Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
Skruva banåkabil Tips sökes: Smäckra bromsok för ~300mm skivor | 1, 2 >> 6 besök senaste veckan (800 totalt) |
Jag har vänt och vridit så gott jag kan, men mina Alfa 166 Brembo ok är för feta för att få på 15" fälgar... Dom har 38/42mm kolvar.
Söker tips på vettiga motsvarande ok som är smäckrare och kan klara sig under 15" fälgar Kan nog gå ner aningens i kolv area med, får strypa flödet bakåt ganska bra i dagsläget. _________________ I garaget: Kadett C -76 V8. Livstids projektet. Audi V8 -91 med RS4 drivlina. https://www.instagram.com/retro_motorsports_garage/ Regards, Johan Eriksson. |
||||||
Wilwoods 11.75" (298mm) med Dynapro (Tex för Mini 4x100 15") fungerar med en hel del 15". Betydligt stabilare ok än Dynalite.
Det finns massor av skivor att välja bland (även PFC och AP) i 11.75 0.81. |
||||||
kastar lite eld på diskussionen men skiljer väldigt mycket innerdiameter på fälgar oxå trots att däcksdimensionen är samma. Nödvändigt att köra med just DEN 15" fälgen?
330mm skivor går in i Nascar stålfälgar. AP racing ok _________________ Björn Davidsson Pontiac T/A GT1 (räser) Just nu:36 cylindrar Tack till: www.vattenskarning.net www.harryj.se www.jbverkstan.se www.huddingesteel.se |
||||||
Om det finns profil för bromslösningen och profil på fälgen så är ju allt mycket enklare, men då blir det inget gissande heller |
||||||
Jag var nu senast i kontakt med König som kollade om Countergram, som ska vara en rymlig fälg med "flow formed" tunna, kunde fungera men ET25 var inte tillräckligt på dom. Så efter det har jag "bestämt" mig för att 15" som inte är helsmidda/3 delade inte kommer gå med setupen jag har Jag vet att det finns en del lösningar med glidok som funkar, men hade tänkt behålla 4 kolvs konfigurationen om det går. Skivan vill jag inte byta, då accepterar jag hellre att det får bli minst 16". Skivan sen är en Fiat Coupe 20vt på 305x28mm. AP har kit med just 300mm skiva och ok till t ex Clio som ska passa i 15" fälgar, men AP ligger lite högre prismässigt än vad jag hade hoppats klara mig med, vore beggade Nascar ok då men då vet man inte skicket på dom (+ att de kan vara helt fel kolvdiametrar, har inte kollat). Wilwood ligger bättre till prismässigt, OEM hade jag helst föredragit dock. Alfa 155 hade varit vettiga om dom accepterat tjockare skiva.. Jag vet inte hur "smäckra" japanernas ok är? Typ Evo, Skyline, Impreza? Hittat en tråd om att "Brembo big red" passar med viss modifiering i Compo MO som är en annan rymlig fälg och att "Brembo small red" passar utan större knussel, men vilka ok dom faktiskt syftade till framgick inte. Bara att dom mindre hade 50mm höga klossar och dom större 55mm höga :/ Anledningen är främst tillgång till däck i vettig kurs, 16" är ju lite udda och 17" får jag problem med att få plats med på bilen. Blir så hemskt låga profiler som fungerar fram i så fall. Samtidigt vill jag inte lägga 10 000 på att ens kunna få på ett nytt set fälgar som också kostar 10 000 bara för att kunna köpa däck för 1000-1500st istället för 2000 st _________________ I garaget: Kadett C -76 V8. Livstids projektet. Audi V8 -91 med RS4 drivlina. https://www.instagram.com/retro_motorsports_garage/ Regards, Johan Eriksson. |
||||||
Oken som är just till dina Fiat Coupe-skivor, 4-kolvsoken för 305mm-skivorna får iaf bra plats under 16". Inte 15" dock, skulle kanske vara ngn plåtfälg?
Hursom är de en aning mindre än 166-oken. Satt förstås även på tidiga 147/156GTA och sena Integrale Evo. |
||||||
Jag hade sådana eller iaf samma familj av de Brembo Oken i forntiden och de är väldigt svåra att få plats med under 15" fälg så jag sålde dem även med 280mm skiva. Att flytta ut oket 12.5mm längre ut hjälper inte. Behövs fälgar som inte har mindre diameter innanför ekrarna för att det ska vara lättare att montera däcket.
Jag kör Porsche Boxster 986 2.5/2.7 framok nu och de har 40/36mm kolvar och är kompaktare men de är för 300*24mm skiva. 305*28mm skiva går bara in under vissa speciella 15" fälgar ihop med 4 kolvsok ihop med vissa offsett på skivor. Du kan titta på Renault Clio 197 Brembo 4 kolvs oken. De är ganska kompakta men de kommer att behöva rätt 15" fälgar för att fungera. De funkar dock med 300*28mm skivor. _________________ Bromsar bäst som bromsar sist... Renault 5 GTE -88 |
||||||
Passar de i de flesta 15"? _________________ Emil Daugaard, Tyresö 070-53 41 431 Honda Prelude BA4 4WS -88 "K20 Type-R" |
||||||
Jag har också använt just dessa på några bilar, brukar finnas på bildelsbasen för rimliga priser. Det kan vara tight i en 15" fälg så det är nog trial and error som gäller. _________________ Janne Josefsson Porsche 911 SC 1982 Ford Mustang HT 1965 BMW F11 520D bruksis IPteknik Väst AB SVKG 60 |
||||||
Det är tight med plats i mina 15" fälgar, vissa funkar fint och andra inte, behövs ofta spacer eller lågt ET på fälgarna. Men det beror på formen på ekrarna. Mina ok sitter nån mm förlångt ut så jag borde fräsa av mina okadapters 1-2mm för att det ska bli perfekt. Då kan jag nog köra mina Clio Sport fälgar. Men enklast om man ska ha mer än 280mm skiva är att köra 16" fälg, men det kan ju både se dåligt ut, resultera i förstor diameter på däcken och begränsa tillgång till däcksmodeller och bredder. _________________ Bromsar bäst som bromsar sist... Renault 5 GTE -88 |
||||||
Outlander turbo och några andra bilar har 2-kolvs ok där jag har för mig att kolvarna är lika stora (43mm).
16" fälgar med skapligt högt ET är inga problem, så jag funderar på om 15" kanske går över dessa också. Skivorna till dessa ok mäter 294mm, 24mm tjocklek. Iom att olika fälgar sväljer lite olika broms storlekar beroende på utformning så vet jag inte säkert om 15" kommer funka. Skulle det behövas så har jag både lösa ok och möjlighet att kolla vad det finns för frigång på ett par 16" till ok:en. Har tyvärr inga 15" tillgängliga att prova mot. Men du ville prompt ha 4-kolvs ok om jag förstod det rätt? _________________ Tommy Blis Buss eller Bus, eller kanske lite mix av Gott och Blandat P.S: Gammalt nick som inte har någon förankring i nutidens vagnar. |
||||||
Prompt och prompt, den är inreggad med 4 kolvs.. Känns som att jag får acceptera att det blir 16" eller AP/Wilwood ok ifall jag vill åka 15".. Inte världens undergång men lite synd.
Eller så får jag gå på 17" och acceptera att det "fetaste" jag kan köra fram är typ 215/30 eller möjligen 35 _________________ I garaget: Kadett C -76 V8. Livstids projektet. Audi V8 -91 med RS4 drivlina. https://www.instagram.com/retro_motorsports_garage/ Regards, Johan Eriksson. |
||||||
Undvik 16" om du kan, utbudet av däck är mycket mer begränsat än i 15".
Jag hade hellre gått på lite mindre skivor och satsat lite mer på belägg och kylning än att halka över till 16" och ändå inte få tag på bra däck. _________________ Fredrik Boivie Kör nu Lotus Elise S1, tidigare Westfield & Opel Speedster |
||||||
Fruktansvärt osexigt men volvo 240 fram bromsar är nog något som skulle passa till 15"
det användes flitigt på diverse bromskonfigurationer för ca 100 år sedan men oken säljs fortfarande. girling vill jag minnas att det var. https://www.biltema.se/bil---mc/bilr 899 kr MVH tommy _________________ Tommy Karlsson |
||||||
Då med Compo MO som är erkänt rymliga dessutom
Bromsarna sitter ju tyvärr redan där.. Nya skivor dessutom. Det får fungera till en början, steg 1 får ses som att komma igång och faktiskt köra igen Jag kommer nog hålla mig till "semi r-däcken" till en början, typ NS2-R och liknande. Finns ju faktiskt i både 195, 205, 215 och 225 som fortfarande ryms mot innerskärmen fram. AR-1 finnsi 225/45 också och det borde gå in de med.. Men utbudet är inte stor nej. På 17" tror jag att det med liite mindre caster kan gå få in 215/45, men inte mer. Och då är utbudet lika "dåligt" som på 16".. En annan bra anledning att titta på uppgradering i framtiden är bromsklossarna som inte alls är billiga till dom här oken!
Nja... Det finns så många betydligt bättre alternativ, för inte så många kronor mer, så jag ser inte anledningen att gå på 240 ok Jag hade ju hoppats kunna hitta en 15" fälg som passade, och var snyggare än dom som sitter på bilen nu. Men det får nog bli back-up planen och låna 2st från V8 Kadetten och införskaffa 2st till 3SDM 005 fast i 8" bredd (V8 Kadetten har 16x9 runt om, men det fr jag inte in utan rejälare breddare fram på denna är jag rädd) _________________ I garaget: Kadett C -76 V8. Livstids projektet. Audi V8 -91 med RS4 drivlina. https://www.instagram.com/retro_motorsports_garage/ Regards, Johan Eriksson. |
||||||
Skruva banåkabil Tips sökes: Smäckra bromsok för ~300mm skivor | 1, 2 >> 6 besök senaste veckan (800 totalt) |