Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Nürburgring
The Conducive resa
<<   1, 2, 3   >>
2385 besök totalt
Westersund
Hallstahammar
Här sen Jul 2011
Inlägg: 1324



BTG skrev:

Japp.
Japp.
Japp.
Nej, undrar om man kan få DSC att fungera med en S50B32?
Ja, det borde den. Och någon form av inbromsning skedde förstås. Men den var väääldigt låg jämfört med vad man är van vid.


Vad jag vet går det inte att få DSC att fungera, men ABS-enheten använder input från DSC-sensorn för att bedöma hur bilen beter sig. Utan DSC-sensorn hamnar du lättare i Ice Mode för ABS-enheten inte har all data för att veta vad som händer med bilen, därav låsta bromsar.

https://3dmmotorsport.com/blogs/mk60-standalone-abs

En ny DSC-sensor är svindyr, men som tur är är det likadan DSC-sensor i alla E46 efter oktober -02 tror jag det var. Kan vara värt att montera en sådan.

_________________
André Westersund
BMW M2 LCI -18
BMW 520DA Touring M-Sport -12
BMW Z4 M Coupe -06
BMW M3 -02
BMW Z3 Coupe -99
BMW 740i/6 -96
BMW M5 3.8 -92
BMW M535i -87
Citera
Mattias Redebratt
Vårgårda
Här sen Aug 2004
Inlägg: 470



Fasen va trist Micke! Skönt ändå att bilen klarade sig hygligt.
Hoppas att det inte förstörde hela fredagen för dig, utan att självförtroendet återvände!

_________________
Mattias Redebratt
Instagram: m.redebratt
E46 M3
BTG 7.45 192st varv
Kinnekulle:58,43.
Falkenberg: 51,31.
Citera
BTG
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 8289


Trådstartare
Westersund skrev:
BTG skrev:

Japp.
Japp.
Japp.
Nej, undrar om man kan få DSC att fungera med en S50B32?
Ja, det borde den. Och någon form av inbromsning skedde förstås. Men den var väääldigt låg jämfört med vad man är van vid.


Vad jag vet går det inte att få DSC att fungera, men ABS-enheten använder input från DSC-sensorn för att bedöma hur bilen beter sig. Utan DSC-sensorn hamnar du lättare i Ice Mode för ABS-enheten inte har all data för att veta vad som händer med bilen, därav låsta bromsar.

https://3dmmotorsport.com/blogs/mk60-standalone-abs

En ny DSC-sensor är svindyr, men som tur är är det likadan DSC-sensor i alla E46 efter oktober -02 tror jag det var. Kan vara värt att montera en sådan.


Guld!
Tusen tack för tips! Skall se om det inte kan bli en sådan. thumbs up

_________________
Mvh/Micke Regnell
Citera
BTG
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 8289


Trådstartare
Mattias Redebratt skrev:
Fasen va trist Micke! Skönt ändå att bilen klarade sig hygligt.
Hoppas att det inte förstörde hela fredagen för dig, utan att självförtroendet återvände!



Jorå, som jag antar att du förstått vart fredagen riktigt trevlig. Skriver mer när jag hinner.

_________________
Mvh/Micke Regnell
Citera
Westersund
Hallstahammar
Här sen Jul 2011
Inlägg: 1324



BTG skrev:
Guld!
Tusen tack för tips! Skall se om det inte kan bli en sådan. thumbs up


Det var så lite! Håller på att fritidsforskar lite om just eftermonterad MK60 ABS, kanske hör av mig och frågar nåt sen.

_________________
André Westersund
BMW M2 LCI -18
BMW 520DA Touring M-Sport -12
BMW Z4 M Coupe -06
BMW M3 -02
BMW Z3 Coupe -99
BMW 740i/6 -96
BMW M5 3.8 -92
BMW M535i -87
Citera
erikjakan
Stockholm
Här sen Dec 2004
Inlägg: 7704



Synd men tur i oturen, jag har gjort exakt samma sak i kurva 1 på mantorp, 100 meter efter depåutfart.

Gemensam faktor, arg diff, kalla Kumho v70a

Bilen blir ju typ agadiffad när allt är så kallt, det i kombination med kalla däck och att det lutar neråt räcker gott, blir som att dra i handbromsen när det väl släpper.

Vad har du för beläggsetup? Har du argare belägg fram än bak så blir detta fenomen extra tydligt.

MVH Erik Wedlund

_________________
Erik Wedlund

Nurburgring 7.14.8 BTG Z06
Nurburgring 7.40 BTG 996 Turbo
Mantorp 1.23.7 Carrera S
Gelleråsen 1.18.40 M3e36
Gelleråsen 1.11.5 996 turbo
Citera
Johan Samson
Göteborg
Här sen Mar 2003
Inlägg: 2224



Gah, så surt. Å andra sidan, så som de flesta av oss här inne använder våra bilar får man räkna med att någon gång blir det inte som man tänkt sig. Skönt ändå att du kunde lappa ihop bilen och att fredagen blev bra. Jag tolkar det också som att du slapp sälja en njure för att ta dig ur avåkningen ekonomiskt?

Jag hade exakt samma tanke som Marcus, "Shit, vad snygg bilen är! Färgen, vingen, hjulen... Mmm!"
Hoppas det går geschwinnt att få ordning på det kosmetiska över vintern så den är finare än någonsin när vårsolen gör entré!

Men nu vill vi ha den sista delen av resan!


_________________
Aston Martin V8 Vantage
Haase DD2 kart
BMW i3S
Tesla Model Y Performance

NS: 38 varv
Citera
BTG
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 8289


Trådstartare
erikjakan skrev:
Synd men tur i oturen,

Bilen blir ju typ agadiffad när allt är så kallt, det i kombination med kalla däck och att det lutar neråt räcker gott, blir som att dra i handbromsen när det väl släpper.

Vad har du för beläggsetup? Har du argare belägg fram än bak så blir detta fenomen extra tydligt.

MVH Erik Wedlund


Japp.
Japp.
Ferodo DS 3000 runt om. Porche Boxster S-ok runt om.

_________________
Mvh/Micke Regnell
Citera
BTG
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 8289


Trådstartare
Johan Samson skrev:
Men nu vill vi ha den sista delen av resan!



Ok då.


Efter en god natts sömn (jorå) var det dags för trackday. Schnelle Schwaben hade på denna körning ett tak på 160 bilar. Organisationen och upplägget är Top Notch! Man gör en obligatorisk (bra) förargenomgång på nätet, dyker upp i Barweiler kvällen innan, får en transponder (för ljudmätning) och lite klisterdekaler.






Slitigt att sitta kvar i +200. :-)




Det låga antalet bilar på banan och det fantastiska vädret gjorde att förutsättningarna var de bästa. Det var öppet att åka ut redan kl. 08.00. Men då var det +5 grader och nattfrosten nöp i banan lite överallt.



Så jag värmde upp genom att åka några varv med rallyräven och naturbegåvningen - men Nordschleife-nybörjaren - Thomas. Det gick förstås fort, väldigt fort och greppet såg ut att vid framåt 09.30-tiden ha infunnit sig ganska väl. Så vi bytte bil och rullade ut i min. Med klart återhållen gaspedal kördes ett första varv. Det kändes bra så tempot ökades ut på nästa.
Det kunde då konstateras att min bil gör 222 km/h förbi utsläppet. Men ner i Tiergarten når den på varvstoppet en GPS-fart om 229 km/h. Det är kul att komma med "full mutter" under bron och ner i kompen.

Hursomhelst, varv No2 togs med +95% attack och det gick riktigt bra. Inga problem med fäste. Varvet fick dessvärre avbrytas på väg upp mot Karusellen för växellådan började på nytt kräka ur sig olja så det ryker värre än Admiral Kuznetsov.



Så in i garaget hos vårt värdpar för att försöka förstå vad som inte fungerat med den suveräna ventilationslösningen som Thomas 3D-printat. Det visade sig att den nog hade fungerat ändå för oljan hade kommit ut ur ventilationsslangen. Det som däremot inte fungerat var växellådsoljan. Ur slangen hade skummande olja ljus som jordgubbsmilkshake kommit. Turligt nog hade jag med mig extra växellådsolja. Så den byttes snabbt och rökproblemet visade sig med det - häpnadsväckande nog - vara löst.
Med det sorterat rullade jag ut för tre nya varv. Målsättningen var att få klockan på något av dem att stanna med en 7:a som "begynnelsebokstav". Klockan stannade på 8.02, 8.01 och 8.00,7. Så in i "depån" för lite vatten och kaffe. Väl där kom förarcoach Isaksson med samma teori han pratat om de senaste dagarna: - "Man måste bromsa mindre!" Så med solsken, en relativt fri bana och dessa visdomsord om att inte bromsa så mycket svängde jag ut för nya varv.

Eftersom förhållandena var så bra gick det utmärkt att successivt testa sig fram med kortare bromssträckor, högre kurvhastigheter och högre växlar. Något som överhuvudtaget inte är möjligt att göra på TF. Och på tredje varvet stannade klockan på 7.53. Skitkul att nå målet - SUB 8!!!




Det hade varit väldigt trevligt om detta varv fastnat på film. Men trots att jag hade med mig två kameror och två tidtagningsutrustningar så fungerade bara en av dem. Jag får helt enkelt köra ett snabbare varv nästa sommar och filma det istället.

Eftersom två timmar återstod av trackdayen svängde jag av för mer vätska, soppa och en liten korrigering av däckstrycket. För under dessa optimala förhållanden fanns det mer att jobba på, fler sekunder kunde kapas. Dessvärre är det då en bil som går i räcket och trots att det är mer än 1,5 timme kvar av trackdayen så öppnar den inte igen. Lite överdrivet kan jag tycka men inget man kan påverka. I allt övrigt var arrangemanget suveränt.


_________________
Mvh/Micke Regnell
Citera
Perra H
Jönköping
Här sen Jun 2006
Inlägg: 231



BTG skrev:
... Och på tredje varvet stannade klockan på 7.53. Skitkul att nå målet - SUB 8!!!



Grattis till SUB 8

_________________
Per Huzell
Speed is Everything
Citera
BTG
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 8289


Trådstartare
Kvällen avslutades med TF på GP-banan. TF på Nordschleife var hysterisk. Det var iofs nästan hysteriskt på GP-banan också. För de släppte ut 25 motorcyklar samtidigt som de släppte ut lika många bilar. Bågarna är snabba rakt fram men hopplöst långsamma i kurvorna. För den övervägande delen av mc-förarna var det också viktigare att ligga först än att smidigt dela på banan och få ostörda partier. De var tokiga och blockade på smått dödsföraktande sätt. Ganska snabbt visade det sig att bästa stället att passera dem var Dunlop-kurve. Så på utsidan jag körde om flera stycken där, varv efter varv.





GP-banan är ganska rolig. I några varv. Man kan testa balans i bilen och känna hur den uppför sig på gränsen på ett sätt man inte gärna gör på Nordslingan. Banan är också överraskande smal på sina ställen. Men ett pass räcker. Så efter ett stint på GP-banan rullade vi mot vårt garage för däckbyte och ihop-packning. Kvällen avslutades med thaimatinköp nere i Adenau och snabb färd mot öl i garaget.





Morgonen därpå regnade och blåste nästan storm. Då är det bra att ha confidence i el-bakrutan.



Det är också intressant att man i Tyskland, när det regnar och blåser i mörkret, sänker farten till 130. För säkerhets skull. Man har också 80 förbi vägarbeten. För säkerhets skull. Det blir lite "annorlunda" att komma hem till Sverige och försöka hålla sig till den norm någon trygghetsnarkoman bestämt är "säker" här.



Självklart fick bilen, precis som på ringen, enbart 102-oktanig kraftstoff på hemfärden. Just den fotograferade tankningen visade sig resultera i dålig soppa. Troligen. För bilen gick oroligt på tomgång i ganska många Stau:s och twitchade lite på dellast. Med ny bensin och en STP bensin och injektorcleaner verkade problemet försvinna. Hoppas det inte återkommer. Annars får man kanske leta vacuumläcka?





Min bil är nu det jag haft som målsättning att den skall bli. En gatreggad (SFRO:ad som ombyggt fordon) SUB 8-bil som samtidigt körs till och från ringen med r-däcken samt verktygen i bagaget. På hemvägen klarar den också av att släpa med sig lite förnödenheter, bryggda enligt das Reinheitsgebot.



Färjan är otroligt smidig att ta. Men det är samtidigt uppenbart att konkurrens inte existerar. I bästa restaurangen ombord får man ett laminerat A4 med fem huvudrätter på. I taxfreen blir man otrevligt bemött när man påpekar att priset på hyllan var annat än det de slagit in. Frukostbuffén är som skolbespisningen, etc, etc...



Förarcoach Isaksson som förklarar sin teori: -"Bromsa mindre!"



SUB 8 - Champange uppställd i en inte alls syftande gruppering.



Välkommen till Göteborg säger jag då!






Skitigt multiverktyg med SUB 8 option.


_________________
Mvh/Micke Regnell
Citera
Mats Th
Täby
Här sen Apr 2006
Inlägg: 11876



Tack för rapport, kul att läsa och tur att avåkningen gick så pass bra som den gick. Grattis till sub 8

_________________
M ats Thur fjell
www.blaq.se
Citera
Jens L
Stockholm
Här sen Apr 2004
Inlägg: 4467



Tack för en fullödig rappport.

Trackdays är bra!

Och vilken tur med dig och bilen.

Fin fart och hösten är vacker där nere.


_________________
Jens Lanvin
Citera
särås
Enköping
Här sen Nov 2002
Inlägg: 1360



Grattis till Sub 8, varmt välkommen till klubben.

_________________
Jimmy Särås på Stertman Motorsport
www.stertman.se

Din Audi, Bentley, BMW, Cupra, Lamborghini, McLaren, Mini, Porsche, Seat, Skoda & Volkswagen specialist.
Citera
BTG
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 8289


Trådstartare
särås skrev:
Grattis till Sub 8, varmt välkommen till klubben.


Tack!

_________________
Mvh/Micke Regnell
Citera
Kolja
08
Här sen Apr 2005
Inlägg: 6101



Under åtta är grymt, grattis!

Riktiga bilar med lite genuin race-patina/skav är alltid snygga.
Slarviga parkeringskador utanför Coop - är inte det.

_________________
Tony Jonsson

¤-------------------------------¤
Gracefully understated
Citera
mittmotor
Smålandsstenar
Här sen Jun 2005
Inlägg: 1889



Grattis till Sub 8 och väkommen i klubben! thumbs up
Jag gjorde det i samma bilmodell och samma färg och utseende. En annan liknelse var att jag hade ett gäng med tider på 8:00,xx innan första 7:an kom. När den väl gjort det så rullade dom på.

Lite trist med bilen men ändå tur att det inte tog värre.
När jag besökte räcket i Lauda links (eller Runebrant links som jag kallar den....) i 192km/h hade jag också tur och bilen var reparerbar i garaget i Nürburg.
Även den gången stod Peter P för support i form av delar osv.

_________________
Thomas Runebrant
Boxster S -04 Race edi
Boxster S -01 GT edi
Cupra R Ringen Toy II ex
M3 E36 BTG 7:51 TF ex
996GT3 CS ex
993TT RS/CS ex
911 -78 3.8l ex
Citera
BTG
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 8289


Trådstartare
mittmotor skrev:
Grattis till Sub 8 och väkommen i klubben! thumbs up
Jag gjorde det i samma bilmodell och samma färg och utseende. En annan liknelse var att jag hade ett gäng med tider på 8:00,xx innan första 7:an kom. När den väl gjort det så rullade dom på.

Lite trist med bilen men ändå tur att det inte tog värre.
När jag besökte räcket i Lauda links (eller Runebrant links som jag kallar den....) i 192km/h hade jag också tur och bilen var reparerbar i garaget i Nürburg.
Även den gången stod Peter P för support i form av delar osv.


thumbs up

_________________
Mvh/Micke Regnell
Citera
gtBen
Mönsterås
Här sen Jul 2008
Inlägg: 268



mittmotor skrev:
När jag besökte räcket i Lauda links (eller Runebrant links som jag kallar den....) i 192km/h hade jag också tur

Vad är det som strular i Lauda links? ligger man i riskzonen om man känner att bilen ibland ruskar till precis innan man är igenom

_________________
Bengt Gson Nilsson
GR Yaris -21 ...gottgry
924S -86 ...Esset
911 -74 ...gul
Citera
Mattias Redebratt
Vårgårda
Här sen Aug 2004
Inlägg: 470



Grattis Micke! Det är en skön känsla när man äntligen lyckas knyta ihop säcken!

_________________
Mattias Redebratt
Instagram: m.redebratt
E46 M3
BTG 7.45 192st varv
Kinnekulle:58,43.
Falkenberg: 51,31.
Citera
mittmotor
Smålandsstenar
Här sen Jun 2005
Inlägg: 1889



gtBen skrev:
mittmotor skrev:
När jag besökte räcket i Lauda links (eller Runebrant links som jag kallar den....) i 192km/h hade jag också tur

Vad är det som strular i Lauda links? ligger man i riskzonen om man känner att bilen ibland ruskar till precis innan man är igenom


I mitt fall och inte helt ovanligt är att det är även om det är kanonväder och kanonfäste så kan det vara fuktigt/blött från mitten av sväng, som du inte ser förrän det är sikt genom svängen.
Avhjälps genom att ALLTID ta ett lugnt första varv. Varför jag inte gjorde det i detta fallet är en längre utläggning men snabbt kan man väl säga att om man är 3.e bil ut på banan och först efter 100m och det är en strålande solig morgon, så är det lätt att frångå regeln.
Från Lauda Links till Steilstrecke stod det 4 bilar, inkl jag, i räcket på det varvet den morgonen.

_________________
Thomas Runebrant
Boxster S -04 Race edi
Boxster S -01 GT edi
Cupra R Ringen Toy II ex
M3 E36 BTG 7:51 TF ex
996GT3 CS ex
993TT RS/CS ex
911 -78 3.8l ex
Citera
Nürburgring
The Conducive resa
<<   1, 2, 3   >>
2385 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande