Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
Allmänt banåkaforum Byta GT-R | 1 besök senaste veckan (756 totalt) |
Tjabba.
Har kört lite på bana de senaste åren och började med Civic Type R FK2 och fick sedan chansen att köpa en Nissan GT-R vilket jag började köra på bana med. Har sedan bytt den mot en annan GT-R som jag kört på banan också men har inte preppat den som min förra utan har bara bytt bromsar och trimmat lite. Jag börjar känna att jag gjort det jag kan med den på banan utan att behöva byta delar så ska jag ha bättre tider så behöver jag nog börja kika på andra delar typ coilovers, krämigare, busningar osv. Men innan jag gör det så undrar jag om jag kanske inte ska börja titta på Porsche. Så min fråga är om jag ska byta min GT-R mot något annat typ Porsche, vilken modell ska jag kika på? Jag gillar konceptet att min Nissan är GT och att man kan ta den på en roadtrip utan att behöva åka till kiropraktorn innan så det är ett plus att hitta något liknande. Tacksam för tips! _________________ Rüstem Cures Nissan GT-R Honda Civic Type R EP3 Honda Civic Si Mugen Honda Civic Type R FK8 |
Hur ser du på vikt, när du gick från Type-R till GT-R, hur känner du för den ganska stora skillnaden? För det påverkar ju lite vad du kanske ska kika på, nyare tung turboelva med mer effekt eller agilare lättare modell med mindre effekt. Type-R o GT-R är ju ganska vitt skilda i vad de är
_________________ Magnus Thomé |
Det var självklart står skillnad.
4wd tung bil med mycket effekt kontra lättare bil, mindre effekt och fwd. Men båda är roliga i min mening. Jag kör fortfarande fwd Honda också så det är inget måste med mycket effekt men jag märker att GT-R är en tung bil, däcken blir överhettade efter 4-5 varv på Mantorp, bromsarna är ok och klarar av mer än de jag utsätter dom för. _________________ Rüstem Cures Nissan GT-R Honda Civic Type R EP3 Honda Civic Si Mugen Honda Civic Type R FK8 |
En bra preppad 996/997 turbo med rätt mods.
Vill du promt åka paddlar, då är det 997 pdk eller 991 gt3/rs som gäller, turbo funkar också men kräver rätt mkt mods för bra speed. _________________ Erik Wedlund Nurburgring 7.14.8 BTG Z06 Nurburgring 7.40 BTG 996 Turbo Mantorp 1.23.7 Carrera S Gelleråsen 1.18.40 M3e36 Gelleråsen 1.11.5 996 turbo |
Skulle säga att det beror främst på budget, som vanligt....
Och, är det bästa möjliga tid eller känlsa/upplevelse du är ute efter. Som Erik säger, 996/997TT med lite mods går att få ruskigt snabba. Men då får man vara beredd på lite fix and tricks och att skruva lite. 991Turbo S är en raket redan från början och blir med mindre mods grymt snabb. 991/2GT3 (RS) är snabba out of the box och med lite vassare belägg och bromsolja så är det bara att mata varv. 996/997 GT3 (RS) samma sak men naturligtvis inte lika snabba som nyare. Sen är min personliga uppfattning att känslan och upplevelsen störst i de sistnämnda. Så min åsikt, sätt budget och bestäm vad vilket du är ute efter (tid/känsla) och när det är gjort, bestäm bil. _________________ Thomas Runebrant Boxster S -01 GT edi Boxster S -04 Race ex Cupra R Ringen Toy II ex M3 E36 BTG 7:51 TF ex 996GT3 CS ex 993TT RS/CS ex 911 -78 3.8l ex |
Allmänt banåkaforum Byta GT-R | 1 besök senaste veckan (756 totalt) |