Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
Skruva banåkabil Vem svetsar rostfritt avgassystem i Stockholm? | 10 besök senaste veckan (964 totalt) |
Jag behöver få ett 3" fullflödesavgas byggt till banbilen.
Vad finns det för firmor eller rejsianer i (helst) södra Stockholm som gör sånt? Givetvis finns det inte överflöd av kosing så "lagom" är bäst, det måste inte vara F1-kvalitet. Objektet: Edit: Jag vill ha det i rostfritt. _________________ Emil Daugaard, Tyresö 070-53 41 431 Honda Prelude BA4 4WS -88 "K20 Type-R" |
||||
_________________ Björn Davidsson Pontiac T/A GT1 (räser) Just nu:36 cylindrar Tack till: www.vattenskarning.net www.harryj.se www.jbverkstan.se www.huddingesteel.se |
||||
Målet är SFRO innan april om möjligt. Missade detaljen att jag vill ha det i rostfritt. _________________ Emil Daugaard, Tyresö 070-53 41 431 Honda Prelude BA4 4WS -88 "K20 Type-R" |
||||
3" fullflödesavgas kommer låta alldeles för mycket för SFRO..
Du behöver ett tyst original system ( + kat?) och original luftburk.. Sen vad du byter till efter besiktningen är ingen som kan klaga på om det inte låter så högt så grannar klagar. _________________ Martin Ehrsson RS8 Äger 2st Urq 20v-90:or, RS8:a |
||||
Ok jag kan köpa argumentet men besiktningsavgaset kan jag göra själv i biltemarör. Avgaset jag behöver för mappning innan besiktningen behöver dock vara 3" fullflödes och jag kan inte låna grejer för rostfri svetsning och har aldrig svetsat rostfritt. _________________ Emil Daugaard, Tyresö 070-53 41 431 Honda Prelude BA4 4WS -88 "K20 Type-R" |
||||
_________________ Crister Borg Alfa Romeo 155 TS -95, https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=119773 SAAB 96 Ninja, https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?p=1744165#1744165 |
||||
Bara svetsat MAG så jag har ingen aning (antagligen inte då) _________________ Emil Daugaard, Tyresö 070-53 41 431 Honda Prelude BA4 4WS -88 "K20 Type-R" |
||||
MAG är det de flesta menar när de säger MIG... Det går utmärkt att byta till rostfri tråd och svetsa rostfritt med en bra MAG. Om du inte gillar de kanske 'visuellt fulare' svetsarna från MAG så punkta ihop systemet och lämna sedan någonstans för att få ihopsytt med TIG _________________ Roland Johansson |
||||
Du kan höra med ERP Racing på Ingarö
Jonatan Engström Stockholm 0709566662 Företag med inriktning på bilar, burbyggen, grenrör, mappning, effektmätning optimeringar mm https://www.instagram.com/erpracing/ _________________ Martin Ehrsson RS8 Äger 2st Urq 20v-90:or, RS8:a |
||||
Du kan slippa ljudprov vid SFRO besiktningen genom att använda ett orginalsystem från bilen som motorn kommer ifrån. Jag hade ett avgassystem till en Civic som jag sålde billigt men det hade lätt kunnat anpassas till min bil.
3" är inte nödvändigtvis bullrigt med rätt dämpare men det behövs nog både mittdämpare och dämpare bak för att klara bullerkrav på banorna. Jag har 2.5" rostfritt system men många påstår att man får mer effekt på dessa motorer med 3". Jag svetsade det själv men för att det ska bli bra behöver man en DC TIG, fungerar att skippa rotgas då det håller bra ändå. _________________ Bromsar bäst som bromsar sist... Renault 5 GTE -88 |
||||
Ja det är det jag hört också 3" ska ge rätt mycket redan på original motor. Det blir ju trots allt en del avgaser vid 9k rpm. Jag kommer att ha: 5" racekat Lång rund dämpare 4-5" OD Sen en oval slutdämpare av denna typ _________________ Emil Daugaard, Tyresö 070-53 41 431 Honda Prelude BA4 4WS -88 "K20 Type-R" |
||||
Rätt mycket går väl att debatera. Jag provade att köra i beräkningsprogrammet i datorn och det gav 3hk på en motor som är orginal invändigt med 3" isf 2.5" efter katalysatorn. Racekatalysator ger ju 3hk till. Många kanske byter katalysatorn samtidigt som de byter till 3" system och summerar ihop de effekterna och då är det signifikant. Kan bero på hur många rörkrökar avgassystemet har med och sen ökar säkert skillnaden om man trimmar motorn med insug och bättre kammar Men hade jag byggt ett avgassystem idag och haft plats så hade jag nog ändå byggt 3". Nackdelen är väl att 3" är tyngre med vilket nog kan påverka som enstaka hk. En DC TIG är inte så dyr men det blir ändå endel då man ska ha gasflaska och regulator med ihop med materialet för systemet. _________________ Bromsar bäst som bromsar sist... Renault 5 GTE -88 |
||||
https://www.k20a.org/threads/2-5-exh
10whp för denna kille. Givetvis kan han ha bytt från 2,5" tyst och snällt till 3" fullflödes. _________________ Emil Daugaard, Tyresö 070-53 41 431 Honda Prelude BA4 4WS -88 "K20 Type-R" |
||||
På rätt så rejält trimmade sugmotorer gör ett rätt avgasssystem en hel del på effekten Nu minns jag inte riktigt vad skillnaden mellan avgassystem var men i all fall så provades det 2 olika. Det var en 2 liters Vw motor som bromsades den satt i bromsbänken i 2-3 veckor, det provades många olika kammar etc, sen när dom var nöjda så ville ägaren av rallybilen prova att bygga ihop ett annat avgassystem som skulle passa lite bättre i bilen. Det blev ju så klart lite mappning och det hittades 5 hk till. Farbrorn som körde bromsbänken litade inte riktigt på siffrorna... så det skruvades tillbaka avgassystemet som satt från början och kördes ett test och då saknades 5hk. Det blev Sm Guld med den bilen sen //Nisse _________________ Nisse Holmgren Umeå |
||||
Absolut kan avgassystemet göra endel. Men i fallet ovan bytte de bara biten efter katalysatorn från 2.5" till 3" med slutdämparen och det sägs ge 10 hjulhästar på en motor med 210 hjulhästar. Dessutom en ganska stor peak runt 4250 rpm som kan vara en sekundäravstämning. Bara avgassystemet borde inte se ut så om det inte är många dåliga krökar eller en väldigt dålig slutdämpare i 2.5" systemet. Så det finns väl viss anledning att vara lite skeptisk. Men bygger man ändå nytt kan man ju prova 3" om det får plats utan kompromisser med tajta böjar eller klämda rör etc. Avgassystemet efter katalysator är bara tryckfall vilket är ganska lågt när effekten inte är så hög. _________________ Bromsar bäst som bromsar sist... Renault 5 GTE -88 |
||||
Skruva banåkabil Vem svetsar rostfritt avgassystem i Stockholm? | 10 besök senaste veckan (964 totalt) |