Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Allmänt banåkaforum
Skaffa Porsche för att få köra mera slalom?
<<   1, 2, 3   >>
3486 besök totalt
safe
Stockholm / Kalmar
Här sen Jan 2006
Inlägg: 2231



Niklas Falk skrev:
safe skrev:
Klart du ska ha en Porsche!
Så ny Boxster/Cayman med pdk du har råd med.skulle jag tro. Nyaste hjälpsystem är snabbare,typ.
Så en självkörande elektrisk då (om det nu kommer en sån)?

Nä, en tidig manuell Cayman S, för mest känsla och personlig utveckling. Det ska inte gå för fort när man börjar bli gammal
Lägre prisnivå men det görs inga fler... Mer pengar till driftskostnad och förvaring.


Systemen verkar bli bättre och bättre, det är inte många (även de bästa) som kör fortare med systemen urkopplade.
Jag personligen förespråkar inte nya bilar, men om man vill vara konkurrenskraftig.

Ett annat råd köp ingen bil med centrumbult, det dummaste påfund man hittat på för icke tävlingsbilar....

_________________
Magnus Wennerberg
Porsche 911 Targa -77 (originalish)
Porsche 911 Coupe -69 (busbil för bana)
Porsche 924 -79 (busbil för gata, EFI och Turbo)
Citera
GustafB
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 4326



erikjakan skrev:
Köp min, den är tillsalu




Det gick snabbt!

_________________
Revline 968 GT1
Gustaf Burström.
Citera
erikjakan
Stockholm
Här sen Dec 2004
Inlägg: 7704



Ja nya utmaningar står för dörren

_________________
Erik Wedlund

Nurburgring 7.14.8 BTG Z06
Nurburgring 7.40 BTG 996 Turbo
Mantorp 1.23.7 Carrera S
Gelleråsen 1.18.40 M3e36
Gelleråsen 1.11.5 996 turbo
Citera
Fredrik G
Karlshamn
Här sen Jan 2016
Inlägg: 187



Hej

Hej
Läcker 944 du har nu.



claes t skrev:
Japp, Porscheklubbens slalomtävlingar är rikligt trevliga! Och vilken Porsche modell som är roligast/snabbast kvalar nog in bland de stora livsfrågorna....
Jag har kört i 20år med fyra olika modeller.

Nr1.
944turbo. Helt original, jag var inte snabb men hade väldigt roligt! Mycket välbalanserad bil men man bör kolla upp hjulinställningen för att de skall prestera bra.

Nr2.
964turbo. Underbart vacker drömbil med väldigt mycket attityd! Väldigt dyr i dag och ganska svårkörd i slalombanan.

Nr3.
996 40year edition Bekväm och lättkörd men jag lyckades inte köra speciellt fort. Men det gör däremot killen som jag sålde bilen till, med en del modifieringar så åker han i från det mesta mellan plastkonorna.....

Nr4 Nuvarande bil.
Trackday 944turbo med S2 motor. Lättad, fullbur, racestolar, allt går att justera osv. Mycket rejsig bil men man tröttnar på att den är så obekväm, det blir sällan några spontanresor till glasskiosken.

Jag skulle nog köpa mig en tidig 966 GT3. En äkta bilikon som säkerligen är fantastisk att köra och kommer att behålla sitt värde.
Mvh /Claes



Läcker trackday 944 du har nu. Något sånt letar jag efter, du får höra av dig om du tröttnar😁

_________________
F r e d r i k G e r l i n g
Citera
claes t
Söråker
Här sen Maj 2006
Inlägg: 829



Tack Fredrik! thumbs up Jo, 944:an är en frän bil och väldigt mycket körupplevelse och prestanda för pengarna. Jag har nyligen köpt en till "Porsche" så det är möjligt att 944:an måste säljas, jag har inte bestämt mig....

MEN, hur går dina tankar, Magnus?
Har du fått några vettiga inputs om vad du egentligen villhöver??

En av de fränaste bilarna, just nu , som finns till salu, är ju den här; En 968CS med LS motor!

https://www.blocket.se/annons/skane/porsche_968_cs/103936890

Men den behöver ju lite fix och den lär ju inte vara den bekvämaste bilen att köra mellan banor och slalomtävlingar.
mvh/Claes

_________________
Claes Tykosson
Porsche 944 trackdayracer
Porsche RSK replica
Subaru Impreza STI Type-R
VW Transporter 1966
BMW 318i cabriolet
mm.
Citera
ThomasT
Nacka - Saltängen
Här sen Dec 2002
Inlägg: 4681



claes t skrev:
Tack Fredrik! thumbs up Jo, 944:an är en frän bil och väldigt mycket körupplevelse och prestanda för pengarna. Jag har nyligen köpt en till "Porsche" så det är möjligt att 944:an måste säljas, jag har inte bestämt mig....

MEN, hur går dina tankar, Magnus?
Har du fått några vettiga inputs om vad du egentligen villhöver??

En av de fränaste bilarna, just nu , som finns till salu, är ju den här; En 968CS med LS motor!

https://www.blocket.se/annons/skane/porsche_968_cs/103936890

Men den behöver ju lite fix och den lär ju inte vara den bekvämaste bilen att köra mellan banor och slalomtävlingar.
mvh/Claes


Bastarder lär inte bli godkända för att tävla i PCS slalomtävlingar, speciellt inte om den är snabb...

_________________
driver - Thomas Thuresson
Porsche 964 C2 -90
Citera
iqbad
Linköping
Här sen Okt 2005
Inlägg: 598



Om man är medlem i Porsche klubben och har Porsches originalförsäkring, är bilen försäkrad då på klubbens bankörningar?

_________________
Eric Andrén
Mazda MX-5 2018
AUDI RS3 2023
PORSCHE Macan Turbo 2017
Citera
safe
Stockholm / Kalmar
Här sen Jan 2006
Inlägg: 2231



iqbad skrev:
Om man är medlem i Porsche klubben och har Porsches originalförsäkring, är bilen försäkrad då på klubbens bankörningar?


Ja, typ. 25% eller minst 50.000 i självrisk.

_________________
Magnus Wennerberg
Porsche 911 Targa -77 (originalish)
Porsche 911 Coupe -69 (busbil för bana)
Porsche 924 -79 (busbil för gata, EFI och Turbo)
Citera
ThomasT
Nacka - Saltängen
Här sen Dec 2002
Inlägg: 4681



iqbad skrev:
Om man är medlem i Porsche klubben och har Porsches originalförsäkring, är bilen försäkrad då på klubbens bankörningar?

Försäkringen gäller dock inte vid slalom eftersom det är tävling, men gäller som sagt vid bankörning.

_________________
driver - Thomas Thuresson
Porsche 964 C2 -90
Citera
hsb
Uppsala
Här sen Maj 2014
Inlägg: 53



Om du vill köra slalom så skulle jag rekommendera MX5 Racing Club och köpa en Miata. Deras träffar är i mitt tycke roligare än Porscheklubbens och mera körtid.

_________________
H e n r i k _ S t e n b e r g
Citera
safe
Stockholm / Kalmar
Här sen Jan 2006
Inlägg: 2231



hsb skrev:
Om du vill köra slalom så skulle jag rekommendera MX5 Racing Club och köpa en Miata. Deras träffar är i mitt tycke roligare än Porscheklubbens och mera körtid.


Inte för att gör det till en "min pappa är bättre än din" tävling, men hur många slalom-körningar har MX5 klubben i Stockholmområdet?

_________________
Magnus Wennerberg
Porsche 911 Targa -77 (originalish)
Porsche 911 Coupe -69 (busbil för bana)
Porsche 924 -79 (busbil för gata, EFI och Turbo)
Citera
Niklas Falk
Fixhult
Här sen Apr 2004
Inlägg: 19438



safe skrev:
hsb skrev:
Om du vill köra slalom så skulle jag rekommendera MX5 Racing Club och köpa en Miata. Deras träffar är i mitt tycke roligare än Porscheklubbens och mera körtid.


Inte för att gör det till en "min pappa är bättre än din" tävling, men hur många slalom-körningar har MX5 klubben i Stockholmområdet?
2022: 3xGröndal, Malmby och Lunda
3xLjungbyhed är väl lite långt utanför Tullarna
http://www.mx5racingclub.se/index.php?page=deltagaranmaelan

_________________
Niklas Falk
www.MX5RacingClub.se www.SPVM.se www.SVKG.se
Citera
iqbad
Linköping
Här sen Okt 2005
Inlägg: 598



Om någon känner att de vill bli av med en gts 4.0 eller en GT4 så kan man skicka ett meddelande till mig

_________________
Eric Andrén
Mazda MX-5 2018
AUDI RS3 2023
PORSCHE Macan Turbo 2017
Citera
safe
Stockholm / Kalmar
Här sen Jan 2006
Inlägg: 2231



Niklas Falk skrev:
safe skrev:
hsb skrev:
Om du vill köra slalom så skulle jag rekommendera MX5 Racing Club och köpa en Miata. Deras träffar är i mitt tycke roligare än Porscheklubbens och mera körtid.


Inte för att gör det till en "min pappa är bättre än din" tävling, men hur många slalom-körningar har MX5 klubben i Stockholmområdet?
2022: 3xGröndal, Malmby och Lunda
3xLjungbyhed är väl lite långt utanför Tullarna
http://www.mx5racingclub.se/index.php?page=deltagaranmaelan


Hyggligt, nästan hälften av Porscheklubbens 11 och vill man åka lite längre kan man dubbla det. (troligen inte för några ligger säkert på samma dagar)

_________________
Magnus Wennerberg
Porsche 911 Targa -77 (originalish)
Porsche 911 Coupe -69 (busbil för bana)
Porsche 924 -79 (busbil för gata, EFI och Turbo)
Citera
ThomasT
Nacka - Saltängen
Här sen Dec 2002
Inlägg: 4681



Om man utgår ifrån Stockholm så kan man åka på region Stockholms, Svealands och Östs tävlingar(öst när de kör i Norrköping), nackdelen är dock hur mycket man får köra på varje enskilt event. Det är som regel bara tre rundor per tävlande och i undantagsfall lite fri körning efteråt i mån av tid.

_________________
driver - Thomas Thuresson
Porsche 964 C2 -90
Citera
hsb
Uppsala
Här sen Maj 2014
Inlägg: 53



safe skrev:
Niklas Falk skrev:
safe skrev:
hsb skrev:
Om du vill köra slalom så skulle jag rekommendera MX5 Racing Club och köpa en Miata. Deras träffar är i mitt tycke roligare än Porscheklubbens och mera körtid.


Inte för att gör det till en "min pappa är bättre än din" tävling, men hur många slalom-körningar har MX5 klubben i Stockholmområdet?
2022: 3xGröndal, Malmby och Lunda
3xLjungbyhed är väl lite långt utanför Tullarna
http://www.mx5racingclub.se/index.php?page=deltagaranmaelan


Hyggligt, nästan hälften av Porscheklubbens 11 och vill man åka lite längre kan man dubbla det. (troligen inte för några ligger säkert på samma dagar)


Jo det är inte lika många tillfällen men det är betydligt mer körtid varje tillfälle... brukar vara träning halva dagen, sedan Sprint Cup tävling och sedan fri körning resten av dagen, allt med tidtagning. Även icke-Miator är välkomna dock är man inte med i tävlingen då.
Men det är bra det finns olika klubbar för alla smaker.

_________________
H e n r i k _ S t e n b e r g
Citera
safe
Stockholm / Kalmar
Här sen Jan 2006
Inlägg: 2231



hsb skrev:
safe skrev:
Niklas Falk skrev:
safe skrev:
hsb skrev:
Om du vill köra slalom så skulle jag rekommendera MX5 Racing Club och köpa en Miata. Deras träffar är i mitt tycke roligare än Porscheklubbens och mera körtid.


Inte för att gör det till en "min pappa är bättre än din" tävling, men hur många slalom-körningar har MX5 klubben i Stockholmområdet?
2022: 3xGröndal, Malmby och Lunda
3xLjungbyhed är väl lite långt utanför Tullarna
http://www.mx5racingclub.se/index.php?page=deltagaranmaelan


Hyggligt, nästan hälften av Porscheklubbens 11 och vill man åka lite längre kan man dubbla det. (troligen inte för några ligger säkert på samma dagar)


Jo det är inte lika många tillfällen men det är betydligt mer körtid varje tillfälle... brukar vara träning halva dagen, sedan Sprint Cup tävling och sedan fri körning resten av dagen, allt med tidtagning. Även icke-Miator är välkomna dock är man inte med i tävlingen då.
Men det är bra det finns olika klubbar för alla smaker.


Att det kanske är mindre körtid med Porsche klubben är pga att det är fler tävlande. När tävlingen är slut så brukar det vara fri körning så länge banan är hyrd eller tills alla är nöjda.

De flesta som kört lite brukar köra tävlingsåken sen känna sig klara.

_________________
Magnus Wennerberg
Porsche 911 Targa -77 (originalish)
Porsche 911 Coupe -69 (busbil för bana)
Porsche 924 -79 (busbil för gata, EFI och Turbo)
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41416

Forumägare
Forumägare
Trådstartare
Dags att fundera på den här frågan på allvar för min del.

Yarisen är nu såld.

_________________
Magnus Thomé
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41416

Forumägare
Forumägare
Trådstartare
Har nu i våras testat en 300hk Cayman med PDK. På lite kort landsvägstest så var den inte speciellt underhållande. Inte förrän på riktigt höga varv så vaknade den. Funkar säkert superbra på bana men i vanlig trafik o landsväg så var den slö i respons jmfrt även med Yarisen (om man inte då PDK-växlade ner till riktigt höga varvtal, typ tvåan i 80-90 hela tiden). Styrning osv kändes utmärkt men milsvitt från en gammal "pratig" elva. Och det var inte läge för att testa styrning lite mer entusiastiskt Ljudet var "meh", dvs tillförde ingenting.

Funkar den bra i slalom? Ja antagligen, bara att ligga på höga varv så lirar det nog finfint. Men fan va tråkig att köra till o från slalomen

_________________
Magnus Thomé
Citera
ThomasT
Nacka - Saltängen
Här sen Dec 2002
Inlägg: 4681



Magnus Thomé skrev:
Dags att fundera på den här frågan på allvar för min del.

Yarisen är nu såld.


Du får skynda dig, vi kör i morgon på Lunda...

_________________
driver - Thomas Thuresson
Porsche 964 C2 -90
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41416

Forumägare
Forumägare
Trådstartare
ThomasT skrev:
Magnus Thomé skrev:
Dags att fundera på den här frågan på allvar för min del.

Yarisen är nu såld.


Du får skynda dig, vi kör i morgon på Lunda...



_________________
Magnus Thomé
Citera
Allmänt banåkaforum
Skaffa Porsche för att få köra mera slalom?
<<   1, 2, 3   >>
3486 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande