Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
Skruva banåkabil Porsche bromsok | 1029 besök totalt |
Vad gäller Porsche 996/Boxster S oken (höger/vänster) så har fram art.nr. 996351425/996351426 och bak 996352421/996352422, oken har olika art.nr. per sida för att de är rotationsanpassade. Oken fram har 40/36 mm kolvar och bak är det 30/28 mm. Denna uppsättning gör att bromsbalansen flyttas aningen bakåt vilket, beroende på bilens karaktär, inte behöver vara så tokigt. Ett annat alternativ fram är Renault Megane RS Cup ok som har 40/40 mm kolvar vilket gör att bromsbalansen förblir densamma som original, nåja det skiljer 0,5%. Fördelen med Megane RS oken är att beläggen är större än på Porsche oken vilket gör att de håller längre och att de matchar höjden på svepet på M3 CSL skivan perfekt. Nackdelen, vad jag har märkt, är att det inte går att hitta en leverantör som har belägg till både Megane RS oken och Porsche oken. Men om man gör lite efterforskningar själv så hittar man belägg som matchar varandra bra ändå.
Läsvärda länkar: https://thebuildjournal.com/tech-guides/brake-bias-chart-e46-m3/ https://thebuildjournal.com/tech-guides/e46-m3-bbk-brake-bias-guide-why-the-megane-rs-trophy-r-is-the-best/ _________________ André Westersund BMW M2 LCI -18 BMW 520DA Touring M-Sport -12 BMW Z4 M Coupe -06 BMW M3 -02 BMW Z3 Coupe -99 BMW 740i/6 -96 BMW M5 3.8 -92 BMW M535i -87 |
||||
Jag hade inte kört med 996 bakok fram på din bil, i princip halverar du kolvarean jämfört med dina originalok.
_________________ André Westersund BMW M2 LCI -18 BMW 520DA Touring M-Sport -12 BMW Z4 M Coupe -06 BMW M3 -02 BMW Z3 Coupe -99 BMW 740i/6 -96 BMW M5 3.8 -92 BMW M535i -87 |
||||
Håller med om detta! Och dessutom går det att använda adaptrar till M3 på en standard E46 med skillnaden att man måste shimsa ut adaptern 1,5 mm, eventuellt lite lägre skruvar då med. _________________ André Westersund BMW M2 LCI -18 BMW 520DA Touring M-Sport -12 BMW Z4 M Coupe -06 BMW M3 -02 BMW Z3 Coupe -99 BMW 740i/6 -96 BMW M5 3.8 -92 BMW M535i -87 |
||||
Rätt säker på att brorsan (PEAN Sweden) kan få fram både PFC och Carbotech-belägg till dessa. Eller en kombination av PFC fram och CT bak då RWD-bilar oftast mår bra av snäppet lägre bite bak. Så hör med Mattias där så kan han få fram en riktigt bra kombo med vassa belägg! /Markus _________________ Markus Nordenström PEAN Sweden M3 E46 -03, Golf R MK6 -10, 9000 Aero -96, Clio 16v -91 Rejsat i: Radical PR6 -06 och Radical SR8 LM -08. |
||||
Mattias har hjälp mig förut så det vet jag att han kan! Kör med PBS ProComp fram nu och ett lite mildare Pagid bak och det funkar kanon. _________________ André Westersund BMW M2 LCI -18 BMW 520DA Touring M-Sport -12 BMW Z4 M Coupe -06 BMW M3 -02 BMW Z3 Coupe -99 BMW 740i/6 -96 BMW M5 3.8 -92 BMW M535i -87 |
||||
Nyper inte oken hårdare med större kolvarea? Och balansen borde vara framåt? Mvh, Per _________________ Per Axblom |
||||
Jag jämförde original-oken i förhållande till Porsche vad gäller kolvarea, därav länkarna. Men Porsche fram jämfört med bak så tar det mer fram så klart. _________________ André Westersund BMW M2 LCI -18 BMW 520DA Touring M-Sport -12 BMW Z4 M Coupe -06 BMW M3 -02 BMW Z3 Coupe -99 BMW 740i/6 -96 BMW M5 3.8 -92 BMW M535i -87 |
||||
Ahh skönt, trodde jag fått något om bakfoten. :-) Tack Mvh, Per _________________ Per Axblom |
||||
Skruva banåkabil Porsche bromsok | 1029 besök totalt |