Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
Skruva banåkabil Bladfjäder, stel axel och krängningshämmare | 150 besök totalt |
Internet är full av olika sanningar runt effekten av en krängningshämmare när man har bladfjädrar och stel axel.
Berättelser om "snap oversteer" och baklängesåkning ut i räcket florerar i överflöd. Få verkar ha någon förstahandsinformation utan det rör sig nästan alltid om hörsägen. Finns det något som kan betecknas som "snap oversteer " ( bakvagnen tappar plötsligt greppet i högfartskurvor ) på en bil som är rimligt utsorterad? _________________ Janne Josefsson Porsche 911 SC 1982 Ford Mustang HT 1965 BMW F11 520D bruksis IPteknik Väst AB SVKG 60 |
Plötsliga beteenden brukar ha nån rationell anledning, men där det rationella är svårtolkat i stunden.
Varför en bladfjäderbil skulle bete sig annorlunda mot annan fjäder vid kurvtagning har jag svårt att se, om man nu inte lägger på en massa acceleration som visa blandfjäderns skillnad, den har "pinjonvinkelsflex" som ju kanske kan påverka i en del fall. Men övermotoriserad med klena bladfjädrar utan Panard eller reaktionsstag (bladisarna kontrollerar allt) är väl inte direkt det man kallar utsorterat. Dessutom är din Musse inte övermotoriserad. Det är väl bara att testa med nåt 10mm eller så snott från annan bil, bara det går lätt att få dit och byta/justera. Du gör ju allt annat i små kluriga steg, varför skulle du behandla en krängare anorlunda |
Skruva banåkabil Bladfjäder, stel axel och krängningshämmare | 150 besök totalt |