Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Allmänt banåkaforum
Hur är en miata ND2 att köra?
694 besök totalt
iqbad
Linköping
Här sen Okt 2005
Inlägg: 598


Trådstartare
Hur är en ND2 miata att köra? Nån som haft en sån och kört på bana? Måste man byta många saker för att de ska funka bra? Är de slöa som fan eller duger effekten med tanke på att den är så lätt?

Frågar åt en kompis 😂

_________________
Eric Andrén
Mazda MX-5 2018
AUDI RS3 2023
PORSCHE Macan Turbo 2017
Citera
hsb
Uppsala
Här sen Maj 2014
Inlägg: 53



Allt beror på vad du förväntar dig och har för krav.

De är riktigt roliga, men blir givetvis ännu bättre med coilovers, bättre bromsbelägg och däck. Som tur är de billiga att äga och serva, och kostar inte mycket att uppgradera jämfört med många andra bilar.

_________________
H e n r i k _ S t e n b e r g
Citera
iqbad
Linköping
Här sen Okt 2005
Inlägg: 598


Trådstartare
hsb skrev:
Allt beror på vad du förväntar dig och har för krav.

De är riktigt roliga, men blir givetvis ännu bättre med coilovers, bättre bromsbelägg och däck. Som tur är de billiga att äga och serva, och kostar inte mycket att uppgradera jämfört med många andra bilar.


Tack för svar! När man kollar på youtube så verkar det i usa finnas nån typ av "club" package där det ingår brembo (4?)-kolvs ok fram. Finns det i sverige också? När jag kollar på blocket verkar alla bilar ha flytande enkolvsok bara.

Om du jämför körkänsla med din 718 hur känns en ND2?

_________________
Eric Andrén
Mazda MX-5 2018
AUDI RS3 2023
PORSCHE Macan Turbo 2017
Citera
hsb
Uppsala
Här sen Maj 2014
Inlägg: 53



Det finns några specialmoddeller (de oranga 30-års jubileumsmodellerna t.ex) med Brembo i Europa. Själv körde jag med Wilwood DynaPro 4-kolv men det behövs inte till att börja med, börja med bra belägg istället (Hawk DTC gillade jag).
Jag hade även Eibach krängningshämmare, Öhlins dämpare och lite bredare Yokohama A052 m.m. och den var riktigt rolig.

Finns givetvis många skillnader mot Porsche förutom motorn, men något man känner så är miatan mindre och känns mycket lättare och snabbare i rörelserna. Porsche är mer inställda för högfartsbanor. Båda är roliga men på helt olika sätt. Miatan kan du ha roligt med redan från låg fart och piska den. Sen att den ena kostar 4x gånger mer än den andra gör ju att man kanske som ägare och förare har olika marginal till gränserna

_________________
H e n r i k _ S t e n b e r g
Citera
hsb
Uppsala
Här sen Maj 2014
Inlägg: 53



Kolla in www.MX5RacingClub.se för deras träffar så kan du kolla på dem in action

_________________
H e n r i k _ S t e n b e r g
Citera
iqbad
Linköping
Här sen Okt 2005
Inlägg: 598


Trådstartare
Tack igen för alla svar! Det är absolut så som du säger att det finns en vits med att bilen är billig då man vågar köra den hårdare! Har alla ND / ND2 diffbroms original i sverige?

Hur pass breda däck körde du med, vad får man plats med?

_________________
Eric Andrén
Mazda MX-5 2018
AUDI RS3 2023
PORSCHE Macan Turbo 2017
Citera
hsb
Uppsala
Här sen Maj 2014
Inlägg: 53



Alla ND med 2.0 motor har diffbroms.
Jag körde med Yokohama A052 i 215/45 på 8" fälgar och ET35.
En del kör upp till 245or.
Beroende på camber och caster kan man få lite skrap i innerskärmarna.

_________________
H e n r i k _ S t e n b e r g
Citera
Allmänt banåkaforum
Hur är en miata ND2 att köra?
694 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande