Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Däck för banåka
Michelin Pilot Sport 5 på bana
2 besök senaste veckan (515 totalt)
zodiac
Stockholm
Här sen Jun 2021
Inlägg: 18


Trådstartare
Tjena,

Mina nuvarande AR-1or är slut för säsongen och börjar kika efter nya. Alternativen är få eftersom jag har 245/45R17 fälgar på min GT86a. Varken Cup2 eller MPS4S görs i denna storlek. Jag får alltså välja mellan Nankang AR-1 och "vanliga" gatdäck. Tänkte köra några trackdays nästa år och sneglar därför på 'nya' Michelin Pilot Sport 5, någon som testat dessa på bana och vet om de håller för en bandag eller två? Eller har något annat altenativ? Inte ute efter att vara snabbast utan mest ha kul på bana och slippa byta till vanliga gatdäck när jag hämtar sonen på förskolan =)

_________________
Marcus Jensen
Citera
Cédric
Uttran/Sthlm
Här sen Mar 2004
Inlägg: 3056



Tänkte testa Goodyear eagle F1 assymetric 6 på min 86a när mina nuvarande däck tar slut, efter att ha kollat på tyrereviews test på youtube, verkar lite vassare än pilot 5. Har assymetric 3(orginaldimension), dom verkar tåla en hel del bana märkligt nog, men lite för veka däcksstommar för lin körning. Men då är det bara nån enstaka körning per år som är tanken, resten vanlig gata. Finns ju sportigare kompromisser som ad08 och ns2r tex om du tänkt köra flera trackdays, kanske tom 2 uppsättningar fälgar kan vara bästa lösningen.

_________________
Cédric Nyberg
Porsche 924 Turbo
Toyota GT86
Formel Vee Veemax MKIVB 1970
www.instagram.com/garagecedric/
Citera
Lars Falk
Bromma
Här sen Nov 2002
Inlägg: 13170

<span style='color:red;font:bold'>Moderator</span>
Moderator

Köp en uppsättning trackdayfälgar av mig så slipper du kompromissa. R-däck för dagisturer är aldrig kul...
Har bl.a. en uppsättning JR3 (tror jag de heter) som är 8x17 om jag minns rätt. Sitter slitna AR-1 på dem just nu... Kan ev ha andra fälgar och däck också - måste inventera.

Sitter på bilen på denna bilden.


För övrigt håller jag med Cédric om att Assymetric 6 verkar vara bra. Andra som testat dem på Toybarus säger att de funkar utmärkt. Går att iaf att köra fort med dem i slalom har vi sett.

_________________

Rice and shine
Citera
zodiac
Stockholm
Här sen Jun 2021
Inlägg: 18


Trådstartare
Tack för svaren och erbjudandet om däck och fälg! Jag har dock redan två uppsättningar fälgar:

215/45/R17: Goodyear efficientgrip - tokslut!
245/45/R17: Nankang AR-1, klarar nog en bandag till sen sopslut.

Jag kommer tyvärr inte kunna prioritera nya sulor till båda fälgarna för att åka R däck och gatdäck beroende på situation. Tänker därför att ett par riktigt bra UHP däck till 245 fälgarna är en bra kompromiss (mer gummi ger mer grepp!). Tror jag klickar hem ett par Eagle F1 så får vi helt enkelt se, billigare och kanske bättre än PS5. Vore kul om de fanns Cup2or eller 'nya' Pilot Sport 5S i 17" dimensioner, men man får väll fortsätta drömma...



_________________
Marcus Jensen
Citera
BTG
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 8289



Jag vann åtta stycken Goodyear Eagle F1 Asymmetric 5 som jag fick under 2021 direkt från återförsäljaren i Europa. Tillverkade 2020 vecka 44.. Jag sålde fyra av dem och satte de andra fyra som transportdäck på banbilen.

Två av däcken är ovala. Så illa att jag måste ha dem på bakaxeln annars skakar ratten sönder.

Däcken är luriga också. Spårar på ett lite läskigt och släpigt sätt. Det är inte så illa att jag inte kommer köra slut på dem. Men det är inget jag skulle köpa igen. Till någon bil. Oavsett användningsområde.

Just my

_________________
Mvh/Micke Regnell
Citera
Lars Falk
Bromma
Här sen Nov 2002
Inlägg: 13170

<span style='color:red;font:bold'>Moderator</span>
Moderator

BTG skrev:
...inget jag skulle köpa igen.

Jag har själv inga preferenser när det gäller GY. Kan dock konstatera att junior monterade Assymetric 6 på sin bruksholk (F31), plågade däcken på bana i somras både här hemma och på Ringen, dessutom åkte han hela Europa runt, och vad jag förstår är han supernöjd... Går komfortabelt "till vardags" och greppar förvånansvärt bra på bana.
Jag vet att Aldebo kör dem på sin BRZ och är också helnöjd med dem som gatdäck och menade att de verkligen överraskade positivt på Lunda/Challenge (om jag fattade honom rätt).

_________________

Rice and shine
Citera
Däck för banåka
Michelin Pilot Sport 5 på bana
2 besök senaste veckan (515 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande