Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Skruva banåkabil
Porsche bromsok
1 besök senaste veckan (1029 totalt)
Hööken
Rättvik
Här sen Apr 2022
Inlägg: 68


Trådstartare
Hej
Ska bygga om bromsarna på min e46, så tänkte köra med porsche 996 ok.
Men vad är skillnaden mer än fram och bak på oken:
996.352.422
996.251.426

Mvh

_________________
Dennis Höök
Citera
Westersund
Hallstahammar
Här sen Jul 2011
Inlägg: 1333



Olika stora kolvar.

_________________
André Westersund
BMW M2 LCI -18
BMW 520DA Touring M-Sport -12
BMW Z4 M Coupe -06
BMW M3 -02
BMW Z3 Coupe -99
BMW 740i/6 -96
BMW M5 3.8 -92
BMW M535i -87
Citera
Andreas Millbro
Stockholm
Här sen Dec 2002
Inlägg: 2900



Generellt har bakoken till Porsche mindre kolvstorlekar samt i vissa fall även lite lägre höjd på beläggen.

_________________
Bromsar bäst som bromsar sist...
Renault 5 GTE -88
Citera
Westersund
Hallstahammar
Här sen Jul 2011
Inlägg: 1333



Vad gäller Porsche 996/Boxster S oken (höger/vänster) så har fram art.nr. 996351425/996351426 och bak 996352421/996352422, oken har olika art.nr. per sida för att de är rotationsanpassade. Oken fram har 40/36 mm kolvar och bak är det 30/28 mm. Denna uppsättning gör att bromsbalansen flyttas aningen bakåt vilket, beroende på bilens karaktär, inte behöver vara så tokigt. Ett annat alternativ fram är Renault Megane RS Cup ok som har 40/40 mm kolvar vilket gör att bromsbalansen förblir densamma som original, nåja det skiljer 0,5%. Fördelen med Megane RS oken är att beläggen är större än på Porsche oken vilket gör att de håller längre och att de matchar höjden på svepet på M3 CSL skivan perfekt. Nackdelen, vad jag har märkt, är att det inte går att hitta en leverantör som har belägg till både Megane RS oken och Porsche oken. Men om man gör lite efterforskningar själv så hittar man belägg som matchar varandra bra ändå.

Läsvärda länkar:
https://thebuildjournal.com/tech-guides/brake-bias-chart-e46-m3/

https://thebuildjournal.com/tech-guides/e46-m3-bbk-brake-bias-guide-why-the-megane-rs-trophy-r-is-the-best/

_________________
André Westersund
BMW M2 LCI -18
BMW 520DA Touring M-Sport -12
BMW Z4 M Coupe -06
BMW M3 -02
BMW Z3 Coupe -99
BMW 740i/6 -96
BMW M5 3.8 -92
BMW M535i -87
Citera
Hööken
Rättvik
Här sen Apr 2022
Inlägg: 68


Trådstartare
Okey tack för svaret. Jag ska köra med org 325mm skivor fram men letar ok. Har fått nys om ett par bak ok till 996 här hemma i byn. Kan man köra med dem fram eller blir det helt fuckat?

_________________
Dennis Höök
Citera
Westersund
Hallstahammar
Här sen Jul 2011
Inlägg: 1333



Jag hade inte kört med 996 bakok fram på din bil, i princip halverar du kolvarean jämfört med dina originalok.

_________________
André Westersund
BMW M2 LCI -18
BMW 520DA Touring M-Sport -12
BMW Z4 M Coupe -06
BMW M3 -02
BMW Z3 Coupe -99
BMW 740i/6 -96
BMW M5 3.8 -92
BMW M535i -87
Citera
iqbad
Linköping
Här sen Okt 2005
Inlägg: 599



Passa på att köra CSL skivor när du ändå är igång. Jag hade 996 framok på CSL skivor på min m3E46 och de funkade riktigt bra!

_________________
Eric Andrén
Mazda MX-5 2018
AUDI RS3 2023
PORSCHE Macan Turbo 2017
Citera
Westersund
Hallstahammar
Här sen Jul 2011
Inlägg: 1333



iqbad skrev:
Passa på att köra CSL skivor när du ändå är igång. Jag hade 996 framok på CSL skivor på min m3E46 och de funkade riktigt bra!


Håller med om detta! Och dessutom går det att använda adaptrar till M3 på en standard E46 med skillnaden att man måste shimsa ut adaptern 1,5 mm, eventuellt lite lägre skruvar då med.

_________________
André Westersund
BMW M2 LCI -18
BMW 520DA Touring M-Sport -12
BMW Z4 M Coupe -06
BMW M3 -02
BMW Z3 Coupe -99
BMW 740i/6 -96
BMW M5 3.8 -92
BMW M535i -87
Citera
nordenstrom
Gnosjö
Här sen Jun 2010
Inlägg: 29



Westersund skrev:
Nackdelen, vad jag har märkt, är att det inte går att hitta en leverantör som har belägg till både Megane RS oken och Porsche oken. Men om man gör lite efterforskningar själv så hittar man belägg som matchar varandra bra ändå.


Rätt säker på att brorsan (PEAN Sweden) kan få fram både PFC och Carbotech-belägg till dessa. Eller en kombination av PFC fram och CT bak då RWD-bilar oftast mår bra av snäppet lägre bite bak.

Så hör med Mattias där så kan han få fram en riktigt bra kombo med vassa belägg!

/Markus

_________________
Markus Nordenström
PEAN Sweden

M3 E46 -03, Golf R MK6 -10, 9000 Aero -96, Clio 16v -91
Rejsat i: Radical PR6 -06 och Radical SR8 LM -08.
Citera
Westersund
Hallstahammar
Här sen Jul 2011
Inlägg: 1333



nordenstrom skrev:
Rätt säker på att brorsan (PEAN Sweden) kan få fram både PFC och Carbotech-belägg till dessa. Eller en kombination av PFC fram och CT bak då RWD-bilar oftast mår bra av snäppet lägre bite bak.

Så hör med Mattias där så kan han få fram en riktigt bra kombo med vassa belägg!

/Markus


Mattias har hjälp mig förut så det vet jag att han kan! thumbs up Kör med PBS ProComp fram nu och ett lite mildare Pagid bak och det funkar kanon.

_________________
André Westersund
BMW M2 LCI -18
BMW 520DA Touring M-Sport -12
BMW Z4 M Coupe -06
BMW M3 -02
BMW Z3 Coupe -99
BMW 740i/6 -96
BMW M5 3.8 -92
BMW M535i -87
Citera
Hööken
Rättvik
Här sen Apr 2022
Inlägg: 68


Trådstartare
Får tyvärr ej plats med csl skivorna under mina fälgar därav org m3 skivor 👍annars hade jag kört med csl

_________________
Dennis Höök
Citera
Hööken
Rättvik
Här sen Apr 2022
Inlägg: 68


Trådstartare
Sådär. Vart ett par pean 6kolvs ok fram med csl skivor och 996 ok med m3 skivor bak.
Finna det 90° adaptrar till bromslangarna att köpa?

_________________
Dennis Höök
Citera
Aerodynamic
Alingsås
Här sen Sep 2005
Inlägg: 856



Westersund skrev:
Vad gäller Porsche 996/Boxster S oken (höger/vänster) så har fram art.nr. 996351425/996351426 och bak 996352421/996352422, oken har olika art.nr. per sida för att de är rotationsanpassade. Oken fram har 40/36 mm kolvar och bak är det 30/28 mm. Denna uppsättning gör att bromsbalansen flyttas aningen bakåt vilket, beroende på bilens karaktär, inte behöver vara så tokigt.
Läsvärda länkar:
https://thebuildjournal.com/tech-guides/brake-bias-chart-e46-m3/

https://thebuildjournal.com/tech-guides/e46-m3-bbk-brake-bias-guide-why-the-megane-rs-trophy-r-is-the-best/


Nyper inte oken hårdare med större kolvarea? Och balansen borde vara framåt?

Mvh, Per

_________________
Per Axblom
Citera
Westersund
Hallstahammar
Här sen Jul 2011
Inlägg: 1333



Aerodynamic skrev:
Nyper inte oken hårdare med större kolvarea? Och balansen borde vara framåt?

Mvh, Per


Jag jämförde original-oken i förhållande till Porsche vad gäller kolvarea, därav länkarna. Men Porsche fram jämfört med bak så tar det mer fram så klart.

_________________
André Westersund
BMW M2 LCI -18
BMW 520DA Touring M-Sport -12
BMW Z4 M Coupe -06
BMW M3 -02
BMW Z3 Coupe -99
BMW 740i/6 -96
BMW M5 3.8 -92
BMW M535i -87
Citera
Aerodynamic
Alingsås
Här sen Sep 2005
Inlägg: 856



Westersund skrev:
Aerodynamic skrev:
Nyper inte oken hårdare med större kolvarea? Och balansen borde vara framåt?

Mvh, Per


Jag jämförde original-oken i förhållande till Porsche vad gäller kolvarea. Men Porsche fram jämfört med bak så tar det mer fram så klart.


Ahh skönt, trodde jag fått något om bakfoten. :-)

Tack
Mvh, Per

_________________
Per Axblom
Citera
Aerodynamic
Alingsås
Här sen Sep 2005
Inlägg: 856



dubbel post

_________________
Per Axblom
Citera
Skruva banåkabil
Porsche bromsok
1 besök senaste veckan (1029 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande