Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
Skruva banåkabil Bygga motorfästen | 3 besök senaste veckan (929 totalt) |
Hej!
Ska byta motor i min Porsche 944 till en 1,8t från passat. Näst på tur är att bygga motorfästen. Har gjort lite research och verkar som att volvo valp-kuddar verkar vara populära. Läste någonstans även om växellådsfäste för 740 är ganska hårda. Någon som vet vilka som passar bäst? Är även öppen för andra förslag, var först inne på polyuretan. Det enda kruxet är att gängan måste vara minst 35 mm då porschebalken är ganska kraftig. Vill att de ska vara relativt stumma och fungera för track days. Tänkte bygga motorfästena med 25 mm rör och 3 mm plåt, eller är det för klent? Motorn väger ju inte så mycket.. //Andreas _________________ Andreas Gunnarsson Porsche 944 - 1.8t swap |
||
Kan du inte använda originalfästena på något sätt, då har du ju friheten att sätta dit allt från solida via semi till original utan att behöva modda
_________________ Janne Josefsson Porsche 911 SC 1982 Ford Mustang HT 1965 BMW F11 520D bruksis IPteknik Väst AB SVKG 60 |
||
Jag använde originalkuddar till första motorn jag bytte till i min 944'a, nu med turbo/torrsump/etc så blir det samma kuddar men andra motorfästen för att få plats. Tjock plåt på motorsidan, men den får även agera generatorfäste. _________________ Mvh /Marcus I garaget: Påffe 944 & Martini Seven |
||
Ska kolla upp bussningar, bra tips!
Det går absolut att använda orginalkuddar, dock är mina slut och de kostar ju rätt så mycket, därav att jag checkar andra alternativ. Hur tjock skulle du säga att plåten är, Marcus? _________________ Andreas Gunnarsson Porsche 944 - 1.8t swap |
||
Mina bussningar byttes strax efter jagköpte bilen för länge sedan, men inte så många mil sedan. Den som sitter skruvad i motorn är 5mm. Tidigare med 150hp/180Nm motorn så räckte inte 3mm när fyrkantsröret satt mitt i en "triangel" med tre skruvar i hörnen, den blev lite deformerad. Fyrkantsrören är 2mm tjocka (tror jag), de fungerade bra med "gamla" motorn. Nu behövs det plats för tryckrör och generator vilket ger en dum "knäck" på motorfästet för att det skall gå fritt, så jag förstärkte det jag tror var det mest utsatta stället med 3mm plåt för säkerhets skull. _________________ Mvh /Marcus I garaget: Påffe 944 & Martini Seven |
||
Jag har nog blivit övertygad om att använda bussning istället. Verkar vara rätt väg att gå men har några följdfrågor som den nybörjare jag är..
Om jag köper en färdig bussning går väl inte den att svetsa i? Säg att det är polyuretan så smälter väl det.. Och gissar på att man inte vill ha en tvådelad typ powerflex utan en som man pressar i? Sista frågan; om jag köper separat rör och bussning, hur sjutton matchar jag dem? Ska det var 27 mm bussning till 27 mm rör? Verkar ju vara omöjligt att hitta rätt storlek isåfall.. _________________ Andreas Gunnarsson Porsche 944 - 1.8t swap |
||
Du köper den bussning du vill ha och sen köper du ett rör med tjockare gods (5-6 mm väggtjocklek)och svarvar upp invändigt tills bussningen går att pressa i. Om bussningen är 27 mm utvändigt så leta efter ett rör som är 35 mm utvändigt och med 5 mm väggtjocklek dvs 25 mm innerdia och sen svarv bort överflödet. _________________ // Mats Karlsson http://www.matsgarage.com Biltråd 1: https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=85101 Biltråd 2: https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=115095 |
||
Så här har jag byggt. Funkar bra hittills. Jag har inga nämnvärda vibrationer i bilen skulle jag säga efter de fem milen den rullat hittills.
Power flex och Energy suspension har universalbussningar du kan använda. Dock inte i olika shoretal, så det är svårt och laborera med styvhet tex. Finns lite bilder och sånt här som säkert kan ge inspiration: http://www.propontiac.com/motorfaste http://www.propontiac.com/motorfaste |
||
Aha, Tack! Ytterligare en anledning att köpa sig en svarv när man inte har någon förkunskap är det så otroligt svårt att ens tänka i de banorna..
Ser ju riktigt smutt ut jeppsson! Gött med inspiration! _________________ Andreas Gunnarsson Porsche 944 - 1.8t swap |
||
Du punktar motorfästet med bussningen i och sen helsvetsar du utan bussningen i. Jag hittade rör och tvådelad bussning med ett stålrör i mitten i ett paket, användes tydligen som länkarm till diverse offroad bils byggen. Sen vibrerar min bil som fan trots relativt mjuk Polyuretan men min motor är också känd för att vibrera mycket och jag tror motorfästena gör att den blir rätt låst i karossen. _________________ Bromsar bäst som bromsar sist... Renault 5 GTE -88 |
||
Aha grymt! Tack!
Det vore riktigt smidigt att hitta en färdig bussning med rör. Får leta runt och se vad jag hittar. Hittade även den här som jag blev lite taggad på, enda som är synd är att man måste beställa från usa: [url] https://www.amazon.com/BLACKHORSE-RA _________________ Andreas Gunnarsson Porsche 944 - 1.8t swap |
||
Här hittar du polyuretan om du vill göra något eget: https://metallbiten.se/polyuretan
_________________ Janne Josefsson Porsche 911 SC 1982 Ford Mustang HT 1965 BMW F11 520D bruksis IPteknik Väst AB SVKG 60 |
||
https://www.anderssonsteelspeed.se/e
Här har du både bussning och inspiration till fästen. _________________ Rɑnɑld MɑcLeɑn ------------------ Speed costs money, how fast you wanna go? |
||
Grymt!
Har sett att det går att gjuta i polyuretan, verkar häftigt! Börjar få ganska klart för mig hur jag ska göra, ska bara välja väg.. Antingen köper jag de fästen jag länkade till ovan (blir typ 1000 kr allt som allt) eller så bygger jag helt enkelt likadana men med möjlighet att styra själv vilken bussning jag ska ha. Just nu lutar det åt att köpa de färdiga fästena då jag har rätt begränsad tid i garaget. _________________ Andreas Gunnarsson Porsche 944 - 1.8t swap |
||
Skruva banåkabil Bygga motorfästen | 3 besök senaste veckan (929 totalt) |