Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Nürburgring
The Conducive resa
<<   1, 2, 3
2385 besök totalt
dvorak
Göteborg
Här sen Nov 2007
Inlägg: 2079



mittmotor skrev:
gtBen skrev:
mittmotor skrev:
När jag besökte räcket i Lauda links (eller Runebrant links som jag kallar den....) i 192km/h hade jag också tur

Vad är det som strular i Lauda links? ligger man i riskzonen om man känner att bilen ibland ruskar till precis innan man är igenom


I mitt fall och inte helt ovanligt är att det är även om det är kanonväder och kanonfäste så kan det vara fuktigt/blött från mitten av sväng, som du inte ser förrän det är sikt genom svängen.
Avhjälps genom att ALLTID ta ett lugnt första varv. Varför jag inte gjorde det i detta fallet är en längre utläggning men snabbt kan man väl säga att om man är 3.e bil ut på banan och först efter 100m och det är en strålande solig morgon, så är det lätt att frångå regeln.
Från Lauda Links till Steilstrecke stod det 4 bilar, inkl jag, i räcket på det varvet den morgonen.

Ouch, den har jag också gjort på samma ställe. Första varvet, torrt och fint. Laddade på. Kom runt Lauda links och där var det jätteblött efter en blixtskul. Två bilar i räcket och jag missade den ena precis...

Som sagt, lugnt varv först i 50%-tempo löser många eventuella problem

_________________
Peter Sundström
Datsun 280Z, MGB GTS V8, BMW M2
297 varv på Nordschleife
Citera
BTG
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 8289


Trådstartare
mittmotor skrev:
men snabbt kan man väl säga att om man är 3.e bil ut på banan och först efter 100m och det är en strålande solig morgon, så är det lätt att frångå regeln.


Japp.

_________________
Mvh/Micke Regnell
Citera
BTG
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 8289


Trådstartare
dvorak skrev:
Som sagt, lugnt varv först i 50%-tempo löser många eventuella problem


Ny regel inskriven i hjärnbarken.

_________________
Mvh/Micke Regnell
Citera
Westersund
Hallstahammar
Här sen Jul 2011
Inlägg: 1324



Trevlig läsning och grattis till Sub 8!

_________________
André Westersund
BMW M2 LCI -18
BMW 520DA Touring M-Sport -12
BMW Z4 M Coupe -06
BMW M3 -02
BMW Z3 Coupe -99
BMW 740i/6 -96
BMW M5 3.8 -92
BMW M535i -87
Citera
mittmotor
Smålandsstenar
Här sen Jun 2005
Inlägg: 1889



dvorak skrev:
[
Ouch, den har jag också gjort på samma ställe. Första varvet, torrt och fint. Laddade på. Kom runt Lauda links och där var det jätteblött efter en blixtskul. Två bilar i räcket och jag missade den ena precis...

Som sagt, lugnt varv först i 50%-tempo löser många eventuella problem


Lätt att tänka, inte alltid lika lätt att stå fast vid...
Ibland får man lära sig hårda vägen.
Men jag ska vara nöjd ändå med tanke på hastighet osv, skadade bara fronten och lite hjulupphängning (och 34m räcke).
När Peter P hade plockat ihop alla skadade delar jag hade på listan blev notan 600EUR, och då ingick en burk mattsvart spray färg.
Det och intensivt skruvande på dagen innan, Midsommarafton och halva Midsommardagen -16 så var bilen på banan igen.

_________________
Thomas Runebrant
Boxster S -04 Race edi
Boxster S -01 GT edi
Cupra R Ringen Toy II ex
M3 E36 BTG 7:51 TF ex
996GT3 CS ex
993TT RS/CS ex
911 -78 3.8l ex
Citera
BTG
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 8289


Trådstartare
mittmotor skrev:
(och 34m räcke)



mittmotor skrev:
När Peter P hade plockat ihop alla skadade delar jag hade på listan blev notan 600EUR, och då ingick en burk mattsvart spray färg.
Det och intensivt skruvande på dagen innan, Midsommarafton och halva Midsommardagen -16 så var bilen på banan igen.


Han har lärt sig att ta betalt nu.
500EUR för 2,5 timmes jobb + en stötfångarbalk och en blinkerslykta. Men jag klagar inte. Tacksam att han tog sig an arbetet kl. 19.30. Han gjorde också ett utmärkt jobb. thumbs up

_________________
Mvh/Micke Regnell
Citera
gtBen
Mönsterås
Här sen Jul 2008
Inlägg: 268



mittmotor skrev:
gtBen skrev:
mittmotor skrev:
När jag besökte räcket i Lauda links (eller Runebrant links som jag kallar den....) i 192km/h hade jag också tur

Vad är det som strular i Lauda links? ligger man i riskzonen om man känner att bilen ibland ruskar till precis innan man är igenom


I mitt fall och inte helt ovanligt är att det är även om det är kanonväder och kanonfäste så kan det vara fuktigt/blött från mitten av sväng, som du inte ser förrän det är sikt genom svängen.
Avhjälps genom att ALLTID ta ett lugnt första varv. Varför jag inte gjorde det i detta fallet är en längre utläggning men snabbt kan man väl säga att om man är 3.e bil ut på banan och först efter 100m och det är en strålande solig morgon, så är det lätt att frångå regeln.
Från Lauda Links till Steilstrecke stod det 4 bilar, inkl jag, i räcket på det varvet den morgonen.

tackar thumbs up lurigt och lätt att dras med

_________________
Bengt Gson Nilsson
GR Yaris -21 ...gottgry
924S -86 ...Esset
911 -74 ...gul
Citera
mittmotor
Smålandsstenar
Här sen Jun 2005
Inlägg: 1889



BTG skrev:
mittmotor skrev:
(och 34m räcke)



mittmotor skrev:
När Peter P hade plockat ihop alla skadade delar jag hade på listan blev notan 600EUR, och då ingick en burk mattsvart spray färg.
Det och intensivt skruvande på dagen innan, Midsommarafton och halva Midsommardagen -16 så var bilen på banan igen.


Han har lärt sig att ta betalt nu.
500EUR för 2,5 timmes jobb + en stötfångarbalk och en blinkerslykta. Men jag klagar inte. Tacksam att han tog sig an arbetet kl. 19.30. Han gjorde också ett utmärkt jobb. thumbs up


I sammanhanget är det ju rätt ok ändå, man kan ju säga att skapligt OB är befogat i ditt fall.
Sen för att inte missuppfattas, min peng var för delar enbart, gjorde jobbet själv. Man kan ju inte dansa runt en midsommarstång varje Midsommar.

_________________
Thomas Runebrant
Boxster S -04 Race edi
Boxster S -01 GT edi
Cupra R Ringen Toy II ex
M3 E36 BTG 7:51 TF ex
996GT3 CS ex
993TT RS/CS ex
911 -78 3.8l ex
Citera
Jens L
Stockholm
Här sen Apr 2004
Inlägg: 4467



mittmotor skrev:
gtBen skrev:
mittmotor skrev:
När jag besökte räcket i Lauda links (eller Runebrant links som jag kallar den....) i 192km/h hade jag också tur

Vad är det som strular i Lauda links? ligger man i riskzonen om man känner att bilen ibland ruskar till precis innan man är igenom


I mitt fall och inte helt ovanligt är att det är även om det är kanonväder och kanonfäste så kan det vara fuktigt/blött från mitten av sväng, som du inte ser förrän det är sikt genom svängen.
Avhjälps genom att ALLTID ta ett lugnt första varv. Varför jag inte gjorde det i detta fallet är en längre utläggning men snabbt kan man väl säga att om man är 3.e bil ut på banan och först efter 100m och det är en strålande solig morgon, så är det lätt att frångå regeln.
Från Lauda Links till Steilstrecke stod det 4 bilar, inkl jag, i räcket på det varvet den morgonen.


Så rätt. Kostade v backspegel där en gång. Och en repig dörr. Undrar om det är för att man är halvvägs och tror att man värmt allt. Tydligen är det inte så.

_________________
Jens Lanvin
Citera
BTG
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 8289


Trådstartare
mittmotor skrev:
Man kan ju inte dansa runt en midsommarstång varje Midsommar.


thumbs up

_________________
Mvh/Micke Regnell
Citera
mittmotor
Smålandsstenar
Här sen Jun 2005
Inlägg: 1889



Jens L skrev:


Så rätt. Kostade v backspegel där en gång. Och en repig dörr. Undrar om det är för att man är halvvägs och tror att man värmt allt. Tydligen är det inte så.


Sorry för konstant trådkapning Micke.....

Hänger nog ihop mycket med att dom stora träden halvvägs in i sväng skuggar banan och tar lång tid att torka upp helt. Även om det är en fin dag/morgon så ligger daggen kvar länge där.

_________________
Thomas Runebrant
Boxster S -04 Race edi
Boxster S -01 GT edi
Cupra R Ringen Toy II ex
M3 E36 BTG 7:51 TF ex
996GT3 CS ex
993TT RS/CS ex
911 -78 3.8l ex
Citera
BTG
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 8289


Trådstartare
mittmotor skrev:
Sorry för konstant trådkapning Micke.....


Detta är ingen kapning, bara kul! thumbs up

Bra tips, erfarenheter och idéer som delas. Bara bra.

_________________
Mvh/Micke Regnell
Citera
mittmotor
Smålandsstenar
Här sen Jun 2005
Inlägg: 1889



BTG skrev:
mittmotor skrev:
Sorry för konstant trådkapning Micke.....


Detta är ingen kapning, bara kul! thumbs up

Bra tips, erfarenheter och idéer som delas. Bara bra.


thumbs up

_________________
Thomas Runebrant
Boxster S -04 Race edi
Boxster S -01 GT edi
Cupra R Ringen Toy II ex
M3 E36 BTG 7:51 TF ex
996GT3 CS ex
993TT RS/CS ex
911 -78 3.8l ex
Citera
BTG
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 8289


Trådstartare
Det var tydligen inte så väl att flagghjälpen var gratis. Måste varit viss språkförbistring. Det menades antagligen att jag inte behövde betala på plats. Men lite ersättning för utfört arbete ville de förstås ha.


_________________
Mvh/Micke Regnell
Citera
Nürburgring
The Conducive resa
<<   1, 2, 3
2385 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande