Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
Skruva banåkabil Toleranser på vevlager? | 7 besök senaste veckan (785 totalt) |
Jag köpte nya vevlager till min Porsche 924a som jag bara lade på hyllan.
För ett tag sedan blev jag uppmärksammad på att lagren kanske är lite dåliga, rent av totalt värdelösa, av en kompis som köpt samma lager. Jo, de verkar inte speciellt bra när man granskar dom. Mittenlagret som tar axialkrafterna för stort axiellt så det glappar och troligen nyper veven om man skulle stoppa i den. Kort film som visar problemet: https://youtu.be/-xrl0XR8Spg Men så började jag mäta tjockleken på lagren också. Nominellt är lagren 2mm tjocka. Men så börjar jag mäta på halvorna och tar fram där de är tunnast resp tjockast. Vad är det för toleranser på ett lager egentligen hur mycket får de variera? Det var nog lite värre än så här om man mätte på pressningen för den lilla flärpen, för den pressningen var sådär... 1: 1.995-2.010 2: 1.990-2.002 3: 1.990-2.000 4: 1.995-2.002 5: 1.995-2.004 6: 1.998-2.010 7: 1.995-2.005 8: 1.995-2.007 9: 1.990-2.004 10: 1.994-2.005 _________________ Magnus Wennerberg Porsche 911 Targa -77 (originalish) Porsche 911 Coupe -69 (busbil för bana) Porsche 924 -79 (busbil för gata, EFI och Turbo) |
||||
Om du laddar hem glyco-katalogen så står tolerenserna. Dessa ska motsvara fabrikanternas toleranser, om det stämmer eller ej kan jagbinte svara på. Men min erfarenhet (väldigt begränsad) är att det oftast kräver någon typ av handpåläggning för att få rätt ojefilmsspel , på "moderna" motorer där man siktar på tex 0.020-0.030 spel,så blir det snabbt åt helvete om både lager och vev/stake ligger åt "fel" håll.
(Äldre motorer med tex 0.050-0.090 blir ju liksom inte lika känsliga.) När jag började med min v10 tänkte jag förstår hurfasen ska en sån här .otor kunna överleva uppstart, avvikelserna som du nämner kan ju göra skillnaden att det finns ett litet lagerspel, lika väl som att det blir 0-spel och motorn numera vid uppstart. Det var en kollega som sa till mig att du får väll göra som man gjorde förr. Skava in lägen ett å ett för hand tills du har det spel du vill ha. Vilket jag sedan dess har gjort. Tusendelar räcker nästan med att putsa på lagret med ett a4 papper för att ändra _________________ Karossbilar är inte det lite larvigt?? niklas laine |
||||
Jo, men spelet mellan lager och vev har jag väl, 0.02-0.08.
Men vilka toleranser kan man förvänta sig att att en lagerbana håller sig inom? Mina lager varierade ju 0.01-0.015 inom samma lagerhalva och är det normalt att ett set lager varierar 0.02 mm ? Man kanske måste köpa 3-4 set och matcha ihop liknande halvor och matcha dessa med veven? _________________ Magnus Wennerberg Porsche 911 Targa -77 (originalish) Porsche 911 Coupe -69 (busbil för bana) Porsche 924 -79 (busbil för gata, EFI och Turbo) |
||||
Bra fråga det där. Mina lager som nämnts ovan var uppåt 0.1mm avvikande uppe vid den lilla flärpen som låser lagerpositionen om jag minns rätt. Trendab som byggde bottendelen var föga imponerande när veven inte kunde rotera, samt som sagt ett rejält slappt axiallager.
Skulle noterat uppmätnignen av dom nygamla KS lagrena jag använde istället. Men dom var avsevärt bättre, den saken är säker. _________________ Cédric Nyberg Porsche 924 Turbo Toyota GT86 Formel Vee Veemax MKIVB 1970 www.instagram.com/garagecedric/ |
||||
Det låter rätt underkänt om nya lager ur samma batch/set, har så pass stora avvikelser ur kartong.
Jag är ganska säker på att jag läst tillverkningstolleranserna i glycos katalog men det kan lika gärna vart någon annan stans. Jag ska gå ut och mäta vad jag kan få fram för avvikelser på mina egna. Vad mäter du med för instrument?? I övrigt låter det nog som att det är en bra ide att köpa några satser för att kunna plocka av när man ska sätta ihop. _________________ Karossbilar är inte det lite larvigt?? niklas laine |
||||
Du skall mäta med en Cylinder/hålindikator för att veta att lagren är OK när de är monterade i motorn.
Vevens lagerytor mäter du med en micrometer, skillanden där imellan är sen vilket lager du väljer per överfall. Sen skall jag inte gå in i träsket när det kommer till olika märken, MEN KS (Kolbenschmidt) har aldrig svikit hitentills. https://onlineshop.ms-motorservice.com/msi/MSICD?page=checkUser&vko=0001&usertype=guest&app=shop _________________ Johan Carlsson Mercedes-Benz 190E 2.5-16 -92 VW Golf mk2 GTi 8v 1985 GrpA |
||||
Jag mätte med en digital micrometer som hade en stålkula på "insidan". _________________ Magnus Wennerberg Porsche 911 Targa -77 (originalish) Porsche 911 Coupe -69 (busbil för bana) Porsche 924 -79 (busbil för gata, EFI och Turbo) |
||||
Jo, det är ju rätt sätt att mäta, men det här tyckte jag var så dåligt att det inte var värt att gå vidare. Där av min fråga, är toleranserna så här dåliga på lager, troligen är skiten tillverkat i kina på någon alibaba site. Problemet med vevlager till Porsche 924 är att de är NLA från Porsche och tillgången på eftermarknaden begränsad. _________________ Magnus Wennerberg Porsche 911 Targa -77 (originalish) Porsche 911 Coupe -69 (busbil för bana) Porsche 924 -79 (busbil för gata, EFI och Turbo) |
||||
KS har en sökfunktion, du kanske kan hitta rätt sort från ngn annan motor? vw,audi,volvo? (bara en gissning)
Vad har veven för diameter på vevtapp och lagertapp? [/img] _________________ Johan Carlsson Mercedes-Benz 190E 2.5-16 -92 VW Golf mk2 GTi 8v 1985 GrpA |
||||
Mittelmotor har lager, vet inte vem som tillverkar dom dock. Råkade få fel när jag skulle ha tag på vevstakslager. Finns inga lager från nåt annat fordon som passar tyvärr:/ _________________ Cédric Nyberg Porsche 924 Turbo Toyota GT86 Formel Vee Veemax MKIVB 1970 www.instagram.com/garagecedric/ |
||||
Jag kollade alla mina satser. (Glyco, King samt Audi orginal)
Jag har bara en analog mikrometer, dvs 2 decimaler. , men man ser ju om det ligger nära 0 eller långt ifrån. Och jag skulle säga att det diffar som MAX inom 0.005 ,så dem lagrena du har mätt upp verkar ju diffa mer än mina helt klart. Men å andra sidan , efter veven är polerad osv så är det ju inte helt omöjligt att det råkar passa bra trots allt. _________________ Karossbilar är inte det lite larvigt?? niklas laine |
||||
Vevlager är inte "runda". Det är inte samma mått runt hela "hålet". Därav går det inte att mäta lagerspel med en trepunktsmicrometer. Stoppa i lagerna och dra till korrekt moment. Hålindikator är det som gäller och då mäta från "botten till toppen" (vertikalt). Hålindikatorn ska kalibreras mot en närliggande mätring i 20 grader om man ska vara petig. Veven mäts med micrometer, kalibrera mot närliggande passbit. Därefter räkna ut lagerspelet.
_________________ Fredrik Gehammar Kör: Honda Civic -91 n/a TimeAttackNu Club Challenge 1:a 2021 och 2019 Superstage: 1.18.17 r-däck |
||||
Jo, det är så man mäter lagerspel. Förutsatt att lagrena är tillverkade med tillräckligt god precision, vilket är det jag är skeptisk till. _________________ Magnus Wennerberg Porsche 911 Targa -77 (originalish) Porsche 911 Coupe -69 (busbil för bana) Porsche 924 -79 (busbil för gata, EFI och Turbo) |
||||
Håller med. Det skiljer ofta några tusingar i tjocklek mellan "mitt på", dvs 90 grader från halvornas delningsplan, och vid delningsplanet. Hjälper till att få stabil oljefilm samt kompensation för blockets utvidgning när den är uppe i temp. Så är det på många motorer. Även på högeffekts-V8or från södra Sverige och andra från samma hus Plastigauge är bra att använda. Mitt på. _________________ Lars Dahlstedt Lotus Elise S2 -01 Rotrex kompressor Lotus Elite 503 -75 Lotus Europa S2 -68 Lotus Europa S1 -67 och lite annat |
||||
Skruva banåkabil Toleranser på vevlager? | 7 besök senaste veckan (785 totalt) |