Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Nürburgring
The Conducive resa
1, 2, 3   >>
2386 besök totalt
BTG
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 8289


Trådstartare
För andra gången i år styrs det idag mot Eiffelbergen. Som en konsekvens av en felstavning döps alla resor till något på engelska med C som begynnelsebokstav. Det börjar bli svårare och svårare att komma på vad de skall heta.


Denna resa heter The Conducive resa. Vi hoppas nämligen att deltagandet i Schnelle Schwabens trackday på fredag skall vara "conducive" till att spräcka åttan.

Jag rullade en bit på vägen igår. Niklas, Rickard och Thomas rullar idag med rendez-vous på kielfärjan.



De tidigare resorna:

The Course resa
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=116567

The Compete resa
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=74152

The Comfort resa
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=80695

The Continuous resa
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=94491

The Concise resa
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=105076.

The Corchamps resa
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?p=1505725

The Coronapost resa
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=123395&highlight=

_________________
Mvh/Micke Regnell
Citera
Jovani
Göteborg / Bromma
Här sen Mar 2003
Inlägg: 3371



Ha så kul där nere Å glöm inte Quizet på stena

_________________
Johan Carlsson

Mercedes-Benz 190E 2.5-16 -92
VW Golf mk2 GTi 8v 1985 GrpA
Citera
BTG
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 8289


Trådstartare
Jovani skrev:
Å glöm inte Quizet på stena


_________________
Mvh/Micke Regnell
Citera
PIato
Göteborg
Här sen Nov 2006
Inlägg: 808



Då syns vi där! vi anländer torsdag efter lunch och hoppas på några varv på turisten på kvällen innan trackday

_________________
R°bin P|ato
www.Verkstadskungen.se
Återförsäljare av Twin-Busch i Sverige
Citera
Mats Th
Täby
Här sen Apr 2006
Inlägg: 11877



Ha så kul och lycka till
Såg och framförallt hörde bilen igår em på Birger Jarlsgatan

_________________
M ats Thur fjell
www.blaq.se
Citera
BTG
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 8289


Trådstartare
Plato skrev:
Då syns vi där! vi anländer torsdag efter lunch och hoppas på några varv på turisten på kvällen innan trackday


Samma här!

_________________
Mvh/Micke Regnell
Citera
BTG
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 8289


Trådstartare
Mats Th skrev:
Ha så kul och lycka till
Såg och framförallt hörde bilen igår em på Birger Jarlsgatan


thumbs up

_________________
Mvh/Micke Regnell
Citera
BTG
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 8289


Trådstartare


Fint väder, men lite småkallt. Det vill till att ha confidence i el-bakrutan.

_________________
Mvh/Micke Regnell
Citera
BTG
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 8289


Trådstartare
Mörka moln men än så länge bara några droppar som fallit.


Startklart.

_________________
Mvh/Micke Regnell
Citera
Mattias Redebratt
Vårgårda
Här sen Aug 2004
Inlägg: 470



Saknar rapport ifrån gårdagens händelse !?....

_________________
Mattias Redebratt
Instagram: m.redebratt
E46 M3
BTG 7.45 192st varv
Kinnekulle:58,43.
Falkenberg: 51,31.
Citera
BTG
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 8289


Trådstartare
Mattias Redebratt skrev:
Saknar rapport ifrån gårdagens händelse !?....


Som bekant blir det intensiva dagar...

Hemma igen finns tid för en liten rapport. Buffering...

_________________
Mvh/Micke Regnell
Citera
BTG
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 8289


Trådstartare
Huvudmålet med denna resa var Schnelle Schwabens trackday på fredagen. Tanken var också att köra uppvärmning på torsdagskvällens TF och sedan ha möjlighet att köra på helöppna lördag - måndag ifall fredagens trackday skulle regna bort.

Nu visade det sig bli kanonväder på fredagen men därefter regna hela helgen så vi bokade snabbt om färjebiljetterna för lämna Nürburg redan på lördagsmorgonen, en svinkall och regnig Nordschelife kan kvitta.
För att vara i september var det förra veckan väldigt kallt nere i Eiffel"bergen" med minusgrader på nätterna och bara strax över 10 grader på dagarna.





På torsdagen var det fint väder med solsken så vi åt lunch i Planzgarten. Men det var kallt. Det skulle visa sig ha viss betydelse. Iaf för min del.



För när torsdagens TF öppnade kl. 17.15 hade jag inte kört en meter med min bil. Mao var däcken kalla och antagligen - men desto viktigare - var diffen iskall. Typ några plusgrader varm, antagligen mer som en AGA-diff än en lamelldiff?

Jag svängde emellertid ut och tog det smålugnt men körde om ett par bilar i Tiergarten och upp mot T13. Bilen styrde som på räls och bromsade som en varm sommardag. Jag tänkte att asfalten nog blivit ganska uppvärmd av solen ändå. I inbromsningen och instyrningen till nydöpta Sabine-Schmitz kurve så bromsade och styrde bilen utan minsta indikation på att det skulle vara dåligt fäste. Men jag gick ändå småförsiktigt på gas. Dock lite för mycket skulle det visa sig för rumpan började ställa ut. Jaja, ingen fara. Den här sladden rider jag ut tänkte jag. Men bilen vill trots motstyrning inte sluta rotera så jag ställer mig på bromsen. Farten är gissningsvis 60 km/h. Vid detta läge är jag helt säker på att bilen kommer stanna på banan. Så jag vrider på huvudet uppåt banan för att kolla var de bilar jag nyss kört om är eftersom jag då tror att jag kommer ställa mig på tvären över banan. De är en bra bit efter så jag koncentrerar mig åter på vart bilen är på väg. Tyvärr vill inte bilen stanna trots att jag står på bromsen. Jag ser curbsen närma sig och konstaterar att, fasen jag kommer åka över den. Men därefter finns det ganska mycket gräsmatta 6-7 meter så säkerligen kommer bilen stanna innan räcket iaf. Men icke. Istället dunkar jag i med vänster hörn i fram. Därefter stannar bilen på två meter.

Jag tänker då först att jag skall rulla ner till nästa orange:a hål i barriären och försöka backa in men ser inget i närheten och vet att det är lååångt till en lucka den på den sida av banan där jag står. Lagt därtill vet inte jag ur skadad bilen är? Så av olika onda ting stänger jag av bilen, spänner loss mig, tar med en gulflagga jag har i bilen och springer på utsidan av räcket (som har en stor jäkla buckla ungefär där jag varit emot) upp mot T13 för att gulflagga. För jag vill absolut inte att någon mer skall göra samma misstag som jag och sladda in i min bil...

Det står en fotograf tvärs över banan (som antagligen tog fina bilder på mina klanterier) som erbjuder sig att ringa Nurburgring office +49 2691 302215 så jag kan ägna mig åt att flagga. När personalen kommer konar de av och bil och räcke inspekteras. De är oerhört trevliga och konstaterar att räcket där jag träffat är oskadat. Bucklan jag sett tidigare är inte från min bil utan en tidigare smäll. De tycker också att jag skött det hela på ett bra sätt och vill inte ha betalt för avspärrningen. De frågar om jag vill ha bärgningsbil och då det är svårt att på plats bedöma skadan samt om man kan köra hela vägen till Adenau utan att behöva stanna igen så tar jag det säkra före det osäkra och ber om bärgningsbil. För den som undrar kostar det 350 euro att få bilen av banan. (Att få den körd vidare till Wiesemscheid kostar ytterligare 100 euro.)








Driver excuses:
Att bilen börjar sladda är mitt fel. Inget snack. Men när man gör fel är det viktigt att analysera vad man gjorde fel. Enkelt uttryckt gjorde jag förstås en felbedömning av greppnivån. Lite lurad av att instyrning och bromsning funkat till 100% kurvorna innan. Att jag inte värmt upp däck och framförallt diffen var också avgörande. Just där jag går på gas var det kanske också lite extra kallt och därmed halt?
Att jag däremot inte fick stopp på bilen överraskade mig helt. Bilen borde ha hunnit stanna tre gånger på avståndet fram till räcket. Jag minns inte hur bromsarna uppförde sig, men min känsla var att bilen inte bromsade alls. Jag undrar därför om det var Ice Mode som spökade? Med en AGA-diffad bakaxel som kanske spann dubbelt så snabbt som framaxeln kanske det blev just ice mode? Jag vet inte. Men att med full kraft stå på hejdaren och känna att det inte bromsar alls är inte roligt. Att bakaxeln/hjulen snurrade så mycket fortare skulle också förklara varför sladden inte gick att häva. Hjulen hade så mycket rörelseenergi att de helt enkelt inte saktade ner tillräckligt för att motstyrningen skulle kompensera?

Hursomhelst. Med superkompisarna Niklas, Rickard och Thomas rasslar det mesta på väldigt väl efter bärgning. Niklas piper i förväg till Peter Polack och kollar om han kan fixa bilen. Rickard kommer och hämtar mig i Adenau. Hos bärgningsfirman har de så mycket att göra att chaufförerna åker och hämtar bilar på banan, kör till kontoret och hoppar in i nästa bärgningsbil. De hinner inte lasta av bilarna utan tar bara en ny tom bärgningsbil för att hämta nästa kraschade bil. Så till dess bilen levererats till verkstaden käkar vi kvällsmat och checkar in på Schnelle Schwaben.

Peter och jag har mer eller mindre en stående överenskommelse. Han har skruvat på min bil några gånger förut. Så han är van. På tre timmar har han inte bara jagat fram en ny stötfångarbalk och blinkerslykta utan också kopierat över infästningen av GT-splittern samt lött ihop nya sladdar till blinkersen.




Så klockan 22.00 rullar bilen in på parkeringen redo för trackday nästa dag.


_________________
Mvh/Micke Regnell
Citera
Kolja
08
Här sen Apr 2005
Inlägg: 6161



Bra att du inte slog dig.

Beklagar veckad Bayersk plåt & plast.
Imponerande skadehantering.

_________________
Tony Jonsson

¤-------------------------------¤
Gracefully understated
Citera
Janne J
Kinna
Här sen Jul 2008
Inlägg: 4085



Aj, aj, vilken tråkig händelse

Tack för att du delar med dig av allt som hände, tar med mig dina erfarenheter för framtiden.

Gött att du inte kom till fysisk skada

_________________
Janne Josefsson

Porsche 911 SC 1982
Ford Mustang HT 1965
BMW F11 520D bruksis
IPteknik Väst AB
SVKG 60
Citera
dvorak
Göteborg
Här sen Nov 2007
Inlägg: 2081



Puh.... både tråkigt och bra på samma gång

Har inte varit där själv än, men kört av och klarat mig från räcket. Också genom slarv med att inte ta det tillräckligt lugnt när bilen stått.

Jag har som regel sedan ett tag tillbaka att verkligen ALLTID köra ett uppvärmningsvarv, varje dag. Försöker pränta in i min skalle att bilen alltid är överstyrd första kilometrarna på banan även om den stått en timme. Själv körde jag av i Hohenrain, med kalla däck en kall dag som din... Kände mig så jävla dum...

Kul rapport annars, uppskattad läsning!

_________________
Peter Sundström
Datsun 280Z, MGB GTS V8, BMW M2
297 varv på Nordschleife
Citera
BTG
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 8289


Trådstartare
dvorak skrev:
Kände mig så jävla dum...


Japp, exakt så känner man sig.
Särskilt som man borde veta bättre.

Tack för glada tillrop. Skulle förstås tillagt ovan att inga fysiska men övht följde på denna "parkeringsskada".
Den självupplevda känslan av att bära omkring på ett gott omdöme fick sig däremot en välbehövlig törn.

_________________
Mvh/Micke Regnell
Citera
Perra H
Jönköping
Här sen Jun 2006
Inlägg: 231



Den där Peter Pollack ska man tydligen vara kompis med.
Fantastiskt vilken service !

Gött att det var väl med dig.

_________________
Per Huzell
Speed is Everything
Citera
Eldh
Göteborg
Här sen Sep 2004
Inlägg: 2147



Puh! Tur det gick så bra som det ändå gick.

_________________
Per Eldh
Bilarna
Citera
Westersund
Hallstahammar
Här sen Jul 2011
Inlägg: 1338



Tråkigt med kraschen men tur att det gick bra trots allt! När du går ut ur Sabine Schmitz kurva så lutar det väl utåt och du är på väg ner i nedförsbacken till Hatzenbach, det hjälper ju till en del när det väl börjar sladda med kalla däck och diff. Om jag inte missminner mig har du monterat MK60 i din bil? Monterade du DSC sensor då med? Även om bilen gick in i Ice mode så låser sig hjulen och det borde bromsa en del trots låsta däck.

_________________
André Westersund
BMW M2 LCI -18
BMW 520DA Touring M-Sport -12
BMW Z4 M Coupe -06
BMW M3 -02
BMW Z3 Coupe -99
BMW 740i/6 -96
BMW M5 3.8 -92
BMW M535i -87
Citera
Marcus Gustafsson
Västerhaninge
Här sen Apr 2003
Inlägg: 11232



Jag såg bilden nedan och tänkte (som andra gånger jag sett bilder på bilen) "-Jäklar vad fin den är, den gör sig bra i den färgen!". Sen scrollade jag snabbt ner utan att läsa och såg bilden på bärgningsbilen...


Skönt att det inte gick värre och att du förhoppningsvis kunde fullfölja kursen.

_________________
Mvh
/Marcus

I garaget: Påffe 944 & Martini Seven
Citera
BTG
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 8289


Trådstartare
Westersund skrev:
Tråkigt med kraschen men tur att det gick bra trots allt! När du går ut ur Sabine Schmitz kurva så lutar det väl utåt och du är på väg ner i nedförsbacken till Hatzenbach, det hjälper ju till en del när det väl börjar sladda med kalla däck och diff. Om jag inte missminner mig har du monterat MK60 i din bil? Monterade du DSC sensor då med? Även om bilen gick in i Ice mode så låser sig hjulen och det borde bromsa en del trots låsta däck.


Japp.
Japp.
Japp.
Nej, undrar om man kan få DSC att fungera med en S50B32?
Ja, det borde den. Och någon form av inbromsning skedde förstås. Men den var väääldigt låg jämfört med vad man är van vid.

_________________
Mvh/Micke Regnell
Citera
Nürburgring
The Conducive resa
1, 2, 3   >>
2386 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande