Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Skruva banåkabil
Vem svetsar rostfritt avgassystem i Stockholm?
10 besök senaste veckan (964 totalt)
Daugaard
Tyresö
Här sen Sep 2008
Inlägg: 349


Trådstartare
Jag behöver få ett 3" fullflödesavgas byggt till banbilen.

Vad finns det för firmor eller rejsianer i (helst) södra Stockholm som gör sånt?

Givetvis finns det inte överflöd av kosing så "lagom" är bäst, det måste inte vara F1-kvalitet.

Objektet:





Edit: Jag vill ha det i rostfritt.

_________________
Emil Daugaard, Tyresö 070-53 41 431

Honda Prelude BA4 4WS -88 "K20 Type-R"
Citera
Björn Davidsson
Tullinge
Här sen Jul 2005
Inlägg: 1631



Pratar vi nu eller vinterjobb?

_________________
Björn Davidsson
Pontiac T/A GT1 (räser)
Just nu:36 cylindrar

Tack till:
www.vattenskarning.net
www.harryj.se
www.jbverkstan.se
www.huddingesteel.se
Citera
Daugaard
Tyresö
Här sen Sep 2008
Inlägg: 349


Trådstartare
Björn Davidsson skrev:
Pratar vi nu eller vinterjobb?


Målet är SFRO innan april om möjligt.

Missade detaljen att jag vill ha det i rostfritt.

_________________
Emil Daugaard, Tyresö 070-53 41 431

Honda Prelude BA4 4WS -88 "K20 Type-R"
Citera
RallyQuattro
Stockholm
Här sen Mar 2007
Inlägg: 8962



3" fullflödesavgas kommer låta alldeles för mycket för SFRO..
Du behöver ett tyst original system ( + kat?) och original luftburk..

Sen vad du byter till efter besiktningen är ingen som kan klaga på om det inte låter så högt så grannar klagar.

_________________
Martin Ehrsson RS8

Äger 2st Urq 20v-90:or, RS8:a
Citera
Daugaard
Tyresö
Här sen Sep 2008
Inlägg: 349


Trådstartare
RallyQuattro skrev:
3" fullflödesavgas kommer låta alldeles för mycket för SFRO..
Du behöver ett tyst original system ( + kat?) och original luftburk..

Sen vad du byter till efter besiktningen är ingen som kan klaga på om det inte låter så högt så grannar klagar.


Ok jag kan köpa argumentet men besiktningsavgaset kan jag göra själv i biltemarör.

Avgaset jag behöver för mappning innan besiktningen behöver dock vara 3" fullflödes och jag kan inte låna grejer för rostfri svetsning och har aldrig svetsat rostfritt.

_________________
Emil Daugaard, Tyresö 070-53 41 431

Honda Prelude BA4 4WS -88 "K20 Type-R"
Citera
elCrillo
Öland
Här sen Okt 2011
Inlägg: 2235



Kan du svetsa med MIG? Köp en rulle rostfri tråd och kör ihop ett.

_________________
Crister Borg

Alfa Romeo 155 TS -95, https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=119773
SAAB 96 Ninja, https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?p=1744165#1744165
Citera
Daugaard
Tyresö
Här sen Sep 2008
Inlägg: 349


Trådstartare
elCrillo skrev:
Kan du svetsa med MIG? Köp en rulle rostfri tråd och kör ihop ett.


Bara svetsat MAG så jag har ingen aning (antagligen inte då)

_________________
Emil Daugaard, Tyresö 070-53 41 431

Honda Prelude BA4 4WS -88 "K20 Type-R"
Citera
Rolle Scirocco
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 5112



Daugaard skrev:
elCrillo skrev:
Kan du svetsa med MIG? Köp en rulle rostfri tråd och kör ihop ett.


Bara svetsat MAG så jag har ingen aning (antagligen inte då)


MAG är det de flesta menar när de säger MIG...

Det går utmärkt att byta till rostfri tråd och svetsa rostfritt med en bra MAG.

Om du inte gillar de kanske 'visuellt fulare' svetsarna från MAG så punkta ihop systemet och lämna sedan någonstans för att få ihopsytt med TIG

_________________
Roland Johansson
Citera
Sören K
Enskede
Här sen Sep 2022
Inlägg: 13



Aerosvets i Vinsta. Inte billig men duktig 070-5257780.

_________________
Sören Karlsson
Citera
RallyQuattro
Stockholm
Här sen Mar 2007
Inlägg: 8962



Du kan höra med ERP Racing på Ingarö

Jonatan Engström Stockholm 0709566662
Företag med inriktning på bilar, burbyggen, grenrör, mappning, effektmätning optimeringar mm

https://www.instagram.com/erpracing/

_________________
Martin Ehrsson RS8

Äger 2st Urq 20v-90:or, RS8:a
Citera
Daugaard
Tyresö
Här sen Sep 2008
Inlägg: 349


Trådstartare
Skickade en oerhört proffsig "ritning" till Jonatan thumbs up


_________________
Emil Daugaard, Tyresö 070-53 41 431

Honda Prelude BA4 4WS -88 "K20 Type-R"
Citera
Andreas Millbro
Stockholm
Här sen Dec 2002
Inlägg: 2897



Du kan slippa ljudprov vid SFRO besiktningen genom att använda ett orginalsystem från bilen som motorn kommer ifrån. Jag hade ett avgassystem till en Civic som jag sålde billigt men det hade lätt kunnat anpassas till min bil.

3" är inte nödvändigtvis bullrigt med rätt dämpare men det behövs nog både mittdämpare och dämpare bak för att klara bullerkrav på banorna.

Jag har 2.5" rostfritt system men många påstår att man får mer effekt på dessa motorer med 3". Jag svetsade det själv men för att det ska bli bra behöver man en DC TIG, fungerar att skippa rotgas då det håller bra ändå.

_________________
Bromsar bäst som bromsar sist...
Renault 5 GTE -88
Citera
Daugaard
Tyresö
Här sen Sep 2008
Inlägg: 349


Trådstartare
Andreas Millbro skrev:
Du kan slippa ljudprov vid SFRO besiktningen genom att använda ett orginalsystem från bilen som motorn kommer ifrån. Jag hade ett avgassystem till en Civic som jag sålde billigt men det hade lätt kunnat anpassas till min bil.

3" är inte nödvändigtvis bullrigt med rätt dämpare men det behövs nog både mittdämpare och dämpare bak för att klara bullerkrav på banorna.

Jag har 2.5" rostfritt system men många påstår att man får mer effekt på dessa motorer med 3".



Ja det är det jag hört också 3" ska ge rätt mycket redan på original motor.

Det blir ju trots allt en del avgaser vid 9k rpm.

Jag kommer att ha:
5" racekat
Lång rund dämpare 4-5" OD
Sen en oval slutdämpare av denna typ


_________________
Emil Daugaard, Tyresö 070-53 41 431

Honda Prelude BA4 4WS -88 "K20 Type-R"
Citera
Andreas Millbro
Stockholm
Här sen Dec 2002
Inlägg: 2897



Daugaard skrev:
Andreas Millbro skrev:
Du kan slippa ljudprov vid SFRO besiktningen genom att använda ett orginalsystem från bilen som motorn kommer ifrån. Jag hade ett avgassystem till en Civic som jag sålde billigt men det hade lätt kunnat anpassas till min bil.

3" är inte nödvändigtvis bullrigt med rätt dämpare men det behövs nog både mittdämpare och dämpare bak för att klara bullerkrav på banorna.

Jag har 2.5" rostfritt system men många påstår att man får mer effekt på dessa motorer med 3".



Ja det är det jag hört också 3" ska ge rätt mycket redan på original motor.

Det blir ju trots allt en del avgaser vid 9k rpm.

Jag kommer att ha:
5" racekat
Lång rund dämpare 4-5" OD
Sen en oval slutdämpare av denna typ



Rätt mycket går väl att debatera. Jag provade att köra i beräkningsprogrammet i datorn och det gav 3hk på en motor som är orginal invändigt med 3" isf 2.5" efter katalysatorn. Racekatalysator ger ju 3hk till. Många kanske byter katalysatorn samtidigt som de byter till 3" system och summerar ihop de effekterna och då är det signifikant. Kan bero på hur många rörkrökar avgassystemet har med och sen ökar säkert skillnaden om man trimmar motorn med insug och bättre kammar

Men hade jag byggt ett avgassystem idag och haft plats så hade jag nog ändå byggt 3". Nackdelen är väl att 3" är tyngre med vilket nog kan påverka som enstaka hk.

En DC TIG är inte så dyr men det blir ändå endel då man ska ha gasflaska och regulator med ihop med materialet för systemet.

_________________
Bromsar bäst som bromsar sist...
Renault 5 GTE -88
Citera
Daugaard
Tyresö
Här sen Sep 2008
Inlägg: 349


Trådstartare
https://www.k20a.org/threads/2-5-exhaust-vs-3-exhaust-on-stock-interna . . . .

10whp för denna kille. Givetvis kan han ha bytt från 2,5" tyst och snällt till 3" fullflödes.


_________________
Emil Daugaard, Tyresö 070-53 41 431

Honda Prelude BA4 4WS -88 "K20 Type-R"
Citera
super7
Umeå
Här sen Nov 2002
Inlägg: 5560



Andreas Millbro skrev:

Rätt mycket går väl att debatera. Jag provade att köra i beräkningsprogrammet i datorn och det gav 3hk på en motor som är orginal invändigt med 3" isf 2.5" efter katalysatorn. Men hade jag byggt ett avgassystem idag och haft plats så hade jag nog ändå byggt 3". Nackdelen är väl att 3" är tyngre med vilket nog kan påverka som enstaka hk.

På rätt så rejält trimmade sugmotorer gör ett rätt avgasssystem en hel del på effekten

Nu minns jag inte riktigt vad skillnaden mellan avgassystem var men i all fall så provades det 2 olika.
Det var en 2 liters Vw motor som bromsades den satt i bromsbänken i 2-3 veckor, det provades många olika kammar etc, sen när dom var nöjda så ville ägaren av rallybilen prova att bygga ihop ett annat avgassystem som skulle passa lite bättre i bilen. Det blev ju så klart lite mappning och det hittades 5 hk till. Farbrorn som körde bromsbänken litade inte riktigt på siffrorna... så det skruvades tillbaka avgassystemet som satt från början och kördes ett test och då saknades 5hk.

Det blev Sm Guld med den bilen sen


//Nisse

_________________
Nisse Holmgren
Umeå
Citera
Andreas Millbro
Stockholm
Här sen Dec 2002
Inlägg: 2897



super7 skrev:
Andreas Millbro skrev:

Rätt mycket går väl att debatera. Jag provade att köra i beräkningsprogrammet i datorn och det gav 3hk på en motor som är orginal invändigt med 3" isf 2.5" efter katalysatorn. Men hade jag byggt ett avgassystem idag och haft plats så hade jag nog ändå byggt 3". Nackdelen är väl att 3" är tyngre med vilket nog kan påverka som enstaka hk.

På rätt så rejält trimmade sugmotorer gör ett rätt avgasssystem en hel del på effekten

Nu minns jag inte riktigt vad skillnaden mellan avgassystem var men i all fall så provades det 2 olika.
Det var en 2 liters Vw motor som bromsades den satt i bromsbänken i 2-3 veckor, det provades många olika kammar etc, sen när dom var nöjda så ville ägaren av rallybilen prova att bygga ihop ett annat avgassystem som skulle passa lite bättre i bilen. Det blev ju så klart lite mappning och det hittades 5 hk till. Farbrorn som körde bromsbänken litade inte riktigt på siffrorna... så det skruvades tillbaka avgassystemet som satt från början och kördes ett test och då saknades 5hk.

Det blev Sm Guld med den bilen sen


//Nisse


Absolut kan avgassystemet göra endel. Men i fallet ovan bytte de bara biten efter katalysatorn från 2.5" till 3" med slutdämparen och det sägs ge 10 hjulhästar på en motor med 210 hjulhästar. Dessutom en ganska stor peak runt 4250 rpm som kan vara en sekundäravstämning. Bara avgassystemet borde inte se ut så om det inte är många dåliga krökar eller en väldigt dålig slutdämpare i 2.5" systemet. Så det finns väl viss anledning att vara lite skeptisk. Men bygger man ändå nytt kan man ju prova 3" om det får plats utan kompromisser med tajta böjar eller klämda rör etc.

Avgassystemet efter katalysator är bara tryckfall vilket är ganska lågt när effekten inte är så hög.

_________________
Bromsar bäst som bromsar sist...
Renault 5 GTE -88
Citera
Skruva banåkabil
Vem svetsar rostfritt avgassystem i Stockholm?
10 besök senaste veckan (964 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande