Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Allmänt banåkaforum
Skaffa Porsche för att få köra mera slalom?
1, 2, 3   >>
1 besök senaste veckan (3501 totalt)
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41499

Forumägare
Forumägare
Trådstartare
Om man gillar slalom så är ju Porscheklubben ett unikum med många körtillfällen. Så jag har alltid sneglat lite på deras slalomtillfällen men har alltid haft fel bilmärke. Nu när jag skaffat en Zoe elbil för de många pendelmilen så sitter jag i sitsen att "den roliga" bilen inte längre absolut måste vara allround enda-bils-lösning för allt året runt, från att handla på IKEA till Timeattack. Så med Zoen för bruksmilen så är en tvåsitsig bil för övrig körning inte längre helt uteslutet.

Så till min fråga. Vilken Porsche? Jag har inte råd att bränna bort pengar på massa värdeminskning på en hobbybil som kommer stå still stora delar av året. Däremot kan den få låsa lite kapital men smärtgränsen är väl 600-800 nånstans (hellre lägre förstås ). Så det lutar åt någon inte helt ny modell som planat ut helt i värde. Men det måste jag balansera mot att jag inte orkar med en bil som är såpass gammal så att den kommer med alltför återkommande överaskningar pga åldern. Byta bromsbelägg och skivor är väl gränsen vad jag pillar med. Allt med motor o låda blir verkstadsbesök och kan bli hiskeligt dyrt.

Svår kompromiss mellan två motstående önskemål? Tillräckligt ny för att bara vara tuta o köra. Tillräckligt unik/gammal för att ha låg värdeminskning och rymmas inom budgeten.


Finns det någon sån Porsche? Vad heter den?

_________________
Magnus Thomé
Citera
Viktor Holmqvist
Karlskrona
Här sen Aug 2018
Inlägg: 89



Får man inte en Cayman GT4 eller GTS för dessa pengarna snart?

_________________
Viktor Holmqvist

VW Golf GTI MK7.5
Volvo V60 Polestar Såld
BMW M2 "Tracktool" Såld
Mercedes A45 AMG Performance Såld
BMW 130i "Clubsport" Såld
Citera
Victor.
Lund
Här sen Dec 2003
Inlägg: 1825



Cayman R borde vara lite av en sweetspot (även om jag personligen inte tycker att den är tillräckligt "speciell" jämfört med en S så gjordes det en begränsad upplaga och uppdateringarna är trevliga). Borde ha hunnit plana lite mer än nyare modeller, tillräckligt ny för att det inte ska bli hur mycket krämpor som helst, och kan rymmas inom budget.

Billigaste på Autoscout24 just nu är 47500 EUR men den har en lite "speciell" färgkombo med röd inredning till grön lack: https://www.autoscout24.se/erbjudanden/porsche-cayman-3-4-pdk-bensin-g . . . .

Nästa ligger på 68000 EUR, dock även den med röd inredning: https://www.autoscout24.se/erbjudanden/porsche-cayman-r-bensin-svart-e . . . .

Detta tyder på att de redan har vänt för jag såg flera till salu (med mer rimliga färgval) för runt 55000 EUR för något år sedan.

_________________

Porsche Cayman S "3400 RT" -09
Grocery Getter: Volkswagen Golf 1,6 -06
Citera
Eddie Varvstopp
Kävlinge
Här sen Nov 2002
Inlägg: 3116



Om jag får komma med en killgissning så ska du ha en en sen Cayman med 6:a i. Mitt resonemang är att det kommer finnas köpare som vill ha just 6:a den dagen du vill sälja, m.a.o. inte så hård värdeminskning . Sedan är moderna chassie löjligt kompetenta. Fast du kommer väl vilja "justera" lite och då är det inte värre än att pilla dig Öhlins r&t och ett set r-däck

Annars funkar ju råden ovan också

Ut och provkör vettja

_________________
Edvin Persson
#lifeisbetterinracesuits | Porsche 944 -84 | PCS - PCSR - MSCC | Min blogg: http://eddievarvstopp.se
Citera
Cédric
Uttran/Sthlm
Här sen Mar 2004
Inlägg: 3057



Slalom kan man köra rätt mycket om man vill, både lunda och malmby körs det ju på. banläggningen kan vara lite sådär med rätt trånga banor, men mycket köra under en säsong helt klart, och välordnat.

Vill du satsa kan det ju vara bra att snegla lite på klasserna, vilka bilar som passar var osv. En 718GTS med vassa gatdäck borde passa i budgeten och kunna gå ruskigt fort i standardklassen.

_________________
Cédric Nyberg
Porsche 924 Turbo
Toyota GT86
Formel Vee Veemax MKIVB 1970
www.instagram.com/garagecedric/
Citera
Janne J
Kinna
Här sen Jul 2008
Inlägg: 4088




_________________
Janne Josefsson

Porsche 911 SC 1982
Ford Mustang HT 1965
BMW F11 520D bruksis
IPteknik Väst AB
SVKG 60
Citera
Simon S
Uppsala
Här sen Jan 2008
Inlägg: 184



4-cyl med turbo och PDK.
Ja inte en 944, dom finns inte med den lådan så jag röstar på en 718. Killgissar att prisbilden ser bättre ut nästa år

_________________
Simon Söderstedt
Citera
claes t
Söråker
Här sen Maj 2006
Inlägg: 829



Japp, Porscheklubbens slalomtävlingar är rikligt trevliga! Och vilken Porsche modell som är roligast/snabbast kvalar nog in bland de stora livsfrågorna....
Jag har kört i 20år med fyra olika modeller.

Nr1.
944turbo. Helt original, jag var inte snabb men hade väldigt roligt! Mycket välbalanserad bil men man bör kolla upp hjulinställningen för att de skall prestera bra.

Nr2.
964turbo. Underbart vacker drömbil med väldigt mycket attityd! Väldigt dyr i dag och ganska svårkörd i slalombanan.

Nr3.
996 40year edition Bekväm och lättkörd men jag lyckades inte köra speciellt fort. Men det gör däremot killen som jag sålde bilen till, med en del modifieringar så åker han i från det mesta mellan plastkonorna.....

Nr4 Nuvarande bil.
Trackday 944turbo med S2 motor. Lättad, fullbur, racestolar, allt går att justera osv. Mycket rejsig bil men man tröttnar på att den är så obekväm, det blir sällan några spontanresor till glasskiosken.

Jag skulle nog köpa mig en tidig 966 GT3. En äkta bilikon som säkerligen är fantastisk att köra och kommer att behålla sitt värde.
Mvh /Claes

_________________
Claes Tykosson
Porsche 944 trackdayracer
Porsche RSK replica
Subaru Impreza STI Type-R
VW Transporter 1966
BMW 318i cabriolet
mm.
Citera
gtBen
Mönsterås
Här sen Jul 2008
Inlägg: 270



Simon S skrev:
4-cyl med turbo och PDK.
Ja inte en 944, dom finns inte med den lådan så jag röstar på en 718. Killgissar att prisbilden ser bättre ut nästa år

Instämmer i det thumbs up
Kolla in Porsche 718 T Cayman, de första kom 2017. I din budget kan även rymmas lite ban-optimering, och jag tror inte en 718T måste vara 100% original för att behålla värdet heller.

_________________
Bengt Gson Nilsson
GR Yaris -21 ...gottgry
924S -86 ...Esset
911 -74 ...gul
Citera
Svante
Åstorp
Här sen Jul 2004
Inlägg: 3436



Jag gjorde min slalompremiär med Porscheklubben under denna sommaren, fantastiskt kul att testa gränserna. Att välja bil är sannerligen inte lätt. De snabbaste bilarna på pappret var inte snabbast på banan. Om jag inte minns helt fel var en Boxter från de tidiga åren, visserligen med uppgraderat chassie, men föraren gjorde jobbet. Jag hade nog gått på en hyfsat standard men lagt lite pengar på bussningar, bromsar och dämpare.

_________________
Svante Hoberg

No turbos , no superchargers, just pure petrolhead heaven!!!
Citera
Mats Karlsson
Vargön
Här sen Feb 2003
Inlägg: 8030



Kolla även vilken klass den potentiella bilen hamnar i. Gatdäck ger nån av standardklasserna for en "normal" bil.
R-däck, turbo och GT bilar hamnar direkt i R-klassen (om man inte ändrat reglerna senaste åren)
Citera
Simon S
Uppsala
Här sen Jan 2008
Inlägg: 184



Classic= Samtliga modeller till -97, undantag 944turbocup.
S1= 98-2013 , även nån modernare panamera. Undantag 997turbo.
S2= 2014-202x.
R= R-däck, GT-bilarna samt bilar som modifierats "för mkt" för att platsa in i standardklasserna.


Undantagen som nämns ovan flyttas upp en klass.
Intressant är att en 993rs/turbo går i classic medans en 944turbocup går i S1

_________________
Simon Söderstedt
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41499

Forumägare
Forumägare
Trådstartare
Super med all info o tankar thumbs up

Lite tankar från mig:

Vill ha PDK. Har mest skoj med paddlar helt enkelt

Jag var lite förvånad hur lite viktbesparing det är med fyrorna, jämförde vikt på 718 GTS och 718 GTS 4.0 och det var bara 30 kg som skiljde? Innan jag såg det så tänkte jag att en klart lägre vikt vore ett bra plus med fyrorna. Men nää?


För slalom är säkert 718 helrätt, och trevligt nytt dessutom, men jag är klart orolig för ett kännbart värdetapp på två - tre år. Ingen modell eller årgång har väl hunnit ner o planat ut eller än mindre vända ännu? Förutom GT4 kanske. Jag var lite förvånad också att på de bilar jag såg så var priserna på GTS med fyra och sexa inte vilsmitt olika vilket jag hade gissat annars. Märkligt?


En 996 GT3 kunde vara intressant även om det då blir manuell. I den så kan man ta den smällen Men där är frågan om det hela blir såpass gammalt att man måste vara beredd på överraskningar. Det ligger många år i dom...

_________________
Magnus Thomé
Citera
Mats Karlsson
Vargön
Här sen Feb 2003
Inlägg: 8030



Magnus Thomé skrev:
Super med all info o tankar thumbs up

Lite tankar från mig:

Vill ha PDK. Har mest skoj med paddlar helt enkelt

Jag var lite förvånad hur lite viktbesparing det är med fyrorna, jämförde vikt på 718 GTS och 718 GTS 4.0 och det var bara 30 kg som skiljde? Innan jag såg det så tänkte jag att en klart lägre vikt vore ett bra plus med fyrorna. Men nää?


För slalom är säkert 718 helrätt, och trevligt nytt dessutom, men jag är klart orolig för ett kännbart värdetapp på två - tre år. Ingen modell eller årgång har väl hunnit ner o planat ut eller än mindre vända ännu? Förutom GT4 kanske. Jag var lite förvånad också att på de bilar jag såg så var priserna på GTS med fyra och sexa inte vilsmitt olika vilket jag hade gissat annars. Märkligt?

upp.
En 996 GT3 kunde vara intressant även om det då blir manuell. I den så kan man ta den smällen Men där är frågan om det hela blir såpass gammalt att man måste vara beredd på överraskningar. Det ligger många år i dom...


Även om begärt pris är ganska lika mellan en fyra och sen sexa så är det nog betydligt enklare att pruta ner priset på fyran. Samma sak det där med vikter, jag tror inte de officiella vikterna stämmer till 100 procent så det kan vara värt att kolla upp. (vikten mellan bilar med olika utrustning är ofta samma i pappren men skiljer i verkligheten, det som står i pappren är ofta en "maxad" sälj vikt för skatteskäl)
Citera
Kalle_alfaturbo
Uppsala
Här sen Jun 2012
Inlägg: 423



En 4-cyl Cayman/boxter är säkert en trevlig bil, men inget jag skulle lägga en krona på.
Ljudet är inte där och andrahandsvärdet tror jag personligen kommer dyka i källaren.

Inte lägga på några slantar och köpa en GT4?
Borde stå sig bra framöver!

Lite dyr/mycket pengar men fint specad: https://www.blocket.se/annons/skane/porsche_gt4_cs__manthey___mkt_mer/ . . . .

_________________
Karl Sandler

Att ha den snabbaste alfan är som att vara bäst i särslolan
Citera
Jens L
Stockholm
Här sen Apr 2004
Inlägg: 4476



Jag uppskattar också värdebeständigheten. Så senast jag bytte bil så tittade jag bara på GT bilar och kanske GTS med 6á.

Jag landade i antigen gt4á eller 996/997 gt3.

Min budget orkade inte inte upp till en gt4 eller 997GT3 till slut. Så det blev en 996á

Jo den är gammal idag och med det kommer risk. Man får leta tills man hittar något man har förtroende för.

Sen är den rätt billig i drift på vanliga saker, däck (18"), bromsar, service man kan göra själv om man vill eller kan många andra göra det. Det är enkelt, man behöver inte åka till Porsche.

Men går det en vevstake ut genom sidan så....

Att köra den är ju som en lite övermotoriserade luftkyld 911á. Kul! Det är milsvid skillnad tycker jag gentemot en gt4á.

Men säg till om du vill prova, den står runt hörnet och är påställd.


_________________
Jens Lanvin
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41499

Forumägare
Forumägare
Trådstartare
Jens L skrev:

Men säg till om du vill prova, den står runt hörnet och är påställd.


Gärna thumbs up

Vi kan väl PMa o se när det kan passa

_________________
Magnus Thomé
Citera
särås
Enköping
Här sen Nov 2002
Inlägg: 1364



Magnus Du får så klart testa min 718 GT4 om Du är sugen oxå?

Samt min Alfa 4C är till salu, om Du vill ha en säker investering!

_________________
Jimmy Särås på Stertman Motorsport
www.stertman.se

Din Audi, Bentley, BMW, Cupra, Lamborghini, McLaren, Mini, Porsche, Seat, Skoda & Volkswagen specialist.
Citera
safe
Stockholm / Kalmar
Här sen Jan 2006
Inlägg: 2233



Klart du ska ha en Porsche!
Så ny Boxster/Cayman med pdk du har råd med.skulle jag tro. Nyaste hjälpsystem är snabbare,typ.

_________________
Magnus Wennerberg
Porsche 911 Targa -77 (originalish)
Porsche 911 Coupe -69 (busbil för bana)
Porsche 924 -79 (busbil för gata, EFI och Turbo)
Citera
Niklas Falk
Fixhult
Här sen Apr 2004
Inlägg: 19476



safe skrev:
Klart du ska ha en Porsche!
Så ny Boxster/Cayman med pdk du har råd med.skulle jag tro. Nyaste hjälpsystem är snabbare,typ.
Så en självkörande elektrisk då (om det nu kommer en sån)?

Nä, en tidig manuell Cayman S, för mest känsla och personlig utveckling. Det ska inte gå för fort när man börjar bli gammal
Lägre prisnivå men det görs inga fler... Mer pengar till driftskostnad och förvaring.

_________________
Niklas Falk
www.MX5RacingClub.se www.SPVM.se www.SVKG.se
Citera
erikjakan
Stockholm
Här sen Dec 2004
Inlägg: 7719



Köp min, den är tillsalu



_________________
Erik Wedlund

Nurburgring 7.14.8 BTG Z06
Nurburgring 7.40 BTG 996 Turbo
Mantorp 1.23.7 Carrera S
Gelleråsen 1.18.40 M3e36
Gelleråsen 1.11.5 996 turbo
Citera
Allmänt banåkaforum
Skaffa Porsche för att få köra mera slalom?
1, 2, 3   >>
1 besök senaste veckan (3501 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande