Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Skruva banåkabil
Toleranser på vevlager?
5 besök senaste veckan (778 totalt)
safe
Stockholm / Kalmar
Här sen Jan 2006
Inlägg: 2233


Trådstartare
Jag köpte nya vevlager till min Porsche 924a som jag bara lade på hyllan.
För ett tag sedan blev jag uppmärksammad på att lagren kanske är lite dåliga, rent av totalt värdelösa, av en kompis som köpt samma lager.

Jo, de verkar inte speciellt bra när man granskar dom. Mittenlagret som tar axialkrafterna för stort axiellt så det glappar och troligen nyper veven om man skulle stoppa i den.
Kort film som visar problemet: https://youtu.be/-xrl0XR8Spg

Men så började jag mäta tjockleken på lagren också.
Nominellt är lagren 2mm tjocka. Men så börjar jag mäta på halvorna och tar fram där de är tunnast resp tjockast.

Vad är det för toleranser på ett lager egentligen hur mycket får de variera?
Det var nog lite värre än så här om man mätte på pressningen för den lilla flärpen, för den pressningen var sådär...

1:
1.995-2.010

2:
1.990-2.002

3:
1.990-2.000

4:
1.995-2.002

5:
1.995-2.004

6:
1.998-2.010

7:
1.995-2.005

8:
1.995-2.007

9:
1.990-2.004

10:
1.994-2.005

_________________
Magnus Wennerberg
Porsche 911 Targa -77 (originalish)
Porsche 911 Coupe -69 (busbil för bana)
Porsche 924 -79 (busbil för gata, EFI och Turbo)
Citera
knotan
Åby
Här sen Feb 2006
Inlägg: 6124



Om du laddar hem glyco-katalogen så står tolerenserna. Dessa ska motsvara fabrikanternas toleranser, om det stämmer eller ej kan jagbinte svara på. Men min erfarenhet (väldigt begränsad) är att det oftast kräver någon typ av handpåläggning för att få rätt ojefilmsspel , på "moderna" motorer där man siktar på tex 0.020-0.030 spel,så blir det snabbt åt helvete om både lager och vev/stake ligger åt "fel" håll.

(Äldre motorer med tex 0.050-0.090 blir ju liksom inte lika känsliga.)

När jag började med min v10 tänkte jag förstår hurfasen ska en sån här .otor kunna överleva uppstart, avvikelserna som du nämner kan ju göra skillnaden att det finns ett litet lagerspel, lika väl som att det blir 0-spel och motorn numera vid uppstart.

Det var en kollega som sa till mig att du får väll göra som man gjorde förr. Skava in lägen ett å ett för hand tills du har det spel du vill ha. Vilket jag sedan dess har gjort. Tusendelar räcker nästan med att putsa på lagret med ett a4 papper för att ändra

_________________
Karossbilar är inte det lite larvigt??
niklas laine
Citera
safe
Stockholm / Kalmar
Här sen Jan 2006
Inlägg: 2233


Trådstartare
Jo, men spelet mellan lager och vev har jag väl, 0.02-0.08.

Men vilka toleranser kan man förvänta sig att att en lagerbana håller sig inom?
Mina lager varierade ju 0.01-0.015 inom samma lagerhalva och är det normalt att ett set lager varierar 0.02 mm ?

Man kanske måste köpa 3-4 set och matcha ihop liknande halvor och matcha dessa med veven?

_________________
Magnus Wennerberg
Porsche 911 Targa -77 (originalish)
Porsche 911 Coupe -69 (busbil för bana)
Porsche 924 -79 (busbil för gata, EFI och Turbo)
Citera
Cédric
Uttran/Sthlm
Här sen Mar 2004
Inlägg: 3057



Bra fråga det där. Mina lager som nämnts ovan var uppåt 0.1mm avvikande uppe vid den lilla flärpen som låser lagerpositionen om jag minns rätt. Trendab som byggde bottendelen var föga imponerande när veven inte kunde rotera, samt som sagt ett rejält slappt axiallager.

Skulle noterat uppmätnignen av dom nygamla KS lagrena jag använde istället. Men dom var avsevärt bättre, den saken är säker.

_________________
Cédric Nyberg
Porsche 924 Turbo
Toyota GT86
Formel Vee Veemax MKIVB 1970
www.instagram.com/garagecedric/
Citera
knotan
Åby
Här sen Feb 2006
Inlägg: 6124



Det låter rätt underkänt om nya lager ur samma batch/set, har så pass stora avvikelser ur kartong.

Jag är ganska säker på att jag läst tillverkningstolleranserna i glycos katalog men det kan lika gärna vart någon annan stans.

Jag ska gå ut och mäta vad jag kan få fram för avvikelser på mina egna.

Vad mäter du med för instrument??

I övrigt låter det nog som att det är en bra ide att köpa några satser för att kunna plocka av när man ska sätta ihop. thumbs down

_________________
Karossbilar är inte det lite larvigt??
niklas laine
Citera
Jovani
Göteborg / Bromma
Här sen Mar 2003
Inlägg: 3371



Du skall mäta med en Cylinder/hålindikator för att veta att lagren är OK när de är monterade i motorn.
Vevens lagerytor mäter du med en micrometer, skillanden där imellan är sen vilket lager du väljer per överfall.

Sen skall jag inte gå in i träsket när det kommer till olika märken, MEN KS (Kolbenschmidt) har aldrig svikit hitentills.
https://onlineshop.ms-motorservice.com/msi/MSICD?page=checkUser&vko=0001&usertype=guest&app=shop

_________________
Johan Carlsson

Mercedes-Benz 190E 2.5-16 -92
VW Golf mk2 GTi 8v 1985 GrpA
Citera
safe
Stockholm / Kalmar
Här sen Jan 2006
Inlägg: 2233


Trådstartare
knotan skrev:
Det låter rätt underkänt om nya lager ur samma batch/set, har så pass stora avvikelser ur kartong.

Jag är ganska säker på att jag läst tillverkningstolleranserna i glycos katalog men det kan lika gärna vart någon annan stans.

Jag ska gå ut och mäta vad jag kan få fram för avvikelser på mina egna.

Vad mäter du med för instrument??

I övrigt låter det nog som att det är en bra ide att köpa några satser för att kunna plocka av när man ska sätta ihop. thumbs down


Jag mätte med en digital micrometer som hade en stålkula på "insidan".

_________________
Magnus Wennerberg
Porsche 911 Targa -77 (originalish)
Porsche 911 Coupe -69 (busbil för bana)
Porsche 924 -79 (busbil för gata, EFI och Turbo)
Citera
safe
Stockholm / Kalmar
Här sen Jan 2006
Inlägg: 2233


Trådstartare
Jovani skrev:
Du skall mäta med en Cylinderindikator för att veta att lagren är OK när de är monterade i motorn.

Sen skall jag inte gå in i träsket när det kommer till olika märken, MEN KS (Kolbenschmidt) har aldrig svikit hitentills.
https://onlineshop.ms-motorservice.com/msi/MSICD?page=checkUser&vko=0001&usertype=guest&app=shop
"

Jo, det är ju rätt sätt att mäta, men det här tyckte jag var så dåligt att det inte var värt att gå vidare. Där av min fråga, är toleranserna så här dåliga på lager, troligen är skiten tillverkat i kina på någon alibaba site.

Problemet med vevlager till Porsche 924 är att de är NLA från Porsche och tillgången på eftermarknaden begränsad.

_________________
Magnus Wennerberg
Porsche 911 Targa -77 (originalish)
Porsche 911 Coupe -69 (busbil för bana)
Porsche 924 -79 (busbil för gata, EFI och Turbo)
Citera
Jovani
Göteborg / Bromma
Här sen Mar 2003
Inlägg: 3371



KS har en sökfunktion, du kanske kan hitta rätt sort från ngn annan motor? vw,audi,volvo? (bara en gissning)
Vad har veven för diameter på vevtapp och lagertapp?

[/img]

_________________
Johan Carlsson

Mercedes-Benz 190E 2.5-16 -92
VW Golf mk2 GTi 8v 1985 GrpA
Citera
Cédric
Uttran/Sthlm
Här sen Mar 2004
Inlägg: 3057



safe skrev:
Jovani skrev:
Du skall mäta med en Cylinderindikator för att veta att lagren är OK när de är monterade i motorn.

Sen skall jag inte gå in i träsket när det kommer till olika märken, MEN KS (Kolbenschmidt) har aldrig svikit hitentills.
https://onlineshop.ms-motorservice.com/msi/MSICD?page=checkUser&vko=0001&usertype=guest&app=shop
"

Jo, det är ju rätt sätt att mäta, men det här tyckte jag var så dåligt att det inte var värt att gå vidare. Där av min fråga, är toleranserna så här dåliga på lager, troligen är skiten tillverkat i kina på någon alibaba site.

Problemet med vevlager till Porsche 924 är att de är NLA från Porsche och tillgången på eftermarknaden begränsad.


Mittelmotor har lager, vet inte vem som tillverkar dom dock. Råkade få fel när jag skulle ha tag på vevstakslager. Finns inga lager från nåt annat fordon som passar tyvärr:/


_________________
Cédric Nyberg
Porsche 924 Turbo
Toyota GT86
Formel Vee Veemax MKIVB 1970
www.instagram.com/garagecedric/
Citera
knotan
Åby
Här sen Feb 2006
Inlägg: 6124



Jag kollade alla mina satser. (Glyco, King samt Audi orginal)
Jag har bara en analog mikrometer, dvs 2 decimaler. , men man ser ju om det ligger nära 0 eller långt ifrån. Och jag skulle säga att det diffar som MAX inom 0.005 ,så dem lagrena du har mätt upp verkar ju diffa mer än mina helt klart.

Men å andra sidan , efter veven är polerad osv så är det ju inte helt omöjligt att det råkar passa bra trots allt.

_________________
Karossbilar är inte det lite larvigt??
niklas laine
Citera
beepbeep
Uppsala
Här sen Feb 2003
Inlägg: 3447



Det som är 100% säkert är Plastigauge och dragning till moment. Då vet man svart på vitt.

_________________
G o r a n A m c o f f
Citera
Fege
Kalmar
Här sen Jun 2005
Inlägg: 61



Vevlager är inte "runda". Det är inte samma mått runt hela "hålet". Därav går det inte att mäta lagerspel med en trepunktsmicrometer. Stoppa i lagerna och dra till korrekt moment. Hålindikator är det som gäller och då mäta från "botten till toppen" (vertikalt). Hålindikatorn ska kalibreras mot en närliggande mätring i 20 grader om man ska vara petig. Veven mäts med micrometer, kalibrera mot närliggande passbit. Därefter räkna ut lagerspelet.

_________________
Fredrik Gehammar

Kör: Honda Civic -91 n/a
TimeAttackNu Club Challenge 1:a 2021 och 2019
Superstage: 1.18.17 r-däck
Citera
safe
Stockholm / Kalmar
Här sen Jan 2006
Inlägg: 2233


Trådstartare
Fege skrev:
Vevlager är inte "runda". Det är inte samma mått runt hela "hålet". Därav går det inte att mäta lagerspel med en trepunktsmicrometer. Stoppa i lagerna och dra till korrekt moment. Hålindikator är det som gäller och då mäta från "botten till toppen" (vertikalt). Hålindikatorn ska kalibreras mot en närliggande mätring i 20 grader om man ska vara petig. Veven mäts med micrometer, kalibrera mot närliggande passbit. Därefter räkna ut lagerspelet.


Jo, det är så man mäter lagerspel.
Förutsatt att lagrena är tillverkade med tillräckligt god precision, vilket är det jag är skeptisk till.

_________________
Magnus Wennerberg
Porsche 911 Targa -77 (originalish)
Porsche 911 Coupe -69 (busbil för bana)
Porsche 924 -79 (busbil för gata, EFI och Turbo)
Citera
lahi
Utanför Laholm
Här sen Dec 2004
Inlägg: 268



Fege skrev:
Vevlager är inte "runda". Det är inte samma mått runt hela "hålet". Därav går det inte att mäta lagerspel med en trepunktsmicrometer. Stoppa i lagerna och dra till korrekt moment. Hålindikator är det som gäller och då mäta från "botten till toppen" (vertikalt). Hålindikatorn ska kalibreras mot en närliggande mätring i 20 grader om man ska vara petig. Veven mäts med micrometer, kalibrera mot närliggande passbit. Därefter räkna ut lagerspelet.


Håller med.
Det skiljer ofta några tusingar i tjocklek mellan "mitt på", dvs 90 grader från halvornas delningsplan, och vid delningsplanet.
Hjälper till att få stabil oljefilm samt kompensation för blockets utvidgning när den är uppe i temp. Så är det på många motorer. Även på högeffekts-V8or från södra Sverige och andra från samma hus
Plastigauge är bra att använda. Mitt på.

_________________
Lars Dahlstedt


Lotus Elise S2 -01 Rotrex kompressor
Lotus Elite 503 -75
Lotus Europa S2 -68
Lotus Europa S1 -67
och lite annat
Citera
Skruva banåkabil
Toleranser på vevlager?
5 besök senaste veckan (778 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande