera den framgången:


Sist men inte minst har jag fått tag på gamla men fina däck i original-dimension, ska bara krängas på fälgarna.
Så det är typ däck och kylarvätska som står mellan mig och en provkörning nu, så nästa uppdatering hoppas jag innehåller en film på första provturen

_________________
Patrik Hedlund

https://www.instagram.com/anglia_100e/
Citera
fordcapri
södre skåne
Här sen Jan 2016
Inlägg: 1136



thumbs up

_________________
henrik nielsen
Citera
Davve
Åby, Växjö
Här sen Mar 2005
Inlägg: 2070



Kul tråd!

_________________
David Glantz
Jaguar, Mini och några till.
Banbil (såld): BMW 318ti Compact -95
Citera
patrikh
Karlskoga
Här sen Jan 2006
Inlägg: 270


Trådstartare
... vi får se hur det blir med den där nästa uppdateringen, bensintanken läcker, kylaren läcker..

Fick inte fram nån bensin till pumpen heller så blir väl en ny ledning/slang hela vägen också.

_________________
Patrik Hedlund

https://www.instagram.com/anglia_100e/
Citera
patrikh
Karlskoga
Här sen Jan 2006
Inlägg: 270


Trådstartare
Som sagt, glad i hågen fyllde jag upp både bensintank och kylare för att kunna provstarta och varmköra lite.
Droppar oroväckande under bilen där tanken är.. "skit i det nu, provstartar ändå" tänker jag men får ge upp när det inte verkar komma någon soppa fram till pumpen. Drar igång den på startgas bara för att och tömmer sen tanken och sanerar lite spill. (Blev stående ovationer från resten av familjen en våning upp, nackdelen med garage i huset och flyktiga vätskor )

Tänkte först försöka täta tanken men den var riktigt dålig i botten, och väldigt rostig invändigt..





Dagen efter är det även en pöl under bilen i fram, kylaren läcker som ett såll även den thumbs down
Gjorde en del tappra försök att laga den men det var dödfött, väldigt spröda och ärgade kylkanaler. Kollade med en firma som renoverar kylare, skulle kosta 5-6000kr inte aktuellt alltså..

Surfade runt lite på kylare och hittade att Honda civic typ 88-00 hade nästan samma mått och anslutningarna på rätt ställe, några hundringar på skroten - värt att chansa!

Här är dom sida vid sida! Fick även med el-fläkten som kanske kan komma till användning i framtiden.


Fick inte med original gummifästen, men hittade några gummiduttar i "bra att ha"-lådan som passade perfekt på pluttarna i botten.


En bit aluminium med hål för sagda gummiduttar snidades till i all enkelhet och bultades i botten.


Original-kylaren fick släppa från sig sidostyckena, dom dubblerar som tätning mellan kaross och kylare och hjälper att hålla den på plats. Satte en bit uppskuren slang på kylaren för lite dämpning, blev riktigt bra faktiskt! Så pass stadigt att jag inte behöver något övre fäste som jag hade tänkt från början.


Översikt, kommer nog behöva komplettera med ett expansionskärl inser jag nu. Original civic har en typ där slangen går in i toppen på kärlet och ner i ett rör, så blir väl nån hävertfunktion när det svalnar antar jag. Visst behöver den då vara tät mot atmosfär så det blir samma tryck som i resten av kylsystemet?


Har fått på nya däck på fälgarna också eller ja nya och nya, dom är tillverkade i öst-Tyskland men dom är fina och har inga sprickor.


Någon tank har jag inte hittat heller, men har en provisorisk lösning på gång. För dom som kollat på Roadkill, "don't get it right just get it running" fast med lite mindre stripes då..

Det var allt för nu, men nu vågar jag inte lova rörlig bild till nästa uppdatering

_________________
Patrik Hedlund

https://www.instagram.com/anglia_100e/
Citera
Janne J
Kinna
Här sen Jul 2008
Inlägg: 4092



Snygg lösning med Hondakylaren thumbs up
Expansionskärl är ju inte trycksatt så det kan du ta vad som passar rent fysiskt, Honda Civic kanske är ett bra val
https://www.bildelsbasen.se/se-sv/Honda/HONDA-CIVIC/1988_1991/Kyl-& . . . .


Att tanken är utrostad är ju lite standard på gamla bilar, är det en variant som också är golv i bagaget eller är den fristående?

_________________
Janne Josefsson

Porsche 911 SC 1982
Ford Mustang HT 1965
BMW F11 520D bruksis
IPteknik Väst AB
SVKG 60
Citera
Anders Litto
Nära Gotland Ring
Här sen Aug 2010
Inlägg: 316



patrikh skrev:
Översikt, kommer nog behöva komplettera med ett expansionskärl inser jag nu. Original civic har en typ där slangen går in i toppen på kärlet och ner i ett rör, så blir väl nån hävertfunktion när det svalnar antar jag. Visst behöver den då vara tät mot atmosfär så det blir samma tryck som i resten av kylsystemet?


Se bara till att slangen i expansionskärlet går ner i botten så att vattnet kan sugas tillbaka när kylsystemet svalnar.

_________________
Anders Littorin,

Volvo C70 banprojekt
Honda Civic 1982 historisk rallybil
En Civic 1982 till
Chrysler Crossfire
Citera
patrikh
Karlskoga
Här sen Jan 2006
Inlägg: 270


Trådstartare
Janne J skrev:
Snygg lösning med Hondakylaren thumbs up
Expansionskärl är ju inte trycksatt så det kan du ta vad som passar rent fysiskt, Honda Civic kanske är ett bra val
https://www.bildelsbasen.se/se-sv/Honda/HONDA-CIVIC/1988_1991/Kyl-& . . . .


Att tanken är utrostad är ju lite standard på gamla bilar, är det en variant som också är golv i bagaget eller är den fristående?


Tack! Haha ja det kanske är det naturliga valet, men är sugen på något lite mer estetiskt tilltalande, kanske något cylindriskt, modifierad friluftsvattenflaska i aluminium kanske? Steg 1 kankse är att dra ner en slang i en burk och se hur mycket som skvätter ut när den blir varm så man kan dimensionera efter det

Tanken är ståendes längs flygeln, satte tillbaks den igen och tänkte ha provisoriska tanken i skuffen, får låsa bakluckan på besiktningen sen så det inte blir tjafs

Att den är rostig efter att ha stått ~30 år i en ouppvärmd lada är kanske inte så konstigt


_________________
Patrik Hedlund

https://www.instagram.com/anglia_100e/
Citera
Janne J
Kinna
Här sen Jul 2008
Inlägg: 4092



Du får väl klämma dit en Biltema båttank för 499:- så länge så du kan provköra lite..

https://www.biltema.se/bat/batmotor/bransletillbehor/bransletankar/bra . . . .

_________________
Janne Josefsson

Porsche 911 SC 1982
Ford Mustang HT 1965
BMW F11 520D bruksis
IPteknik Väst AB
SVKG 60
Citera
patrikh
Karlskoga
Här sen Jan 2006
Inlägg: 270


Trådstartare
Janne J skrev:
Du får väl klämma dit en Biltema båttank för 499:- så länge så du kan provköra lite..

https://www.biltema.se/bat/batmotor/bransletillbehor/bransletankar/bra . . . .


Det var min plan thumbs up men hittade en mer tidsenlig i plåt istället för 150:- på marketplace ska hämta den i helgen.

_________________
Patrik Hedlund

https://www.instagram.com/anglia_100e/
Citera
patrikh
Karlskoga
Här sen Jan 2006
Inlägg: 270


Trådstartare
Som utlovat, uppdatering med rörlig bild

Hämtade en fin tank som jag hittade för 150kr, rymmer drygt 20 liter och passar ju bra in med resten av bilen!


Reservhjulet fick ge vika och slangen som jag dragit bak tidigare drog jag genom en gummidutt som redan satt i golvet, lite som att det var förberett för en sån här installation


Ska väl göra någon form av fäste så tanken sitter still, men nu hade jag allt som behövdes för..

https://youtube.com/watch?v=Ex1qvP8sDkA&feature=share
(Försökte få in filmen som miniatyr här, men lyckades inte )

Fick jag även snabbt lära mig att backen ligger där man kan förvänta sig att 1an ligger
Den skarpsynta ser även mitt fina expansionskärl..

Hade lite tjuvluftsproblem först, så det var därför den gick lite ruffigt när jag körde ut den. Tyckte den gick fint sen, även om det efter den blivit varm började pysa ut lite kylarvätska här och där bland annat..

Så blev en liten lista att kolla, efterdra topplock och lite annat, men grymt kul att den har rullat för egen maskin iallafall även om det bara var ett par meter

_________________
Patrik Hedlund

https://www.instagram.com/anglia_100e/
Citera
patrikh
Karlskoga
Här sen Jan 2006
Inlägg: 270


Trådstartare
Jag grejar vidare i sakta mak..

Problemet vid första varmkörning var att den verkade koka, det pös mellan topp och block bland annat. Jag efterdrog toppen och varmkörde igen, såg ut att gå bra först men sen steg tempen utan att kylaren ens blev ljummen.

Termostaten hade jag kollat innan att den öppnade i kokande vatten och dessutom dubbelkollat att den satt åt rätt håll.. stängde av motorn och öppnade försiktigt kylarlocket. Det pös (såklart) och gurglade till, helt plötsligt var kylaren varm fast motorn var avstängd. Måste lyckats släppa ut en stor luftficka! Startade igen och då låg tempmätaren fint i mitten skönt att det inte var värre än så.

Sen hade jag märkt att det läckte olja mellan bränslepump och block, vilket även det är åtgärdat.

Hade även problem med tjuvluft, både vid förgasare och grenrör/insug. Verkade mest vara vid kall motor och att det blev hyfsat tätt när motorn blev varm, så tänkte först skita i det - man är ju lite rädd för att börja pilla på grenrörsskruvar och muttrar, man vill ju inte stå där med en avdragen stump i blocket..

Men jag hade ju redan packningarna som behövdes eftersom jag köpte en hel sotsats för att få topplockspackningen, så jag chansade.. alla skruvar/muttrar lossnade hur lätt som helst med lite rostlösning!

Så här ser det ut, grenrör och insug är skruvade ihop och botten på insuget är toppen på grenröret.. hemmagjord 30+ år gammal kopparpackning.


Passade på att snygga till alla packningsytor som gick, det här är ytan som bultas mot grenröret. Hålet vid förgasaren är 26mm, 2mm större än moppen som bilen delar garage med


Ihop igen med nya packningar! Även förgasarfoten fick sig en omgång, den var inte helt plan.

(Det där med grenrör och skruvar.. det kan ha gått av en skruv vid återmontering, som kan i ren desperation ha borrats ur och gängats om på plats.. men det tänker jag inte berätta något om..)

Det som jag inte testat än är (dom vakuumstyrda) vindrutetorkarna. Annars börjar det väl dra ihop sig till en ordentlig provkörning nu, och en tur till besiktningen känns inte allt för avlägsen

Generatorn verkar inte ladda heller, får se hur mycket jag orkar gräva i det nu. Mer fokus på att få den besiktigad. Finns ju inte så många förbrukare så man kan nog köra en stund utan laddning också


Har massa funderingar på framvagn också men det tar vi en annan gång, blir så långt annars

Bakaxel har jag typ bestämt att det blir en Axel från en anglia 105e, sk engelsk Axel. Den stämmer i bredd, endast (120cm fälg-yta till fälg-yta är smalt ), tål hyggligt med effekt, finns diffbroms utväxlingar skivbromskit etc etc att tillgå. Man bultar väl dit en sån ganska bekymmersfritt, och om jag tolkar internet rätt så ska mina (nya) bromscylindrar etc gå att återanvända thumbs up Sen får man väll uppgradera med panhardstag och anti-tramp bars.

Fan det blev ganska långt ändå.. vädret ser iallafall ut att bli provkörningsvänligt till påskhelgen, håller tummarna

_________________
Patrik Hedlund

https://www.instagram.com/anglia_100e/
Citera
patrikh
Karlskoga
Här sen Jan 2006
Inlägg: 270


Trådstartare
Janne J skrev:


Med den här takten blir det väl provkörning i april


Glad påsk!


_________________
Patrik Hedlund

https://www.instagram.com/anglia_100e/
Citera
Rikard L
Stockholm - Rönninge
Här sen Mar 2004
Inlägg: 2145



patrikh skrev:
Janne J skrev:


Med den här takten blir det väl provkörning i april


Glad påsk!



Funkade den bra? Ser fin ut inuti.

_________________
Rikard Lundberg
Citera
fordcapri
södre skåne
Här sen Jan 2016
Inlägg: 1136



thumbs up thumbs up

_________________
henrik nielsen
Citera
Janne J
Kinna
Här sen Jul 2008
Inlägg: 4092



Bra jobbat!

Hur gick den?

_________________
Janne Josefsson

Porsche 911 SC 1982
Ford Mustang HT 1965
BMW F11 520D bruksis
IPteknik Väst AB
SVKG 60
Citera
patrikh
Karlskoga
Här sen Jan 2006
Inlägg: 270


Trådstartare
Den gick fint ändå! Startar relativt enkelt, nån minut med choke och sen går den bra. Den går rakt och fint, drar inte snett när jag bromsar och låser upp fram utan problem!
Inga problem med kylaren heller thumbs up

Växellådan kräver nog lite vana, speciellt 3an var väl undangömd

Är ju en upplevelse för alla sinnen att köra, klonk, skrammel - men härligt
Men 3 växlar, 13" däck och 4:4 i bakaxeln gör ju inte att man funderar på några långturer på motorvägen direkt

Liten att göra lista blev det iallafall:

- Dra åt ett hjullager
- en stötdämpare har tryck ur sig olja, men där råkade jag nog överfylla den lite
- har nog nån läcka på spolarslangarna nånstans

Sen skulle det inte skada med en ordentlig tvätt och lite vax kanske


Rikard L skrev:

Funkade den bra? Ser fin ut inuti.


Den är ganska fin, baksätet är lite dåligt, den stog nog ute en period och det måste läckt in vatten i bakrutan. Finns spår av det även på golvet.

_________________
Patrik Hedlund

https://www.instagram.com/anglia_100e/
Citera
Andra projekttrådar
Ford Anglia 101E 1958
<<   1, 2, 3, 4, 5 ... 14, 15, 16   >>
89 besök senaste veckan (25459 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande