Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Allmänt banåkaforum
Varning för Turbotech
1895 besök totalt
PhR34k
Stockholm
Här sen Jan 2021
Inlägg: 52


Trådstartare
Jag vill passa på att varna andra så de inte begår samma misstag jag gjorde när jag anlitade dom för att modifiera min orginal turbo till min Civic Type R från 2018.
De har färdiga paket för att uppgradera orginal turbo i två olika steg och jag valde steg 1 som kostar 7400kr medans en kompis till mig valde steg 2 som kostade runt 15000kr.
Min kompis gjorde detta före mig och hans turbo funkade fint i några veckor men sedan rasade den. Turbon fick skickas tillbaka till Turbotech för undersökning och deras svar var att turbon fick för lite olja genom hålskruven som normalt sitter på och att det behövdes ett större hål i skruven vilket de skulle ta fram och att han kunde få turbon reparerad mot en kostnad på över 6000kr!
Detta var samtidigt som min turbo skulle uppgraderas så jag köpte samma hålskruv utav Turbotech.
Min turbo monterades på i Juli för att sedan mappas med bilen på bänken. Den klarade av 3 repor på bänken efter att den sedan skar.
Bilen skulle ner till Spanien dagen efter och Turbotech hade semester stängt så jag fick raskt beställa en ny PRL600 turbo från USA då det inte fanns något annat i närheten, detta kostade mig över 26000kr.
Den nya turbon funkade klockrent och gör än idag.

Idag fick jag svar från turbotech att dom konstaterar att min turbo har fått för lite olja alltså liknande svar som min kompis fick detta trotts att vi fått den nya hålskruven som de tagit fram och jag fått betala extra för!
Dom väljer att inte ersätta mig på något sätt och att jag kan få min turbo reparerad på "goodwill" mot en kostnad på runt 5000kr.
Jag har försökt prata med Magnus på turbotech och förklarat att 2 turbos från likadana bilar rasat efter varandra på kort tid.
Min kompis köpte en begagnad orginal turbo och har sedan dess fungerat fint! Han vill inte återmontera den reparerade turbon då han inte litar på den längre trotts att han fått betala för att få den reparerad!

Turbotech vill alltså inte reparera turbon kostnadsfritt eller ersätta mig på något sätt! Jag är som ni misstänker fruktansvärt besviken och hoppas att ingen annan drabbas utav detta!
Det har kostat mig mellan 35000kr - 40000kr och visst jag har en värre turbo men jag var inte ute efter att ha så stor turbo som jag har idag och att få tag i en orginal turbo är ännu dyrare så jag hade inget val.
Jag bifogar lite bilder på hur turbon såg ut när den kärvat fast.




Jag har mer info på Mail osv om det är någon som önskar att se mera.

_________________
Rüstem Cures


Nissan GT-R
Honda Civic Type R EP3
Honda Civic Si Mugen
Honda Civic Type R FK8
Citera
Daugaard
Tyresö
Här sen Sep 2008
Inlägg: 349



Tack för varningen

_________________
Emil Daugaard, Tyresö 070-53 41 431

Honda Prelude BA4 4WS -88 "K20 Type-R"
Citera
zmicke
Köping
Här sen Dec 2016
Inlägg: 323



Klart dålig service, borde lagat dom kostnadsfritt och lärt sig av misstaget.

_________________
Mikael Persson M3 E46 Competition 2006
Citera
Marcus Gustafsson
Västerhaninge
Här sen Apr 2003
Inlägg: 11189



PhR34k skrev:
Idag fick jag svar från turbotech att dom konstaterar att min turbo har fått för lite olja



Det ser ut som att kompressorn tagit i kompressorhuset?
På de turbos jag har skruvat isär (som alla varit dåliga av olika anledningar) så har det inte funnits den möjligheten, det kan väl bara ske om det är ordentligt stort lagerspel pga dålig oljefilm som gjort att glidlagret blivit "förstorat" (antingen huset större eller nött ner axeln). Hur mycket spel har du egentligen på kompressorhjulet?
Kan också vara som så att jag inte har en susning om vad jag skriver om.

_________________
Mvh
/Marcus

I garaget: Påffe 944 & Martini Seven
Citera
PhR34k
Stockholm
Här sen Jan 2021
Inlägg: 52


Trådstartare
Jag kan ju ärligt säga att jag inte kan det mekaniska i det som hänt och förlitar mig på JDMracing som installerat turbon och även hanterat den nya turbon.

Turbotechs svar ang felet var detta

" Rotordelen har blivit instabil och utsatts för stora svängningar och kraftig utböjning av axeln, oljefilmen har brustit och hjulen har skadats vid kontakt med sina hus.
Skadorna som finns är typiska för en turbo som övervarvats och därmed gått utanför sitt normala varvtalsområde. De mycket stora krafter som uppstår vid denna instabilitet överbelastar lagringen och oljefilmen brister. Skadorna kan, eventuellt, omvänt också orsakas av oljebrist som gör att lagerlägen och lagerytorna inte separeras av den oljefilm som ska stabilisera och dämpa rörelsen i axeln varvid instabilitet uppstår.
Vi rekommenderar därför en kontroll av motorns oljesystem för full funktion. Denna motortyp har en hålskruv till turbons oljetryckledning med en strypning som måste bytas ut. Vi har levererat en hålskruv utan strypning med turbon.
Därtill rekommenderar vi en kontroll av luftledningarna hela vägen mellan luftfilter och motor så att inga läckage eller restriktioner finns samt vid trimning att turbons kapacitet inte överskrids."

Jag bifogar en del utav rapporten.


_________________
Rüstem Cures


Nissan GT-R
Honda Civic Type R EP3
Honda Civic Si Mugen
Honda Civic Type R FK8
Citera
knotan
Åby
Här sen Feb 2006
Inlägg: 6122



Det ligger ju en del i det dem skriver. Sannolikt har oljefilmen brutit och sedan har det orsakat skadorna.

Men att på en bil som brukas under normala omständigheter ha så pass tight tollerans att kompressorn KAN ta I inloppet på huset, utan att lagren är tvärslut, är i min mening onödigt "girigt" lite som att plana topplock när man trimmar mopeden så pass att squishmåttet bankar kolven mot toppen,

Att oljefilmen kommer brista ibland är liksom ett faktum.
Att lägga några tiondelar millimeter extra spel där, gör försumbart försämrad effekt. Den skillnaden hamnar inte på toppeffekten utan snarare på respons vid låga /del-lastområdet. Och på en gatbil och även moderna racebilar momentbegränsar man vanligen där ändå. Så lite mer spolupp hade knappast gjort mycket skillnad.
Visst , man tappar väll lite möjlighet till maximalt tryck oxå, men hur ofta kör man en turbo på max-tryck, Sannolikt aldrig.


Är det någon som vet om dessa aggregat är turbotechs egna eller inköpt koncept?? Kollade lite på sidan men fick inget konkret om den frågan, ser att dem har andra lösningar som ser bra ut vid första anblick, och som dem kanske har bättre kunskap om.

Jag personligen skulle aldrig överväga att jobba med turbos åt andra,även om jag vill påstå att jag har någorlunda kunskap om vad jag vill ha för egen räkning. Och har "byggt" aggregat till mig själv. Men det ser tight ut i kompressorhuset, och jag tycker inte att priserna känns riktigt som "goodwill" priser om du har handlat som privatperson. Har du handlat som företag så kanske jag kan acceptera priset. Även om det nog handlar om en "delad förlust" snarare än garantiärende.

Hade jag gjort ett sånt jobb som företag till privatperson, skulle jag ha reparerat gratis, hade jag gjort det mot företag hade jag fakturerat materialkostnad, hade jag haft anställda som gör jobbet, så hade man snarare behövt ta mer betalt för att inte gå back allt för mycket.

_________________
Karossbilar är inte det lite larvigt??
niklas laine
Citera
PhR34k
Stockholm
Här sen Jan 2021
Inlägg: 52


Trådstartare
Jo men då ska väl kanske inte erbjuda denna tjänst vilket är det jag försöker få dem att förstå. Alltså att de inte går att uppgradera orginal turbon på en FK8 men dom sparkar bara rakt ut och skyller på allt möjligt.
Även JRM racing har provat 2 ggr och de hade samma resultat, då var det inte Turbotech dock.
Jag köpte tjänste via trimfirman men det är jag som beställt allt och kontakt med dom osv. Det enda som trimfirman gjorde var att betala fakturan så de tycker jag som borde ha haft överseende men tyvärr inte.
Jag är själv egenföretagare och vet hur det är att ha hand om reklamationer och garanti, jag tycker dom har brustit hårt och hade jag betalat fakturan så hade jag skickat dom till ARN.

_________________
Rüstem Cures


Nissan GT-R
Honda Civic Type R EP3
Honda Civic Si Mugen
Honda Civic Type R FK8
Citera
Bamsefar
Lidingö
Här sen Mar 2003
Inlägg: 2864

Namndispens
Namndispens

PhR34k skrev:
så hade jag skickat dom till ARN.


Hör kanske inte riktigt hit, men ARN är direkt tandlöst, så det rekommenderar jag inte i över huvudet taget.

_________________
Lars H
Bamsefar kan vara närmare än du tror....
Citera
Daugaard
Tyresö
Här sen Sep 2008
Inlägg: 349



Bamsefar skrev:
PhR34k skrev:
så hade jag skickat dom till ARN.


Hör kanske inte riktigt hit, men ARN är direkt tandlöst, så det rekommenderar jag inte i över huvudet taget.


En faktura från ett VVS-företag har jag bestridit och de lystrade till ARNs rekommendation. Inget fel med att ta det till ARN.

_________________
Emil Daugaard, Tyresö 070-53 41 431

Honda Prelude BA4 4WS -88 "K20 Type-R"
Citera
meantek
Flen
Här sen Mar 2013
Inlägg: 2797



Du har reklamationsrätt och det är upp till dem att bevisa felet eller ersätta dig.

_________________

Ibland kör jag bana. Fast rätt sällan ändå.
Citera
Mats Th
Täby
Här sen Apr 2006
Inlägg: 11876



meantek skrev:
Du har reklamationsrätt och det är upp till dem att bevisa felet eller ersätta dig.


Precis, därför ska du kräva ersättning och förklara att du kommer att stämma dem i TR om du inte får gehör. thumbs up

_________________
M ats Thur fjell
www.blaq.se
Citera
Bamsefar
Lidingö
Här sen Mar 2003
Inlägg: 2864

Namndispens
Namndispens

Daugaard skrev:
Bamsefar skrev:
PhR34k skrev:
så hade jag skickat dom till ARN.


Hör kanske inte riktigt hit, men ARN är direkt tandlöst, så det rekommenderar jag inte i över huvudet taget.


En faktura från ett VVS-företag har jag bestridit och de lystrade till ARNs rekommendation. Inget fel med att ta det till ARN.


Inget fel, bara tandlöst. ARN är en rekomendation och inte tvingande. Om du inte får som du vill, och AFN är ingen juridisk domstol som sagt, så är utslaget ointressant. Gå direkt till tingsrätten således, och räkna med att överklaga. ARN finns det flera företag som skiter i helt enkelt.

_________________
Lars H
Bamsefar kan vara närmare än du tror....
Citera
Krullert
Västerås omnejd
Här sen Dec 2004
Inlägg: 460



Nu vet jag inte alls hur konceptet "Steg 1" och "Steg 2" fungerar ang. deras uppgraderingar. Men bör det inte finnas riktlinjer från dem kring vad uppgraderingarna gör, och inom vilka ramar man ska hålla sig inom för att just detta inte ska hända?

De tar ju upp övervarvning i sin förklaring. Har de inga riktlinjer för inom vilka laddtryck och övriga modifieringar som dessa uppgraderingar är anpassade för?

_________________
Nicklas Jäderlund
Citera
Kolja
08
Här sen Apr 2005
Inlägg: 6101



Mats Th skrev:
meantek skrev:
Du har reklamationsrätt och det är upp till dem att bevisa felet eller ersätta dig.


Precis, därför ska du kräva ersättning och förklara att du kommer att stämma dem i TR om du inte får gehör. thumbs up


Hur tänker ni att ni skall komma förbi omständigheten att fakturan inte är utställd på en konsument utan mellan två näringsidkare?

Och (OM TS kan visa att avtalet är med en konsument alltså) ARN-alternativet skall nog inte förkastas rakt av, ger ett rätt bra bevisvärde vid en senare domstolsprocess.

Sedan har ni gjort det för enkelt i ert resonemang då ni inte givit näringsidkaren möjlighet att kostnadsfritt avhjälpa bristen.

_________________
Tony Jonsson

¤-------------------------------¤
Gracefully understated
Citera
PhR34k
Stockholm
Här sen Jan 2021
Inlägg: 52


Trådstartare
Det är lite det som är problemet.
Jag har ju anlitat ett trimbolag för att trimma min bil och jag har beställt uppgradering utav turbon som Turbotech gjort fast genom trimfirman.
Enligt min mening skulle jag då behöva stämma trimfirman för att dom sedan ska stämma Turbotech vilket jag inte vill göra.
Jag har försökt resonera med Turbotech men utan att lyckas. Detta är det sista jag kan göra och förhoppningsvis kan jag hjälpa andra som planerat att uppgraderas sina turbos och dessutom visa på hur dåliga Turbotech är på att värna om sina kunder!

_________________
Rüstem Cures


Nissan GT-R
Honda Civic Type R EP3
Honda Civic Si Mugen
Honda Civic Type R FK8
Citera
Westersund
Hallstahammar
Här sen Jul 2011
Inlägg: 1324



Tycker att trimfirman du har anlitat borde vara angelägna att ta saken med Turbotech också, men det kanske dom har gjort? Hursom är det en knepig och tråkig sits.

_________________
André Westersund
BMW M2 LCI -18
BMW 520DA Touring M-Sport -12
BMW Z4 M Coupe -06
BMW M3 -02
BMW Z3 Coupe -99
BMW 740i/6 -96
BMW M5 3.8 -92
BMW M535i -87
Citera
subarumicke
stockholm
Här sen Aug 2004
Inlägg: 476



Trist när går sönder, men vad är det för komponenter dom stoppar i ?

_________________
Micke Bernebrandt

NYCKELN TILL ETT ROLIGT LIV ÄR ATT HÄNGA MED FOLK SOM ÄR HELT DUMMA I HUVUDET
Citera
PhR34k
Stockholm
Här sen Jan 2021
Inlägg: 52


Trådstartare
Vet faktiskt inte.
Men Turbotech verkar vara ett internationellt bolag så frågan är om de får delar från något moderbolag?


https://turbotech.se/produkt/honda-civic-20-b/

Där är länken till deras artikel.

_________________
Rüstem Cures


Nissan GT-R
Honda Civic Type R EP3
Honda Civic Si Mugen
Honda Civic Type R FK8
Citera
Allmänt banåkaforum
Varning för Turbotech
1895 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande